AnonymBruker Skrevet 29. mai #21 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er ikke hans navn, det er hennes navn når hun heter det. Men du er altså samboer med en mann som ser på kona som en eiendel som merkes. Litt som et husdyr? Anonymkode: 64485...8b3 Dette er helt feil. Det er ikke hennes slekt og blod sitt navn, nei. Det er hans. Derfor blir betydningen for hennes del -kun- eksen. Ikke noen familiegårder, sterke tradisjoner, stedsnavn e.l. Anonymkode: ab4e9...193 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #22 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har beholdt navnet i 10 år nå og har ingen planer om å skifte. Det er flere grunner til det. - Navnet er vårt familienavn og jeg ønsker den tilhørigheten til barna mine. - Dette familienavnet er nå en del av min identitet og jeg har bygget hele min karriere og mitt profesjonelle nettverk på dette navnet, i tillegg til private nettverk. - Det er like mye mitt navn som hans navn. - Jeg var aldri særlig glad i mitt opprinneligere etternavn, som var grunnen til at jeg byttet i utgangspunktet. At noen skulle syns at dette er rart bryr ikke meg en halv kalori. Og om hans framtidige kjæreste skulle mislike det, så er det ikke noe jeg orker å bruke energi på. Jeg har ikke etternavnet mitt fordi det også er eksmannens navn, jeg har det fordi det er mitt navn. Anonymkode: 2e47a...350 Jeg er i prosess med skilsmisse nå og er innom disse tankene her selv. Jeg er akademiker så har publisert hvor jeg bruker etternavnet jeg tok når jeg giftet meg. Vurderer derfor å beholde dette som mellomnavn og fortsette mitt profesjonelle virke med dette navnet. Vet ikke om det blir rart? Anonymkode: cb5c4...f1e
AnonymBruker Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai siden barna har samme etternavn beholdt jeg det. Anonymkode: 14ded...48d
AnonymBruker Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er helt feil. Det er ikke hennes slekt og blod sitt navn, nei. Det er hans. Derfor blir betydningen for hennes del -kun- eksen. Ikke noen familiegårder, sterke tradisjoner, stedsnavn e.l. Anonymkode: ab4e9...193 Enig. Det å bytte til mannens etternavn, er gammel skikk for at kvinnen går over fra å være sin fars eiendel til å bli sin manns eiendel. Grusomme greier, egentlig. Nå er vi i 2025, og vi kvinner eier heldigvis oss selv. Vi gis ikke bort. Anonymkode: 4304d...80b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #25 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Det å bytte til mannens etternavn, er gammel skikk for at kvinnen går over fra å være sin fars eiendel til å bli sin manns eiendel. Grusomme greier, egentlig. Nå er vi i 2025, og vi kvinner eier heldigvis oss selv. Vi gis ikke bort. Anonymkode: 4304d...80b For min del skiftet jeg fordi jeg ble drittlei diskriminering i arbeidslivet grunnet mitt utenlandske etternavn. Skifter heller ikke tilbake, av samme grunn. Anonymkode: 4ccde...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #27 Skrevet 29. mai Vet av et merkelig tilfelle hvor et par ble skilt og damen nektet å bytte etternavnet sitt fra hans så han endte opp med å bytte etternavnet sitt til et annet etternavn som ble brukt i familien hans. Han gjorde det visst fordi han ble sur for at hun ikke ville fjerne navnet og var redd folk fortsatt trodde de var gift når han fant seg ny dame... Anonymkode: dae25...041
AprilLudgate Skrevet 29. mai #28 Skrevet 29. mai Rosa Sitron skrev (4 timer siden): Nå er ikke jeg skilt, men jeg hadde beholdt navnet. Hele karrieren min er jo forbundet med det navnet og jeg ønsker jo også å ha samme navn som barna. Men barna har vel ofte i dag begges etternavn? Jeg og mannen har begge to etternavn og valgte ett hver for barn.
AnonymBruker Skrevet 29. mai #29 Skrevet 29. mai AprilLudgate skrev (15 minutter siden): Men barna har vel ofte i dag begges etternavn? Jeg og mannen har begge to etternavn og valgte ett hver for barn. Fra det jeg har sett er det veldig 50/50. Det er vanlig med både ett etternavn og to etternavn. Anonymkode: 2ff22...fa7
AnonymBruker Skrevet 29. mai #30 Skrevet 29. mai Jeg angret på navnebytte i utgangspunktet (men var ung å trodde det var normalt å ta mannens etternavn) så det var det første jeg gjorde da jeg kastet han ut. Dvs jeg byttet før vi var separert også. Anonymkode: 2550b...251
Måneskinn Skrevet 29. mai #31 Skrevet 29. mai Jeg hadde dobbelt etternavn, men var veldig raskt ute med å fjerne hans. Bare noen dager etter bruddet fylte jeg ut skjema og fikset det. Godt å bli kvitt det!
Million Skrevet 29. mai #32 Skrevet 29. mai Jeg byttet tilbake til mitt gamle før jeg ble skilt faktisk. Angret på at jeg byttet til hans i det hele tatt, så det var deilig å få tilbake mitt eget. Nå er jeg den eneste i Norge eller i verden som heter denne navnekombinasjonen.
Rosa Sitron Skrevet 30. mai #33 Skrevet 30. mai AprilLudgate skrev (9 timer siden): Men barna har vel ofte i dag begges etternavn? Jeg og mannen har begge to etternavn og valgte ett hver for barn. Vi har alle samme mellomnavn og etternavn ja. Men jeg vil hete det samme, ikke nesten det samme.
AnonymBruker Skrevet 30. mai #34 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Blir mer krøll ellers. Det lager ikke en eneste krøll på noe som helst område at mors etternavn fraviker barnas. Bare tøys og oppkonstruerte problemstillinger fordi man var så tåpelig at man tviholdt på en gammel skikk fra da man "ble gitt" til mannen og han var husstandens overhode. "Jeg vil hete det samme som barna"? Ja, og når datteren din gifter seg og følger din tankegang, da heter du jo verken det navnet du hadde som ugift eller det som datteren din har- du heter det samme som en mann du ikke engang lever med lenger. Anonymkode: bc56b...237 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #35 Skrevet 30. mai Syns det er merkelig at kvinner sier opp sitt eget slektsnavn for en mann nå i moderne tid. Og hvorfor får barna fars etternavn? Anonymkode: 140c8...f44 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #36 Skrevet 30. mai Hadde opprinnelig tenkt å beholde hans etternavn etter skilsmisse, fordi våre tre sønner heter det. Jeg vil at det skal synes at mine barn er mine barn. Barna har ikke fått mitt pikenavn i tillegg, da det hadde blitt 4 navn på hver av dem. Og jeg har jo hatt det etternavnet i snart 20 år. Hm. Hvem vet. Fremdeles noen år til vi kan ta ut skilsmisse pga vi er 100 % fastlåst mtp logistikk og økonomi. Men kunne nok tenke meg mitt pikenavn tilbake nå når jeg tenker etter, selv om det er et veldig vanlig -sen navn. Anonymkode: 399fc...5dd
AnonymBruker Skrevet 30. mai #37 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Skiftet tilbake så snart det lot seg gjøre😁 Anonymkode: 8bdd1...2b3 hva hindrer å bytte automatisk? endre pass, bankkort, kostnads relatert? Anonymkode: 0a5f2...4c8
AnonymBruker Skrevet 30. mai #38 Skrevet 30. mai Million skrev (15 timer siden): Jeg byttet tilbake til mitt gamle før jeg ble skilt faktisk. Angret på at jeg byttet til hans i det hele tatt, så det var deilig å få tilbake mitt eget. Nå er jeg den eneste i Norge eller i verden som heter denne navnekombinasjonen. hvordan tok omgivelsene det? hva kostet det for deg å bytte tilbake etternavnet ditt? Anonymkode: 0a5f2...4c8
AnonymBruker Skrevet 30. mai #39 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg angret på navnebytte i utgangspunktet (men var ung å trodde det var normalt å ta mannens etternavn) så det var det første jeg gjorde da jeg kastet han ut. Dvs jeg byttet før vi var separert også. Anonymkode: 2550b...251 er du gift i dag? Anonymkode: 0a5f2...4c8
AnonymBruker Skrevet 30. mai #40 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns det er merkelig at kvinner sier opp sitt eget slektsnavn for en mann nå i moderne tid. Og hvorfor får barna fars etternavn? Anonymkode: 140c8...f44 Tradisjon. Men de siste 10-15 årene så er det vel bare 1 av 10 par som gifter seg i Norge, og det blir mer og mer uvanlig å ta mannens etternavn ved inngåelse av ekteskap. De som skiller seg har vel som regel vært gift i 15-20 år ++ og dermed henger nok fremdeles denne tradisjonen med samme etternavn igjen for mange av dem. Anonymkode: 399fc...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå