AnonymBruker Skrevet 29. mai #21 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): når man har dårlig tid. I stedet for grillet laks med en god salat som det er lagt kjærlighet i, så ender man med noen grillpølser i brød. Det tar 10 minutter å trekke kokt laks. Grillpølser tar like lang tid og kjøper man det på bensinstasjonen så kommer kjøring dit + eventuell venting i kø. Igjen: Unnskyldninger for å ikke ville gå ned i vekt. Og det er helt greit. Man må ikke gå ned i vekt om man ikke ønsker det. Man da må man ikke klage på andre faktorer når det er egen vilje som er styrende for de valgene man tar Anonymkode: 0f7e7...db1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #22 Skrevet 29. mai Du må bare prøve å finne tiden til å forberede og lage sunnere måltider. Samtidig er det lov å kutte ned på treningen, men da må du juster mengden kalorier du får i deg også. En annen ting er stresshormoner som i seg selv kan øke vekten. For å holde stresshormoner i sjakk, uten å stresse mindre, så er god og sunn mat og trening viktig. Så det er lite du får gjort hvis du ikke legger inn tiden for å ta vare på deg selv. Anonymkode: 23305...f01 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og kroppen er i konstant stress. Det er ingen tid for hvile, avslapping, restitusjon, trening. Blir også mindre tid til søvn. Svært negativ spiral. ts Anonymkode: c4903...575 Få deg en coach. Da får du laget en matplan, og må holde deg til det. Småsnacke bær ect er bare tull. Gjør det ordentlig. Anonymkode: 39493...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai Jeg personlig legger på meg mest i julen og påsken, det ligger jo knask overalt i disse tidene. Nå i mai og juni er det ikke fristelser. Anonymkode: cdffd...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #25 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan er det mulig? I hektiske perioder og når man er syk spiser man ofte mye mindre enn vanlig. Anonymkode: 0f7e7...db1 Mange overspiser når det er hektisk og mye stress. Eller det at man får mindre tid i hverdagen til trening enn før. Anonymkode: 8f3e0...a16 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #26 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det tar 10 minutter å trekke kokt laks. Grillpølser tar like lang tid og kjøper man det på bensinstasjonen så kommer kjøring dit + eventuell venting i kø. Igjen: Unnskyldninger for å ikke ville gå ned i vekt. Og det er helt greit. Man må ikke gå ned i vekt om man ikke ønsker det. Man da må man ikke klage på andre faktorer når det er egen vilje som er styrende for de valgene man tar Anonymkode: 0f7e7...db1 Hvis man skal ned i vekt har man sannsynligvis hatt vaner som har ført til for høy vekt. for å gå ned i vekt må man endre disse vanene og det krever litt. Hvis man sover nok og ikke stresser har man gjerne overskudd til å endre disse vanene, men når man blir sliten, stressa, sover for lite så går hjernen på autopilot. Og kroppen tror at det den trenger er energi i form av mat, og da mat som fyller de akutte behovene raskt, som ofte da er typisk mye karbohydrater og fett, og ultraprossesert mat. Da skal det mye mer til å gjøre de riktige valgene selv om du innerst inne vet at det tar ikke så mye lenger tid/er så mye mer jobb å velge det sunneste alternativet. Er man vant med at rask middag er pølser, så føles det som mer jobb fordi alternativet ikke er innarbeida. Og er man på arrangement der det typisk serveres mye kaker, is, pølser, så er det vanskelig å begrense seg når kroppen skriker etter rask energi. Det handler ikke om å ikke ville gå ned i vekt, men å ha nok viljestyrke i en periode der kroppen og gamle vaner kjemper imot. Mitt tips er planlegging! Det er lettere å ta gode valg for resten av uka, enn her og nå. Jeg vet, jeg er midt i det samme, men ved å planlegge alle måltider og ukeshandle har jeg klart å likevel ta de riktige valgene. Anonymkode: 559b7...146 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #27 Skrevet 29. mai Takk for feedback! Det hjelper veldig å få respons fra andre. Snakker ikke med familie og venner om sånt. Ts Anonymkode: c4903...575 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #28 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har aldri vært «som alle andre». Ts Anonymkode: c4903...575 Jeg har det som deg. Ikke fordi jeg spiser for mye, men fordi jeg spiser "feil". Når stressnivået er høyt er kortisolnivået og insulinnivået det samme, og vekten øker. Du kan se på det som om kroppen går i sparemodus, og den reduserer enkelte kroppsfunksjoner til et minimum for energisparing. (Blant annet fordøyelse, jeg blir alltid forstoppet i stressperioder, kroppstemperaturen reguleres dårlig, osv) I slike perioder hjelper det meg å unngå karbohydrater i størst mulig grad. Jeg tåler karbohydrater godt ellers, men ikke da. Anonymkode: 87794...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #29 Skrevet 31. mai At hele mai og juni måned er såpass stressende tenker jeg også at man kan gjøre noe med, Jeg følte det slik i fjor, og vi som familie tar grep i år. Vi gjør bare det som er absolutt nødvendig. Barna våre syns også det er stress at det skal klemmes inn ekstra vennegrupper, en ekstra klasseovernatting, alt av fritidsaktiviteter skal ha fest med foreldrene osv. Vi prioriterer det dem har lyst til. Jeg og mannen drar ikke på alt som er sosialt med jobbene osv. Vi utsetter familiebesøk til ferien osv. Man har faktisk litt ansvar og kontroll over egen hverdag, også i mai og juni. Men alle som sier at stress i seg selv øker vekten, tror jeg ikke du skal lene deg på. Har selv alvorlig ptsd, som egentlig gjør at jeg har ekstremt stress nesten hele tiden. Kaloriunderskudd fører fortsatt til vektnedgang altså. Fokuser på å få en ryddig hverdag også i mai/juni, ikke bli med på alt. Utnytt det at dere er litt syke til å roe ned, meld avbud på alt dere skulle vært med på. Man må velge å prioritere vektnedgang og indre ro. Anonymkode: 0e187...9ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #30 Skrevet 31. mai Man må ikke delta på alt, avlys ting så det blir mindre stress. Man må heller ikke spise alt usunt som er tilgjengelig på slike sammenkomster. Lag mat plan for en uke av gangen. Planlegg godt. Finn enkle retter som metter godt, f eks omelett med grønnsaker, egg med grønnsaker, fisk med grønnsaker, kylling med grønnsaker. Start food prep en gang per uke Anonymkode: 0b464...ca6 1
Jdjdkdudjbs Skrevet 31. mai #31 Skrevet 31. mai Jeg skjønner hva du mener med at det er hektisk. Det er helt vanvittig faktisk! Kanskje du skal fokusere på litt færre ting en periode? Sunn mat som går fort å lage, preppe mat (lag større porsjoner når du har tid), prøve å begrense småsnackingen og kanskje ikke ha godteri i hus mer enn det dere skal spise her og nå i denne perioden? Droppe kaloritelling og trening og slutte å ha dårlig samvittighet? En tur ut er bonus - løping/gåing/sykling, alt teller. Ikke vær så hard med deg selv TS - gjør det du kan og legg deg på et levelig nivå. Du skal løpe maraton, ikke sprinte 100 meter. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #32 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 12.14): Det handler om vel om at det er ikke tid til å lage mat som er sunn, kalorifattig og smaker godt når man har dårlig tid. I stedet for grillet laks med en god salat som det er lagt kjærlighet i, så ender man med noen grillpølser i brød. Og da øker kaloriene på. Stress handler ikke bare om at man ikke får i seg mat, og dermed går ned i vekt, men for mange også om at man ikke får tid til å spise de riktige tingene. Ok. TS: Hva er det konkret du ser at du gjør feil nå mtp vektnedagen? Dere har dårlig tid og det blir mye stress, men hva er feil ift kaloriinntaket nå? Anonymkode: e06d5...e5b Jeg er enig i dette altså, derfor ender jeg opp med en kjapp litt kjip, men sunn løsning i stedet. Spiser et beger med cotage cheese med smak på veien til slike grillting, og så er jeg mett, og fristes ikke av pølser. Jeg tenker at du får ikke ALT når ting er stressende. Det blir ikke både godt, sundt og fristende da, så du må veldige. Velg sundt, så kommer det andre dager der du har tid til alt. Anonymkode: bbc99...534 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #33 Skrevet 2. juni emilie123 skrev (På 29.5.2025 den 12.16): Jeg spiser mer da. Blir mega sulten. Høye kortisol nivå i kroppen? Anonymkode: fdec1...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #34 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er enig i dette altså, derfor ender jeg opp med en kjapp litt kjip, men sunn løsning i stedet. Spiser et beger med cotage cheese med smak på veien til slike grillting, og så er jeg mett, og fristes ikke av pølser. Jeg tenker at du får ikke ALT når ting er stressende. Det blir ikke både godt, sundt og fristende da, så du må veldige. Velg sundt, så kommer det andre dager der du har tid til alt. Anonymkode: bbc99...534 Jeg er ikke enig i denne. Jeg vet godt hva som er sunt, har ofte tid til å lage det også. Ting som både er sunt og godt. Men kroppen CRAVER noe helt annet, skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Nå ungene er lagt etter en pyton helg med sykdom og mas i endinga, så er det 200 g sjokolade kroppen min vil ha. Ikke cottage cheese. Selv om jeg har begge deler. Selv om jeg vet sjokoladen er feil valg. Selv om jeg VET det er et valg. Prøv å ikke klø deg på nesa når det klør. Hvor lett er det? Anonymkode: c3b06...e57 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #35 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke enig i denne. Jeg vet godt hva som er sunt, har ofte tid til å lage det også. Ting som både er sunt og godt. Men kroppen CRAVER noe helt annet, skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Nå ungene er lagt etter en pyton helg med sykdom og mas i endinga, så er det 200 g sjokolade kroppen min vil ha. Ikke cottage cheese. Selv om jeg har begge deler. Selv om jeg vet sjokoladen er feil valg. Selv om jeg VET det er et valg. Prøv å ikke klø deg på nesa når det klør. Hvor lett er det? Anonymkode: c3b06...e57 Selvsagt, men hvis du er mett, blir den cravingen lettere å håndtere. Sier ikke at det er enkelt, men det er lettere å håndtere den gravingen hvis du har spist nok proteiner og fiber enn hvis du ikke har det, og det er lettere å fokusere på hva du bør spise, enn hva du ikke bør spise. Derfor jeg vil råde til å trykke inn noe kjapt sundt og mettende, før man er i en «craving situasjon» selv om man ikke har så sykt lyst. Anonymkode: bbc99...534 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni #36 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 12.04): Jeg har aldri vært «som alle andre». Ts Anonymkode: c4903...575 men du må bare fortsette å kjøpe inn gode alternativer, rene råvarer. være føre var - lage klar sunne alternativer på kvelden, slik at du har det til en travel dag etter. Anonymkode: 25bdb...359 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #37 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er ikke enig i denne. Jeg vet godt hva som er sunt, har ofte tid til å lage det også. Ting som både er sunt og godt. Men kroppen CRAVER noe helt annet, skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Nå ungene er lagt etter en pyton helg med sykdom og mas i endinga, så er det 200 g sjokolade kroppen min vil ha. Ikke cottage cheese. Selv om jeg har begge deler. Selv om jeg vet sjokoladen er feil valg. Selv om jeg VET det er et valg. Prøv å ikke klø deg på nesa når det klør. Hvor lett er det? Anonymkode: c3b06...e57 Jeg kjenner meg igjen, for mat er forbundet med trøst eller belønning for meg, og det er jo grunnen til at jeg raste opp i vekt under pandemien. Ble lei meg da jeg så vekta, så spiste litt til. Logisk? Nei, men sånn fungerer hodet mitt. Det var noe av det vanskeligste å snu da jeg skulle ned i vekt igjen, men jeg måtte stå i mot. Jeg klarte det ikke alltid, men valgte å ta en uke av gangen, og selv med en liten smell så gikk jeg i underskudd og gikk ned. Ja, det klør, men hvis man holder igjen å klø så går det som regel over. Når suget kommer så må man stå i mot. Spør deg selv en halvtime senere om du fortsatt trenger det. Om du går på en smell én kveld så er det greit, men hvis det skjer for ofte så vil det påvirke resultatet, så ta den runden med deg selv hver gang det oppstår. Anonymkode: 698ec...985 1
Perine Skrevet 2. juni #38 Skrevet 2. juni Våre egne følelser er jo en uberegnelig fiende. Vi kan planlegge og bestemme i detaljer for det vi vil gjøre eller endre på. Kunnskapen har vi jo, så vi vet hva konsekvensene kan bli. Jeg kommer ikke på noen annen forklaring på hvorfor så mange av oss spiser feil når det skjer noe som påvirker oss. Det har skjedd med meg mange ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #39 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen, for mat er forbundet med trøst eller belønning for meg, og det er jo grunnen til at jeg raste opp i vekt under pandemien. Ble lei meg da jeg så vekta, så spiste litt til. Logisk? Nei, men sånn fungerer hodet mitt. Det var noe av det vanskeligste å snu da jeg skulle ned i vekt igjen, men jeg måtte stå i mot. Jeg klarte det ikke alltid, men valgte å ta en uke av gangen, og selv med en liten smell så gikk jeg i underskudd og gikk ned. Ja, det klør, men hvis man holder igjen å klø så går det som regel over. Når suget kommer så må man stå i mot. Spør deg selv en halvtime senere om du fortsatt trenger det. Om du går på en smell én kveld så er det greit, men hvis det skjer for ofte så vil det påvirke resultatet, så ta den runden med deg selv hver gang det oppstår. Anonymkode: 698ec...985 Neida, sier ikke at det er umulig. Men for min del er det komplett umulig å snu det i en dårlig periode med mye stress. Det må ligge bedre til rette for det rett og slett. Anonymkode: c3b06...e57 1
exictence Skrevet 2. juni #40 Skrevet 2. juni Skjønner deg. Det som er lurt, tror jeg, er at du ikke spiser om kvelden eller noen timer før du legger deg. Da trenger du ikke energi, som du sier. Om natten når du sover skal du ikke måtte prestere noe, så da gjør det ingenting om du er litt småsulten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå