Gå til innhold

Mai og juni er så hektisk, klarer ikke fokusere rett før vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så fælt å se at jeg sakte men sikkert øker opp i vekt, når målet var det motsatte. 
Det er så sinnsykt mye som skjer i mai og juni, det er totalt kaos. Og i tillegg betyr det at både jeg og resten av familien blir syke. Og igjen, der går ikke jeg ned, men opp i vekt. 
Jeg mistrives så fælt med å ha mindre energi, mindre tid til trening, mindre mulighet til å styre mat og ernæring selv, osv. Ønsker meg ferie og fokus på ro, hvile, trening og rett mat. Og følelsen av å ikke gå opp i vekt.

Anonymkode: c4903...575

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er så sinnsykt mye som skjer i mai og juni, det er totalt kaos. Og i tillegg betyr det at både jeg og resten av familien blir syke. Og igjen, der går ikke jeg ned, men opp i vekt. 

Hvordan er det mulig? I hektiske perioder og når man er syk spiser man ofte mye mindre enn vanlig. 

Anonymkode: 0f7e7...db1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du slå deg til ro med å droppe trening en periode, og heller ha fokus på matinntaket?

Hva er det som gjør at du har mindre mulighet til å styre maten selv nå?

Anonymkode: 45f66...375

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det mulig? I hektiske perioder og når man er syk spiser man ofte mye mindre enn vanlig. 

Haha nå må jeg le. Jeg spiser enormt mye snacks når jeg er stressa. 

Anonymkode: c3b06...e57

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har aldri vært «som alle andre». Ts

• Hjerte 3
Skrevet

Du gjør det mye mer komplisert enn nødvendig, det er ikke så vanskelig å lage sunn mat kontra usunn mat.

Anonymkode: 46e64...459

• Liker 2
Skrevet

Raser ned om dagen, d vitamintilskudd for energi, spiser under 2000kalorier, passer på å forbrenne ca 4-500 kalorier ved 1t fysisk aktivitet som styrketrening, sykling eller gåtur som får opp pulsen

Anonymkode: f5eeb...3c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man legger på seg når det er hektisk. Jeg går ned.

Anonymkode: 2e813...8e6

Skrevet

Det er noe som heter at maten tar kiloene, mens treningen tar grammene ...

Anonymkode: 70566...de1

• Liker 4
Skrevet

Haha nå må jeg le. Jeg spiser enormt mye snacks når jeg er stressa. 

Har man tid til snacks så har man tid en oppkutta frukt eller bær. Det er valg man tar. Ikke fordi livet er hektisk eller stress, men fordi man aktivt velger noe annet enn det man burde. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har aldri vært «som alle andre». Ts

Du er neppe unik. Du, som alle andre, tar valg i hverdagen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man tid til snacks så har man tid en oppkutta frukt eller bær. Det er valg man tar. Ikke fordi livet er hektisk eller stress, men fordi man aktivt velger noe annet enn det man burde. 

Vanskelig å skjønne om man ikke har det problemet selv. Handler ikke om tiden det tar å kutte frukt, men at frukt ikke fyller behovet i det hele tatt. Det skjer noe i kroppen som bare skriker etter sukker. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det handler om vel om at det er ikke tid til å lage mat som er sunn, kalorifattig og smaker godt når man har dårlig tid. I stedet for grillet laks med en god salat som det er lagt kjærlighet i, så ender man med noen grillpølser i brød. Og da øker kaloriene på. Stress handler ikke bare om at man ikke får i seg mat, og dermed går ned i vekt, men for mange også om at man ikke får tid til å spise de riktige tingene. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Raser ned om dagen, d vitamintilskudd for energi, spiser under 2000kalorier, passer på å forbrenne ca 4-500 kalorier ved 1t fysisk aktivitet som styrketrening, sykling eller gåtur som får opp pulsen

Anonymkode: f5eeb...3c0

Ok. 

TS: Hva er det konkret du ser at du gjør feil nå mtp vektnedagen? Dere har dårlig tid og det blir mye stress, men hva er feil ift kaloriinntaket nå? 

Anonymkode: e06d5...e5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg spiser mer da. Blir mega sulten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å skjønne om man ikke har det problemet selv. Handler ikke om tiden det tar å kutte frukt, men at frukt ikke fyller behovet i det hele tatt. Det skjer noe i kroppen som bare skriker etter sukker. 

Man må ikke alltid gi etter, og både frukt og bær har naturlig sukker i seg. 

Det er faktisk bare unnskyldninger for å tylle i seg usunt. Om man ikke vil eller evner å innse det så bør man få hjelp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner innmari godt hva du snakker om.  Dessverre 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS: Hva er det konkret du ser at du gjør feil nå mtp vektnedagen? Dere har dårlig tid og det blir mye stress, men hva er feil ift kaloriinntaket nå? 

Jeg klarer ikke å holde meg innenfor spisevindu på 16 timer. Spiser både tidligere og senere. Som om kroppen sier at jeg er sliten og trenger energi for å komme seg igjennom dagen. 

Jeg spiser mye mer karbo enn jeg før gjorde, det blir for lite tid til å spise nok proteiner. Det blir som med eksempelet at man velger pølser ovenfor laks. Maten blir ofte laget av andre, eller det er så hektisk at vi må ty til raske middager.

Kommer sent hjem om kveldene, er fortsatt sulten. Lager meg noe mat. Og i helgene blir det mer snacks og klarer ikke holde meg unna sukker (spesielt ikke i bursdager, 17.mai, konfirmasjoner osv hvor det er kaker til kaffen).

Summen er jo at jeg går opp i vekt.

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Og kroppen er i konstant stress. Det er ingen tid for hvile, avslapping, restitusjon, trening. Blir også mindre tid til søvn. Svært negativ spiral.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å holde meg innenfor spisevindu på 16 timer. Spiser både tidligere og senere. Som om kroppen sier at jeg er sliten og trenger energi for å komme seg igjennom dagen. 

Jeg spiser mye mer karbo enn jeg før gjorde, det blir for lite tid til å spise nok proteiner. Det blir som med eksempelet at man velger pølser ovenfor laks. Maten blir ofte laget av andre, eller det er så hektisk at vi må ty til raske middager.

Kommer sent hjem om kveldene, er fortsatt sulten. Lager meg noe mat. Og i helgene blir det mer snacks og klarer ikke holde meg unna sukker (spesielt ikke i bursdager, 17.mai, konfirmasjoner osv hvor det er kaker til kaffen).

Summen er jo at jeg går opp i vekt.

ts

Da er det ikke viktig nok for deg å gå ned, det er så vanskelig å slenge sammen noe sunt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det ikke viktig nok for deg å gå ned, det er så vanskelig å slenge sammen noe sunt.

*Ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...