Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag planterade flera tuplanlökar och några påskliljor i höstas för första gången.

DÅ läste jag på instruktionen om när de skulle platereras och så men NU har jag totalt glömt bort allt.

Om jag hade planterat dem ute i rabatten hade det nog inte varit några problem, men jag har platerat dem i stora zink-hinkar som jag tänkte ha på trappen och på terassen.

Hinkarna står kallt i vårt garage/förråd och har stått där sen jag planterade dem.

Om jag minns rätt så satte jag ner lökarna i jorden, fyllde på med några cm jord till, vattnade och ställde undan dem.

Vad gör jag nu?

Ska jag ta fram dem när solen kommer fram och snön börjar smälta?

Ska de vattnas?

Ska de stå kyligt eller varmt?

I solen eller skuggan?

Jag hoppas att mitt planteringsexperiment lyckas och att det blir riktigt fint. Tre zinkhinkar med tulpaner i rött, två hinkar med blandade färger. Och flera krukor med påskliljor. Vill ha det grönt och blomstrande i år!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg ville latt dem få omtrent samme behandling som de jeg har plantet ute.

Hvis du setter dem ut når de ellers naturlig burde komme opp fra jorda, så burde de klare seg fint. Vær forsiktig med vann hvis det fremdeles er frostnetter, vil jeg tro...

Jeg ville satt dem på et lunt sted med tilgang på sol, gjerne inntil en vegg.

Mine er plantet inntil veggen, de får sol sånn ca midt på dagen, og jeg vanner dem aldri.

Endret av Bodillen
Skrevet

Tack för svar. Det var ungefär så jag trodde.

Eftersom de är planterade i hinkar tänkte jag ställa dem ute under tak så de inte bli översvämmade om det regnar. (det hände i somras med mina buskar på terassen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...