Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker de ytterste "platene" ukentlig i oppvaskmaskinen. Men lurer på om denne svarte delen kan vaskes? Hvis ja hvordan gjør jeg det?

20250529_092639.jpg

Anonymkode: e65f9...3ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vasker de ytterste "platene" ukentlig i oppvaskmaskinen. Men lurer på om denne svarte delen kan vaskes? Hvis ja hvordan gjør jeg det?

20250529_092639.jpg

Disse vaskes ukentlig17485104111321565689119615034641.thumb.jpg.01a465f3c341567d965447e3ad475999.jpg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 25103...16b

AnonymBruker
Skrevet

Deler til kjøkkenviften skal aldri i oppvaskmaskiner. Det skader delene og det skader maskinen med det konsentrerte fettet som er i viftene. 
Delene som sitter fast vaskes med klut, jevnlig. 

Anonymkode: 823c0...574

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Deler til kjøkkenviften skal aldri i oppvaskmaskiner. Det skader delene og det skader maskinen med det konsentrerte fettet som er i viftene. 
Delene som sitter fast vaskes med klut, jevnlig. 

Fettristene som ts har vasket i oppvaskmaskinen går greit å vaske på den måten han/hun gjør. Du skal ha en ganske kjip oppvaskmaskin dersom fettet i dem skader maskinen. Selv legger jeg dem i en dyp langpanne med zalo og evt salmiakk.

Resten av selve ventilatoren er mer komplisert å gjøre skikkelig ren, men se linken over. Husk også at den har et kullfilter, trolig under det runde dekselet. Ventilatoren er sannsynligvis produsert av Electrolux/Whirlpool, of selv om IKEA kanskje ikke kan skaffe kullfilter så ER det å få tak i.

Skrevet

Jeg vasker bare ristene som er klipset fast, og som enkelt kan kneppes løs. De går i oppvaskmaskinen i ny og ne, men langt i fra hver uke. Det er ikke nødvendig. 

Det innenfor ristene ser helt ok ut hos meg, ikke fettete eller grisete. Har tørket over med klut men det kommer ikke noe særlig på kluten. Ser ut som ristene gjør jobben sin og filtrerer vekk det de skal.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fettristene som ts har vasket i oppvaskmaskinen går greit å vaske på den måten han/hun gjør. Du skal ha en ganske kjip oppvaskmaskin dersom fettet i dem skader maskinen. Selv legger jeg dem i en dyp langpanne med zalo og evt salmiakk.

Resten av selve ventilatoren er mer komplisert å gjøre skikkelig ren, men se linken over. Husk også at den har et kullfilter, trolig under det runde dekselet. Ventilatoren er sannsynligvis produsert av Electrolux/Whirlpool, of selv om IKEA kanskje ikke kan skaffe kullfilter så ER det å få tak i.

Hjelper ikke om delene overlever, dersom maskinen tar kvelden. Mye går an å legge inn i maskinen, men det betyr ikke at man skal gjøre nettopp det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjelper ikke om delene overlever, dersom maskinen tar kvelden. Mye går an å legge inn i maskinen, men det betyr ikke at man skal gjøre nettopp det.

Sant. Fett har ingenting i oppvaskmaskinen å gjøre.

Anonymkode: 787e7...231

Skrevet

Skal ikke demonteres og vaskes. Jeg bruker en skrubb med salmiakkvann. Oppvaskkosten funker også. Ikke vær redd for å få litt vannsprut i systemet, det tåler det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...