Gå til innhold

Boller av speltmel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan lage (gode) boller av speltmel? Og har noen en bra oppskrift aa dele?

Paa forhaand tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

jeg har akkurat spist rundstykker av speltmel. Kjempe gode!

men har desverre ingen oppskrift.

Skrevet

Da burde det jo gaa med boller ogsaa! :)

Har spelt lav gi forresten?

Skrevet
Har spelt lav gi forresten?

Ifølge denne oversikten har spelt GI omtrent som hvete. Altså ikke spesielt lav. Om denne nettsiden er troverdig, vet jeg imidlertid ikke.

Eksempler på kornsorter med lav/lavere GI er rug, havre, bygg, bokhvete, amaranth og quinoa (de to siste er mer uvanlig kornsorter man får på helsekost, jeg har ikke prøvd dem ut foreløpig). :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke studert så mye på Spelts GI, men den sies å ikke ha så mye lavere GI enn hvetemel. Nesten ikke nevneverdig.

Skrevet

Jeg spiste nydelige vafler laget på spelt og rismelk i går!

Skrevet (endret)

Boller med spelt.

2,5 dl melk

2,5 dl vann

75 g smør

1 egg

50 g gjær

125 g sukker

kardemomme

mel til passende deig, ikke for kompakt.

Husk å elte veldig godt! La heve til dobbel størrelse, form boller som skal etterheve 1/2 time under klede, pensle med egg/melk-blanding og stek ved 200 grader varmluft i 10 - 15 minutter (følg med).

Bruker også en variant av denne til rundstykkedeig, da sløyfer jeg sukkeret og kardemommen og tilsetter en god neve lin-, sesam- og solsikkefrø og har i 1 dl sammalt rug og 1 dl sammalt spelt før jeg fyller opp med finmalt spelt.

Noen bruker å tilsette et par teskjeer c-vitamin (askorbinsyre) i pulverform til speltdeig, noe som skal hjelpe på bakeevnen. I brøddeig kan man jo ha i en dl appelsinjuice eller to, det gjør samme nytten. Jeg har imidlertid ikke gjort det, og likevel vært fornøyd med baksten.

Endret av hera
Skrevet

Noen bruker å tilsette et par teskjeer c-vitamin (askorbinsyre) i pulverform til speltdeig, noe som skal hjelpe på bakeevnen. I brøddeig kan man jo ha i en dl appelsinjuice eller to, det gjør samme nytten. Jeg har imidlertid ikke gjort det, og likevel vært fornøyd med baksten.

Da burde det vel gå fint å ha i litt appelsinjuice i bollene også? :) Appelsinjuice er i alle fall godt i alle typer brød/rundstykker, muffins, pannekaker og vafler.

Skrevet
Boller med spelt.

2,5 dl melk

2,5 dl vann

75 g smør

1 egg

50 g gjær

125 g sukker

kardemomme

mel til passende deig, ikke for kompakt.

Husk å elte veldig godt! La heve til dobbel størrelse, form boller som skal etterheve 1/2 time under klede, pensle med egg/melk-blanding og stek ved 200 grader varmluft i 10 - 15 minutter (følg med).

Bruker også en variant av denne til rundstykkedeig, da sløyfer jeg sukkeret og kardemommen og tilsetter en god neve lin-, sesam- og solsikkefrø og har i 1 dl sammalt rug og 1 dl sammalt spelt før jeg fyller opp med finmalt spelt.

Tusen takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...