Gå til innhold

Hvordan forklare mannen om smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få mannen (60+) til å forstå hvorfor jeg blir hjemme i dag.

Saken er at jeg har meldt avbud til konfirmasjon pga sterk forkjølelse og hoste. Han mener at jeg "i det minste" kan være med i kirka "for konfirmantens skyld". Jeg har prøvd å forklare at forkjølelse ikke er mindre smittsomt i kirka enn i selskapslokalet etterpå, og at under konfirmasjonsgudstjenesten sitter man gjerne trangt pga mye folk, det er vanskelig å gå ut når det kommer et hosteanfall som varer i flere minutter (i hvert fall føles det slik for meg), og ikke minst: det er mange flere som kan bli smittet.

Jeg har forsøkt å forklare (på barnehagenivå) hvorfor det ikke blir aktuelt for meg å gå, men han nekter å forstå. En forkjølelse er i følge han ikke sykdom, og ikke grunn nok til å bli hjemme så lenge jeg ikke har feber. Men jeg er jo syk! Jeg hoster til jeg brekker meg, hodet føles fullt av bomull, det verker i bihulene, jeg hører ikke hva som blir sagt rundt meg... Likevel mener han altså at jeg bare må ta meg sammen, svelge et par paracet og bli med.

Så hvordan forklarer jeg slik at han forstår?

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Sorry,  jeg er enig med mannen din. Bruk munnbind, håndsprit og hold meteren hvis du er hysterisk. 

Anonymkode: 5bfce...5fb

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta litt Paracet.

Anonymkode: 41405...89d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du sier at du er syk, føler deg dårlig og har ikke tenkt å smitte andre med det her. Ferdig snakka. Har han ikke lyst til  å forstå så får det bare være - gi heller beskjeden om at du er dårlig, hoster hele tiden og er smittsom til konfirmanten direkte. Så gjør du som du sier: blir hjemme. 

Selv har jeg nettopp være "forkjøla", uten feber, men null feber betyr ikke "ikke syk". Har hatt null energi, vondt ibhalsen og nesa, svimmel, hosteanfall og bihulebetennelse med vondt i hodet. Noen folk har ikke peiling før de selv blir syke på samme måten 

Endret av katties
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde holdt meg hjemme jeg også, slitsomt å hoste så mye og forstyrrende for de som er i kirken. Men tror ikke det er noe du kan si når han tydeligvis ikke forstår at du er syk, 

Anonymkode: f7711...539

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med mannen din. Folk har blitt helt hysterisk for smitte etter korona og bruker det som unnskyldning for alt. 

Ta en paracet, nesepray og pakk med deg ekstra + lommetørkler.

Anonymkode: d2c58...cc7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sorry,  jeg er enig med mannen din. Bruk munnbind, håndsprit og hold meteren hvis du er hysterisk. 

Seriøst? Hun er jo syk, da holder man seg hjemme fremfor å risikere å smitte en haug med folk i kirken samt hele selskapet.

Anonymkode: 3d55c...d93

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med mannen din. Folk har blitt helt hysterisk for smitte etter korona og bruker det som unnskyldning for alt. 

Ta en paracet, nesepray og pakk med deg ekstra + lommetørkler.

Anonymkode: d2c58...cc7

Men ts er jo syk, da holder man seg hjemme! Det gjorde man også før pandemien!

Anonymkode: 3d55c...d93

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Trenger han forstå, må dere diskutere så mye? Du, voksne mennesket, vurderer det dithen at du er syk og velger å melde avbud og sånn er det. Hans meninger er ikke av betydning her.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en mann på 60+ ikke forstår konsepter som smitte og sykdom, eller respekterer sin partners valg og vurderinger, er det noe galt.

Anonymkode: 206a9...1c3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jæv** bullshit! Hensyn er fint å ta overfor andre og overfor seg selv så er det ikke behagelig å sitte å hoste å ha det vondt. Da får man ingen glede av seremonien heller. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta litt Paracet.

Anonymkode: 41405...89d

Hjelper det mot hoste?

Anonymkode: 2d273...94f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som blir hjemme fra noe som helst pga forkjølelse 

Anonymkode: e2bbe...49e

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å forklare han om smitte, hva med å forklare han om respekt? Hvorfor respekterer ikke han at du takker nei? Må du alltid forklare så nøye og ned på barnehagenivå hver gang du tar valg han ikke er enig i?

Anonymkode: 420c5...666

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
cleangal skrev (20 minutter siden):

Jeg sliter med å få mannen (60+) til å forstå hvorfor jeg blir hjemme i dag.

Saken er at jeg har meldt avbud til konfirmasjon pga sterk forkjølelse og hoste. Han mener at jeg "i det minste" kan være med i kirka "for konfirmantens skyld". Jeg har prøvd å forklare at forkjølelse ikke er mindre smittsomt i kirka enn i selskapslokalet etterpå, og at under konfirmasjonsgudstjenesten sitter man gjerne trangt pga mye folk, det er vanskelig å gå ut når det kommer et hosteanfall som varer i flere minutter (i hvert fall føles det slik for meg), og ikke minst: det er mange flere som kan bli smittet.

Jeg har forsøkt å forklare (på barnehagenivå) hvorfor det ikke blir aktuelt for meg å gå, men han nekter å forstå. En forkjølelse er i følge han ikke sykdom, og ikke grunn nok til å bli hjemme så lenge jeg ikke har feber. Men jeg er jo syk! Jeg hoster til jeg brekker meg, hodet føles fullt av bomull, det verker i bihulene, jeg hører ikke hva som blir sagt rundt meg... Likevel mener han altså at jeg bare må ta meg sammen, svelge et par paracet og bli med.

Så hvordan forklarer jeg slik at han forstår?

Du er jo mer enn forkjølet når du hoster til du brekker deg. At du ikke er syk nok fordi du ikke har feber er jo totalt bullshit av mannen din å si. Blir hjemme med god samvittighet og be mannen klappe igjen. 

Jeg er veldig takknemlig for at du tar ansvar og blir hjemme. God bedring. 

• Liker 7
Skrevet

Hold deg hjemme. Du vet ikke hvem som kanskje ikke tåler din smitte. Om det er barn,eldre eller fol med lav immunitet. 

Hadde dette vært barn i barnehagen/ skolen hadde man aldri sendt de 

• Liker 5
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (9 minutter siden):

Hold deg hjemme. Du vet ikke hvem som kanskje ikke tåler din smitte. Om det er barn,eldre eller fol med lav immunitet. 

Hadde dette vært barn i barnehagen/ skolen hadde man aldri sendt de 

Det er det jeg tenker også. På en slik dag er det kanskje gamle besteforeldre/oldeforeldre i kirka, og andre som ikke bør bli smittet.

Min mor hadde nok sendt meg på skolen hvis jeg ikke hadde feber, det er litt av grunnen til at jeg blir usikker når mannen mener at jeg bør være med.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan du forklare hvordan man holder meteren i en overfylt kirke under konfirmasjonsgudstjenesten?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ingen som blir hjemme fra noe som helst pga forkjølelse 

Anonymkode: e2bbe...49e

Jovisst er det det! Er man "sausa"og tett så har man ingen glede av å dra på sosiale ting. Ikke er det trivelig å ha slike gjester heller. Du gjør ingen noen bra tjeneste ved å gå når du ikke er frisk må du tro! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

mannen din og flere andre her er bare helt hjernedød og egoistiske, drit i dem og la vær å forklare deg, si "jeg er syk, jeg blir hjemme" og la det ligge.. gjenta om det er tungt for han å skjønne "jeg er SYK og derfor blir JEG hjemme" 

Anonymkode: dec2e...ba7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og til ts: om han ikke gidder forstå så er ikke det så nøye. Du bare sier at slik blir det! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...