AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai Med fare for å få pepper. Jeg er kvinne. Har forsørget mine to barn alene i alle år. De er nå store. Jeg har mastergrad fra 2000 tallet og lang fartstid i akademia. Fast jobb. Rakk aldri ta doktorgrad fordi da jeg var alene med ungene i 30 åra hadde jeg endel helseproblemer, og jeg måtte prioritere å bli frisk. Jeg har også droppet doktorgrad tidligere, siden da måtte jeg gått ned i lønn midlertidig. Det ville vært for krevende for meg å jobbe med å finne på en problemstilling, og lage et forarbeid, siden da måtte jeg ha gjort dette på fritiden, og det ville ha rammet ungene. Har leilighet i Oslo, men ikke så mye gjeld igjen. I dag er kroppen på topp, og jeg har høy arbeidskapasitet. Dette hadde jeg også da jeg hadde helseproblemer. Har aldri bedt om noe fra staten i form av penger, sykemeldinger eller trygd. Jeg ønsker bare lønn for at jeg jobber iherdig hver dag. Mer enn mine kolleger, ser jeg. I året som gikk har vi jobbet med innovasjon i min gruppe. Jeg har jobbet i helger, og inspirert teamet vårt til å lage nye undervisningsopplegg. Jeg har en protefølje av kurs og oppgaver som jeg har vedlikeholdt i over 10 år. I tillegg til dette har jeg drevet fram nye opplegg, og disse har vi fått god tilbakemelding på fra publikum. Nå går vi mot lønnssamtaler igjen. Egentlig er jeg ganske forbanna over å ha blitt latt i stikken i mange år. Det er lite penger i sektoren. Nedskjæringer. Hvordan få lederne til å se meg og prioritere min lønnsøkning nå? Jeg har levert i mange år, men jeg ligger lavere enn andre med tilsvarende utdanning og ansiennitet. I tillegg mener jeg jeg bør få uttelling for innovasjon. Hvordan skal jeg kommunisere dette til lederne, og hvordan kan jeg evt. rigge meg slik at jeg kan bli headhuntet til privat sektor? Hva gjør folk, er det slik at de tar sommerjobber i det private, eller er BI-kursene en løsning? Jeg beholder gjerne dagens jobb om de evner å belønne meg tilstrekkelig, men jeg har en dårlig følelse på dette. Vi blir bare misbrukt år etter år som akademisk kanonføde. Ønsker tips til hvordan jeg kan fikse situasjonen, enten ved å bytte jobb, eller ved at jeg kan verdsettes som arbeidstaker. I fjor ble vi enige om at jeg skulle ta sertifiseringer i Agil prosjektledelse. Men en leder som var over min leder trakk seg på det vi hadde blitt enige om. Jeg får dermed ikke anledning til å utvikle meg i stillingen slik jeg vil. Null dokumentasjon på at jeg har erfaring med prosjektledelse. De later til å ha dårlig økonomi. Hva bør jeg gjøre? Er eneste utvei å gå i banken og be om et lån, slik at jeg kan ta fri et år for å utvikle karrieren? Jeg kvir meg til lønnssamtalen. Det kan bli vanskelig å ikke avsløre at jeg er rasende. Anonymkode: c2a7a...63f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai Jeg ville søkt andre jobber. Du trenger ikke mer kompetanse, høres det ut som. Jeg forlot nylig kommunal sektor til fordel for det private. Gikk opp 120.000,- i lønn, får helseforsikring, reiseforsikring, livsforsikring, spise så mye (god og sunn) lunsj jeg vil for 50,- gangen, lavere tempo (kommunal sektor kan være ille, alt for få ressurser). Har ikke angret en dag. Tenk ut hva slags jobb du vil ha, og gjerne hvor du kunne tenke deg å jobbe, og følg med på disse firmaene. Jeg savnet folk litt i starten, men det gikk merkelig fort over. Anonymkode: 8418f...210 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai Kan jeg forresten spørre hvor mye du tjener, og hvor mye du sikter deg inn på? Anonymkode: 8418f...210
AnonymBruker Skrevet 29. mai #4 Skrevet 29. mai Jeg tjener 700 000,- Ønsker minst 100 000,- mer enn dette. Jeg jobber ræven av meg. Har vært dum og jobbet gratis i helger også, fordi jeg var naiv og trodde det skulle bli lagt merke til med slike suksessprosjekter. Publikum klapper men lederne gir faen. Vi har ledere som ikke ønsker å informeres om prosjektene våre. De ønsker bare at alt går av seg selv, og engasjementet er totalfraværende. Anonymkode: c2a7a...63f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Skrevet 29. mai Søk på andre stillinger, det er ikke sikkert du må ut av staten heller. Det holder med å komme seg ut av akademia. Bare sørg for at det er AFP-ordning der du bytter til. Anonymkode: 9f92e...21d 1
Kometen Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Det er gitte kriterier for lokale lønnsoppgjør. Hva er disse hos dere og kan du argumentere for at du leverer på dem? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai Kometen skrev (42 minutter siden): Det er gitte kriterier for lokale lønnsoppgjør. Hva er disse hos dere og kan du argumentere for at du leverer på dem? Ja dette er et godt poeng. Jeg skal ta med en kuleliste som ligger på arbeidsgivers nettside, og vise hvilke punkter jeg har levert på siste året. Får vel forsøke. Og så må jeg søke andre jobber selvsagt. Jeg har sett er rykte om at høyere lønn helst kommer ved bytte av stilling. Da må man jo forholde seg til det. Anonymkode: c2a7a...63f
AnonymBruker Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai Å tro at man skal øke lønna 100k i lønnsforhandlinger i en smell er utopisk. Jeg jobber i staten og har 850k, har måttet bytte jobb fler ganger for å komme hit. Anonymkode: 052b7...6f9 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai 100k i de ordinære lønnsforhandlingene er umulig. Vurder om du skal levere et 2.5.3 krav. Anonymkode: 25735...d75 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 100k i de ordinære lønnsforhandlingene er umulig. Vurder om du skal levere et 2.5.3 krav. Anonymkode: 25735...d75 Jeg har tenkt på dette. Bør jeg levere krav på både de ordinære forhandlingene, og på 2.5.3, eller velge bare 2.5.3? Jeg har samlet endel dokumentasjon Skal snakke med fagforeningen til uka, om hvordan dette bør gripes an. Anonymkode: c2a7a...63f
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva bør jeg gjøre? Er eneste utvei å gå i banken og be om et lån, slik at jeg kan ta fri et år for å utvikle karrieren? Jeg kvir meg til lønnssamtalen. Det kan bli vanskelig å ikke avsløre at jeg er rasende. Anonymkode: c2a7a...63f Bytte jobb. Det er den eneste måten å øke lønnen radikalt. Å være rasende vil bare tjene mot sin hensikt. Anonymkode: c1475...819 1
NoaideBiehtar Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai Eneste måten å gå opp i lønn i staten på er ved å bytte jobb. Mulig de vil tilby deg høyere lønn hvis du får et tilbud fra en annen plass. Har jobbet i staten flere år og har byttet arbeidsgiver hvert tredje år og gått gode lønnshopp hver gang. Det er sånn statens rigide system vil ha det. Synd for dem, du må bare tilpasse deg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): 100k i de ordinære lønnsforhandlingene er umulig. Vurder om du skal levere et 2.5.3 krav. Anonymkode: 25735...d75 Dette. Du vil aldri, aldri få 100k i 2.5.1, TS. 2.5.3 er ikke nødvendigvis enkelt, du må lese HTA og se om du kan argumentere for at du møter kravene som stilles der. Det varierer mellom virksomheter hvor strengt dette tolkes, tror jeg. Min erfaring er at det er sjelden man får 100k i 2.5.3. Jeg synes du bør snakke med tillitsvalgt, og få innspill fra hen på både om et 2.5.3-krav er mulig, og evt hjelp til formulering av kravet. Hvilken stillingskode har du? Den enkleste måten å gå opp 100k på er å begynne i ny stilling hos annen arbeidsgiver. Evt kan du bruke lønnstilbud fra annen arbeidsgiver for å presse opp lønna di i nåværende stilling, men 100k er fremdeles mye - da må arbeidsgiver virkelig ville beholde deg. Vil arbeidsgiver det nok? Du bør også tenke nøye over om det er slik at din stilling vil bli lyst ut hvis du skulle slutte, eller om stillingen vil forsvinne. Hvis sistnevnte, har en arbeidsgiver i sparemodus (noe alle universiteter er for tiden) insentiv for ikke å møte deg på et slikt lønnskrav. Jeg er tillitsvalgt i akademia selv. Det er dårlige tider, og du må være realistisk mtp hva det er mulig å få til. Anonymkode: 34107...a18 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai Du bør forresten ikke satse på å bli headhuntet til privat sektor, du må aktivt søke jobber. Du bør også legge bort bitterheten din. Andre jobber ikke like hardt som deg? Ikke bry deg. Hundre unnskyldninger for at du ikke tok doktorgrad? Too bad. Noen av oss skrev disse søknadene og forarbeidene på kveld og natt, selv om vi hadde barn og ting var kjipt. Det var en ting vi prioriterte å gjøre likevel. Det er helt greit at du ikke gjorde det, det er ikke sånn at PhD er en gullgruve akkurat, og du trenger ikke doktorgrad for å tjene mer utenfor akademia enn du ville tjent i akademia med PhD. Men årsakene til at du ikke har det er irrelevante for spørsmålet ditt, og sinne virker mot sin hensikt. Anonymkode: 34107...a18 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai Jeg spurte Chatgpt😊 Det du beskriver er både forståelig og gjenkjennelig for mange som har båret tungt ansvar i årevis – alene, og uten at det er blitt sett og belønnet på en rettferdig måte. Du står i en krevende, men ikke håpløs situasjon. Tvert imot: du har bygget en solid plattform – erfaring, arbeidsevne, innovasjon – men nå trenger du en strategi for å bli sett, få uttelling, eller bygge deg ut. Her er en strukturert tilnærming til situasjonen din, delt inn i tre hovedområder: 🧭 1. Lønnssamtalen – Strategi for å bli sett og få uttelling 🎯 Mål: Få en konkret, målbar lønnsøkning (eller annen kompensasjon), og bli anerkjent for innovasjon og langvarig innsats. 💡 Tips til forberedelse og fremføring: a) Bruk data og eksempler, ikke følelser Det er naturlig at du kjenner på sinne, men i møtet må du kanalisere dette til en fakta- og fremtidsorientert fremstilling: Lag en kortfattet portefølje: dokumenter konkret hva du har gjort (innovasjon, nye undervisningsopplegg, resultater, evalueringer, samarbeid). Finn relevante sammenlignbare lønnstall (hvis tilgjengelig): kolleger, stillingskoder, stillingsutlysninger. Lag et én-sides ark: “Dette er mitt bidrag og hvorfor jeg bør prioriteres i år.” b) Legg fram krav, ikke håp Si det slik: “Jeg forventer en justering nå fordi jeg ligger under nivået til sammenlignbare ansatte, samtidig som jeg har levert utover kravene – både i undervisning og innovasjon. Dette er ikke et ønske, det er en forventning.” c) Ikke spør – informer I stedet for: “Kan dere vurdere en økning?”, si: “For meg er dette et kritisk punkt – jeg må se en reell anerkjennelse for innsatsen, eller vurdere andre muligheter. Jeg ønsker å være her videre, men jeg må få bekreftelse på at dette er et sted som faktisk belønner det jeg bidrar med.” 🚪 2. Plan B – Rigge deg for overgang til privat sektor 🎓 a) Sertifiseringer og BI-kurs – verdt det? Ja, men målrettet: Ta én sertifisering som er ettertraktet i det private, f.eks. Scrum Master, Product Owner, eller PRINCE2. BI eller NHH Executive-kurs i prosjektledelse, innovasjon eller tjenestedesign kan gi deg formell ballast som mangler nå. Velg kurs med digitalt bevis eller sertifikat du kan legge ved CV og LinkedIn. 💼 b) Lag en ny CV og LinkedIn-profil – med klar overgangsfortelling: Ikke vær akademisk. Beskriv deg som: «Senior rådgiver i læring og innovasjon» «Prosjektleder med 10+ års erfaring i pedagogisk utvikling og tverrfaglig innovasjon» Fremhev: Tverrfaglig ledelse Resultater og målt effekt Bruker- og publikumsrespons Endringsprosesser og teamarbeid 🔄 c) Sommerprosjekter og overganger: Mange konsulentfirmaer (eks. Bouvet, Sopra Steria, Capgemini, Knowit) bruker sommertid til småprosjekter eller samarbeid. Du kan tilby deg som frilans rådgiver eller prosjektleder for læringsutvikling, endringsledelse, formidling eller pedagogisk design. 🏗️ 3. Skal du ta lån og ta fri et år? Det kan være en løsning, men det er en høy risiko. Hvis du vurderer dette, bør du: Ha en klar plan og mål: Hva skal du bruke året til? Hvilke sertifiseringer? Hva er din vei inn i det private? Bruke høsten til planlegging (søk kurs, bygg nettverk, sett økonomi). Kanskje vurdere delt permisjon i stedet for hel: 50 % jobb, 50 % utvikling. 🔧 Konkrete neste steg (valgfrie) 📄 Lag en kort og skarp oversikt over ditt bidrag – kan sendes før lønnssamtalen. 🔍 Søk etter relevante sertifiseringer: Scrum.org, PMI, BI. 🧠 Ta kontakt med tidligere kolleger/studiekontakter i det private og si at du vurderer overgang. 📬 Meld deg på nyhetsbrev fra Academic Work, Finn jobb, og LinkedIn – lag et varsel på “prosjektleder utdanning”, “læringsdesign”, “rådgiver innovasjon”. ✍️ Lag en post på LinkedIn om arbeidet dere har gjort med innovasjon – vis deg frem som fagperson Anonymkode: 29c38...6f0 2
Tekumseh79 Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville søkt andre jobber. Du trenger ikke mer kompetanse, høres det ut som. Jeg forlot nylig kommunal sektor til fordel for det private. Gikk opp 120.000,- i lønn, får helseforsikring, reiseforsikring, livsforsikring, spise så mye (god og sunn) lunsj jeg vil for 50,- gangen, lavere tempo (kommunal sektor kan være ille, alt for få ressurser). Har ikke angret en dag. Tenk ut hva slags jobb du vil ha, og gjerne hvor du kunne tenke deg å jobbe, og følg med på disse firmaene. Jeg savnet folk litt i starten, men det gikk merkelig fort over. Anonymkode: 8418f...210 Høres ut som en suksessoppskrift. Hva jobba du med i kommunen? Og hvilken utdannelse har du?
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai Hvorfor poste ChatGPT-svar? Hvis TS ønsker råd fra AI kan hun spørre AI selv! 🙄 Anonymkode: 34107...a18 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med fare for å få pepper. Jeg er kvinne. Har forsørget mine to barn alene i alle år. De er nå store. Jeg har mastergrad fra 2000 tallet og lang fartstid i akademia. Fast jobb. Rakk aldri ta doktorgrad fordi da jeg var alene med ungene i 30 åra hadde jeg endel helseproblemer, og jeg måtte prioritere å bli frisk. Jeg har også droppet doktorgrad tidligere, siden da måtte jeg gått ned i lønn midlertidig. Det ville vært for krevende for meg å jobbe med å finne på en problemstilling, og lage et forarbeid, siden da måtte jeg ha gjort dette på fritiden, og det ville ha rammet ungene. Har leilighet i Oslo, men ikke så mye gjeld igjen. I dag er kroppen på topp, og jeg har høy arbeidskapasitet. Dette hadde jeg også da jeg hadde helseproblemer. Har aldri bedt om noe fra staten i form av penger, sykemeldinger eller trygd. Jeg ønsker bare lønn for at jeg jobber iherdig hver dag. Mer enn mine kolleger, ser jeg. I året som gikk har vi jobbet med innovasjon i min gruppe. Jeg har jobbet i helger, og inspirert teamet vårt til å lage nye undervisningsopplegg. Jeg har en protefølje av kurs og oppgaver som jeg har vedlikeholdt i over 10 år. I tillegg til dette har jeg drevet fram nye opplegg, og disse har vi fått god tilbakemelding på fra publikum. Nå går vi mot lønnssamtaler igjen. Egentlig er jeg ganske forbanna over å ha blitt latt i stikken i mange år. Det er lite penger i sektoren. Nedskjæringer. Hvordan få lederne til å se meg og prioritere min lønnsøkning nå? Jeg har levert i mange år, men jeg ligger lavere enn andre med tilsvarende utdanning og ansiennitet. I tillegg mener jeg jeg bør få uttelling for innovasjon. Hvordan skal jeg kommunisere dette til lederne, og hvordan kan jeg evt. rigge meg slik at jeg kan bli headhuntet til privat sektor? Hva gjør folk, er det slik at de tar sommerjobber i det private, eller er BI-kursene en løsning? Jeg beholder gjerne dagens jobb om de evner å belønne meg tilstrekkelig, men jeg har en dårlig følelse på dette. Vi blir bare misbrukt år etter år som akademisk kanonføde. Ønsker tips til hvordan jeg kan fikse situasjonen, enten ved å bytte jobb, eller ved at jeg kan verdsettes som arbeidstaker. I fjor ble vi enige om at jeg skulle ta sertifiseringer i Agil prosjektledelse. Men en leder som var over min leder trakk seg på det vi hadde blitt enige om. Jeg får dermed ikke anledning til å utvikle meg i stillingen slik jeg vil. Null dokumentasjon på at jeg har erfaring med prosjektledelse. De later til å ha dårlig økonomi. Hva bør jeg gjøre? Er eneste utvei å gå i banken og be om et lån, slik at jeg kan ta fri et år for å utvikle karrieren? Jeg kvir meg til lønnssamtalen. Det kan bli vanskelig å ikke avsløre at jeg er rasende. Anonymkode: c2a7a...63f Det høres ut som at du har ytt mye i mange år uten å føle at du får igjen for det du gjør. Jeg tror at det er lettere å få bedre lønn om du bytter jobb. Min svoger er professor, han jobber mye og er ivrig og driftig. Han jobber i ferien(da er det stille der så han får mye ro) mens mange av kollegene tar seg fri i to måneder(satt på spissen) Han er gjesteprofesor andre steder og sper på lønnen på den måten. Akademia er og jobber hvor det er ulikt hvor mye folk legger inn, noen jobber jevnt og trutt og produserer mye men ikke alle. Det må du nok og ta inn over deg. Anonymkode: 43cea...174 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor poste ChatGPT-svar? Hvis TS ønsker råd fra AI kan hun spørre AI selv! 🙄 Anonymkode: 34107...a18 AI? Anonymkode: 29c38...6f0
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): AI? Anonymkode: 29c38...6f0 Artificial intelligence. Kunstig intelligens. Som for eksempel ChatGPT. Anonymkode: 34107...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå