Gå til innhold

Ny bil til liten familie. Hva skal vi velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 10 år gammel stasjonsvogn, bensinbil. Det er en Toyota. Synes nå at den er litt stor til vårt bruk og jeg liker ikke at den er så lang (jeg er ingen ekspert på lukeparkering for å si det mildt 😂). Ønsker derfor å kjøpe en ny bil (kan også være en bruktbil). Ønsker noe SUV-lignende, så man kommer litt opp i «høyden», men den må ikke være for stor. Vi er to voksne og et barn som fortsatt bruker isofox bilsete. Det er greit med litt bagasjeplass, men trenger ikke så veldig mye siden vi er ferdig med vognperioden.

Budsjettet: opp til 700.000 men foretrekker å bruke mye mindre siden jeg ikke synes det er så gøy med bil 😅

Ekstra pluss er om det er mulig å få lyst beige eller brunt skinninteriør.

Har noen forslag? Kan være el, diesel, bensin, hybrid… Åpen for det meste men har NULL peiling og vet ikke engang hvor jeg skal starte 😄

Anonymkode: 3a5b9...8f8

AnonymBruker
Skrevet

Kjører dere langt? Skal dere ha med bagasje til tre på flere ukers ferie ofte? Eller er det mest kjøring til barnehage/skole/jobb?

Du har ikke plutselig ett barn til? (Bare tenk over, ikke svar her) Sånn at du plutselig har for liten bil igjen?

Nyere biler er nok ofte breiere enn den du har, og mange av de er faktisk ganske lange også.
Hvis hovedgrunnen din til å bytte bil er at du ikke liker å lukeparkere den, er det rimeligere med et par kjøretimer enn ny bil😊

Barn og lyst skinn er kanskje ikke en god kombo? Krever litt vedlikehold for å holde seg fint. Og hvis ingen av dere er interessert i sånt, blir det bare stress. 

Anonymkode: eb828...d3b

Skrevet

Ny Model Y til 450k. Er en grunn til at de er Norges mest solgte bil. 

Rente 0% på 4wd/LR gir lik totalpris. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis en stasjonsvogn er lang, er det ikke alltid bedre med en SUV. SUV'er med litt størrelse på er egentlig bare høye stasjonsvogner. Men når det er sagt, nyere biler har i dag ryggekamera og sensorer, som forenkler parkering.
Noen parkerer vel selv også, spesielt elbiler som har litt mer teknologi.

Jeg har alltid brukt omgangskrets som referanse hvis jeg har tenkt å bytte biltype. Kanskje søsken, foreldre, venner, arbeidskolleger osv har biler man synes er oK. Kanskje får man sitte på en tur og fått en privat omvisning, så kanskje man får flere referanser når man selv skal lete.

Selgere og reklamer lyver jo oftes for å få solgt mest mulig.

VIKTIG: Hvis du kjører under en halvtime og/eller under 80 km/t på hver tur meste av uka - ligg unna dieselbiler. Partikkelfilteret går tett, pluss at en del dieselbiler bl.a. med franske motorer har en rensevæske -Adblue - som ikke tåler kulde (ca 10 minusgrader.)
Men kjører du en halvtime eller mer på motorvei 80 km/t pluss flere ganger i uka, da er diesel ingen fare.
Partikkelfilteret skal samle partikler fra eksosen fra byen, og slippe ut de på motorveien utafor byen når du gasser på med varm bil. Men kjører man bare i byen, blir det tett, og bilen i nødmodus - dyrt å bytte. Dyrt og vanskelig å rense.

Hybridbiler kan oppleves merkelige å kjøre utafor bymiljø. Elmotoren er automatgearet / trinnløs gearing og bensinmotoren fungerer som et aggregat som lader batteriet så du kan kjøre på elmotoren. Ved behov for mer kraft øker turtallet på bensinmotoren.
Mitsubishi Outlander Hybrid (Trøndelags "nasjonalbil) går på veldig høyt turtall oppover lange bakker og oppleves merkelige, bråker og går hardt. Men de som er komfortabel med de, liker de.

Endret av Tekumseh79
Skrevet

Kjøpte for 1 år siden en ny Hyundai Tucson hybrid. Veldig fornøyd :) Lager lite lyd, ligger godt på vinterføre i Finnmark, høy nok til å kunne klare både litt snø under, gode lys og god plass i bilen. Litt lite baggasjerom, etter min mening, men vi er bare meg og 1 ungdom så det går greit. Bilen er en drøm å kjøre. 

Anonymkode: 68573...5b4

Skrevet

Det er jo et vanvittig budsjett. Jeg tror det er rimelig opplagt at så lenge dere kan lade hjemme, er det fornuftig å kjøpe elbil i Norge.

Om du synes stasjonsvogn er for vanskelig, vil SUV være så mye verre. De fleste SUVer jo mindre oversiktlige, høyere, bredere, fælere. Generelt en "dum" karosseriform da du med større hjul får mindre plass i bilen (et sted må jo hjulene plasseres - og de spiser av interiøret ditt).

Jeg vet ikke hvor kompakt du vil ha det, men Renault kommer med en ny 5 nå. Det er en snasen, oversiktlig familiebil:

Renault-5_E-Tech-2025-1280-197d20cb6c5ec

Så har du Dongfeng Nammi Box til 199k kr. Billig, enkel, grei bil:

6787e6ddb209793f1d3f1697_Dongfeng.png

Tettest på dine ønsker og kanskje den beste bilen i klassen er Kia EV3:

kia-ev3-gt-line-bertel-o-steen-artikkel.

Så har du en del nykommere som er skikkelige jokere som Firefly og slikt. Min absolutte anbefaling er å begynne på en prøvekjøringsbonanza. Folk sier at alle biler er like i dag, men folk har ikke peiling. Prøv ut så mye du orker og du vil sannsynligvis finne noe som passer deg. Det har aldri før vært så mange spreke, komfortable og billige biler vært tilgjengelig i Norge. Det er egentlig litt gøy, dette. :)

Anonymkode: 05ef8...816

• Liker 2
Skrevet

Toyota Rav4 eller Lexus NX300. 

Anonymkode: 011dd...8fb

Skrevet
Sander33 skrev (På 29.5.2025 den 10.38):

Ny Model Y til 450k. Er en grunn til at de er Norges mest solgte bil. 

Rente 0% på 4wd/LR gir lik totalpris. 

Den er vel 4.7 meter lang, så da løser du ikke «for lang bil» problemet.

4WD/lr koster 580k om du skal ha annen farge enn hvit. 

TS, kikk på Kia EV3, evt Volvo XC40 eller EX30. Evt VW ID3, eller om du vil ha brunt skinninteriør kanskje en av de kinesiske merkene som xpeng eller BYD? Føles som om mange av de har brunt skinninteriør av en eller annen grunn. 

Skrevet
Bokormsen skrev (28 minutter siden):

kikk på Kia EV3, evt Volvo XC40 eller EX30. Evt VW ID3

Volvoene har merkelig dårlig plass og Volkswagen er jo...tja, Volkswagen. Forvent mye feil og en høy pris for et dårlig produkt.

Anonymkode: 05ef8...816

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...