Majer Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai 90-95% av krefttilfeller oppstår tilfeldig. 13 000 får kreft hvert år som skyldes livsstil. Og nå har jeg ikke nevnt demens, diabetes og hjerteproblemer som også tapper samfunnet for masse penger. Det er svært få som følger anbefalingene om mengden rødt kjøtt etc. Allikevel klager disse menneskene over andre. Er ikke det rimelig spesielt? 1
LeneXCII Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai Majer skrev (10 timer siden): Det er svært få som følger anbefalingene om mengden rødt kjøtt etc. Nå er ikke anbefalinger til norske helsemyndigheter mye verdt i o m at klima også er en faktor når de lages.... 🤬 2 5
Tough cookie Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai (endret) Det er ikke så enkelt at hvis man spiser og lever som en asket, så får man ikke kreft. Min venninne fikk kreft og har vært vegetarianer (spiser bare økologisk) omtrent hele sitt liv, går et par mil i fjellet hver uke, drikker omtrent ikke alkohol og har aldri røyket. Endret 29. mai av Tough cookie 9 1
Majer Skrevet 29. mai Forfatter #4 Skrevet 29. mai Tough cookie skrev (6 minutter siden): Det er ikke så enkelt at hvis man spiser og lever som en asket, så får man ikke kreft. Min venninne fikk kreft og har vært vegetarianer (spiser bare økologisk) omtrent hele sitt liv, går et par mil i fjellet hver uke, drikker omtrent ikke alkohol og har aldri røyket. Det er sant, men statistisk sett 1
Tiger Jack Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai Majer skrev (20 timer siden): 90-95% av krefttilfeller oppstår tilfeldig. 13 000 får kreft hvert år som skyldes livsstil. Og nå har jeg ikke nevnt demens, diabetes og hjerteproblemer som også tapper samfunnet for masse penger. Det er svært få som følger anbefalingene om mengden rødt kjøtt etc. Allikevel klager disse menneskene over andre. Er ikke det rimelig spesielt? Er det? Vil gjerne se dokumentasjon på at de som klager mest åp at folk går på NAV er de som selv driter i eget kosthold og livsstil. På meg virker dette som en udokumentert påstand for å skape reaksjon. Mediene må for øvrig skjerpe seg. De gir ekstremister som Fedon Lindberg spalteplass til skremme livet av folk. Alle vet at med et helt naturlig bra kosthold så er man godt rustet også mot kreft. Med normalt kosthold mener jeg i hovedsak at man inntar mat som tilfredsstiller de norske kostholdsrådene, og alt med måte når det kommer til litt mer usunn mat. Slik det nå har blitt, får man jo inntrykk av at man nærmest skriver sin egen dødsom om man lager ferdigsuppe fra Toro. Min viktigste anbefaling er å slutte å ta clickbait-artikler fra tabloidene seriøst. De fleste vet nøyaktig hva som kreves for å ha et naturlig sunt liv, og skjønner like godt som alle andre at det ikke er bra å stappe i seg to hveteboller og 1 sjokolade om dagen. Så kan man jo undres på hvorfor folk, i dagens opplyste samfunn, røyker, snuser og drikker såpass mye alkohol som de gjør, når man vet hvor godt dokumentert det er at disse hever risikoen bretraktelig for alvorlig sykdom. Det burde være første prioritet å slutte med/kutte ned på, i allefall før man slutter å spise ferdigsuppe et par ganger i måneden, som ikke er farlig overhodet. 2
Bacteria Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai Kreft er en sykdom vi aldri får bukt med. Det er fordi den skyldes forandringer i arvematerialet i cellekjernen, noe risikoen suksessivt øker for med økende alder. Jo eldre vi blir, jo større risiko for slike tilfeldige «feil» som kan utvikle seg til kreft. Andre faktorer spiller også inn, som arv. 2
Gratis Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai Majer skrev (På 29.5.2025 den 9.32): 90-95% av krefttilfeller oppstår tilfeldig. 13 000 får kreft hvert år som skyldes livsstil. Og nå har jeg ikke nevnt demens, diabetes og hjerteproblemer som også tapper samfunnet for masse penger. Det er svært få som følger anbefalingene om mengden rødt kjøtt etc. Allikevel klager disse menneskene over andre. Er ikke det rimelig spesielt? At du får kreft av å spise rødt kjøtt er i beste fall tullprat. Veldig mye av kreft er genetisk, det ligger i ditt arvemateriell. 4 1
velociraptor Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai Majer skrev (På 29.5.2025 den 9.32): 90-95% av krefttilfeller oppstår tilfeldig. 13 000 får kreft hvert år som skyldes livsstil. Og nå har jeg ikke nevnt demens, diabetes og hjerteproblemer som også tapper samfunnet for masse penger. Det er svært få som følger anbefalingene om mengden rødt kjøtt etc. Allikevel klager disse menneskene over andre. Er ikke det rimelig spesielt? Kjøtt faktisk. Det er jo ultraprosesserte mat og overvekt som er problemet, ikke veltrente slanke mennesker med god muskelmasse og lavfettprosent, som spiser rødt kjøtt fra beitedyr. Absolutt alle overvektige mennesker jeg kjenner spiser margarin/brelett eller lignende, mens de slanke spiser meierismør. De overvektige drikker skummetmelk (og øl og brus), mens de slanke drikker H-melk. De overvektige spiser MUK-pølser og hamburger og ferdigpizza, mens de slanke spiser lammeskanker og biff. 3
Majer Skrevet 31. mai Forfatter #9 Skrevet 31. mai Gratis skrev (14 timer siden): At du får kreft av å spise rødt kjøtt er i beste fall tullprat. Veldig mye av kreft er genetisk, det ligger i ditt arvemateriell. Nja. Genetiske varianter påvirker basert på miljø. Man ser eks at en genetisk variant som øker risikoen for hjerteproblemer- særlig hos diabetikere, ikke fører til noen økt risiko for de som spiser mye grønnsaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå