Gå til innhold

Tips for å lykkes med georginer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dahlia (georginer) er sneglemat. Kan anbefale å sette dem i store potter (minst 10 liter) om du er usikker på eller om du vet det er mye snegler. Plantene blir best og størst om de får stå i bakken om det er mulig, jeg gjør begge deler. Klipp vekk blomster når de visner. Planten vil lage nye blomster hele tiden til frosten kommer om du gjør det. Tåler ikke frost i det hele tatt, den faller sammen etter første frostnatt. Knollene kan tas vare på over vinteren såfremt de ikke har vært utsatt for frost. En enkel frostnatt vil ikke ødelegge knollene selvom det over bakken faller sammen. 

Jeg har kun planter med enkle, åpne blomster (form som prestekrage) da disse er en favoritt blant humler, bier, sommerfugler etc. Insektene  kommer ikke til i de blomstene som er formet som en ball ol. 

De du får kjøpt nå i full blomst er sommergeorginer, men kan utvikle knoll om de vokser lenge nok/unngår for tidlig frost.

Knoller bør settes igang seinest i slutten av april synes jeg, for det tar litt tid før de blomstrer. Jeg gir de god jord og gjødsler i vekstsesongen, - da blir det kraftige planter og mange blomster. Planter de i bed når faren for frost er over. Fjerner blomstene etterhvert som de blomstrer av og tar opp knollen etter første frostnatt/når det grønne har frosset/visnet. 

Jeg har noen i potter/krukker også, og om høsten bare tar jeg inn krukkene og lar knollen være i jord og slutter å vanne. Vanner forsiktig om våren igjen til det begynner å komme blader og fortsetter vanningen da, gjødsler/byttet jord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...