Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja, tror nok ikke det finnes mange oppegående mennesker som mener at det er bedre å prioritere en bil med sjuke hestekrefter, fremfor 15 ferier sammen med hele familien der man får verdifull tid sammen, kan skape gode minner som barna (og vi) vil ta med seg resten av livet og knyttes nærmere som en familie. 15 familieferier er nok til hele barndommen. Om man dropper ferier og heller prioriterer en så dyr bil som bare han har noe glede av er man rett og slett en dårlig forelder etter min mening.

ts

Anonymkode: 6920e...153

Barn må ikke på 15 ferier for å ha en trygg og fin barndom.

Men hvis du sparer 19000 i måneden mens han sparer til bil vil jo du ha råd til å ta ulønnet permisjon for å være hjemme med barn om du vil. Sannsynligvis vil det gi bedre tilknyttning til barna enn 15 ferier

Anonymkode: c2d75...2a8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.40):

Han sa at dette er noe han SKAL gjør en gang i livet, og noe han skal spare til.

ts

Kjæresten min har kjøpt flere biler i 1 mill.+-klassen. Kjøpt. Ikke belånt. 

Han er voksen nå. Han sier at det er det dummeste han noen sinne har gjort, og skal aldri gjøre det igjen. Verditap på bil er så enormt. Hverken jeg eller han har hatt biler med lån, kun kjøpt. Det er galskap med så dyre biler. Han burde virkelig fått seg en vekker men kanskje han er som typen min, må drite seg ut et par ganger først. 

Anonymkode: 37b90...799

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å drømme og det er lov å jobbe/spare til en drøm.. 

Har en lignende drøm selv, en dyr og "ubrukelig" bil. Har en sparekonto som sakte vokser, så får vi se hva det blir til slutt. 

Tenker at mål og drømmer er sunt. Det er bra å kunne strekke seg etter noe. 

Anonymkode: b73d9...3ce

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han kan spare ved å betale ekstra ned på huslånet, om 20 år, når han er femti og dere er gjeldfri, kan han kjøpe bilen. Han kan bruke sin del av boligen både som egenkapital og låneobjekt, da kan han ha den et år eller to, før han selger, tar tapet og han kan stryke Tesla fra lista.

Endret av Menchit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 13.01):

Tja, tror nok ikke det finnes mange oppegående mennesker som mener at det er bedre å prioritere en bil med sjuke hestekrefter, fremfor 15 ferier sammen med hele familien der man får verdifull tid sammen, kan skape gode minner som barna (og vi) vil ta med seg resten av livet og knyttes nærmere som en familie. 15 familieferier er nok til hele barndommen. Om man dropper ferier og heller prioriterer en så dyr bil som bare han har noe glede av er man rett og slett en dårlig forelder etter min mening.

ts

Hvor få eller mange som syns det samme som deg er egentlig ikke relevant. Poenget var at det er fullt mulig å argumentere for at å bruke så mye penger på sydenturer er like bortkastet. Uten at jeg nødvendigvis mener det. 

Har man liten glede av å bruke penger på å reise så er det jo galskap å bruke så mye penger på det. Akkurat som at du syns det er galskap å bruke så mye penger på en bil. 

Og fine ferieminner kan skapes på langt lavere budsjett om man ønsker det, så det poenget er heller ikke relevant egentlig.

Personlig hadde jeg som deg valgt sydenturer foran bil. Men det betyr ikke at jeg forventer at alle syns det er den eneste riktige prioriteringen, 

Anonymkode: 7c923...a29

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.40):

Han sa at dette er noe han SKAL gjør en gang i livet, og noe han skal spare til.

ts

Han kan legge 100.000 kroner i  bitcoin og realisere den drømmen om ca åtte år 👍

Anonymkode: 01ecd...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han kan legge 100.000 kroner i  bitcoin og realisere den drømmen om ca åtte år 👍

Anonymkode: 01ecd...ff7

Hvorfor ikke belåne alt man eier og gå all in så man blir kjemperik i stedet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 19.12):

Men hvis du sparer 19000 i måneden mens han sparer til bil vil jo du ha råd til å ta ulønnet permisjon for å være hjemme med barn om du vil. Sannsynligvis vil det gi bedre tilknyttning til barna enn 15 ferier

Anonymkode: c2d75...2a8

Den var veldig god 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 10.14):

Har man interesse for bil, og penger til det, så er saken grei. Gratulerer med ny bil! 
Ikke noe i veien med å ha en drøm. Jeg synes bare at Tesla vitner om noen som vil ha det alle andre har, og ikke om interesse for bil, men mulig jeg er fordomsfull...

Anonymkode: fd391...c87

Takk :)

Tesla har jeg altså ikke kjøpt meg, bare sånn at ingen tror det. 

Anonymkode: b7187...97c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 22.03):

Kjæresten min har kjøpt flere biler i 1 mill.+-klassen. Kjøpt. Ikke belånt. 

Han er voksen nå. Han sier at det er det dummeste han noen sinne har gjort, og skal aldri gjøre det igjen. Verditap på bil er så enormt. Hverken jeg eller han har hatt biler med lån, kun kjøpt. Det er galskap med så dyre biler. Han burde virkelig fått seg en vekker men kanskje han er som typen min, må drite seg ut et par ganger først. 

Drite seg ut? 

Ingen kjøper vel sånne biler i den tro at man skal tjene penger på de? Klart, noen merker kan holde seg i pris, men nyere "vanlige" biler til ca 1,5 mill, vil man aldri tjene penger på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 10.38):

Men for han er det ikke bare en drøm, men et mål som han skal oppnå. Og det er ikke bare slik at man plutselig kan skaffe seg en ny jobb og tjene dobbelt så mye nei. Han kommer enkelt og greit aldri til å tjene mer enn meg av den grunn at jeg er mye høyere utdannet enn han. Jeg er helt nyutdannet og kommer også til å klatre mye mer enn han i lønn de kommende årene.

Om man vil bestige Mount Everest eller reise verden rundt så helt ok, men ikke om det går ut over familien

ts

Du er jo gull på dating markedet. Finn deg en skikkelig mann som er like investert i familie og felles mål og drømmer. Han typen din høres veldig umoden og usympatisk ut. Du kan jo til gjengjeld kreve å få spare opp 1,3 mill til noe du ønsker å investere i. Lite sjarmerende type.

Anonymkode: 6f61e...273

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 11.13):

Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg.

ts

Spar opp penger til å kunne ha fri med barna dine da de er små. De fleste foreldre ønsker dette sårt og det er i barnas beste interesse. Du ts høres ut som en skikkelig smarting, typen din not so much. Du trenger en kar på ditt nivå.

Anonymkode: 6f61e...273

Gjest Cartman
Skrevet

Han er ikke den skarpeste kniven i skuffen 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Drite seg ut? 

Ingen kjøper vel sånne biler i den tro at man skal tjene penger på de? Klart, noen merker kan holde seg i pris, men nyere "vanlige" biler til ca 1,5 mill, vil man aldri tjene penger på. 

Nei han er ikke idiot og visste om verditapet da også. Handlet om at som mange unge dumme menn er det "kult" med raske og dyre biler. Familien hans var også glade i raske dyre biler. Men han har i motsetning til mange andre dumme menn vokst av seg dumheten og innsett at det faktisk var nettopp det, dumhet. 

Entusiasme er en ting. Men når man ikke har råd, som min hadde, hvorfor spinkle og spare for noe slikt? Håper for hans del han er mekaniker og kan fikse de selv. Eller tjene rått på en bra jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.31):

Hei!

I går satt jeg og typen oss ned og snakket om mål for fremtiden, hvor mange barn vi vil ha, økonomi og alle «store» temaer. Vi er heldigvis enig i det meste, men det var én ting som sjokkerte meg. Han sa at han har et mål om at han en gang i livet skal kjøpe en tesla model S plaid, som koster rundt 1,3 mill (eller en tilsvarende bil, avhengig av hva som er på markedet når han tenker å kjøpe).

Det har fått meg til å tenke mye! Jeg regnet litt på det og røft regnet vil det koste rundt 20k per mnd å ha en slik bil om man har en nedbetalingsplan på 5 år. Det er ekstremt mye penger og det er så mye mer fornuftig man kan prioritere i stedet. Man kan jo få sikkert 15 familieferier til syden for den prisen, eller et mye finere og større hus barna kan vokse opp i eller både jeg og mannen kan jobbe redusert i en lang periode for å få mer tid sammen som en familie.

Når jeg prøvde å si min mening om det sa han bare «det er et mål jeg har satt meg for lenge siden, så du må la meg også få ha mål og drømmer i livet, sant?».  

Han sier han kan spare opp til den bilen på egen hånd, men i praksis blir det nok jeg som må betale mesteparten av den uansett med tanke på at jeg tjener en del mer enn han og vi har omtrent likt forbruk (han bruker faktisk kanskje mer enn meg tror jeg).

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Jeg hadde sagt omtrent som følgende ! Aldri i livet om jeg er med på det prosjektet ditt, og er ikke med på å garantere for noen slike lån, om du vil spare dine penger til slikt over tid og så realisere din drøm ? Ja gjør det ! Men det blir etter at alle felles utgifter er betalt. Investere i en slik bil er den dårligste investeringen man kan gjøre, det er rene tapet alt sammen. Men bevares om han har god inntekt og kan betale for gildet selv ? Ja da får han vel bare gjøre det da. Men det må som sagt skje etter at alle felles utgifter er betalt. Når han tar den bilen ut av butikken ? Da er den verdt 900.000 kroner !  Så faller og faller den i verdi. Det er som sagt penger som svinner raskt hen over tid uansett kvalitet på doningen. Og jeg hadde aldri godtatt noe slikt om han ikke helt alene stod for en slik utgift, og da etter at han hadde bidradd med alle fellesutgifter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei han er ikke idiot og visste om verditapet da også. Handlet om at som mange unge dumme menn er det "kult" med raske og dyre biler. Familien hans var også glade i raske dyre biler. Men han har i motsetning til mange andre dumme menn vokst av seg dumheten og innsett at det faktisk var nettopp det, dumhet. 

Entusiasme er en ting. Men når man ikke har råd, som min hadde, hvorfor spinkle og spare for noe slikt? Håper for hans del han er mekaniker og kan fikse de selv. Eller tjene rått på en bra jobb.

Hvis han har kjøpt flere biler til langt over en million, og ikke lånt, som du sier.

Hvor i alle dagene har han fått de pengene fra og hvordan har man dårlig råd når man kan cashe ut flere biler i den prisklassen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 18.43):

Om man vil bestige Mount Everest eller reise verden rundt så helt ok, men ikke om det går ut over familien

Begge deler typisk går ut over familien : det er kostbare opplevelser som krever tid, mye ressurser og prioritering. 

Jeg lurer på hvilke offer han svelger for deg i denne relasjonen: hvilke drømmer du har som  han egentlig ikke ønsker, men vil innrømme deg fordi han er glad i deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis han har kjøpt flere biler til langt over en million, og ikke lånt, som du sier.

Hvor i alle dagene har han fått de pengene fra og hvordan har man dårlig råd når man kan cashe ut flere biler i den prisklassen? 

Hvem sa noe om dårlig råd? Ikke har dårlig råd her. Bare lært at det er idioti.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener du "ikke har dårlig råd, som min hadde" som egentlig betød at min HADDE råd. Ikke dårlig råd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mener du "ikke har dårlig råd, som min hadde" som egentlig betød at min HADDE råd. Ikke dårlig råd. 

Leste feil, eller tenkte feil, sorry :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...