Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 timer siden):

En sannhet med modifikasjoner. Jeg er enig i at det ikke er fornuftig å kjøpe en slik bil vi diskuterer i denne tråden. Men det er fornuftig å tenke sikkerhet. Så å kjøpe en ny og solid familiebil er fornuftig. Skjer det noe, er man ekstremt mye sikrere i en ny bil fremfor en som er noen år gammel. 

Sånne kommentarer som det her bekrefter det faktum at folk flest ikke skjønner seg på økonomi og investeringer. Den raskeste veien til fattigdom er en middelklassepar med barn som låner 1.5 millionertil en bil som halveres i verdi etter noen år. Fullstendig høl i hodet å kalle dette bilkjøpet en investering!

Anonymkode: a583f...949

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg.

ts

Anonymkode: 6920e...153

Du kan nå vel godt bruke dem på familieferie på alle, ekstra på barna og mannen hvis du vil. Dere er jo tross alt sammen. Du tjener mest. Er ikke det bare greit at du da bruker mest? Det hadde jeg synes. Så lenge vi er sammen, så er hans mitt og mitt hans. Men ville hatt en felles pott der dere begge betalte inn like mye. Det som er til overs råder dere over hver for seg det som er deres. Man at den ene velger litt mer til huset da, er vel helt greit. Du har jo mer enn nok til deg selv også. Tror det er sunt med egne hobbyer og få lov til å oppnå det.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånne kommentarer som det her bekrefter det faktum at folk flest ikke skjønner seg på økonomi og investeringer. Den raskeste veien til fattigdom er en middelklassepar med barn som låner 1.5 millionertil en bil som halveres i verdi etter noen år. Fullstendig høl i hodet å kalle dette bilkjøpet en investering!

Anonymkode: a583f...949

Hva har min kommentar med økonomisk forståelse å gjøre? Alle forstår at biler er et pengesluk. Det som står i innlegget du kommenterer er at det er verdt å bruke penger på sikkerhet. Jeg synes det er verdt å bruke penger på ny bil fordi det reduserer risikoen for at familien min skades i trafikken. 

Endret av Brunello
  • Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hva har min kommentar med økonomisk forståelse å gjøre? Alle forstår at biler er et pengesluk. Det som står i innlegget du kommenterer er at det er verdt å bruke penger på sikkerhet. Jeg synes det er verdt å bruke penger på ny bil fordi det reduserer risikoen for at familien min skades i trafikken. 

Ja men en trenger ikke kjøpe en bil til langt over en million for å ha en "sikker familiebil " Toyota gjør samme nytten.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
avent skrev (41 minutter siden):

Ja men en trenger ikke kjøpe en bil til langt over en million for å ha en "sikker familiebil " Toyota gjør samme nytten.

Det var vel også omtrent det jeg skrev.

• Liker 3
Skrevet

Det er fire år siden den bilen kom på markedet nå, man får dem brukt til halvparten av den prisen som nevnes i starten her. Da er det ikke SÅ håpløst, siden alle biler har enormt mye mer verditap fra år 0 til 4 enn videre. Å kjøpe ny bil til 1,3 mill, da bør man være steinrik..

• Liker 3
Skrevet

Om 2 år selges den for 500 tusen. Å kjøpe ny elbil er som å brenne penger for å holde varmen.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å finne ut at man har forskjellige verdier og avslutte forholdet før man får barn. Sier ikke at du må det, men det virker som at det er dit du er på vei.

Jeg skjønner godt at du blir betenkt når han mer eller mindre sier til deg: «din drøm er å gi barna våre et fint hjem og gode opplevelser. Så du kan gjøre det. At jeg også skal bidra til dette?!? Men jeg må også få lov å ha min egen drøm!»

Anonymkode: 507dc...144

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.31):

Det har fått meg til å tenke mye! Jeg regnet litt på det og røft regnet vil det koste rundt 20k per mnd å ha en slik bil om man har en nedbetalingsplan på 5 år. Det er ekstremt mye penger og det er så mye mer fornuftig man kan prioritere i stedet. Man kan jo få sikkert 15 familieferier til syden for den prisen, eller et mye finere og større hus barna kan vokse opp i eller både jeg og mannen kan jobbe redusert i en lang periode for å få mer tid sammen som en familie.

Alle vil nok ikke være enig i at 15 sydenturer er en mer fornuftig prioritering heller. 

Argumentet kunne like gjerne vært motsatt: At 15 sydenturer er vanvittig kostbart og man kunne faktisk fått kjøpt seg en helt fantastisk flott bil for disse pengene. 

Jeg personlig hadde valgt syden, men valget er ikke opplagt mer fornuftig for alle. 

Anonymkode: 7c923...a29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alle vil nok ikke være enig i at 15 sydenturer er en mer fornuftig prioritering heller. 

Argumentet kunne like gjerne vært motsatt: At 15 sydenturer er vanvittig kostbart og man kunne faktisk fått kjøpt seg en helt fantastisk flott bil for disse pengene. 

Jeg personlig hadde valgt syden, men valget er ikke opplagt mer fornuftig for alle. 

Anonymkode: 7c923...a29

Tja, tror nok ikke det finnes mange oppegående mennesker som mener at det er bedre å prioritere en bil med sjuke hestekrefter, fremfor 15 ferier sammen med hele familien der man får verdifull tid sammen, kan skape gode minner som barna (og vi) vil ta med seg resten av livet og knyttes nærmere som en familie. 15 familieferier er nok til hele barndommen. Om man dropper ferier og heller prioriterer en så dyr bil som bare han har noe glede av er man rett og slett en dårlig forelder etter min mening.

ts

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 10.25):

20k var om det var om han skulle hatt egenkapital på 20% (240k) + nedbetaling på resten over 5 år. Men si han sparer 4K av lønnen sin hver måned da, da vil det ta 27 år før han har spart nok.

Da vil vårt fremtidige budsjett se omtrent slik ut:

Han: tjener 40k i mnd og skal spare 4K i mnd: 36k i mnd på familien AS

Meg: tjener 55k i mnd: 55k til familien AS

Jeg bidrar mye mer økonomisk til familien og vil bruke overskuddet på ting som gagner familien, mens han bidrar mye mindre og skal bruke sitt overskudd på seg selv…

ts

Men dere har jo ingen familie enda? Da kan vel han spare til bil foreløpig? De fleste prioriterer annerledes når man får barn. Før dere er der at dere har felles økonomi og utgifter må da han få lov til å bruke pengene sine på akkurat det han vil. 

Når dere er der at dere har felles utgifter må dere sette opp et budsjett. Her legger vi av det samme til en felleskonto hver måned + at vi har vært vårt lån på leiligheten. Jeg tjener mest, men han har mindre lån og sitter igjen med mer enn meg hver måned. Ingen av oss legger oss borti hva den andre bruker penger på. Hans går stort sett til PC, mens jeg bruker mer penger på tur og sosialt. Alt vi gjør felles går fra felleskonto, og når vi drar på tur sammen betaler vi den 50/50. Vi er frivillig barnløse, men om vi skulle hatt barn (eller hadde hatt alt felles) ville vi gjort det annerledes. Da hadde vi lagt opp til at begge hadde sittet igjen med den samme summen hver måned som kunne bli brukt til akkurat hva vi vil. Da er det jo heller ikke noe problem at hans egne penger går til bilsparing, mens resten går til (fremtidens) familien AS. 

Selvom man er to, eller flere, må man jo kunne bruke noe på egne ting også. Om det er 20k i måneden, eller 4k i måneden kommer jo an på hvor stor økonomisk frihet man har. Med "vanlige" lønninger og familie vil det jo selvsagt begrense seg hvor mye man har til slike ting. 

Endret av Ellah
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tja, tror nok ikke det finnes mange oppegående mennesker som mener at det er bedre å prioritere en bil med sjuke hestekrefter, fremfor 15 ferier sammen med hele familien der man får verdifull tid sammen, kan skape gode minner som barna (og vi) vil ta med seg resten av livet og knyttes nærmere som en familie. 15 familieferier er nok til hele barndommen. Om man dropper ferier og heller prioriterer en så dyr bil som bare han har noe glede av er man rett og slett en dårlig forelder etter min mening.

ts

problemet ditt (og andres i denne tråden) er at du ser ting kun fra ditt ståsted og tror derfor at dine meninger, synpunkter og drømmer for fremtiden, ønsker, verdier osv er de eneste rette for alle andre. Jeg foreslår om du ikke klarer se at for han akkurat nå er dette en drøm han ønsker jobbe mot og så la han ha den drømmen at du finner en annen partner. For en ting er ganske sikkert, om du skal bestemme hvilke drømmer han skal få lov å ha og ikke ha så dreper du forholdet sakte men sikkert.. 

Anonymkode: 97fa9...c5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja da får han spare da. 

Viss du ser en fremtid med denne mannen er det viktig at du tidlig kommer på banen med hvordan utgifter skal fordeles mellom dere, sparing til ferie osv. Viss han velger å bruke en slant av sine penger på å spare til denne gutten drømmen så er det ikke din sak så lenge det ikke går ut over familiens felles økonomi.

Du skal selvsagt ikke sponse en slik guttedrøm. Det løser seg med felles regning og mat konto. I tillegg til felles sparekonto til buffer og ferie. Hva han bruker egne lommepenger på er ikke noe du bør kontrollere.

Skal han legge seg opp i dine kjolekjøp og frisørbesøk? Nei det er privat så lenge det ikke belaster han på en svært urimelig og ugunstig måte.

Tjener han ikke nok for drømmen sin så må han satse på å jobbe mer og i en bedre betalt jobb.

Anonymkode: 41b30...2d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Soft mann skrev (På 29.5.2025 den 8.39):

Det er vel et rødt flagg vil eg si🚩

Ja, TS er et rødt flagg. Hun spurte hva han drømmer om, og reager slik på en helt fornuftig og fult oppnåelig drøm. 

• Nyttig 1
Skrevet

Plaid har gjennomgått et ganske brutalt verditap og er slett ikke så dyre lenger. Kjøp en tre år gammel til 700k så har dere fin familiebil om dere gir dere på to barn!

Kjøp for all del ikke en ny. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja da får han spare da. 

Viss du ser en fremtid med denne mannen er det viktig at du tidlig kommer på banen med hvordan utgifter skal fordeles mellom dere, sparing til ferie osv. Viss han velger å bruke en slant av sine penger på å spare til denne gutten drømmen så er det ikke din sak så lenge det ikke går ut over familiens felles økonomi.

Du skal selvsagt ikke sponse en slik guttedrøm. Det løser seg med felles regning og mat konto. I tillegg til felles sparekonto til buffer og ferie. Hva han bruker egne lommepenger på er ikke noe du bør kontrollere.

Skal han legge seg opp i dine kjolekjøp og frisørbesøk? Nei det er privat så lenge det ikke belaster han på en svært urimelig og ugunstig måte.

Tjener han ikke nok for drømmen sin så må han satse på å jobbe mer og i en bedre betalt jobb.

Anonymkode: 41b30...2d1

Dette!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet med å drømme om fine biler i fremtiden? Kanskje får der svært romslig økonomi engang og har råd til det? 

Mannen min ønsker også å kjøre en fancy dyr bil. Jeg bryr meg katta om bil, så lenge vi kommer frem. Men vi har en svært romslig økonomi, så da blir det den bilen han vil ha. Tviler på han syns det er særlig viktig med fine ferier og møbler, men det syns jeg, så da blir det det også. 

Før hadde vi dårligere økonomi, da var det verken fine ferier eller dyr bil. 

Anonymkode: a29b7...1e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.31):

Hei!

I går satt jeg og typen oss ned og snakket om mål for fremtiden, hvor mange barn vi vil ha, økonomi og alle «store» temaer. Vi er heldigvis enig i det meste, men det var én ting som sjokkerte meg. Han sa at han har et mål om at han en gang i livet skal kjøpe en tesla model S plaid, som koster rundt 1,3 mill (eller en tilsvarende bil, avhengig av hva som er på markedet når han tenker å kjøpe).

Det har fått meg til å tenke mye! Jeg regnet litt på det og røft regnet vil det koste rundt 20k per mnd å ha en slik bil om man har en nedbetalingsplan på 5 år. Det er ekstremt mye penger og det er så mye mer fornuftig man kan prioritere i stedet. Man kan jo få sikkert 15 familieferier til syden for den prisen, eller et mye finere og større hus barna kan vokse opp i eller både jeg og mannen kan jobbe redusert i en lang periode for å få mer tid sammen som en familie.

Når jeg prøvde å si min mening om det sa han bare «det er et mål jeg har satt meg for lenge siden, så du må la meg også få ha mål og drømmer i livet, sant?».  

Han sier han kan spare opp til den bilen på egen hånd, men i praksis blir det nok jeg som må betale mesteparten av den uansett med tanke på at jeg tjener en del mer enn han og vi har omtrent likt forbruk (han bruker faktisk kanskje mer enn meg tror jeg).

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Hva er egentlig problemet med at han har et ønske om en dyr bil en gang i fremtiden? Dere deler på alle utgifter 50/50, går jeg ut i fra, resten av lønnen kan dere bruke som dere vil. Skjønner ikke hvorfor du tenker du skal betale for bilen, den skal han vel spare ti selv? Hva jeg hadde gjort: så lenge han betalte halvparten av alle felles utgifter, inkl ferier, hadde jeg ikke brydd meg om hva han sparte til.

Anonymkode: cad41...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 9.49):

Vi er 29 år og tenker på å få barn, har bodd sammen i 1,5 år.

ts

Det høres ut som om dere har veldig ulike verdier og tanker om familielivet, TS. Det kan bli et problem og et vedvarende gnagsår. Skjønner godt at du stusser...

Jeg er sammen med en som er gjerrig som f. Hunderfossen med ungene? Tja... Kjøpe leker og klær til kidsa? Aldri. Pusse opp? Aldri i livet... Frustrerende å leve med.

Anonymkode: a37ba...9af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

«skjønner at dette målet er viktig for deg. Hvis vi skal stifte familie og kjøpe felles bolig må du selvfølgelig betale halvparten av alle fellesutgifter som går til husholdningen, boliglån og barn, men det du klarer å spare på siden skjønner jeg at du vil bruke på bildrømmen din, ikke øl, festivaler, konserter, gutteturer, fotballkamper, gaming eller andre ting. Jeg beundrer deg for at du er villig til å velge bort alt det for å spare til bildrømmen din». :) 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...