Brunello Skrevet 29. mai 2025 #81 Skrevet 29. mai 2025 Soft mann skrev (7 minutter siden): TS hadde veldig mange fornuftige ting å bruke penger på. Det minst fornuftige å bruke penger på er faktisk bil. En bil med 1000hk, hvem med sunn fornuft kan si at det er en fornuftig investering for en familie med vanlig lønn. Hadde han tent 5mill så hadde det vel kunne unnskyldes, men langt fra fornuftig En sannhet med modifikasjoner. Jeg er enig i at det ikke er fornuftig å kjøpe en slik bil vi diskuterer i denne tråden. Men det er fornuftig å tenke sikkerhet. Så å kjøpe en ny og solid familiebil er fornuftig. Skjer det noe, er man ekstremt mye sikrere i en ny bil fremfor en som er noen år gammel.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #82 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): 20k var om det var om han skulle hatt egenkapital på 20% (240k) + nedbetaling på resten over 5 år. Men si han sparer 4K av lønnen sin hver måned da, da vil det ta 27 år før han har spart nok. Da vil vårt fremtidige budsjett se omtrent slik ut: Han: tjener 40k i mnd og skal spare 4K i mnd: 36k i mnd på familien AS Meg: tjener 55k i mnd: 55k til familien AS Jeg bidrar mye mer økonomisk til familien og vil bruke overskuddet på ting som gagner familien, mens han bidrar mye mindre og skal bruke sitt overskudd på seg selv… ts Anonymkode: 6920e...153 Dere skal selvfølgelig bidra likt til familien as, da prosentmessig etter inntekt. Noe annet er helt utelukket. Dere bør sette dere ned og sette ned ett budsjett og leve etter det en god stund. Klarer han da å få spart det som skal til? Er han evt villig til å utsette denne drømmen for familiens beste? Hvis ikke, gå videre. Du må ikke finne på å få barn med en som ikke er villig til å sette familien foran en tåpelig drøm som bil faktisk er når man ser det store bildet. Anonymkode: bcf4a...7ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #83 Skrevet 29. mai 2025 Sirah skrev (44 minutter siden): Men ærlig talt, det er jo her TS og typen må finne et felles budsjett som de er enige om begge to. Hva denne mannen velger å bruke sitt overskudd på er opp til han. De aller fleste sitter jo igjen med litt penger som går til egne interesser når alt av faste utgifter er betalt. De færreste småbarnsfamilier (dersom TS og kjæresten tenker familieliv med barn) har 20000,- til overs til billån/sparing til bil og 20000,- til overs til sparing for TS hver måned. Vet ikke hvilke lønninger folk har, men 40000,- hver måned til bil og sparing er sjelden realistisk for mennesker med huslån, studielån, barn og andre faste utgifter. Anonymkode: 4f8f8...cfe 6
Ulven Skrevet 29. mai 2025 #84 Skrevet 29. mai 2025 Dere har forskjellige proriteringer, noe som er helt greit, men kan bli en kilde til utfordringer i fremtiden. Jeg ville ha tenkt meg nøye om og tatt flere samtaler om hvordan han ser for seg at økonomien skal løses. Hvis dere feks tar utgangspunkt i en strikt delt økonomi, hvor du får en solid sparekonto ganske fort, hvordan ser han for seg at han skal løse det hvis taket på huset på byttes, og han ikke har økonomi til det, mens du har hele summen på bok. Skal han da ta opp lån på sin del eller vil han da ta i bruk bilsparingen sin? Uansett høres det ut som dere kanskje har forskjellig mål for livet og det trenger dere å snakke mer om. 3 1
Brunello Skrevet 29. mai 2025 #85 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere skal selvfølgelig bidra likt til familien as, da prosentmessig etter inntekt. Noe annet er helt utelukket. Dere bør sette dere ned og sette ned ett budsjett og leve etter det en god stund. Klarer han da å få spart det som skal til? Er han evt villig til å utsette denne drømmen for familiens beste? Hvis ikke, gå videre. Du må ikke finne på å få barn med en som ikke er villig til å sette familien foran en tåpelig drøm som bil faktisk er når man ser det store bildet. Anonymkode: bcf4a...7ac Hvorfor er noe annet utelukket? Mange praktiserer at man skal ha like mye igjen til personlig forbruk. Det vil si at den som tjener mest betaler større prosentandel av lønna til felles. 2
Soft mann Skrevet 29. mai 2025 #86 Skrevet 29. mai 2025 Brunello skrev (2 minutter siden): En sannhet med modifikasjoner. Jeg er enig i at det ikke er fornuftig å kjøpe en slik bil vi diskuterer i denne tråden. Men det er fornuftig å tenke sikkerhet. Så å kjøpe en ny og solid familiebil er fornuftig. Skjer det noe, er man ekstremt mye sikrere i en ny bil fremfor en som er noen år gammel. Eg har vel aldri sagt at å kjøpe en game bil som er usikker er bra, hvor får du det fra. en får biler me som har 5 n-cap stjerner for 350k ny. brukt for 100k tenker eg. Så det er ingen sannhet med modifikasjoner. hvis en er ute etter den sikreste familiebilen så er det vel tesla y han må kjøpe, made in Berlin
Tekumseh79 Skrevet 29. mai 2025 #87 Skrevet 29. mai 2025 Bil er tapsprosjekt uansett. Min bolig kosta mindre enn den bilen. Så jeg synes det er galskap. Men nå er jeg lavtlønt, og har svidd noen år av livet på nedbetalinger av tøffe biler og kule motorsykler som lærte meg å aldri gjøre sånt igjen. Hverdagen må prioriteres før festen. Men det er prioriteringer, og alfa omega hva han tjener. Har man 30K over etter alt er betalt hver måned og nøyer seg med det så go for it. Men å dyrke sin hobby så andre, og spesielt familie, må lide for det er ikke bra. Hobby bør komme utenpå det andre. 2
Sirah Skrevet 29. mai 2025 #88 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De færreste småbarnsfamilier (dersom TS og kjæresten tenker familieliv med barn) har 20000,- til overs til billån/sparing til bil og 20000,- til overs til sparing for TS hver måned. Vet ikke hvilke lønninger folk har, men 40000,- hver måned til bil og sparing er sjelden realistisk for mennesker med huslån, studielån, barn og andre faste utgifter. Anonymkode: 4f8f8...cfe Jeg er helt enig i at det er urealistisk for mannen å spare 20K i mnd med en inntekt på 40K. Det er derimot ikke noen fasit på at han hverken skal spare 20K hver måned eller alltid tjene 40K. Mye kan forandre seg og mannen må da få lov til å ha dette som drøm? Eller skal TS sin drøm om stor villa trumfe alt av mannens drømmer? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #89 Skrevet 29. mai 2025 Brunello skrev (8 minutter siden): En sannhet med modifikasjoner. Jeg er enig i at det ikke er fornuftig å kjøpe en slik bil vi diskuterer i denne tråden. Men det er fornuftig å tenke sikkerhet. Så å kjøpe en ny og solid familiebil er fornuftig. Skjer det noe, er man ekstremt mye sikrere i en ny bil fremfor en som er noen år gammel. Med 1000 hk må jo bilen være sikker, for det er større rom for å drite seg ut med 1000 hester enn med 200…en med 200 er like sikker, samtidig som det er lettere å kontrollere 200 enn 1000… Anonymkode: 01db9...b21
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #90 Skrevet 29. mai 2025 Brunello skrev (9 minutter siden): Hvorfor er noe annet utelukket? Mange praktiserer at man skal ha like mye igjen til personlig forbruk. Det vil si at den som tjener mest betaler større prosentandel av lønna til felles. Det er jo det jeg skriver: man betaler prosentmessig etter inntekt. Anonymkode: bcf4a...7ac
Brunello Skrevet 29. mai 2025 #91 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med 1000 hk må jo bilen være sikker, for det er større rom for å drite seg ut med 1000 hester enn med 200…en med 200 er like sikker, samtidig som det er lettere å kontrollere 200 enn 1000… Anonymkode: 01db9...b21 Nå skrev jeg vel at jeg mente den bilen vi snakker om her er tullete. Men en ny familiebil til 5-700 000,- er mye sikrere enn en brukt en. Spesielt om den er mer enn fem år. Skjer ekstremt mye på sikkerhetsfronten bare fra år til år. De som vant sikkerhetstesten for 15 år siden hadde kommet sist i dag.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #92 Skrevet 29. mai 2025 Han må jo få lov til å spare til et spesifikt mål han ønsker. Hvorfor skal du bestemme at han ikke får lov til det? Jeg sparer opp til en Mustang som jeg skal kjøpe når jeg blir 40. Jeg har 5 år på meg og bilen koster i dag 750000 for den jeg vil ha (2017 modell). Innen 5 år er det nok mye dyrere. Mannen min synes det er helt greit at jeg har det målet og hva han måtte mene om akkurat det bryr jeg meg ikke om for det målet har jeg hatt siden ungdomsårene. Så lenge det ikke går utover familien og familieøkonomien så ser jeg ikke noe problem med din kjærestes mål Anonymkode: 58e34...764
Brunello Skrevet 29. mai 2025 #93 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det jeg skriver: man betaler prosentmessig etter inntekt. Anonymkode: bcf4a...7ac Les en gang til.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #94 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor har jeg skrevet et par mnd? Jeg skrev NOEN mnd, etter 6 mnd står det allerede 120k. Det er en solid buffer. ts Anonymkode: 6920e...153 Du skriver noen mnd. Det er basicly det samme. Og nei, 120k er langt fra en solid buffer. Hva om det blir slutt mellom dere (noe det høres ut som om det blir), hvor mye hus til alle barna dine får du kjøpt for 120k? Typen din sitter igjen med en potensiell Tesla, du sitter igjen med en unik mulighet til å starte et godt liv for deg og barna. Ser du virkelig ikke det? Anonymkode: 472ba...27f 2 1
Leo Skrevet 29. mai 2025 #95 Skrevet 29. mai 2025 Nja... Vet ikke om jeg ville ha lagt så mye vekt på det. Faren min sa i sin tid noe lignende med da dreide det seg om en dyr Mercedes. Drømmen ble realitet i fjor, men fyren nærmer seg nå 80 år! Han har selvfølgelig ikke spart krone på krone for å kjøpe den bilen. Mye har skjedd på nesten 60 år og jeg tror ingen har merket noe til denne drømmen i disse årene. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #96 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han sa at dette er noe han SKAL gjør en gang i livet, og noe han skal spare til. ts Anonymkode: 6920e...153 Du kan jo ikke bestemme hva han skal spare penger til! Han vil kjøpe en bil til 1,3 mill, det må han få lov til om han klarer det. Han skal ikke ta lån, men spare. Dere må avgjøre hva som skal betales til felles utgifter, felles sparing og mat, hans og dine resterende penger har dere ikke noe kontroll over. La oss si han sparer 5000 hver måned, du bruker tilsvarende på klær og sminke, skal han bestemme at du ikke kan bruke dine penger på nye klær, så fremst det som er felles er dekt og under kontroll? Tåpelig tankegang ts. Du må heller være tydelig på hva du forventer av han som gjelder felles økonomi. Du kan ikke betale for alt fordi han skal spare til bil, men utover det, null stemmerett. Anonymkode: ba2bb...680 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #97 Skrevet 29. mai 2025 Brunello skrev (5 timer siden): Nå skrev jeg vel at jeg mente den bilen vi snakker om her er tullete. Men en ny familiebil til 5-700 000,- er mye sikrere enn en brukt en. Spesielt om den er mer enn fem år. Skjer ekstremt mye på sikkerhetsfronten bare fra år til år. De som vant sikkerhetstesten for 15 år siden hadde kommet sist i dag. Er en ny bil mer sikker enn en brukt bil? Hvorfor? Du kan jo kjøpe en brukt bil som er 5 år gammel. Den er ikke mindre sikker en en helt ubrukt bil. De blir ikke mindre sikre av bruk altså. Anonymkode: ba2bb...680 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #98 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du tar feil. Det er penger som kunne bli brukt på Familien AS. F.eks å spare til barna og deres fremtid i stedet. Jeg forstår uroen din TS. Om han prioritere dette over familien bør han ha en god spareplan og god inntekt. Anonymkode: 8b546...128 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke sant. "Snobber uten penger" er vanskelige å leve med. De kompenserer for dårlig selvfølelse med å kjøpe dyre ting. Anonymkode: fd391...c87 Folk slutter ikke ha drømmer for egen del, være en person med egne ønsker om man blir en familie - mennesker som mener andre skal ofte alt for dem og deres verdisyn er ikke egnet i forhold. De burde leve alene.. Anonymkode: 97fa9...c5c 1 1
avent Skrevet 29. mai 2025 #99 Skrevet 29. mai 2025 Hadde egentlig ikke tatt den drømmen så seriøst altså. Om dere enda ikke har unger så kommer han kjapt til å innse at en sånn fancy bil med 3 unger i baksetet som griser og spyr i baksetet ikke er aktuelt 😆😂 Dessuten har han ennda ikke innsett hvor mye penger dere faktisk kommer til å bruke den dagen dere får unger. Å ha unger er alt annet enn gratis, tipper den drømmen kommer til å bli skiftet ut til en praktisk men litt fancy familiebil som ikke raserer budsjettet deres 😂 menn er litt rare der 😂😂 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #100 Skrevet 29. mai 2025 Problemet er at han vil kjøpe Tesla for så mye. Sitter han også med bena samlet? Kan han betale for en Lamborghini i cash så er ikke det et problem. Anonymkode: 16552...e3b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå