AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #61 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): 20k var om det var om han skulle hatt egenkapital på 20% (240k) + nedbetaling på resten over 5 år. Men si han sparer 4K av lønnen sin hver måned da, da vil det ta 27 år før han har spart nok. Da vil vårt fremtidige budsjett se omtrent slik ut: Han: tjener 40k i mnd og skal spare 4K i mnd: 36k i mnd på familien AS Meg: tjener 55k i mnd: 55k til familien AS Jeg bidrar mye mer økonomisk til familien og vil bruke overskuddet på ting som gagner familien, mens han bidrar mye mindre og skal bruke sitt overskudd på seg selv… ts Anonymkode: 6920e...153 Synes du krisemaksimerer noe helt sinnsykt. Tror faktisk jeg hadde forlatt deg om jeg var han om du kom med dette regnestykket basert på en drøm og mål jeg ville oppnå EN GANG i livet. Det er da helt overkommelig å kjøpe seg en bil til 1,3 millioner EN VAKKER DAG, om det er ens store drøm i livet. Og for alt man vet kan dette bli med drømmen, fordi man prioriterer andre ting og livet og ønsker endrer seg. Anonymkode: b8f8f...3ae 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #62 Skrevet 29. mai 2025 Sirah skrev (2 timer siden): En bil til 1,3 millioner er jo ikke helt uvanlig. Men sett som krav at det ikke går utover familieøkonomien Om man vil eller ikke så vil det gå utover familieøkonomien. Enten i sparefasen - der han sparer som en gal til bilen og hun må da bære de faste utgiftene. Eller i lånefasen - der han betaler mye på lånet sitt og hun må bære de faste utgiftene. For mer er det enormt egoistisk å tenke at man skal kjøpe seg et leketøy til 1,3 mill når den andre part ikke er enig i det. Anonymkode: 4f8f8...cfe 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #63 Skrevet 29. mai 2025 Brunello skrev (10 minutter siden): Her var det mye upresist. En bil til 1,3 millioner er ikke 1,3 millioner av familiebudsjettet. For det første, er 1,3 millioner bare dyrere enn det en annen bil. Skulle han kjøpt en helt ordinær familiebil, ville den ha kostet 6-700 000,-. I tillegg er ikke bilen verdt 0 når han selger den. Så det dreier seg antakelig om 2-300 000,- mer enn om han kjøper en vanlig bil. Det er mindre enn forskjellen på klesbudsjettet til en mann og en kvinne over 10 år. Det regnestykket der er jo i hvert fall helt bak mål. Vi trenger 2 biler: en familiebil og en billig pendlebil. Om han skal ha tesla modell S plaid så vil man trenge en familiebil i tillegg, fremfor en billig pendlebil i tillegg. Og dersom man kjøper seg en så dyr bil så gjør man vel ikke det for å selge den etter noen år? Da bruker man den til den går i stykker. Og denne bilen (som alle andre biler) taper seg veldig mye i verdi veldig fort. Se for deg hvor mye man hadde tjent om man hadde satt pengene i eiendom eller fond i stedet. ts Anonymkode: 6920e...153 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #64 Skrevet 29. mai 2025 exictence skrev (29 minutter siden): Hvis han skal spare 4K i mnd og setter 36k i mnd på familien, så kan du også velge å sette 36k i mnd på familien. Det er vel en god økonomi. At du da har så mye som 19k som sparing for deg selv, er jo bare supert. Unn deg gleder for dette. Min kjæreste har også dyre drømmer som han velger å bruke mener på. Jeg forstår ikke hans prioritering der, men han om det. Hans penger, hans prioritering. Bare ikke deres felles økonomi går utover deres felles hjem og barn. Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg. ts Anonymkode: 6920e...153 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #65 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg. ts Anonymkode: 6920e...153 Jeg tenker at han har urealistiske forventninger. Hva med å gå med på å teste denne sparingen i et halvt år før dere får barn? Du får sette av like mye til deg selv og så bruker du de pengene på noe som interesserer deg. Jeg vedder på at han om et halvt år er drita lei av å leve på havregrøt og first price-kaffe. Sitter han da der med 120 000 er man gjerne litt mer gnien enn om man bare drømmer om dagen man har 120 000. Da vet han alt han har ofret og må vurdere om samme reisen er verdt det videre. Og om du da tenker «fuck this» og forlater ham så har du dine 120 000 kr til å gå videre med ditt liv. Anonymkode: 58f6e...e5d 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #66 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg. ts Anonymkode: 6920e...153 Har du aldri hørt om sparekonto? Ingen har vel sagt at du skal blåse 19K på ferier hver måned! Anonymkode: 472ba...27f 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #67 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du aldri hørt om sparekonto? Ingen har vel sagt at du skal blåse 19K på ferier hver måned! Anonymkode: 472ba...27f Selvfølgelig, men hva skal jeg spare til som liksom bare skal gå til meg selv? ts Anonymkode: 6920e...153
Brunello Skrevet 29. mai 2025 #68 Skrevet 29. mai 2025 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det regnestykket der er jo i hvert fall helt bak mål. Vi trenger 2 biler: en familiebil og en billig pendlebil. Om han skal ha tesla modell S plaid så vil man trenge en familiebil i tillegg, fremfor en billig pendlebil i tillegg. Og dersom man kjøper seg en så dyr bil så gjør man vel ikke det for å selge den etter noen år? Da bruker man den til den går i stykker. Og denne bilen (som alle andre biler) taper seg veldig mye i verdi veldig fort. Se for deg hvor mye man hadde tjent om man hadde satt pengene i eiendom eller fond i stedet. ts Anonymkode: 6920e...153 Tesla Model S er en familiebil med god plass. Folk med dyr bil har den ikke til den vrakes. Dersom man skal tenke alternativplassering, blir livet veldig trist. Tenk på alt du har hjemme. Det meste kunne du sikkert kjøpt noe billigere av eller unnlatt å kjøpe. For ikke å snakke om ferier. Helt fint hjemme når pengene yngler i fond. Endret 29. mai 2025 av Brunello 1 1
Sirah Skrevet 29. mai 2025 #69 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om man vil eller ikke så vil det gå utover familieøkonomien. Enten i sparefasen - der han sparer som en gal til bilen og hun må da bære de faste utgiftene. Eller i lånefasen - der han betaler mye på lånet sitt og hun må bære de faste utgiftene. For mer er det enormt egoistisk å tenke at man skal kjøpe seg et leketøy til 1,3 mill når den andre part ikke er enig i det. Anonymkode: 4f8f8...cfe Men ærlig talt, det er jo her TS og typen må finne et felles budsjett som de er enige om begge to. Hva denne mannen velger å bruke sitt overskudd på er opp til han. De aller fleste sitter jo igjen med litt penger som går til egne interesser når alt av faste utgifter er betalt. 1
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2025 #70 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig, men hva skal jeg spare til som liksom bare skal gå til meg selv? ts Anonymkode: 6920e...153 Du krisemaksimerer noe helt enormt. Om du er så låst i sporet ditt og lite fleksibel så vil du møte på mange flere og større utfordringer fremover. 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #71 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Selvfølgelig, men hva skal jeg spare til som liksom bare skal gå til meg selv? ts Anonymkode: 6920e...153 Kapital er et gode i seg selv. Det kjøper deg trygghet mot arbeidsledighet, samlivsbrudd, og muligheten til å kjøpe hytte, dra på vennetur uten å være avhengig av andre. Anonymkode: 65c74...79b 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #72 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Selvfølgelig, men hva skal jeg spare til som liksom bare skal gå til meg selv? ts Anonymkode: 6920e...153 Så du ser ingen verdi i å ha en solid bufferkonto den dagen du eventuelt måtte trenge det? Du har ingen egne håp eller drømmer for fremtiden som du kanskje en dag kunne likt å brukt penger på? Håper du har det, noe annet ville jo vært ganske trist. Anonymkode: 472ba...27f 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #73 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er der jeg falt av også. Synes det mest av alt minner om en drøm å blende inn blant øvre middelklasse. Altså at det ikke handler om en drøm, men om bekreftelse. Og det for meg er rødt flagg. Drømmer selv om en Mercedes-Benz SL 280 cabriolet 1980!☺️ Anonymkode: fd391...c87 Flere snur seg etter den enn en Tesla! Anonymkode: 01db9...b21 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #74 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men hva i all verden skal jeg gjør med 19k i måneden som bare skal gå til meg selv? Mine prioriteringer er jo familie. Skal jeg liksom ta med barna på ferie alene mange ganger i året mens samboer sitter hjemme og sparer som en gal til bilen han ønsker seg? Høres ikke ut som noe for meg. ts Anonymkode: 6920e...153 Kjøp et fint hus som er ditt særeie da! Så kan han pakke tingene sine i den teite Teslaen om forholdet ryker. Anonymkode: 01db9...b21 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #75 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du ser ingen verdi i å ha en solid bufferkonto den dagen du eventuelt måtte trenge det? Du har ingen egne håp eller drømmer for fremtiden som du kanskje en dag kunne likt å brukt penger på? Håper du har det, noe annet ville jo vært ganske trist. Anonymkode: 472ba...27f En bufferkonto vil vær veldig solid allerede etter noen måneders sparing. Og mine ønsker og drømmer for livet er å bruke tid sammen med familie, gjerne et fint hus og kanskje legge inn litt ekstra penger i feriebudsjettet for familien. Men alt dette krever jo også at partner er villig til å prioritere det. Med mindre jeg skal betale for hans ferie mens han får spart til bilen sin. ts Anonymkode: 6920e...153 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #76 Skrevet 29. mai 2025 hva er det som er så galt i å drømme det er jo helt normalt det, er værre hvis man ikke har det tenker nå jeg jeg selv drømmer om en stor villa med basseng han drømmer om fancy biler, er da overhode ikke noe galt med det har ikke dere drømmer siden dere syns det er så rart at en ønsker seg dyr bil Anonymkode: a4945...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #77 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En bufferkonto vil vær veldig solid allerede etter noen måneders sparing. Og mine ønsker og drømmer for livet er å bruke tid sammen med familie, gjerne et fint hus og kanskje legge inn litt ekstra penger i feriebudsjettet for familien. Men alt dette krever jo også at partner er villig til å prioritere det. Med mindre jeg skal betale for hans ferie mens han får spart til bilen sin. ts Anonymkode: 6920e...153 En bufferkonto er ikke veldig solid etter et par måneder om du bare sparer 19 tusen nei. Anonymkode: 472ba...27f 3
Soft mann Skrevet 29. mai 2025 #78 Skrevet 29. mai 2025 MarianneE skrev (1 time siden): Hvorfor mener du det? TS hadde veldig mange fornuftige ting å bruke penger på. Det minst fornuftige å bruke penger på er faktisk bil. En bil med 1000hk, hvem med sunn fornuft kan si at det er en fornuftig investering for en familie med vanlig lønn. Hadde han tent 5mill så hadde det vel kunne unnskyldes, men langt fra fornuftig 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #79 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En bufferkonto vil vær veldig solid allerede etter noen måneders sparing. Og mine ønsker og drømmer for livet er å bruke tid sammen med familie, gjerne et fint hus og kanskje legge inn litt ekstra penger i feriebudsjettet for familien. Men alt dette krever jo også at partner er villig til å prioritere det. Med mindre jeg skal betale for hans ferie mens han får spart til bilen sin. ts Anonymkode: 6920e...153 Hvis dine drømmer innebærer at han må bruke mer av lønna si på felles utgifter enn det han ønsker, eller at du må dekke hans drømmer så er kanskje ikke forholdet liv laga? Anonymkode: 65c74...79b 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2025 #80 Skrevet 29. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En bufferkonto er ikke veldig solid etter et par måneder om du bare sparer 19 tusen nei. Anonymkode: 472ba...27f Hvor har jeg skrevet et par mnd? Jeg skrev NOEN mnd, etter 6 mnd står det allerede 120k. Det er en solid buffer. ts Anonymkode: 6920e...153 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå