Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort noe som helst. Vi har alle drømmer, og drømmer om fete biler er en ganske vanlig drøm blant mannfolk. 

Anonymkode: 55878...ddc

Jeg er en dame på snart 60 og tjener egne penger. Er gift og har akkurat kjøpt meg en bil til nesten 1,5 mill kroner.

Har alltid vært kjøretøyinteressert og nå kan jeg endelig unne meg en luksusbil. Noe jeg også har gjort. 

Spurte ikke mannen min heller jeg, jeg bare kjøpte den :D

Anonymkode: b7187...97c

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det mer beskrivende at du kaller han samboer og ikke typen. 

Anonymkode: bcf4a...7ac

Jeg er 48 og blir kalt typen. Du er kanskje en av disse umodne som henger seg opp i terminologi for å vise hvor voksne de er?

Anonymkode: 65c74...79b

• Liker 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en dame på snart 60 og tjener egne penger. Er gift og har akkurat kjøpt meg en bil til nesten 1,5 mill kroner.

Har alltid vært kjøretøyinteressert og nå kan jeg endelig unne meg en luksusbil. Noe jeg også har gjort. 

Spurte ikke mannen min heller jeg, jeg bare kjøpte den :D

Anonymkode: b7187...97c

Har man interesse for bil, og penger til det, så er saken grei. Gratulerer med ny bil! 
Ikke noe i veien med å ha en drøm. Jeg synes bare at Tesla vitner om noen som vil ha det alle andre har, og ikke om interesse for bil, men mulig jeg er fordomsfull...

Anonymkode: fd391...c87

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sa at dette er noe han SKAL gjør en gang i livet, og noe han skal spare til.

ts

Anonymkode: 6920e...153

Hvis det er noe han ønsker å spare til og har som drøm i live, vil det ikke koste 20 000 i måneden. Virker ikke som det plutselig vil stå en millionbil på tunet utav det blå akkurat...mer som en drøm om å ha råd til en slik bil. Ser virkelig ikke problemet. Du har vel drømmer du også?

Annonse

Hensatt skrev (1 minutt siden):

Hvis det er noe han ønsker å spare til og har som drøm i live, vil det ikke koste 20 000 i måneden. Virker ikke som det plutselig vil stå en millionbil på tunet utav det blå akkurat...mer som en drøm om å ha råd til en slik bil. Ser virkelig ikke problemet. Du har vel drømmer du også?

20k var om det var om han skulle hatt egenkapital på 20% (240k) + nedbetaling på resten over 5 år. Men si han sparer 4K av lønnen sin hver måned da, da vil det ta 27 år før han har spart nok.

Da vil vårt fremtidige budsjett se omtrent slik ut:

Han: tjener 40k i mnd og skal spare 4K i mnd: 36k i mnd på familien AS

Meg: tjener 55k i mnd: 55k til familien AS

Jeg bidrar mye mer økonomisk til familien og vil bruke overskuddet på ting som gagner familien, mens han bidrar mye mindre og skal bruke sitt overskudd på seg selv…

ts

• Liker 5
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi er 29 år og tenker på å få barn, har bodd sammen i 1,5 år.

ts

Da hadde jeg tenkt meg grundig om. Tjener han så bra at han kan delta 50% i alt annet, OG spare så mye hver mnd til drømmebilen? Drømmer skal man jo ha, men når man er blitt 29, og skal etablere familie, innser de fleste at slike prosjekter må utgå....? En ting til; hvorfor har han ikke oppfylt denne drømmen sin allerede? Hvis han er såpass gammel, og ikke har hatt forpliktelser, burde han da ha kunnet realisere det pr nå? 

Anonymkode: 6319f...840

• Liker 2
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg tenkt meg grundig om. Tjener han så bra at han kan delta 50% i alt annet, OG spare så mye hver mnd til drømmebilen? Drømmer skal man jo ha, men når man er blitt 29, og skal etablere familie, innser de fleste at slike prosjekter må utgå....? En ting til; hvorfor har han ikke oppfylt denne drømmen sin allerede? Hvis han er såpass gammel, og ikke har hatt forpliktelser, burde han da ha kunnet realisere det pr nå? 

Anonymkode: 6319f...840

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

20k var om det var om han skulle hatt egenkapital på 20% (240k) + nedbetaling på resten over 5 år. Men si han sparer 4K av lønnen sin hver måned da, da vil det ta 27 år før han har spart nok.

Jeg bidrar mye mer økonomisk til familien og vil bruke overskuddet på ting som gagner familien, mens han bidrar mye mindre og skal bruke sitt overskudd på seg selv…

ts

Er akkurat det han ikke gjør. Blir jeg som må bidra veldig mye mer til familien for at han skal klare å spare opp.

ts

• Liker 2
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Det er fortsatt bare en drøm. Om 10 år kan det jo være han får seg en jobb med dobbelt så høy lønn. Synes du overtenker noe voldsomt her. Det er jo ikke slik at han kommer til å sette familien i milliongjeld for en bil, men en drøm/mål han har satt for seg selv i løpet av livet. På samme måte som noen har en drøm om å bestige Mount Everest eller reise verden rundt, som koster minst like mye og er en helt legitim drøm å ha.

• Liker 1
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Det er fortsatt bare en drøm. Om 10 år kan det jo være han får seg en jobb med dobbelt så høy lønn. Synes du overtenker noe voldsomt her. Det er jo ikke slik at han kommer til å sette familien i milliongjeld for en bil, men en drøm/mål han har satt for seg selv i løpet av livet. På samme måte som noen har en drøm om å bestige Mount Everest eller reise verden rundt, som koster minst like mye og er en helt legitim drøm å ha.

Men for han er det ikke bare en drøm, men et mål som han skal oppnå. Og det er ikke bare slik at man plutselig kan skaffe seg en ny jobb og tjene dobbelt så mye nei. Han kommer enkelt og greit aldri til å tjene mer enn meg av den grunn at jeg er mye høyere utdannet enn han. Jeg er helt nyutdannet og kommer også til å klatre mye mer enn han i lønn de kommende årene.

Om man vil bestige Mount Everest eller reise verden rundt så helt ok, men ikke om det går ut over familien

ts

• Liker 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han sier han kan spare opp til den bilen på egen hånd, men i praksis blir det nok jeg som må betale mesteparten av den uansett med tanke på at jeg tjener en del mer enn han og vi har omtrent likt forbruk (han bruker faktisk kanskje mer enn meg tror jeg).

Han kan vel ha den drømmen til barna er store og huset nedbetalt?

• Liker 1

Med det mattestykket ditt: Har dere ingen penger dere bruker bare på dere selv? Det høres utrolig trist ut...

Og jo, det kan godt hende at han vil tjene mer enn deg en gang i fremtiden. Min samboer har knapt fullført videregående og har i dag 80K utbetalt. Det samme har flere av hans kamerater.

Anonymkode: 472ba...27f

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Hvis han skal spare 4K i mnd og setter 36k i mnd på familien, så kan du også velge å sette 36k i mnd på familien. Det er vel en god økonomi.

At du da har så mye som 19k som sparing for deg selv, er jo bare supert. Unn deg gleder for dette.

Min kjæreste har også dyre drømmer som han velger å bruke mener på. Jeg forstår ikke hans prioritering der, men han om det. Hans penger, hans prioritering.

Bare ikke deres felles økonomi går utover deres felles hjem og barn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men for han er det ikke bare en drøm, men et mål som han skal oppnå. Og det er ikke bare slik at man plutselig kan skaffe seg en ny jobb og tjene dobbelt så mye nei. Han kommer enkelt og greit aldri til å tjene mer enn meg av den grunn at jeg er mye høyere utdannet enn han. Jeg er helt nyutdannet og kommer også til å klatre mye mer enn han i lønn de kommende årene.

Om man vil bestige Mount Everest eller reise verden rundt så helt ok, men ikke om det går ut over familien

ts

Da får du gå fra han da, siden du er så imot at han har et mål i livet og at den ene tingen velter hele lasset. Gi han helst beskjed i dag slik at han slipper å kaste bort mer tid på en som sitter og overtenker og allerede er bitter på noe som ikke har skjedd.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse

Her var det mye upresist. En bil til 1,3 millioner er ikke 1,3 millioner av familiebudsjettet. For det første, er 1,3 millioner bare dyrere enn det en annen bil. Skulle han kjøpt en helt ordinær familiebil, ville den ha kostet 6-700 000,-. I tillegg er ikke bilen verdt 0 når han selger den. Så det dreier seg antakelig om 2-300 000,- mer enn om han kjøper en vanlig bil. Det er mindre enn forskjellen på klesbudsjettet til en mann og en kvinne over 10 år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En ting er at han drømmer om dyr bil, men Tesla?!?

Anonymkode: 46b60...7d1

Det er der jeg falt av også. Synes det mest av alt minner om en drøm å blende inn blant øvre middelklasse. Altså at det ikke handler om en drøm, men om bekreftelse. Og det for meg er rødt flagg.
Drømmer selv om en Mercedes-Benz SL 280 cabriolet 1980!☺️

Anonymkode: fd391...c87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...