AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Hvis din 16-17 åring spørr om han får drikke alkohol, hva svarer du da? Jeg fikk det spørsmålet fra min gutt som går 1 året på videregående for ett par uker siden. Jeg svarte at jeg kan ikke si at det er greit for meg at han drikker. Det blir feil. Han sier at han er en av de få i vennegjengen som ikke drikker. Og at de andre får lov av foreldrene Er det kanskje bedre å si at det er greit? For de kommer jo sikkert til å prøve alkohol før de fyller 18 år uansett Anonymkode: a64ca...fda
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Jeg har sagt til tenåringen min at hun skal få alkohol når den oransje jævelen dauer (tviler på at hun vil like det da hun ikke liker brus en gang). Utenom det må hun vente til hun blir 18. Anonymkode: 1a1c6...3e2 2
Sigrid<3 Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Jeg (jente 16) tviler på at jeg får lov. Jeg har aldri vist noe interesse for det, og jeg har ikke lyst, men jeg tror ikke jeg hadde fått det om jeg ville 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Altså vi gir jo ikke "lov" ... Men vi sier at han kan alltid ringe, ta kontakt når som helst, og ta vare på seg selv og andre. Når man er 16 år og forbi så er det helt naturlig at dette kommer opp, og vi stopper de ikke i form av konsekvenser, mer heller fornuft og tillit til å ta kloke og fornuftige valg. Men vi gir ikke aksept eller godtar det i så måte. Anonymkode: c909d...0d9 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke før 18 her i huset. Anonymkode: 8581e...589 Jeg er i tvil når han sier at flere av kompisene får lov å drikke. Jeg kjenner ikke de foreldrene så godt Anonymkode: a64ca...fda
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Ja, fra like før fylte 17 år har vi sagt ja til det. Det gjelder også de andre foreldrene på kullet. Anonymkode: 49916...50c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sagt til tenåringen min at hun skal få alkohol når den oransje jævelen dauer (tviler på at hun vil like det da hun ikke liker brus en gang). Utenom det må hun vente til hun blir 18. Anonymkode: 1a1c6...3e2 Hvis du først skal være prinsippfast, så bør du jo være prinsippfast. Vil du lære at man følger en regel, så er det dårlig stil å legge inn et unntak som er funnet på av deg, og attpåtil handler om noens død. Er det slik du vil lære alkoholvaner? Anonymkode: 49916...50c 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai Jeg lot min dra på "champagne frokost" det året han ble 17. Da drakk alle vennene også. Han kom tidlig hjem og alt gikk fint. Viktig å snakke om det. Er gutter her født i 2010 som drikker, så de begynner tidlig. Jeg er ikke fan av alkohol men satt pris på at han spurte og snakket mye om det i forkant. Jeg var også tilgjengelig hele tiden. Men du må føle på det som er rett for deg og dere. Anonymkode: a00f0...387 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai Jeg har brukt mye tid på å snakke med barna om alkohol, og mitt eldste barn ønsket ikke selv å drikke alkohol før nærmere 18. Hvis det blir annerledes med de yngste, at de vil drikke alkohol tidligere, kommer jeg til å ta en lang prat da også. At jeg ikke kan si det er OK for meg, men at jeg samtidig er klar over at andre gjør det. At selv om de andre sier de får lov, er det ikke nødvendigvis sikkert det er sant. Og hvis det blir slik at mine drikker, så må de huske på hvorfor det er 18-årsgrense. Det er fort gjort å gjøre noe man vil angre på, så det er viktig å ta det med ro. Skremme litt med fylleangst etc. Men alltid være tydelig på at HVIS noe skjer, så skal de aldri være redde for å ringe meg. Jeg blir ikke sint, bare hvis jeg finner ut at de burde ringt, og ikke gjorde det. Generelt virker det som de fylleangst-historiene funker ganske bra, altså. Da skal det i alle fall mer til før de drikker seg fra sans og samling. Og uansett hva, så kommer jeg aldri til å være den forelderen som kjøper alkohol til en mindreårig. De vet også om alle mulige farer med hjemmebrent, passe på glasset sitt, lavere terskel for å prøve narkotika osv. Anonymkode: 70a15...617 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du først skal være prinsippfast, så bør du jo være prinsippfast. Vil du lære at man følger en regel, så er det dårlig stil å legge inn et unntak som er funnet på av deg, og attpåtil handler om noens død. Er det slik du vil lære alkoholvaner? Anonymkode: 49916...50c Såså. Jeg kan jo selvsagt finne på akkurat hva jeg vil i mitt hus og med min oppdragelse. Hun ser mine alkoholvaner og vis hun tar etter det, er det absolutt ingen fare 🤣 Anonymkode: 1a1c6...3e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Er ikke lett. Vi begynte jo mye tidligere 🤣 Anonymkode: a64ca...fda 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har brukt mye tid på å snakke med barna om alkohol, og mitt eldste barn ønsket ikke selv å drikke alkohol før nærmere 18. Hvis det blir annerledes med de yngste, at de vil drikke alkohol tidligere, kommer jeg til å ta en lang prat da også. At jeg ikke kan si det er OK for meg, men at jeg samtidig er klar over at andre gjør det. At selv om de andre sier de får lov, er det ikke nødvendigvis sikkert det er sant. Og hvis det blir slik at mine drikker, så må de huske på hvorfor det er 18-årsgrense. Det er fort gjort å gjøre noe man vil angre på, så det er viktig å ta det med ro. Skremme litt med fylleangst etc. Men alltid være tydelig på at HVIS noe skjer, så skal de aldri være redde for å ringe meg. Jeg blir ikke sint, bare hvis jeg finner ut at de burde ringt, og ikke gjorde det. Generelt virker det som de fylleangst-historiene funker ganske bra, altså. Da skal det i alle fall mer til før de drikker seg fra sans og samling. Og uansett hva, så kommer jeg aldri til å være den forelderen som kjøper alkohol til en mindreårig. De vet også om alle mulige farer med hjemmebrent, passe på glasset sitt, lavere terskel for å prøve narkotika osv. Anonymkode: 70a15...617 100% 👌👍❤️ dette er det RIKTIGE svaret. Vi kjører samme holdning og "prat" her i huset. Jenta vår er 17år og har såvidt begynt, heldigvis ikke mye. Anonymkode: c909d...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai Jeg gav ikke mine lov men jeg kunne heller ikke stoppe de hvis de hadde bestemt seg for å gjøre det i skjul. Hos meg var fokus på at de alltid alltid kunne ringe hjem, aldri være redd for å snakke om ting, jeg kjørte langt for å hente de. Det som gjorde at jeg følte meg nokså trygg var at mine har hele tiden hatt venner som stiller opp for hverandre, aldri slosskamp eller andre stygge ting. Alltid fått høre at jeg har greie barn. Jeg kjenner igjen gjenger med unge som lever utsatt og gjenger som lever trygge og gode ungdomsliv med litt morro. En gjeng ett par kull under mine hadde mange hendelser med ødeleggelser og stygge tilrop, mange av de er allerede dypt nede i rusmiljøet nå og de er 20 år... Som ung selv ble en venninde voldtatt på fest, hun turte ikke ringe hjem. Dette vet mine barn og de vet at jeg aldri vil bli sint i en slik setting (dvs, jeg blir sint på den som voldtar/ødelegger/tilbyr narkotika). Anonymkode: 0b394...17b 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Synes det var mange fornuftige svar her i tråden. Positivt overrasket. Anonymkode: 8c106...4f5
Flintis Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai Ja de får lov og de kan nummeret til pappa fra de var små og jeg har blitt ringt. Tror vi får med oss det som skjer. Men det kan selvfølgelig snu også. Foreløpig går det bra. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså vi gir jo ikke "lov" ... Men vi sier at han kan alltid ringe, ta kontakt når som helst, og ta vare på seg selv og andre. Når man er 16 år og forbi så er det helt naturlig at dette kommer opp, og vi stopper de ikke i form av konsekvenser, mer heller fornuft og tillit til å ta kloke og fornuftige valg. Men vi gir ikke aksept eller godtar det i så måte. Anonymkode: c909d...0d9 Samme som hjemme hos oss. Og vi kjøper selvsagt ikke alkohol til dem. Verken før eller etter fylte 18. Anonymkode: 35b78...34c
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai Flintis skrev (5 timer siden): Ja de får lov og de kan nummeret til pappa fra de var små og jeg har blitt ringt. Tror vi får med oss det som skjer. Men det kan selvfølgelig snu også. Foreløpig går det bra. Har de drukket fra de var små? Og de kan nummeret til pappa, men du har blitt ringt? Wtf... Anonymkode: 35b78...34c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai Mine barn på 15,15 og 19 har ikke spurt enda. Håper det holder noen år til. Mest engstelig for 19 åringen pga hans epilepsi. Anonymkode: 451b3...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai Blir 16 eldste her og heldigvis ikke ett tema enda selv om hun vet og snakker om at andre i klassen både vaiper og drikker og fester. Hun har aldri vært i den «populære» gjengen og jeg har inntrykket av at det er de som (i følge henne) er størst på fest. Hun har hatt samme vennegjeng fra første klasse og jeg kjenner foreldrene og jentene kjempegodt, og vet at de er heller ikke der at alkohol er ett tema nå. Tenker at når hun er over 17 og nærmer seg 18 så vil jeg ha mer aksept for det, men håper på samme relasjon som mange over her beskriver: at man snakker sammen når den tid kommer. Det tror jeg også at hun vil ettersom hun er åpen om det meste og vi er ganske liberale stort sett uten å være løssluppen Anonymkode: a2537...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå