AnonymBruker Skrevet 29. mai #21 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som sykepleier/jordmor blir det iallfall ingen fleksitid, jobb på røde dager, helger, kvelder og netter. Sykepleierstudiet er fulltid over 3 år, med mye praksis. Studiet kan ikke tas på kortere tid nei. For å komme inn på jordmor må du ha A/B i de fleste fag fra sykepleien, så må du jobbe som sykepleier i 2 år, deretter gå fulltid jordmor i 2 år, som også er mye praksis. Anonymkode: ae617...b53 Stemmer ikke lengre dette. Er et år. Kanskje litt flisespikkeri men ville bare nevne det. Man kan og få utdannignsstilling og ta jordmorstudiet med lønn Anonymkode: 5efa5...93d 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #22 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): At sykepleieryrket er mekingsfylt er for meg en løgn - arbeidsvilkårene stripper bort muligheten for å leve ut denne "meningen", og det meste vi gjør er forhastet og preget av stress, ikke "mening". Hadde vi kunne følge godt opp 1-2 pasienter gjennom dagen og virkelig vært en god pleier, hadde det vært meningsfylt. Hvis vi kunne satt oss ned, snakket om livene til pasienten, fokusert på hva som er viktig for den enkelte... Men det er vanskelig å være en god pleier i dagens effektiviserte arbeidsliv der alt handler om innsparing og å løpe fortere. For meg handler det om å gjøre minst mulig feil, mer enn å være et supermenneske - for det går bare ikke i dette yrket. Skal du bli sykepleier bør du gå videre med master og komme bort fra de verste slitejobbene i allefall. Anonymkode: 73a7f...c5d Det er fortsatt meningsfylt. Hadde ikke vi vært der hadde folk dødd eller eller måtte lide under enorme lidelser... Du fikk ikke tid å holde noen i hånda, men du fikk kanskje gitt de smertestillende, antibiotika, eller annen behandling de ikke hadde klart seg uten. Anonymkode: 5efa5...93d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): At sykepleieryrket er mekingsfylt er for meg en løgn - arbeidsvilkårene stripper bort muligheten for å leve ut denne "meningen", og det meste vi gjør er forhastet og preget av stress, ikke "mening". Hadde vi kunne følge godt opp 1-2 pasienter gjennom dagen og virkelig vært en god pleier, hadde det vært meningsfylt. Hvis vi kunne satt oss ned, snakket om livene til pasienten, fokusert på hva som er viktig for den enkelte... Men det er vanskelig å være en god pleier i dagens effektiviserte arbeidsliv der alt handler om innsparing og å løpe fortere. For meg handler det om å gjøre minst mulig feil, mer enn å være et supermenneske - for det går bare ikke i dette yrket. Skal du bli sykepleier bør du gå videre med master og komme bort fra de verste slitejobbene i allefall. Anonymkode: 73a7f...c5d Det er fortsatt meningsfylt. Hadde ikke vi vært der hadde folk dødd eller eller måtte lide under enorme lidelser... Du fikk ikke tid å holde noen i hånda, men du fikk kanskje gitt de smertestillende, antibiotika, eller annen behandling de ikke hadde klart seg uten. Hvis man er ute etter 1-1 kontakt slik du prater om kan man bli psykiatrisk sykepleier , bare et lite tips Anonymkode: 5efa5...93d
AnonymBruker Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS, du har fått mange gode svar. Det sies at det man angrer på er det man ikke gjør, så det er egentlig bare å sette i gang. Dessverre er det ikke mulig å ta sykepleie eller spesialutdannelsen som jordmor på si av noe annet, men du kan jo jobbe på si når du studerer. Hvis det er økonomien som hindrer deg. Jeg tok også sykepleien etter en annen akademisk master, men jeg hadde ikke små barn. Det gikk fint å ta det som voksen selv om mine medstudenter stort sett var i starten av tyveårene. Det jeg syns er pussig er at du ønsker å bli jordmor på tross av alle oppslagene om de dårlige arbeidsforholdene det er for jordmødre. Det er ikke mangel på jordmødre i Norge, de har bare funnet seg andre jobber. Hva er det du ser vi andre ikke ser? Anonymkode: 2f95d...cf6 Syns ikke nødvendigvis alle svarene var gode. Feks folk som svarer at de jobber bare for å få penger og at de ikke skjønner at folk vil ha en jobb med mening, dem om det. En ærlig sak men det bare virker ikke helt som det gjelder ts . Jeg ELSKER jobben min. Kan ikke tenke meg å sitte på en kontor og stirre i en pc hele dagen Noen dager hater jeg den også hvis det er en skikkelig dritt dag og , skal ikke rosemale virkeligheten. Men hadde jeg ikke hatt jobben jeg har hadde jeg mistet en veldig stor del av det jeg liker i livet. Liker tidvis bedre å være på jobb enn hjemme. Kjeder meg lett, blir rastløs. De dagene man virkelig har gjort en forskjell, det kan liksom ikke sammenlignes med noe. Ingenting kan slå magien i å ta imot et nytt liv til verden, eller oppdage at noen er akutt dårlig og redde de før det går galt, adrenalinet i akuttsituasjoner. Tror ikke man kan skjønne det hvis man ikke er en sånn type person. Men er man deg så vet man hva man snakker om. Liker og at man alltid har noe nytt å lære seg ,er alltid et fag i utvikling. Og blir man lei en ting som sykepleier kan man gjøre noe annet. Man kan jobbe på DPS, man kan ta videreutdanning og jobbe som helsesykepleier, man kan jobbe på sengepost, på akutten , intensiven mm. Men det som blir den store utfordringen er 5 år til med skole. Først tre år som spl så 2 år jordmor (det ene året man må jobbe imellom er ikke noe problem rent økonomisk sett så skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i det). Mitt tips ville vært å ta utdannignsstilling så blir det "bare" tre år man må betale for/gå ulønnet. Så om ts virkelig har lyst så er det så totalt irrelevant om folk mener at man ikke skal leve for jobben, og at det bare er hardt arbeid og ingen glede med og være sykepleier og jordmor. Det som blir avgjørende er, har de økonomien til å gjennomføre dette? Sykepleien har jeg selv gått med små barn. Er ikke nødvendigvis noe problem, men man må ha noen til å være hjemme med syke barn i praksis. Mann , besteforeldre eller hvem som helst. Det er forsåvidt fortsatt jordmor mangel fordi mange jordmødre skal gå av og har gått av med pensjon. Så handler ikke bare om at folk jobber andre steder. Anonymkode: 5efa5...93d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #25 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns ikke nødvendigvis alle svarene var gode. Feks folk som svarer at de jobber bare for å få penger og at de ikke skjønner at folk vil ha en jobb med mening, dem om det. En ærlig sak men det bare virker ikke helt som det gjelder ts . Jeg ELSKER jobben min. Kan ikke tenke meg å sitte på en kontor og stirre i en pc hele dagen Noen dager hater jeg den også hvis det er en skikkelig dritt dag og , skal ikke rosemale virkeligheten. Men hadde jeg ikke hatt jobben jeg har hadde jeg mistet en veldig stor del av det jeg liker i livet. Liker tidvis bedre å være på jobb enn hjemme. Kjeder meg lett, blir rastløs. De dagene man virkelig har gjort en forskjell, det kan liksom ikke sammenlignes med noe. Ingenting kan slå magien i å ta imot et nytt liv til verden, eller oppdage at noen er akutt dårlig og redde de før det går galt, adrenalinet i akuttsituasjoner. Tror ikke man kan skjønne det hvis man ikke er en sånn type person. Men er man deg så vet man hva man snakker om. Liker og at man alltid har noe nytt å lære seg ,er alltid et fag i utvikling. Og blir man lei en ting som sykepleier kan man gjøre noe annet. Man kan jobbe på DPS, man kan ta videreutdanning og jobbe som helsesykepleier, man kan jobbe på sengepost, på akutten , intensiven mm. Men det som blir den store utfordringen er 5 år til med skole. Først tre år som spl så 2 år jordmor (det ene året man må jobbe imellom er ikke noe problem rent økonomisk sett så skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i det). Mitt tips ville vært å ta utdannignsstilling så blir det "bare" tre år man må betale for/gå ulønnet. Så om ts virkelig har lyst så er det så totalt irrelevant om folk mener at man ikke skal leve for jobben, og at det bare er hardt arbeid og ingen glede med og være sykepleier og jordmor. Det som blir avgjørende er, har de økonomien til å gjennomføre dette? Sykepleien har jeg selv gått med små barn. Er ikke nødvendigvis noe problem, men man må ha noen til å være hjemme med syke barn i praksis. Mann , besteforeldre eller hvem som helst. Det er forsåvidt fortsatt jordmor mangel fordi mange jordmødre skal gå av og har gått av med pensjon. Så handler ikke bare om at folk jobber andre steder. Anonymkode: 5efa5...93d Jeg mener ikke å kuppe tråden, men leste innlegget ditt og ble litt nysgjerrig. Er du jordmor og elsker jobben? Jeg har selv kommet inn på jordmorutdanning til høsten, men er særdeles i tvil grunnet alt som står i mediene om dagen. Anonymkode: aa3db...316
AnonymBruker Skrevet 29. mai #26 Skrevet 29. mai Jeg har jobbet som sykepleier i 27 år og elsker jobben min. Det føles meningsfullt og jeg opplever at pasientene er så takknemlige. Jeg jobber kun dagtid, ikke helg og tjener ca 684.000 i året. Går opp til ca 710.000 nå etter lønnsoppgjøret. Er utdannet psykiatrisk sykepleier. Anonymkode: 53460...283 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #27 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg mener ikke å kuppe tråden, men leste innlegget ditt og ble litt nysgjerrig. Er du jordmor og elsker jobben? Jeg har selv kommet inn på jordmorutdanning til høsten, men er særdeles i tvil grunnet alt som står i mediene om dagen. Anonymkode: aa3db...316 Elsker jobben som sykepleier og er jordmorstudent som så langt elsker det og. Det er svært hektisk til tider, men det var det jammen meg som spl også. Så akkurat det plager ikke meg. Sommeren er tøffeste perioden. Det syns jeg forsåvidt gjelder som spl og. Å være "vanlig" jordmor som går og tar imot barna og har 1 og 1 kvinne (mer eller mindre, kan hende man og har flere i aktiv fødsel men det er liksom normalen) er ikke det best stressende biten. Mest stressende biten er for koordinerende jordmor. Som er på ek måte blir som en vakt ansvarlig om du vil. Som kommer og hjelper til når barn skal forløses, tar imot telefoner om nye fødende, organiserer hvem som skal på rom og diverse. Men den rollen minner veldig om hvordan det er å være spl på sykehus og ha vaktansvar eller i kommunen når man har ansvar forskjellige avdelinger. Så tror jeg skal takle og like jordmoryrket godt og. Men akkurat som når du er spl, forvent vakter der det er vanskelig/umulig å ta seg pause, tredelt turnus (med mer natt enn vanlig spl særlig under studiet). Anonymkode: 5efa5...93d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #28 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 0.02): Har i det siste fått en drøm om å bli sykepleier, nærmere bestemt jordmor. Det er ikke fornuftig i det hele tatt, men tror jeg ville trivdes mye bedre i jordmoryrket enn nåværende jobb. Jobb per nå: Har master i et samfunnsvitenskapelig fag (litt svada) og har kontorjobb med fleksitid, kan ta ferie når jeg vil, hjemmekontor og så videre. Tjener i overkant av 750 000. Jeg mestrer jobben veldig bra og får gode tilbakemeldinger, men synes bare arbeidsoppgavene er så meningsløse. Utsetter arbeidsoppgaver pga. lite motivasjon, og sitter ofte mange timer hver dag uten å få gjort noe. Til tross for dette leverer jeg alltid innenfor deadline og med bra resultat, siden jeg er svært effektiv når jeg først setter i gang og synes oppgavene er ganske enkle. Har tidligere jobbet i helsevesenet som student over mange år, og likte godt at det var høyt tempo, fysisk arbeid og at jeg virkelig kunne klappe meg på skulderen etter hver dag med viten om at jeg hadde gjort noe nyttig og håndfast. Men dette var også litt kjedelig, men jeg var jo bare assistent så det ble mye stell, matlaging, klesvask.. Jeg har familie med to små barn, mann, økonomiske forpliktelser. Virker jo helt tullete å skulle slutte i jobben for å kanskje gå ned i lønn, få studiegjeld, mindre fleksibilitet osv. Vet at mange bare drømmer om min enkle jobb med mange goder.. Hva tenker dere om min situasjon og hva ville dere råde meg til? Og er det mulig å fullføre sykepleiestudiet fag for fag eller mer intensivt? Selve det faglige tror jeg går veldig fint siden jeg har bra studieteknikk og generelt tar fag raskt, så jeg kunne tenke meg å suse gjennom eksamener fort. Og så eventuelt ta praksis intensivt over et år, men det er vel ikke mulig.. og så er det selvsagt praktisk trening… Beklager at dette ble langt.. setter stor pris på erfaringer og refleksjoner. Anonymkode: 4765d...942 Det er mye fokus på jordmor yrke for tiden. Fordi mange rømmer fra yrket, jobber de nå for bedre arbeidsvilkår og bedre lønn. Sistnevnte har fått et lite løft siste årene. De jeg kjenner som er jordmor har syns det blir for tøft. Ihvertfall med små barn. Så de har skiftet jobb. Men nå skal det altså bli bedre fremover sies det. Om du har god studieteknikk og lett for å ta fag, så ville jeg såfall tatt sykepleien deltid tror jeg. Og jobbet litt samtidig så du slipper å tape så mye penger. Du kommer ikke unna praksisperiodene da. De er ulønnet og fulltid + studier. Dermed lite muligheter for å jobbe utenom. Om jeg først skulle kastet meg på 6 årig studie for å bli jordmor hadde jeg nok kanskje heller vurdert å studere medisin var jeg deg. Om jeg var skoleflink og hadde roen på matten og fysikken . Da tjener du det dobbelte av en jordmor og mange flere muligheter for meningsfylte jobber innen mange flere felt. Selv er jeg sykepleier og har aldri angret på valget, selv om jeg synes turnus jobbing er hardt. Valgte derfor etterhvert å kun jobbe natt. Litt mindre kjør på natt selv om det kan være hektisk det også til tider. Den type jobb du har nå har mannen min også. Dagene blir fort lange av å ha det sånn. Så skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Som sykepleier er det ikke rom for prokrastinering og skippertak. Dagene suser og selv om det ikke alltid er lett å gi seg selv et klapp på skulderen på dager der man føler man ikke strekker til pga underbemanning og sparing på bekostning av pasientene. Så sitter man likevel igjen med en følelse av å ha gjort noe bra totalt sett. Anonymkode: 90d57...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #29 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som sykepleier/jordmor blir det iallfall ingen fleksitid, jobb på røde dager, helger, kvelder og netter. Sykepleierstudiet er fulltid over 3 år, med mye praksis. Studiet kan ikke tas på kortere tid nei. For å komme inn på jordmor må du ha A/B i de fleste fag fra sykepleien, så må du jobbe som sykepleier i 2 år, deretter gå fulltid jordmor i 2 år, som også er mye praksis. Anonymkode: ae617...b53 Har du kilder på alt dette? At man Mp ha A/B i alle fag? Og pliktet til p gå fulltid som jordmor i 2 år er vel kun om man får betalt for å binde seg på en arbeidsplass. Slik mange kommuner gjør. Jeg fikk feks 50 000 kr for å binde meg to år til kommunen etter endt utdanning i min tid (20 år siden). Om de ønsker flere utdannede jordmødre og bedre rekruttering, så er ikke krav om skyhøye karakterer og bindingstid rette veien å gå. Det skremmer jo bare enda flere bort. Anonymkode: 90d57...5f6
AnonymBruker Skrevet 30. mai #30 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du kilder på alt dette? At man Mp ha A/B i alle fag? Og pliktet til p gå fulltid som jordmor i 2 år er vel kun om man får betalt for å binde seg på en arbeidsplass. Slik mange kommuner gjør. Jeg fikk feks 50 000 kr for å binde meg to år til kommunen etter endt utdanning i min tid (20 år siden). Om de ønsker flere utdannede jordmødre og bedre rekruttering, så er ikke krav om skyhøye karakterer og bindingstid rette veien å gå. Det skremmer jo bare enda flere bort. Anonymkode: 90d57...5f6 Ikke meg du siterer, men det er tydeligvis mange på kg som ikke forstår hvordan opptakssystemet fungerer. Skolen setter ikke en karaktergrense, men de rangerer søkerne etter karakterer/poeng, og så tar de inn fra toppen og nedover. Dvs at de med best karakterer kommer inn først. Og jordmor et en populær videreutdanning med mange søkere til de plassene som finnes, ergo er det de beste som kommer inn, og da må man jobbe for gode karakterer på sykepleien om det er det man har lyst til. Alle studieplassene fylles opp, så ikke tenkt på det. Bindingstid har man kun hvis man får utdanningsstilling fra sykehuset. Da får man 90% lønn under utdanning mot å jobbe 10% under studiet (dette betales i tillegg til de 90%) og binde seg i to år etterpå. Det er en veldig bra avtale, ikke noe sånn elendig deal som du gikk inn på. Jeg har en annen spesialisering, men utdanningsstillingene er det stor kamp om, det er tross alt full lønn. Anonymkode: a4048...3d7 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai #31 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du kilder på alt dette? At man Mp ha A/B i alle fag? Og pliktet til p gå fulltid som jordmor i 2 år er vel kun om man får betalt for å binde seg på en arbeidsplass. Slik mange kommuner gjør. Jeg fikk feks 50 000 kr for å binde meg to år til kommunen etter endt utdanning i min tid (20 år siden). Om de ønsker flere utdannede jordmødre og bedre rekruttering, så er ikke krav om skyhøye karakterer og bindingstid rette veien å gå. Det skremmer jo bare enda flere bort. Anonymkode: 90d57...5f6 Det er mange søkere så de med de høyeste karakterene kommer inn. Men med litt innsats er det ikke vanskelig å få B i snitt på sykepleierne. De skremmer ikke noen bort med det, søkertallene er stabilt høye. Vet ikke hvor du skal søke med Tromsø har vel ikke så grusomt høyt snitt. Mellom B og C tror jeg men har ikke sjekket for i år Anonymkode: 5efa5...93d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #32 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke meg du siterer, men det er tydeligvis mange på kg som ikke forstår hvordan opptakssystemet fungerer. Skolen setter ikke en karaktergrense, men de rangerer søkerne etter karakterer/poeng, og så tar de inn fra toppen og nedover. Dvs at de med best karakterer kommer inn først. Og jordmor et en populær videreutdanning med mange søkere til de plassene som finnes, ergo er det de beste som kommer inn, og da må man jobbe for gode karakterer på sykepleien om det er det man har lyst til. Alle studieplassene fylles opp, så ikke tenkt på det. Bindingstid har man kun hvis man får utdanningsstilling fra sykehuset. Da får man 90% lønn under utdanning mot å jobbe 10% under studiet (dette betales i tillegg til de 90%) og binde seg i to år etterpå. Det er en veldig bra avtale, ikke noe sånn elendig deal som du gikk inn på. Jeg har en annen spesialisering, men utdanningsstillingene er det stor kamp om, det er tross alt full lønn. Anonymkode: a4048...3d7 Det er vanlig at universiteter har krav om minst C i snitt for å komme inn på master. I praksis vil det si krav om en svak C, siden man kan runde opp. Men som du sier, det er en teoretisk grense på masterstudier med høy søkning. Utdanningsstillinger med 90% lønn er en fantastisk god deal! Det er vel bare sykepleiere og ansatte i forsvaret (+ ledere i noen bedrifter) som får lønn under utdanning på den måten. Anonymkode: ebe24...455 1
Majer Skrevet 31. mai #33 Skrevet 31. mai Jeg kjenner en pilot som ble sykepleier, en siviløkonom med dobbel master som ble sykepleier og en journalist med master. Tror det er vanligere blant menn, men det bør ikke ha noe å si
AnonymBruker Skrevet 31. mai #34 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 5.58): Det er mye fokus på jordmor yrke for tiden. Fordi mange rømmer fra yrket, jobber de nå for bedre arbeidsvilkår og bedre lønn. Sistnevnte har fått et lite løft siste årene. De jeg kjenner som er jordmor har syns det blir for tøft. Ihvertfall med små barn. Så de har skiftet jobb. Men nå skal det altså bli bedre fremover sies det. Om du har god studieteknikk og lett for å ta fag, så ville jeg såfall tatt sykepleien deltid tror jeg. Og jobbet litt samtidig så du slipper å tape så mye penger. Du kommer ikke unna praksisperiodene da. De er ulønnet og fulltid + studier. Dermed lite muligheter for å jobbe utenom. Om jeg først skulle kastet meg på 6 årig studie for å bli jordmor hadde jeg nok kanskje heller vurdert å studere medisin var jeg deg. Om jeg var skoleflink og hadde roen på matten og fysikken . Da tjener du det dobbelte av en jordmor og mange flere muligheter for meningsfylte jobber innen mange flere felt. Selv er jeg sykepleier og har aldri angret på valget, selv om jeg synes turnus jobbing er hardt. Valgte derfor etterhvert å kun jobbe natt. Litt mindre kjør på natt selv om det kan være hektisk det også til tider. Den type jobb du har nå har mannen min også. Dagene blir fort lange av å ha det sånn. Så skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Som sykepleier er det ikke rom for prokrastinering og skippertak. Dagene suser og selv om det ikke alltid er lett å gi seg selv et klapp på skulderen på dager der man føler man ikke strekker til pga underbemanning og sparing på bekostning av pasientene. Så sitter man likevel igjen med en følelse av å ha gjort noe bra totalt sett. Anonymkode: 90d57...5f6 Vet ikke om jeg er helt enig. Lege alternativet til jordmor blir jo da fødselslege/gynekolog. Det er jo litt annerledes måte å jobbe på og involverer kirurgi. Ikke alle som er interessert i det. Vanskelig å få lis plass og man risikerer og må flytte en del på seg, ikke nødvendigvis så lett med en familie. Men lønna er mye høyere, ja. Anonymkode: 5efa5...93d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #35 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 6.05): Har du kilder på alt dette? At man Mp ha A/B i alle fag? Og pliktet til p gå fulltid som jordmor i 2 år er vel kun om man får betalt for å binde seg på en arbeidsplass. Slik mange kommuner gjør. Jeg fikk feks 50 000 kr for å binde meg to år til kommunen etter endt utdanning i min tid (20 år siden). Om de ønsker flere utdannede jordmødre og bedre rekruttering, så er ikke krav om skyhøye karakterer og bindingstid rette veien å gå. Det skremmer jo bare enda flere bort. Anonymkode: 90d57...5f6 Kilder? Jordmorstudie er jo 2 år, handler ingenting om hva man binder seg til utenom studier. Det er høyt snitt for å komme inn, som derfor tilsier at du må ha A/B i alle fag, på lik linje som du må ha 6’er for å komme inn på medisin. Sykepleiestudie er 3 år. Om du må ha kilder på slik så klarer du vel å finne det selv. Anonymkode: ae617...b53 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #36 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke om jeg er helt enig. Lege alternativet til jordmor blir jo da fødselslege/gynekolog. Det er jo litt annerledes måte å jobbe på og involverer kirurgi. Ikke alle som er interessert i det. Vanskelig å få lis plass og man risikerer og må flytte en del på seg, ikke nødvendigvis så lett med en familie. Men lønna er mye høyere, ja. Anonymkode: 5efa5...93d Grunnlønna er ikke så enormt mye høyere, hvis man tar flere år med utdanning med i betraktningen. Men legene jobber mange flere timer i uka, dermed blir lønna høyere. Anonymkode: ebe24...455
AnonymBruker Skrevet 31. mai #37 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Grunnlønna er ikke så enormt mye høyere, hvis man tar flere år med utdanning med i betraktningen. Men legene jobber mange flere timer i uka, dermed blir lønna høyere. Anonymkode: ebe24...455 Utdanninga til en jordmor og lege er jo omentrent like lang ... Så det er jo ikke akkurat så voldsomt mange flere år med utdanning da. Eksakt 1. Og regner man med det ene året man må jobbe som sykepleier kan man si 6 på en måte. En ultralydjordmor vil i alle fall ha like lang utdanning som en lege. Er ikke bare at legene jobber mer, timelønn er og høyere Anonymkode: 5efa5...93d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #38 Skrevet 31. mai Greit å vite er at som jordmor får du en heftig turnus. Barn blir født hele døgnet. Så det er noe å tenke på når du har barn. Jeg er sykepleier og elsker jobben min! Så kjør på! Anonymkode: 2c21b...173 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #39 Skrevet 31. mai Jeg ville heller bytta jobb og sett om det hjalp på motivasjonen. Kanskje du til og med kan gå opp litt i lønn. Det høres veldig kostbart ut å starte på en utdanning nå, og ikke minst usikkert, med små barn. Anonymkode: a9471...c7b
AnonymBruker Skrevet 31. mai #40 Skrevet 31. mai Jeg tenker det aldri er for sent, men med alt man hører om dagen om dette yrket så virker det jo som at mange nesten føler det er meningsløst fordi man ikke rekker alt man skal.. Har du tenkt noe på doula-yrket som et alternativ? Anonymkode: 1d873...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå