AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Hver gang vi har en diskusjon ender den opp med at han mener at han har rett og at jeg tar feil. Jeg mener at vi er ulike personer med forskjellige meninger som ikke rett eller galt (stort sett) men subjektive. For ham blir dette igjen galt, men poenget mitt er at det er umulig å ha en diskusjon og derfor ender alt opp med at jeg må innrette meg fordi han mener det er han som har rett. Jeg elsker denne mannen og vi diskuterer ikke ofte, men når vi først gjør det trenger jeg litt tips og triks. Hva kan jeg si for å understreke at folk har ulike meninger, slik at det ikke utvikler seg til en diskusjon der vi begge blir sinte på den andre. Jeg vil rett og slett ha noe å si som "ja folk er ulike er de ikke" eller noe annet som får frem dette poenget slik at han kan akseptere at vi er ulike og ikke trenger å mene det samme om alt Anonymkode: 3c1af...397 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Lær å bruk ai. Når dere diskuterer spør du chatgtp eller annen ai om hva svaret er, om du har rett så står du på ditt. Hold føleleser utenom, kun bruk fakta. Anonymkode: 2879e...172 3
Amy71 Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Si at han er en besserwisser og må respektere andres meninger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Skrevet 29. mai Er du av den typen som mener at dine "meninger" er likestilt med hans fakta? Anonymkode: ab104...b02 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Kan du skrive noen eksempler på hva dere diskuterer? Skjønte ikke helt sammenhengen her 🙈 Anonymkode: 046eb...e42 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai Dette kan være veldig frustrerende. Mannen min har en tendens til å bli sint om jeg ikke er enig med han, og vi snakker ikke alltid om rene fakta her, bare meninger basert på hvordan vi ser verden, moral og filosofi. Han trodde for eksempel ikke at Russland kom til å invadere Ukraina. «De prøver bare å skremme dem», også ble han sur og kalte meg paranoid når jeg sa at jeg trodde det kom til å bli krig. Vi kunne bare vært enige om å være uenige for min del, ingen av oss kunne vite helt sikkert uansett. Virker som han tror det hjelper å bli sur. Gjelder forsåvidt også på fakta, f. eks. når vi skulle bære sofaen vår opp tre etasjer, så mente han at jeg skulle stå nederst i trappa siden det var lettest i følge han. Hisset seg skikkelig opp og nektet å bytte plass. Vi kom oss opp, men det var ikke hans fortjeneste for å si det pent. Anonymkode: 774e8...753 1
Raven.Writingdesk Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hver gang vi har en diskusjon ender den opp med at han mener at han har rett og at jeg tar feil. Jeg mener at vi er ulike personer med forskjellige meninger som ikke rett eller galt (stort sett) men subjektive. For ham blir dette igjen galt, men poenget mitt er at det er umulig å ha en diskusjon og derfor ender alt opp med at jeg må innrette meg fordi han mener det er han som har rett. Jeg elsker denne mannen og vi diskuterer ikke ofte, men når vi først gjør det trenger jeg litt tips og triks. Hva kan jeg si for å understreke at folk har ulike meninger, slik at det ikke utvikler seg til en diskusjon der vi begge blir sinte på den andre. Jeg vil rett og slett ha noe å si som "ja folk er ulike er de ikke" eller noe annet som får frem dette poenget slik at han kan akseptere at vi er ulike og ikke trenger å mene det samme om alt Anonymkode: 3c1af...397 Det kommer jo an på hva dere diskuterer: noe er jo faktiske forhold; gresset er grønt og sola er gul, så hvis det er helt konkrete ting dere diskuterer som kan googles eller verifiseres så er det jo enkelt. Nå antar jeg det ikke er det du mener, men heller forhold som handler om dere to, hvordan dere opplever en situasjon, eller kanskje at du forsøker å uttrykke din mening eller ett behov, og han gjør dette om til en «tissekonkurranse» om hvem som kan «vinne» diskusjonen. Erfaringsmessig skjer dette ofte når: Kvinner utrykker sine behov, tanker, følelser (som regel negative) fordi mannen har gjort/sagt eller ikke gjort/sagt noe kvinnen er uenig i. Kvinnen starter ofte med : «når du [… sett inn mannen sin handling eller fravær av handling …] så er det» [sett inn negativ beskrivelse ] Mannen går i sin skyttergrav for å forklare og forsvare sin handling. Kvinnen går i sin skyttergrav for å forklare og forsvare sin mening. Dermed er «hvem vinner diskusjonen» i gang. - Hvordan snu dette? 1.) begynn med å si at du ønsker å melde ett behov du trenger å få dekket, eller snakke om en følelse/hendelse du synes var vanskelig. 2.) Valider at du er innforstått med at han kan se saken annerledes, du kan ha misforstått, eller det er forhold du ikke ser eller forstår, men akkurat nå ønsker du kun å ytre dine behov/følelser og håper på forståelse for det, du trenger at han gir omsorg. 3.) si hva du har opplevd og beskriv dine indre følelser først og fremst, hva gjør disse med deg? Hva trenger du at han gjør for at du ikke skal føle det slik? Spør om han tror han kan gi deg dette neste gang eller nå (hvis det er noe som han kan si som gjør at du føler deg bedre) 4.) hvordan du sier dette har mye å si: er du rolig? Klarer du selv å lytte uten å gå til angrep? Ta opp ting i fredstid, husk kroppsspråk. Vis at du søker egentlig forsoning: er det tydelig for ham? Eller fremstår du sint og avvisende? min oppfatning er at de fleste vil partneren sin vel, men går som regel i forsvar når de selv føler seg under angrep. Hvis man er tydelig på at det man søker er omsorg og ytret ett behov som partneren enkelt kan tilpasse seg, ikke plassering av skyld, klarer de fleste å endre måten de kommuniserer på. 2
Nymerïa Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai Reductio ad absurdum https://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum Han sier at jorda er flat. I stedet for å si at den er rund, sier du "OK, da kan vi i teorien sette oss på en båt og seile til kanten og stupe utfor." Kom gjerne med eksempler, så kan vi se om vi kan hjelpe deg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du av den typen som mener at dine "meninger" er likestilt med hans fakta? Anonymkode: ab104...b02 Er du en av disse mennene som automatisk tar mannens side, fordi du tror menn er mer verdt/mer intelligente/mer rasjonelle enn kvinner? Ja? Ok. Innspillet ditt er meningsløst og mannsjåvinistisk. Anonymkode: 92be6...f20 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hver gang vi har en diskusjon ender den opp med at han mener at han har rett og at jeg tar feil. Jeg mener at vi er ulike personer med forskjellige meninger som ikke rett eller galt (stort sett) men subjektive. For ham blir dette igjen galt, men poenget mitt er at det er umulig å ha en diskusjon og derfor ender alt opp med at jeg må innrette meg fordi han mener det er han som har rett. Jeg elsker denne mannen og vi diskuterer ikke ofte, men når vi først gjør det trenger jeg litt tips og triks. Hva kan jeg si for å understreke at folk har ulike meninger, slik at det ikke utvikler seg til en diskusjon der vi begge blir sinte på den andre. Jeg vil rett og slett ha noe å si som "ja folk er ulike er de ikke" eller noe annet som får frem dette poenget slik at han kan akseptere at vi er ulike og ikke trenger å mene det samme om alt Anonymkode: 3c1af...397 Han har et egoproblem, og forsøker å få deg til å føle deg liten og dum slik at han kan "vinne" diskusjonen. Han bryr seg ikke om dine meninger eller følelser. Slike trenger terapi for å bli bedre, og man kan ikke fikse de hvis de ikke ønsker å fikse seg selv. Jeg hadde ikke kastet bort tiden på en slik. Finn deg en normal mann med empati og folkeskikk i stedet! Anonymkode: 92be6...f20 3
Trolltunge Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai Du skal selvfølgelig forvente at din partner har respekt for deg. Han er respektløs. Man bør kunne ha respekt for den andres meninger også ved uenighet. Spesielt egen partner. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai Det handler jo om fakta. Man kan "mene" noe om en farge er fin eller ikke. Men man kan ikke "mene" noe om noe man kan finne statistikk eller fakta om. Da må dere begge lære dere å bruke Internett riktig og finne troverdige kilder. Dette handler om intelligens også. Om han er smartere enn deg, og det han sier er riktig etter at påstanden er verifisert med riktig faktasjekking, så må du innse at han faktisk er en bedreviter i forhold til deg. Om du undersøker fakta og finner ut at han tar feil, og han fortsatt insisterer på at han har rett, så er han bare en dum taper uten selvinnsikt. Så enkelt er det faktisk. Og folk som allikevel insisterer på at de har rett etter å ha blitt motbevist, ved å vise til kilder med svært lav troverdighet, det er verste slag. Noen tipser om AI her forresten. Det er et elendig råd. De skriver selv at deres informasjon må tas med en klype salt. Anonymkode: 2537d...034 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Lær å bruk ai. Når dere diskuterer spør du chatgtp eller annen ai om hva svaret er, om du har rett så står du på ditt. Hold føleleser utenom, kun bruk fakta. Anonymkode: 2879e...172 AI er konsensusbasert, ikke faktabasert. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du en av disse mennene som automatisk tar mannens side, fordi du tror menn er mer verdt/mer intelligente/mer rasjonelle enn kvinner? Ja? Ok. Innspillet ditt er meningsløst og mannsjåvinistisk. Anonymkode: 92be6...f20 Vet du er en annen person, men velger å la AI svare for meg: Gi meg et kort svar. Er det sant at damer generelt har nærmere snitt-IQ mens menn oftere har veldig lav eller veldig høy IQ? ChatGPT said: Ja, det stemmer generelt. Kvinners IQ-fordeling har en tendens til å være mer konsentrert rundt gjennomsnittet, mens menns fordeling viser større variasjon — flere menn i både lav- og høy-enden av spekteret. Anonymkode: bdf3e...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): AI er konsensusbasert, ikke faktabasert. Vet du er en annen person, men velger å la AI svare for meg: Gi meg et kort svar. Er det sant at damer generelt har nærmere snitt-IQ mens menn oftere har veldig lav eller veldig høy IQ? ChatGPT said: Ja, det stemmer generelt. Kvinners IQ-fordeling har en tendens til å være mer konsentrert rundt gjennomsnittet, mens menns fordeling viser større variasjon — flere menn i både lav- og høy-enden av spekteret. Anonymkode: bdf3e...5ba Og som kjent kan vi ikke stole på ChatGPT: https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence Og du har nettopp demonstrert hvor på spekteret akkurat du befinner deg. Ikke overaskende, etter å ha lest hva du skriver her inne... La meg gjette: Du er upoplær blant kvinner, fordi de ser rett igjennom din dårlig skjulte mannsjåvinisme og lave EQ. Anonymkode: 92be6...f20 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du en av disse mennene som automatisk tar mannens side, fordi du tror menn er mer verdt/mer intelligente/mer rasjonelle enn kvinner? Ja? Ok. Innspillet ditt er meningsløst og mannsjåvinistisk. Anonymkode: 92be6...f20 Nei. Men i dette tilfellet er det du som sutrer, noe som er typisk for de som mener de er priveligert til å ha rett og blir krenket når de får motstand. Så OK. Du er en av disse hårsåre angstbiterne? Innlegget ditt er meningsløst og viser offermentalitet. Anonymkode: ab104...b02
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du en av disse mennene som automatisk tar mannens side, fordi du tror menn er mer verdt/mer intelligente/mer rasjonelle enn kvinner? Ja? Ok. Innspillet ditt er meningsløst og mannsjåvinistisk. Anonymkode: 92be6...f20 Nei, fakta er fakta. Uansett hvilket kjønn, mening må bakkes opp med faktiske forhold. Anonymkode: 2879e...172 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Lær å bruk ai. Når dere diskuterer spør du chatgtp eller annen ai om hva svaret er, om du har rett så står du på ditt. Hold føleleser utenom, kun bruk fakta. Anonymkode: 2879e...172 AI har sannelig faktaene sine på plass. Jeg har fått feil svar der flere ganger. Anonymkode: 7e7bf...fac
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai Hei, ts igjen. Jeg mener ikke fakta, vi begge underbygger påstander med fakta, da jeg har skjønt for lenge siden at å huske å ha lest noe ikke nytter så her leser jeg forskningsrapporter før jeg tar opp et tema. Nå tenker jeg på situasjoner der vi har en mening om en ting og at det alltid er hans mening vi ender opp med å følge. Ønsker ikke å komme med eksempler for jeg tror det blir for gjenkjennbart, men generelt gjelder det helt vanlige hverdagsting som oppvask, husvask og lignende, med fokus på HVORDAN man gjør det. Ikke ting som hvem og hvor ofte, der er vi ganske like. Anonymkode: 3c1af...397
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ønsker ikke å komme med eksempler for jeg tror det blir for gjenkjennbart, men generelt gjelder det helt vanlige hverdagsting som oppvask, husvask og lignende, med fokus på HVORDAN man gjør det. Ikke ting som hvem og hvor ofte, der er vi ganske like. ahh.. og dette er en av samlivets mange herligheter. Når det gjelder de tingene du nevner har kvinner tydeligvis en tendens til å tro at de vet best, rett og slett fordi de er kvinner. Det er altså medfødt i DNA, helt siden vi var jegere og sankere, at kvinner vet hvordan man svinger oppvaskkoster og styrer tørketromler. Jeg hadde noen herlige diskusjoner med min eks. Jeg har lært å vaske vinduer av noen profesjonelle og resultatet er alltid topp klasse. Hun protesterte alltid og mente jeg skulle gjøre som henne - en metode man i beste fall kan kalle noe man har lært av en lat, innrøyka døgenikt som synes alt er et ork og gjør ting på en enkel måte for å spare seg bry (noe som er helt tilfelle her i denne saken). Men siden hun var kvinne så ga hun seg aldri på dette og vasket vinduer med striper og melkedugg som resultat. Hver gang. Hun "mener" til sin død at hennes meninger om dette er best og jeg er en trassig og vanskelig besservisser. PS: Vi er skilt. Anonymkode: ab104...b02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå