Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg ligger ett poeng under grensen for å bestå eksamen med flervalgsspørsmål. Alle oppgavene har kun ett korrekt svaralternativ, men det er én oppgave jeg mener er tvetydig, og som jeg fikk feil på.

Hva av følgende kan være et hensiktsmessig kortsiktig mål for et 2-årig barn med hørselstap

som er i behandling for å fremme talespråksutvikling?

Velg ett alternativ:

Konsekvent kunne svare på hvor-spørsmål (riktig svar)

Riktig negasjonsplassering i leddsetninger

Oppnå et ordforråd på 4500 ord

Forståelig bruk av bokstavene P, B, M og A (Svar jeg valgte)

Jeg vurderer å sende inn en formell klage. Finnes det faglig grunnlag for at mer enn ett alternativ kan vurderes som riktig?  Vil dere anbefale å sende inn klage i et slikt tilfelle?

Anonymkode: 74254...0dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til eksamensansvarlig / sensurkomitéen

Jeg ønsker med dette å klage på vurderingen av ett spesifikt spørsmål fra eksamen, da jeg mener oppgaven er tvetydig og ikke faglig entydig nok til å kunne vurderes med kun ett korrekt svaralternativ.

Spørsmål:

Hva av følgende kan være et hensiktsmessig kortsiktig mål for et 2-årig barn med hørselstap som er i behandling for å fremme talespråksutvikling?

Jeg valgte alternativet:

«Forståelig bruk av bokstavene P, B, M og A»

Ifølge sensuren er det riktige svaret:

«Konsekvent kunne svare på hvor-spørsmål»

Jeg ønsker å påpeke at begge disse alternativene etter min vurdering kan regnes som faglig relevante og hensiktsmessige kortsiktige mål for et barn i den aktuelle alderen og situasjonen. Lydene P, B, M og A er blant de første fonemene som vanligvis utvikles i barnets tale, og nettopp disse er også spesielt sentrale i behandlingen av barn med hørselstap, da persepsjon og produksjon av labiale lyder ofte er påvirket. Å jobbe med forståelig artikulasjon av disse lydene er derfor en vanlig del av tidlig språkterapi for denne målgruppen.

Videre er spørsmålsformuleringen:

«Hva av følgende kan være…»

Denne åpner for flere mulige riktige svar, og ikke én entydig løsning. I en flervalgseksamen med kun ett korrekt svaralternativ kreves det at alternativene er faglig klart atskilte i korrekthet. Det mener jeg ikke er tilfelle her.

På bakgrunn av dette ber jeg om at besvarelsen min vurderes som riktig, og at poenget godkjennes. Det aktuelle poenget har direkte konsekvens for om jeg består eksamen, og jeg mener det foreligger et faglig og vurderingsmessig grunnlag for å godkjenne mitt svar.

Vennlig hilsen ….

Anonymkode: bac5d...fa3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig klage, men du kommer neppe noen vei. Eksamen kvalitetskontrolleres av to fagansvarlige før den gis til studentene, hva med heller å lære seg faget så du ikke stryker neste gang? 

Anonymkode: 29de4...ce1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan selvfølgelig klage, men du kommer neppe noen vei. Eksamen kvalitetskontrolleres av to fagansvarlige før den gis til studentene, hva med heller å lære seg faget så du ikke stryker neste gang? 

jeg har selv avdekket feil i tidligere eksamensoppgaver som ligger ute, som ikke fagansvarlige/sensor har vært klar over før jeg poengterte det. 

Har også opplevd å få eksamener der spørsmål kan være tvetydige, og som følge av at det har blitt kommentert i ettertid har flere svar blitt godtatt. 

Jeg kjenner ikke pensum det er snakk om over her. Men hvis det er faglig belegg for at flere svar kan være riktige, så er det all mulig grunn til å klage. 

Anonymkode: 360a1...8d8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men når spørsmålet er hva som er viktig for 2åringen tenker jeg at hvor- er bra for en 2åring å lære seg. Det gir barnet en nytteverdi i å klare seg selv. I tillegg er det "lett" å lære, og kan gi barnet mer selvtillit og øke selvbilde feks. Det er noe barnet kan lære, man kan gjøre det til en lek og nytteverdien er stor. 

Selv om de bokstavene er noe av det første ett barn lærer, kan det bli for avansert for en 2åring og heller ikke noe som kan gi noe mer enn språk. Om du skjønner. 

Om du skal klage, så ville jeg hatt med relevant pensum (med kilder!) Som kam bekrefte og forankre det du mener. 

Anonymkode: 9ab8c...851

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det står også i oppgaven at det var ett kortsiktig mål. Da blir det mer korrekt med -hvor spørsmålet. Lydene vil være mer langsiktig og vil kreve mer arbeid. 

Anonymkode: 9ab8c...851

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med å klage på flervalgseksamen. Jeg lå akkurat over prosentgrensen for å ikke stryke, men resultatet på eksamen var "ikke bestått". Jeg sendte selvsagt inn klage og fikk til svar at flervalgseksamen ikke er mulig å klage på. Kom til stengt dør der altså.

Men skader i alle fall ikke å prøve.

Anonymkode: 9742d...9fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan klage på formell feil. Det hender at det blir feil i flervalgseksamener (jeg lager dem selv). Du bør ha med referanser, helt fra pensum, på hvorfor du mener det svaret du valgte er riktig. Ikke bare skriv at «det er viktig». 

Anonymkode: 4e30c...63a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror du kan klage på formell feil. Det hender at det blir feil i flervalgseksamener (jeg lager dem selv). Du bør ha med referanser, helt fra pensum, på hvorfor du mener det svaret du valgte er riktig. Ikke bare skriv at «det er viktig». 

Anonymkode: 4e30c...63a

Det stemmer. Om det er faglig belegg for å hevde at et svar som er riktig har blitt underkjent som feil, så kan man klage på formell feil ved sensur av eksamen. Ved medhold i nemnda vil det bli avholdt ny sensur.

Men det skal en del til for dette, og det må i alle fall dokumenteres med referanser fra pensum som du nevner. Jeg ville ikke tatt kampen om jeg ikke hadde svært gode holdepunkter for å hevde at svaret var riktig. 

Anonymkode: 360a1...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 8.49):

Skjer relativt ofte at noe er galt på et eksamenssett. Vi har til og med fått en eksamen ugyldig fordi det var så mye formelle feil i både spørsmål og svar. 

Anonymkode: b8e28...420

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Argumentasjonen din er grei nok på generelt grunnlag, men ikke som kortsiktig mål for et barn på bare 2 år. Alternativet ditt vil kreve mer langsiktig mål for et barn som er eldre enn 2 år. Derfor blir svaret ditt feil i kontekst med barnets alder og lengde på målet

Anonymkode: 15cab...216

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et såkalt "lurespørsmål". Det spørres jo ikke om lydene, men om bokstavene. For en 2-åring er det på ingen måte hensiktsmessig med bokstavlæring som en kompensasjon for hørselstap, og i alle fall ikke hensiktsmessig med tanke på at det også står "kortsiktig" i spørsmålet. 

Så alternativet du valgte er åpenbart feil. Det du eventuelt kan klage på er at spørsmålet er formulert med dårlig validitet. Et slikt spørsmål måler leseferdighetene dine og hvor god du er til å plukke opp språklige detaljer, men er kanskje ikke best egnet til å måle faktiske fagkunnskaper, selv om skolen din helt klart kan argumentere mot deg igjen ved å påpeke at en viss grad av språklig nøyaktighet er påkrevd på universitetet. 

Anonymkode: 9b701...766

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 22.36):

Hei,

Jeg ligger ett poeng under grensen for å bestå eksamen med flervalgsspørsmål. Alle oppgavene har kun ett korrekt svaralternativ, men det er én oppgave jeg mener er tvetydig, og som jeg fikk feil på.

Hva av følgende kan være et hensiktsmessig kortsiktig mål for et 2-årig barn med hørselstap

Velg ett alternativ:

Jeg vurderer å sende inn en formell klage. Finnes det faglig grunnlag for at mer enn ett alternativ kan vurderes som riktig?  Vil dere anbefale å sende inn klage i et slikt tilfelle?

Hva sier pensumet ditt om når barn uten hørselstap har forståelig bruk av P, B, M og A? Jeg vet ikke hvilke pensumbøker faget ditt har, men faglitteratur sier at 3 år er forventet alder. Da kan ikke det være et kortsiktig mål for et 2 år gammelt barn med hørselstap.

Sitat

Oversikt over når de fleste norske barn bør kunne mestre de ulike språklydene (Preus,1982, "Barn med artikulasjonsvansker") :

3 år: vokalene og /m/, /p/, /b/, /h/
4 år: /n/, /t/, /d/, /j/, /f/, /v/, /l/
5 år: /k/, /g/, /ng/
6 år: /r/
7 år: /s/
8 år: /kj/, /skj/

Endret av what_no2000
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 22.36):

Hei,

Velg ett alternativ:

En to-åring med hørselstap - og et kortsiktig mål -  er etter mitt syn åpenbart. Jeg er helt enig i at ditt svar er galt og ville bli veldig overrasket hvis klagen din tas til følge. 

Anonymkode: 49a1c...860

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har du gått i fellen vedrørende barnets alder. Og det er også hele poenget med spørsmålet; å sjekke om dere har forstått at alder spiller inn, og at rekkefølgen og fremgang må tilpasses alder.

En toåring UTEN hørselstap skal ikke engang kunne disse bokstavene/lydene, så det er alt for tidlig å begynne med dette på en toåring med hørselstap.

Anonymkode: 075b0...73a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Forståelig bruk av bokstavene P, B, M og A" Du har blandet bokstaver og lyder, slik som AB766 sier. Ingen toåringer kan lese, og det kan på ingen måte være et realistisk kortsiktig mål. Måtte nesten vært et geni da.

Anonymkode: 59ced...84d

AnonymBruker
Skrevet

Svaret ditt er jo feil da, så vet ikke helt hvorfor du skulle fått medhold der? 

Anonymkode: 01478...6f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...