AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Jeg har noe livserfaring og prøver å ikke påta meg unødvendige utgifter. Likevel ligger fakturaene tett som hagl i nettbanken. Flere enn før. Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Dette er utenom de automatiske trekkene jeg ikke ser. Tar jeg feil eller øker kravene? Anonymkode: 776c0...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Jeg har ikke noe mang regninger. Så det spørs vel hvor mye du bruker det da. Anonymkode: 393d7...36a 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Det øker jo ikke bare på av seg selv.. 🫣 Anonymkode: d2c35...a57 10 2
Hololo Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai flere fakturere betyr vel at du benytte deg av flere tjenester enn tidligere, jeg har ikke økt antall fakturaer på mange år. Hva er det du får faktura på nå da som du ikke fikk tidligere? 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Føler ikke at mengden øker, men føler summene øker. Strøm, forsikring, eiendomavgidt og kommunale avgifter har økt noe helt vilt.. og alle sier det samme. De må øke pga Strøm og dyrtid.. men det er jo like ille for oss vanlige mennesker som skal betale alt dette. Anonymkode: 1b5cd...dea 9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Det er først og fremst de kommunale avgiftene som har øket noe helt vanvittig i min kommune. Det neste er nå et milliard-prosjekt til nitrogenrensing av kloakk som kommer til å øke avgiftene med mange tusen i året. Nesten så en er frista til å bruke utedo igjen. Anonymkode: 2471c...82e 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai Man får jo ikke plutselig flere fakturaer uten å ha gjort noe selv for å få dem, og det står jo på fakturaen hva de gjelder, så det er jo ikke vanskelig "å sette fingeren på" hva som har endret seg og dermed gjøre noe med det. Anonymkode: 83ed4...153 8
Brunhilde Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai Nei, kan ikke si at jeg merker det. Antallet fakturaer er ganske konstant. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er først og fremst de kommunale avgiftene som har øket noe helt vanvittig i min kommune. Det neste er nå et milliard-prosjekt til nitrogenrensing av kloakk som kommer til å øke avgiftene med mange tusen i året. Nesten så en er frista til å bruke utedo igjen. Anonymkode: 2471c...82e Akkurat det samme her, økt ekstremt de siste par årene. Skjønner ikke at det skal være så enormt dyrt å drifte en kommune. Titusenvis renner ut av konto bare i eiendomsskatt. Men alle papirflytterne skal vel ha lønna si og vel så det. Anonymkode: 6fa96...f8a 4
tvertimot Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai Ja, det er bare deg! At du åpenbart ikke har oversikt og kontroll over egne regninger, slik de fleste av oss andre har, det er noe du burde ta tak i og evne å få forståelsen for. Selv opplever jeg det motsatte av deg, altså at regningene blir færre og aldri har jeg opplevd å gå mer i pluss enn jeg gjør nå, saldoen bygger seg opp fra måned til måned og jeg overfører ofte penger til min sparekonto. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai Har du kjøpt abonnementer og drit som vitapro? Plasterabonement? Anonymkode: 27794...ea4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har noe livserfaring og prøver å ikke påta meg unødvendige utgifter. Likevel ligger fakturaene tett som hagl i nettbanken. Flere enn før. Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Dette er utenom de automatiske trekkene jeg ikke ser. Tar jeg feil eller øker kravene? Anonymkode: 776c0...f0b Du bør ha et budsjett og føre regnskap slik at du har oversikt til enhver tid. Da slipper du slike uheldige "overraskelser" Anonymkode: 925c1...89d 3
Perine Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai Vi har jo alle hver vår måte å ordne økonomien vår på. Jeg logger alltid inn på nettbanken minst en gang i uka for å rydde i betalingsoversikten eller legge inn nye ting. Nei, jeg har ikke flere enn før, men ca samme antall faste regninger, selv om de øker litt hver for seg hver gang de indeksreguleres. Strømmen varierer litt fra måned til måned. Jeg ordner nettbanken til å trekke regninger og sette penger rundt på flere andre konti på samme dag som jeg får penger inn. Jeg setter f.eks av 500 kr hver eneste måned på en konto jeg kaller "brøyting" og da bruker jeg denne kontoen når regningen for sist vinter måtte finne på å dukke opp i løpet av våren eller sommeren etterpå. Størrelsen på denne regningen varierer med hvordan vinteren var. Jeg har også konti for bil, tannlege, medisin og noen til. Beløpene treffer jo ikke alltid, men det hjelper jo. I Dnb kan vi ha 10 forskjellige konti. Det eneste jeg gjør ellers, er at jeg har noen strømmetjenester som trekkes på forskjellige datoer, litt spredt over hele måneden. Det liker jeg ikke, så alt slikt har jeg lagt inn som trekk på et mastercard. Summen er ganske lik hver måned, om jeg ikke har netthandlet i tillegg. Regningen for dette kredittkortet har fast forfallsdato, og det er samme dato som jeg får penger, samtidig som alle de andre regningene. Andre regninger dukker jo også opp, men disse har jeg vanligvis planlagt og satt av til, eller kan ta av bufferkonto. Jeg pleier sjelden å ha noe særlig stående på brukskontoen min, så da hjelper dette meg litt mot å impulshandle diverse tull. Blir jo nødt til å tenke meg litt om hvis jeg skulle bli fristet til å flytte penger i nettbanken fra en konto som heter "brøyting", hvis jeg skulle få et innfall om å kjøpe meg noe dilldall.
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har noe livserfaring og prøver å ikke påta meg unødvendige utgifter. Likevel ligger fakturaene tett som hagl i nettbanken. Flere enn før. Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Dette er utenom de automatiske trekkene jeg ikke ser. Tar jeg feil eller øker kravene? Anonymkode: 776c0...f0b Hva mener du, får du fakturaer på ting du ikke har bestilt? Det må du jo sjekke opp før du betaler. Jeg opplever at det har blitt færre fakturaer (men større utgifter). Ved årtusenskiftet hadde jeg flere fakturaer enn nå: Mobilregning (nå trekk via arbeidsgiver) Fasttelefon (utgått) Internett (nå i husleia) Tv-lisens (nå inkludert i skatt) Internett (nå i husleia) Så selv om utgiftene har økt, er det nå kun følgende som trekkes i nettbanken: Husleie Strøm (kvartalsvis) Forsikring (årlig) Kredittkortregning Alt bortsett fra kredittkortet trekkes automatisk, så det er veldig lite jeg faktisk må gjøre i nettbanken. Anonymkode: 240b3...1e8 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mobilregning (nå trekk via arbeidsgiver) Fasttelefon (utgått) Internett (nå i husleia) Tv-lisens (nå inkludert i skatt) Internett (nå i husleia) Anonymkode: 240b3...1e8 Ser jeg skrev internett to ganger, mente kabel-tv på den ene Anonymkode: 240b3...1e8
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du, får du fakturaer på ting du ikke har bestilt? Det må du jo sjekke opp før du betaler. Jeg opplever at det har blitt færre fakturaer (men større utgifter). Ved årtusenskiftet hadde jeg flere fakturaer enn nå: Mobilregning (nå trekk via arbeidsgiver) Fasttelefon (utgått) Internett (nå i husleia) Tv-lisens (nå inkludert i skatt) Internett (nå i husleia) Så selv om utgiftene har økt, er det nå kun følgende som trekkes i nettbanken: Husleie Strøm (kvartalsvis) Forsikring (årlig) Kredittkortregning Alt bortsett fra kredittkortet trekkes automatisk, så det er veldig lite jeg faktisk må gjøre i nettbanken. Anonymkode: 240b3...1e8 Du kan få kredittkortet også til å trekkes automatisk. Anonymkode: 9c65a...04f
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan få kredittkortet også til å trekkes automatisk. Anonymkode: 9c65a...04f De kredittkortene jeg har, tilbyr ikke avtalegiro lenger. Anonymkode: 240b3...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai Jeg synes det vanskeligste med regninger er at så mange av de kommer via eksterne firma. Regningene fra legekontoret kommer ikke fra x legekontor men ett y selskap, kommunen har delt opp sine kommunale avgifter så de sender tre fakturaer en for søppel, en for vei vann og kloakk og en for eiendomsskatt, så er det avisen (må følge med på dødsannonser) som sender ut via ett eksternt selskap, nettbutikker og p selskap gjør ofte det samme så alt i alt blir det vanskelig å gå gjennom nettbanken for å rydde og sortere, finne ut hvor pengene går. Merker at jeg jevnlig må google hvem som har sendt en regning. Anonymkode: 02d9d...12a 1
Million Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai (endret) Jeg har bare et par ekstra strømmetjenester jeg får regninger på, ellers er det vel omtrent det samme som det har vært i årevis. Jeg har ikke bil, så ingen regninger av den typen heller, og ikke har jeg fritidsbolig e.l. som kan medføre en del løpende kostnader ekstra. Og siden hunden min døde i 2023, så har antallet regninger pga hundeholdet forsvunnet også (veterinær, forsikring, hundefor, hundefrisør etc). Bare leiligheten min i Oslo med innboforsikring, boliglån, fellesutgifter, strøm, mobil og noen strømmetjenester. Jeg sier opp strømmetjenester om jeg føler jeg er ferdig med den eller den, og begrenser antallet jeg har utenom det som følger med i tv-pakken min. Endret 29. mai av Million
Perine Skrevet 30. mai #20 Skrevet 30. mai Jeg har faktisk en fast utgift med irriterende innhold, nemlig internettregningen fra Telenor. Der får man heller ikke påvirke forfallsdato. De forlanger forskuddsbetaling, greit nok, men de forlanger betaling den 10. i måneden før det gjelder. Forfallsdato for juli er altså 10.juni. Jeg får pensjon og vil helst betale regningene mine når den kommer 19.juni. Jeg legger den altså inn til betaling noen dager for sent, og de krever forsinkelsesrenter for dette. Jeg vet jo at det er slik det fungerer, men jeg gidder ikke å omplassere denne faste utgiften. Alt annet passer greit med min økonomi, og noe har jeg fått endret faste datoer på, slik at det passer. Det er så lite beløp at det ikke betyr noe, men det er bare irriterende synes jeg. Nå kom fakturaen for juli inn i nettbanken. Jeg betalte regningen for juni den 15.mai, men fordi det var noen dager etter forfallsdatoen den 10. så la de på kr 1,80 i forsinkelsesrenter i 5 dager. Neste gang blir det noen øre mer siden det blir 4 dager mer. Dette er jo bare flisespikkeri, men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå