AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Jeg har en som nå er 3,5 år, siden han var 2,5 eller litt før, har han bare villet leke leker med ulike kjøretøy. Gaver er bare interessant om det inneholder kjøretøy, samme med klær. Han leker med dette både hjemme og i barnehagen og tegner også bare kjøretøy. Er dette normalt for små barn? Barnehagen ønsker at vi skal få han til å elske med og bli interessert i andre ting også. Vi har prøvd men han er ikke interessert særlig leng. Også lurer jeg på hvorfor det er viktig å få han til å leke med andre ting nå han har funnet sin interesse? Han leker med andre i barnehagen, finner de som liker å leke det samme som seg, god på rollespill. Skal sies at han er helt normalt utviklet på alle plan. Anonymkode: 83b27...199 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Får ikke små barn sånne oppheng og interesser da? Min sønn på snart 3 har totalt dilla på sånne plastdyr av alle varianter (med hovedvekt på dinosaurer). Er stort sett kun det han leker med, men han koser seg jo veldig med de dyrene og leker rollelek med de, involverer oss og andre barn etc. Ser ikke det som noen grunn til bekymring? Anonymkode: 8ca94...45d 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får ikke små barn sånne oppheng og interesser da? Min sønn på snart 3 har totalt dilla på sånne plastdyr av alle varianter (med hovedvekt på dinosaurer). Er stort sett kun det han leker med, men han koser seg jo veldig med de dyrene og leker rollelek med de, involverer oss og andre barn etc. Ser ikke det som noen grunn til bekymring? Anonymkode: 8ca94...45d Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor det er viktig for barnehagen at han leker med andre leker også. Anonymkode: 83b27...199
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Samme her, men ser ikke problemet ☺️ ser masse fantasi og kreativ lek likevel! Anonymkode: a33d8...80d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai De vil vel tidlig finne ut om han er på spekteret. Anonymkode: e7c01...8ee
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Så lenge barnet har det gøy og er frisk og sunn ser jeg ikke problemet. Anonymkode: ec2d2...ace 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai De vil nok ha en diagnose ja. Anonymkode: 1b4c6...cb2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor det er viktig for barnehagen at han leker med andre leker også. Anonymkode: 83b27...199 Nei, det skjønner ikke jeg heller? I vår bhg oppfordrer de til lek med det han liker. Hvis levering f.eks er vanskelig tar de frem esken med dyr og tilbyr han lek og samhandling med favorittleken, det skaper jo glede og trygghet hos barnet Anonymkode: 8ca94...45d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai Sånn umiddelbart så tenker jeg at de kanskje prøver å finne ut av om han kan være på spekteret. Og i så fall vil det være helt fånyttes å prøve å få han til å interessere seg for andre ting. Anonymkode: cc1b1...f2f
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai For noe tull. Min 12-åring lekte bare med biler 5 år i barnehagen. Null interesse for dinosaurer, rollespill og utkledning. Har sterke og fine interesser for andre ting i dag Anonymkode: 9a335...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Er de kanskje ute og vaker etter autismediagnose? Jeg kan kansje forstå at det kan være litt praktisk for barnehagen å få han interessert i et par andre ting, med tanke på lek i plenum og knytte kontakt også med de barna som ikke interesserer seg for kjøretøy. Anonymkode: d4165...19f
AnonymBruker Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai Dette er helt normalt. Noen barn bare elsker et eller annet og er totalt oppslukt av det. For noen varer det en kort periode mens for andre er det hele barndommen. Du kan ikke tvinge nye interesser på barnet ditt, eneste som er viktig er at barnet har mulighet til å utforske andre ting viss det selv vil. Er absolutt ikke noe galt med at et lite barn elsker kjøretøy. Wrom wrom Anonymkode: f634b...308 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai Det er helt normalt. Både at barn bare vil leke med én type leke i en periode, og at det dreier seg om kjøretøy. I barnehagen hvor jeg jobber hadde vi kjøretøy som tema for ikke så lenge siden fordi det var flere av barna som var veldig opptatte av det. Jeg vet ikke helt om jeg klarer å se for meg hva barnehagen mener, men kanskje kan det være at de prøver å få barnet med på annet temaarbeid de har? F.eks. om de skal lage pynt til 17. mai sammen, og så lager barnet en bil. Jeg tenker at det ikke er noen krise det heller, men det kunne kanskje forklare hva de tenker på? Evt. om barnet ikke får til å bli med på lek med andre barn dersom det ikke handler om kjøretøy? Den ene av mine barn var forresten også såpass opptatt av en spesifikk ting at barnehagen begynte å stusse litt på det. Det var enda mer spesifikt - ugler - lekte ugle, tegnet ugler, sa uhuuuu i stedet for hei og hadet en god periode. Men det var en periode, og selv om ugle fortsatt er favoritt-dyret, så er hun altså et helt vanlig barn som har mange ulike interesser nå. Jeg har møtt flere små som har et spesifikt kjøretøy som favoritt også, f.eks. en som bare lekte brannbil, tegnet brannbil og ankom barnehagen som brannbil hver morgen en ganske god stund. Anonymkode: a07e1...4e7 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå