AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Har et barn. Etter fødsel trakk ikke livmoren min seg sammen , og jeg mistet 2 liter blod. Fikk også en rift i cervix, fra åpningen og ut til siden. Nå har jeg sånn angst for å føde igjen. Spesielt redd for at fødsel nummer to skal gå raskt og at livmor skal være atonisk og ikke krympe æ, og at jeg skal blø i hjel alene. Og så er jeg redd for at arret på livmorhalsen skal føre til problemer med åpningsfasen ( at det skal gå uvanlig tregt, og så plutselig fort ). Har noen erfaring med å ha født igjen etter disse komplikasjonene? Er så redd for å dø fra barna mine 🥺 Anonymkode: 8f864...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Jeg hadde en lik første fødsel som du beskriver, både angående blødning og cervixrift - fikk også en dyp vaginal rift samt en grad 3 rift i perineum. Har ingen erfaring da jeg ikke har født ennå, men har vært til konsultasjon hos tre ulike overleger på føden i løpet av dette svangerskapet som alle tre har sagt at neste fødsel med all sannsynlighet vil forløpe helt normalt. Jeg har fått beskjed om at jeg vil få flere venefloner innlagt med en gang jeg kommer inn, at jeg vil få sprøyte og eventuelt drypp umiddelbart etter fødsel for å få livmor til å trekke seg sammen og at de vil følge godt med på meg ift. blødning - men ut over det skal visst nok alt gå fint 😅 Jeg gruer meg helt aldeles forferdelig, men når tre ulike spesialister sier det samme må jeg bare velge å stole på det. Anonymkode: b32d7...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Kjære deg ♥️ Du skal vel ikke føde alene, så dersom livmoren ikke trekker seg sammen vil dette bli oppdaget av jordmor. De klemmer på livmoren med jevne mellomrom for å sjekke at den trekker seg sammen slik den skal. Anonymkode: b86ab...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Jeg har ikke erfaring med arrvev pga. rift i cervix, men har derimot erfaring med arrvev pga. konisering. Det fikk betydning for fødselen ved at jeg hadde sterke rier lenge og vannet var gått, men ingen åpning eller modning i det hele tatt. Fikk derfor epidural og etter hvert drypp. Det ble en veldig lang fødsel som endte med vakuum. Men helt ok likevel, følte meg ivaretatt og greit smertelindret. Anonymkode: 7fb26...20c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Jeg forstår at du er bekymret etter din forrige fødsel. Det er vanlig å føle angst etter en traumatisk opplevelse. Det er viktig å snakke med legen din eller jordmoren om dine bekymringer. De kan gi deg informasjon om risikoen for komplikasjoner i en fremtidig fødsel og hvordan de kan forebygge og håndtere dem. De kan også henvise deg til en spesialist hvis det er nødvendig. Her er noen ting du kan diskutere med legen din eller jordmoren: * Risikoen for at livmoren ikke trekker seg sammen igjen: Legen din kan vurdere risikoen basert på din medisinske historie og undersøkelser. Det finnes medisiner som kan hjelpe livmoren å trekke seg sammen etter fødselen. * Risikoen for rask fødsel: Legen din kan overvåke deg nøye under fødselen for å sikre at den ikke går for fort. * Risikoen for problemer med arret på livmorhalsen: Legen din kan undersøke arret og vurdere om det kan føre til problemer under fødselen. Det kan være nødvendig å planlegge et keisersnitt hvis det er stor risiko for komplikasjoner. Det er også viktig å ta vare på din mentale helse. Snakk med noen du stoler på om dine følelser, eller søk profesjonell hjelp hvis du trenger det. Husk at de fleste kvinner som har hatt komplikasjoner under en fødsel, kan føde trygt igjen. Med god oppfølging og planlegging kan du redusere risikoen for komplikasjoner og få en positiv fødselsopplevelse. Anonymkode: f8f82...adc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai TW. Her er ingen solskinnshistorie så du velger selv om du vil lese videre ❤️ Livmoren min trakk seg ikke sammen ved forrige fødsel, og jeg mistet mye blod. Fikk blodoverføring i etterkant. Fikk beskjed om at de ville være godt forberedt ved neste fødsel ifht å være i forkant med medisinering ved eventuelt samme komplikasjoner. Fødte tidligere i år og det samme skjedde igjen, bare at jeg blødde enda mer denne gangen. Det var rett og slett en forferdelig opplevelse, og jeg husker så godt den frykten jeg kjente på da jeg skjønte at det samme skjedde denne gangen. Hadde jeg visst at det var så stor fare for at det skulle skje igjen, hadde jeg faktisk krevd keisersnitt. Legene beskrev fødselen min som traumatisk og livstruende. Jeg var livredd og trodde jeg skulle dø. Skal aldri noensinne føde igjen. Anonymkode: e2a34...502 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai Jeg har ikke egen erfaring, men deltok på uplanlagt hjemmefødsel hos kvinne som hadde atoniblødning ved forrige fødsel. Det gikk helt fint, heldigvis. De jeg kjenner som har hatt atoniblødning har senere fått flere barn. Forstår godt at du er redd for å komme i en utrygg situasjon ved fødsel. Du kan få samtaler med lege fra din fødeavdeling for å få informasjon om atoniblødningen din, om det var risikofaktorer for gjentagelse som må tas hensyn til i ny fødsel, hensyn om du bor langt unna fødeavdeling med beredskap for kirurgi osv. Atoniblødning kan dessverre også skje ved keisersnitt. Anonymkode: c5c96...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå