AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Jeg er fagarbeider i kommunen og kjenner på skuffelse i dag. Egentlig har jeg søkt videreutdanning til høsten, men nå revurderer jeg hele jobben og sektoren. Er det noen som er fornøyde med årets lønnsoppgjør i kommunene? Føler du at du har fått økt kjøpekraft, eller blir det spist opp av økte priser? Anonymkode: 610ca...15f
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Nesj! Småpenger 🫨 Burde hatt det fem dobbelte. For meg utgjør det vel en tusenlapp i mnd. Anonymkode: 2f66c...cee 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Synes det er synd fagarbeidere som gjerne gjør tyngre arbeid mtp at de har spesialelever osv får lavere lønn enn de som foreleser for stort sett oppegående elever (selv om de må gjøre for/etterarb for det er noe fagarbeidere også ofte gjør, men ikke får igjen like mye for). Anonymkode: 118dc...4f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nesj! Småpenger 🫨 Burde hatt det fem dobbelte. For meg utgjør det vel en tusenlapp i mnd. Anonymkode: 2f66c...cee For meg utgjør det kanskje 900 kr i mnd etter skatt, og det blir fort spist opp av økte priser. At jeg liksom skal ha fått økt kjøpekraft er ikke reelt. Anonymkode: 610ca...15f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Noen som vet. Dersom man har vært lærer i 16 år og tar relevant master. Vil man da bli lønnet som lektor med 16 års ansiennitet ? Anonymkode: fecde...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som vet. Dersom man har vært lærer i 16 år og tar relevant master. Vil man da bli lønnet som lektor med 16 års ansiennitet ? Anonymkode: fecde...9cd Jeg vil tro det er snakk om relevant erfaring. Men jeg er ingen ekspert på området. Anonymkode: f6238...b85
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Synes det er synd fagarbeidere som gjerne gjør tyngre arbeid mtp at de har spesialelever osv får lavere lønn enn de som foreleser for stort sett oppegående elever (selv om de må gjøre for/etterarb for det er noe fagarbeidere også ofte gjør, men ikke får igjen like mye for). Anonymkode: 118dc...4f8 Fagarbeidere gjær tyngre arbeid? Det er kontaktlærer som gjør det meste av arbeidet og har hovedansvar for elevene som trenger litt ekstra, altså.. Hvilket for og etterarbeid gjør fagarbeidere i skolen? De får opplegget enten kontaktlærer, faglærer eller spesialpedagog.. Anonymkode: bbb56...e34 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai Slik jeg leser det av tabellen får jeg 15 200,- så nei, jeg er ikke videre fornøyd. Skjønner ikke dette med de 4,4%. Er 15 200kr 4,4% økning av gammel årslønn? Anonymkode: 7d128...19e
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai Hadde vært veldig fornøyd hvis jeg fikk sånne sentrale tillegg. Min fagforening sverger for tiden til det meste lokalt, og der er det ikke stort å hente. Anonymkode: 100db...bd7
AnonymBruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slik jeg leser det av tabellen får jeg 15 200,- så nei, jeg er ikke videre fornøyd. Skjønner ikke dette med de 4,4%. Er 15 200kr 4,4% økning av gammel årslønn? Anonymkode: 7d128...19e Nei, 4,4% er økningen i arbeidsgivers lønnsutgifter fra 1. januar 2025 til 31. desember 2025. Utregningen av det er ganske komplisert fordi lønnsendringer av andre årsaker også regnes med i dette (for eksempel ansiennitetsopprykk), og i tillegg virkningen av forrige års lønnsoppgjør i årets første fire måneder (pga virkningsdato 1. mai). Google overheng og glidning for å lese mer. I tillegg får dette oppgjøret kun virkning i åtte måneder i 2025. Derfor ble det ikke 4,4%, det trekkes fra glidning og overheng, og det gjøres litt brøkregning, og så blir den rammen som faktisk fordeles i oppgjøret et helt annet tall (som også kan variere litt mellom forbundene). Anonymkode: 52273...932 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, 4,4% er økningen i arbeidsgivers lønnsutgifter fra 1. januar 2025 til 31. desember 2025. Utregningen av det er ganske komplisert fordi lønnsendringer av andre årsaker også regnes med i dette (for eksempel ansiennitetsopprykk), og i tillegg virkningen av forrige års lønnsoppgjør i årets første fire måneder (pga virkningsdato 1. mai). Google overheng og glidning for å lese mer. I tillegg får dette oppgjøret kun virkning i åtte måneder i 2025. Derfor ble det ikke 4,4%, det trekkes fra glidning og overheng, og det gjøres litt brøkregning, og så blir den rammen som faktisk fordeles i oppgjøret et helt annet tall (som også kan variere litt mellom forbundene). Anonymkode: 52273...932 Og i tillegg kan noen grupper prioriteres over andre, slik at noen får mer, mens andre får mindre. Anonymkode: 52273...932
AnonymBruker Skrevet 31. mai #14 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 21.54): Og i tillegg kan noen grupper prioriteres over andre, slik at noen får mer, mens andre får mindre. Anonymkode: 52273...932 Og tydeligvis skal ufaglærte prioriteres med større lønnsvekst etter 10 år og over dobbelt så mye (!!) etter 16 år enn faglærte. Når skal det lønne seg å bruke fire år på en utdanning? Anonymkode: 610ca...15f
AnonymBruker Skrevet 31. mai #15 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og tydeligvis skal ufaglærte prioriteres med større lønnsvekst etter 10 år og over dobbelt så mye (!!) etter 16 år enn faglærte. Når skal det lønne seg å bruke fire år på en utdanning? Anonymkode: 610ca...15f Det er helt vilt! Ser her på min arbeidsplass at alle melder seg inn i Fagforbundet, som fronter veldig at de som får minst skal få mest. Både fagutdannede og høyskoleutdannede. Og så er det de ufaglærte som får mest lønnsøkning år etter år. Forstår det ikke! Anonymkode: b6d27...bd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #16 Skrevet 31. mai Jeg kommer selvsagt til å stemme nei på uravstemning! Anonymkode: 2f66c...cee
AnonymBruker Skrevet 31. mai #17 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg kommer selvsagt til å stemme nei på uravstemning! Anonymkode: 2f66c...cee Det er dessverre ikke uravstemning på mellomoppgjør😣 Anonymkode: 610ca...15f
AnonymBruker Skrevet 31. mai #18 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er helt vilt! Ser her på min arbeidsplass at alle melder seg inn i Fagforbundet, som fronter veldig at de som får minst skal få mest. Både fagutdannede og høyskoleutdannede. Og så er det de ufaglærte som får mest lønnsøkning år etter år. Forstår det ikke! Anonymkode: b6d27...bd7 Ikke rart vi mangler fagarbeidere og barnehagelærere i barnehagen i hvertfall.. Anonymkode: 610ca...15f
AnonymBruker Skrevet 31. mai #19 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er helt vilt! Ser her på min arbeidsplass at alle melder seg inn i Fagforbundet, som fronter veldig at de som får minst skal få mest. Både fagutdannede og høyskoleutdannede. Og så er det de ufaglærte som får mest lønnsøkning år etter år. Forstår det ikke! Anonymkode: b6d27...bd7 Men der er jo nettopp det - de som har minst får mest? Det er det de fokuserer på. Lavtlønnstillegg, alltid. Det er en fordel for ufaglærte, selvsagt. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og tydeligvis skal ufaglærte prioriteres med større lønnsvekst etter 10 år og over dobbelt så mye (!!) etter 16 år enn faglærte. Når skal det lønne seg å bruke fire år på en utdanning? Anonymkode: 610ca...15f Hvis man prioriterer utdanning, er man jo ikke med i LO… De prioriterer lavtlønte. Anonymkode: 52273...932
AnonymBruker Skrevet 31. mai #20 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og tydeligvis skal ufaglærte prioriteres med større lønnsvekst etter 10 år og over dobbelt så mye (!!) etter 16 år enn faglærte. Når skal det lønne seg å bruke fire år på en utdanning? Anonymkode: 610ca...15f AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er helt vilt! Ser her på min arbeidsplass at alle melder seg inn i Fagforbundet, som fronter veldig at de som får minst skal få mest. Både fagutdannede og høyskoleutdannede. Og så er det de ufaglærte som får mest lønnsøkning år etter år. Forstår det ikke! Anonymkode: b6d27...bd7 Samme greia i staten, lønnsstiger som favoriserer de med kort ansiennitet og "lav" stillingstittel. Sånn at konsulenter tjener mer enn rådgivere, blant annet. Anonymkode: 100db...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå