AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Syns de er håpløst vanskelig å navigere seg rundt på, finner sjeldent svar på ting jeg ikke vet hva er eller lurer på. Ofte så er "forklaringene" bare enda mer misvisende føler jeg. Skulle prøve å søke om studielån nå. Studerer på deltid og der sto det at hvis man tar ulikt antall studiepoeng så må man sende søknad på hvert semester. Så jeg sendte søknad for høsten, men når jeg prøvde lage en ny søknad for våren sto det at hvis jeg sende inn den så ble den første jeg sendte ikke behandlet. Må jeg da vente til den for høsten er behandlet og så sende en ny en for våren etter det? Er også bekymra for hvor mye jeg får, siden før så har jeg aldri måttet oppgi hvor mange studiepoeng jeg tar hvert semester. Har liksom alltid fått 7.500 kr, men nå som jeg skal ta bare 18 studiepoeng i høst, fordi det ene faget blir ikke fullført før på våren så er jeg redd jeg får veldig lite utbetalt i mnd. Passer liksom så veldig dårlig også fordi jeg skal ha praksis i 2 mnd det semesteret, så det er den praksisen som er 18 studiepoeng. Skjønner heller ikke alt som står på skatteetaten, så er veldig fornøyd og lettet hver gang det faktisk går bra ift. skatt og skattetrekk på jobbene mine. Har flere ganger også ringt eller send inn meldinger på begge sidene når jeg har strevet med ting, men føler ikke at jeg egentlig får noe hjelp de få gangene jeg faktisk kommer gjennom eller får svar.... Blir lei av å føle meg så dum, hvorfor må slike løsninger være så jævlig vanskelige og lite brukervennlige? Anonymkode: 561d1...754
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Fordi det offentlige betaler for dårlig til å få de gode utviklerne (og har for dårlig bestillerkompetanse). Dermed sitter vi stadig med skandaløst elendige IT-løsninger. Anonymkode: 05285...9ad
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Jeg forstår overhodet ikke hva som er vanskelig. Jeg leser hjelpetekst/annet tekst, og følger den. Har aldri hatt problemer. Anser meg på ingen måte som noe supermenneske, så hva kan egentlig være forskjellen? Kanskje nettsider er mer vanlig å forholde seg til for meg? Jeg har ikke vippet 50 enda, så det kan jo ligge noe der. Som sagt, aldri hatt problemer. Selv på NAV.no klarer jeg å komme meg rundt, men det er vel det offentlige nettstedet hvor jeg sliter mest om man kan beskrive det slik. Flere ulike "innbokser" på et og samme sted, med samme bruker, grenser til å være forvirrende, men jeg finner ikke slike utfordringer hos skatteetaten eller lånekassen. Begge nettstedende har forklarende tekster, og om det ikke er nok, så er det mangt en veiledning der ute laget av tredjeparter. Lånekassen er jo enklere enn ethvert sosialt medie etter mitt syn, og klarer man facebook så er lånekassen rene barnematen. Anonymkode: 91483...768
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lånekassen er jo enklere enn ethvert sosialt medie etter mitt syn, og klarer man facebook så er lånekassen rene barnematen. Anonymkode: 91483...768 Vi deler tydeligvis ikke samme syn. Jeg syns på ingen måte at lånekassen og facebook er sammenlignbart, men det er nå mitt syn... Anonymkode: 561d1...754 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Men hvorfor søker du for våren 2026 nå???? Anonymkode: 815da...213
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi deler tydeligvis ikke samme syn. Jeg syns på ingen måte at lånekassen og facebook er sammenlignbart, men det er nå mitt syn... Anonymkode: 561d1...754 Skjønner det er ditt syn, men hva anser du som mer vanskelig hos lånekassen enn på facebook? Etter hva jeg ser så er jo valgene en brøkdel på lånekassen. Bokstavelig talt. Hva er du ikke får til på lånekassen.no som du ønsker å få gjort? Kanskje jeg/vi kan bistå. Anonymkode: 91483...768
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai De er blant de beste sidene i verden. Ærlig talt. Anonymkode: 94e1c...67d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor søker du for våren 2026 nå???? Anonymkode: 815da...213 Fordi jeg er vant til å alltid søke for et helt år? Har studert i 3 år nå og har alltid søkt for både høst og vår semester samtidig og det har gått fint, men nå har de tydeligvis endret noe så man må legge inn antall studiepoeng for hvert semester og kan ikke søke begge semestrene samtidig. Det var bare veldig uvant for meg og jeg syns det var dårlig forklart så jeg ble usikker. Anonymkode: 561d1...754
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er blant de beste sidene i verden. Ærlig talt. Anonymkode: 94e1c...67d Ja, som en som blant annet jobber med UX så er jeg oppriktig interessert i hva som gjør spesielt lånekassens sider vanskelig - og da særlig målt opp mot facebook, som har et sinnsykt valg, innstillinger, EULA/TOS-er og mer til. Anonymkode: 91483...768
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi jeg er vant til å alltid søke for et helt år? Har studert i 3 år nå og har alltid søkt for både høst og vår semester samtidig og det har gått fint, men nå har de tydeligvis endret noe så man må legge inn antall studiepoeng for hvert semester og kan ikke søke begge semestrene samtidig. Det var bare veldig uvant for meg og jeg syns det var dårlig forklart så jeg ble usikker. Anonymkode: 561d1...754 Å søke for hele året gjelder vel hvis du går et helt studie fulltid? Ikke når du studerer deltid… Det er faktisk ikke dårlige nettsider, det er du som overkompliserer dette. Anonymkode: 815da...213 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fordi jeg er vant til å alltid søke for et helt år? Har studert i 3 år nå og har alltid søkt for både høst og vår semester samtidig og det har gått fint, men nå har de tydeligvis endret noe så man må legge inn antall studiepoeng for hvert semester og kan ikke søke begge semestrene samtidig. Det var bare veldig uvant for meg og jeg syns det var dårlig forklart så jeg ble usikker. Anonymkode: 561d1...754 Og dette gjør at du dømmer selve nettstedet nedom og hjem? Hm, jaja, akkurat den forsto jeg ikke. Har du lest nyheter om endringer på sidene deres? Usikker, men kanskje de har en endringslogg eller har opplyst om endringer på en annen side, som i nyhetene eller i regelsidene deres. Forklaringen er kanskje dårlig, den har jeg ikke lest. Men så lenge budskapet er formidlet er det vel ikke så viktig hva forklaringen er, men derimot at endringen har funnet sted? Anonymkode: 91483...768
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Lånekassens sider er blant de bedre offentlige sidene syne jeg. Lette og tydelige forklaringer. Vent til du plutselig får beskjed om at du er lagt til en Teams-channel som du ikke skjønner navnet på. Og får notifikasjon om at du har en ulest melding, men ikke finner ut hvilken melding det var eller hvilken gruppe den var i. Eller var det kanskje i en chat, eller et nytt dokument som er delt, i en kanal du ikke viste at du tilhørte? Eller at noen du ikke vet hvem er har trykt "like" på en post du ikke har sett, i en chat som ikke gjelder deg? Anonymkode: e7886...f92
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Du skal bare søke for høsten nå og så søker du våren i desember. Jeg mener det er bokser hvor du krysser av om du søker for hele året eller bare ett semester. Anonymkode: cb5d4...f8b
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Syns de er håpløst vanskelig å navigere seg rundt på, finner sjeldent svar på ting jeg ikke vet hva er eller lurer på. Ofte så er "forklaringene" bare enda mer misvisende føler jeg. Skulle prøve å søke om studielån nå. Studerer på deltid og der sto det at hvis man tar ulikt antall studiepoeng så må man sende søknad på hvert semester. Så jeg sendte søknad for høsten, men når jeg prøvde lage en ny søknad for våren sto det at hvis jeg sende inn den så ble den første jeg sendte ikke behandlet. Må jeg da vente til den for høsten er behandlet og så sende en ny en for våren etter det? Er også bekymra for hvor mye jeg får, siden før så har jeg aldri måttet oppgi hvor mange studiepoeng jeg tar hvert semester. Har liksom alltid fått 7.500 kr, men nå som jeg skal ta bare 18 studiepoeng i høst, fordi det ene faget blir ikke fullført før på våren så er jeg redd jeg får veldig lite utbetalt i mnd. Passer liksom så veldig dårlig også fordi jeg skal ha praksis i 2 mnd det semesteret, så det er den praksisen som er 18 studiepoeng. Skjønner heller ikke alt som står på skatteetaten, så er veldig fornøyd og lettet hver gang det faktisk går bra ift. skatt og skattetrekk på jobbene mine. Har flere ganger også ringt eller send inn meldinger på begge sidene når jeg har strevet med ting, men føler ikke at jeg egentlig får noe hjelp de få gangene jeg faktisk kommer gjennom eller får svar.... Blir lei av å føle meg så dum, hvorfor må slike løsninger være så jævlig vanskelige og lite brukervennlige? Anonymkode: 561d1...754 Tar du 60 studiepong samlet for hele studieåret? Der det ene emnet går høst+vår? På mitt studiet var det også slik to av årene. Hadde eksamen til jul i 15 studiepoeng og til sommeren hadde jeg eksamen i 45 studiepoeng. Hadde likevel full, vanlig studiestøtte, fordi jeg hadde undervisning og oppgaver som tilsvarte å være fulltidsstudent + at jeg gjennom hele studieåret tok 60 studiepoeng. Det var bare slik studiet var lagt opp. Anonymkode: b7dec...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg forstår overhodet ikke hva som er vanskelig. Jeg leser hjelpetekst/annet tekst, og følger den. Har aldri hatt problemer. Anser meg på ingen måte som noe supermenneske, så hva kan egentlig være forskjellen? Kanskje nettsider er mer vanlig å forholde seg til for meg? Jeg har ikke vippet 50 enda, så det kan jo ligge noe der. Som sagt, aldri hatt problemer. Selv på NAV.no klarer jeg å komme meg rundt, men det er vel det offentlige nettstedet hvor jeg sliter mest om man kan beskrive det slik. Flere ulike "innbokser" på et og samme sted, med samme bruker, grenser til å være forvirrende, men jeg finner ikke slike utfordringer hos skatteetaten eller lånekassen. Begge nettstedende har forklarende tekster, og om det ikke er nok, så er det mangt en veiledning der ute laget av tredjeparter. Lånekassen er jo enklere enn ethvert sosialt medie etter mitt syn, og klarer man facebook så er lånekassen rene barnematen. Anonymkode: 91483...768 Du antar automatisk at TS (som er avhengig av studielån) er over 50 år bare basert på at hun sliter med nettsider..?😂 Jeg er selv i midten av 50-årene og har null problemer med nettsidene til lånekassen eller skatteetaten, eller noen andre nettsteder for den del. Anonymkode: 56ef6...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tar du 60 studiepong samlet for hele studieåret? Der det ene emnet går høst+vår? På mitt studiet var det også slik to av årene. Hadde eksamen til jul i 15 studiepoeng og til sommeren hadde jeg eksamen i 45 studiepoeng. Hadde likevel full, vanlig studiestøtte, fordi jeg hadde undervisning og oppgaver som tilsvarte å være fulltidsstudent + at jeg gjennom hele studieåret tok 60 studiepoeng. Det var bare slik studiet var lagt opp. Anonymkode: b7dec...e2f Nei, tar ikke 60 stp for hele året. Studiestedet mitt legger opp løpet så rart. Dette året tar jeg bare 45 stp, fordi vi tok mer i forrige år. 🙈 Anonymkode: 561d1...754
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du antar automatisk at TS (som er avhengig av studielån) er over 50 år bare basert på at hun sliter med nettsider..?😂 Jeg er selv i midten av 50-årene og har null problemer med nettsidene til lånekassen eller skatteetaten, eller noen andre nettsteder for den del. Anonymkode: 56ef6...1b8 Jeg kan jo oppklare den nå da. Er ikke over 50 nei, er i midten av 20 årene og sliter fortsatt med slike ting 😅🫣 Anonymkode: 561d1...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå