Gå til innhold

Hunden min slutter ikke å bjeffe i hundegården. Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei Jeg har to polarhunder som bor i hundegård på natta og mens vi er på jobb, etter jobb går/jogger/sykler vi med dem 5-15 km før vi tar dem inn i huset. 

La oss kalle hundene for Stine (2) og Harald (1,5). 

Harald bjeffer forferdelig når vi skal hente dem til tur og mens vi forbereder maten dems(inne i huset). Dette har han gjort i flere måneder selv om vi konsekvent har jobbet mot det. Han har veldig lav toleranse på frustrasjon. 

Hver gang han bjeffer har vi snudd oss/gått bak hushjørnet ut av synet dems så kommet tilbake når han er stille. Det tar 10-15 minutter å hente de til tur fordi han sliter med å slutte å bjeffe. Vi roser og kommer nærmere hundegården når han er stille.

Når det gjelder foring så skal hundene vente på plassen sin mens vi ordner maten dems, dette er så de ikke skal henge over oss på kjøkkenet og mase mens vi ordner. Han har vært så flink på dette tidligere, men nå flyr han vekk fra plassen sin og bjeffer, så ber vi han gå tilbake på plass/viser han veien dit før vi fortsetter å tilberede. 

Er det bare å fortsette slik vi gjør, eller er det på tide å prøve noe annet? Har ikke råd til hundetrener. Bjeffingen virker som det bare blir værre.. ellers er han meget grei å ha med å gjøre, og helt fantastisk egentlig ❤️

Anonymkode: 91863...58c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mer informasjon:

Harald Bjeffer kun når vi kommer til hundegården. Ikke når de er alene der. Det er forventningen om å dra på tur/få mat som trigger han, og frustrasjonen over å ikke få det umiddelbart som gjør at han ikke slutter? 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange huskyer er vokale. Gjør det noe ? Har du sett ett hundespann som ikke er ivrige og lager lyd ved start?

Anonymkode: 22f3d...b3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange huskyer er vokale. Gjør det noe ? Har du sett ett hundespann som ikke er ivrige og lager lyd ved start?

Anonymkode: 22f3d...b3b

Jeg merker at bjeffingen og frustrasjonen ikke er bra for han. Vil ikke at han skal stresse slik hver dag i hans liv. 

Jeg har bare to hunder der kun en bjeffer, så det er lettere for meg å sette inn tiltak til å forbedre situasjonen enn for de med et helt hundespann. 

Hvis det er mulig å få han til å slutte å bjeffe så vil jeg gjerne bruke tid på det. Vet at jo lenger man lar et "problem" foregå, jo vanskeligere blir det å endre atferd.

Derfor ønsker jeg råd om vi gjør rett i dag og bør fortsette, eller om det finnes bedre strategier å utforske 😁

AnonymBruker
Skrevet

Herregud gjør det noe da? Trodde du skulle fortelle om hunder som satt og bjeffet i timevis i hundegården. De bjeffer jo fordi de er glade og gira, de har vært innestengt i gården uten dere og blir lykkelige når de skjønner at nå blir det mat eller tur - helt normalt. Mine spinner også rundt og bjeffer og holder på når jeg tar frem løpeutstyr og de skjønner at nå skal de noe gøy, har aldri tenkt at det er «feil». Jeg blir bare glad av å se hvor ivrige de er. 

Anonymkode: ce3ec...482

• Liker 4
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Dette er helt normalt med dem type hund. Ser naboen har 4 stk. Og når de får mat lager de lyd, når han gjør klar atv,slede osv gir de lyd. Ellers av døgnet hører en ikke noe fra dem.

Er dems måtte å vise glede og kommunisere på.

Ser bare her vi har jemthund.  Og når de ser tar vi frem noen av disse tingene: jaktsko,  friluftbukse, patroner, rifle, hundepeiler, hunde sele. Da starter de å pippe, små bjeffe å gå i beina våres   for da vil de ut i skogen

Endret av jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg merker at bjeffingen og frustrasjonen ikke er bra for han. Vil ikke at han skal stresse slik hver dag i hans liv. 

Jeg har bare to hunder der kun en bjeffer, så det er lettere for meg å sette inn tiltak til å forbedre situasjonen enn for de med et helt hundespann. 

Hvis det er mulig å få han til å slutte å bjeffe så vil jeg gjerne bruke tid på det. Vet at jo lenger man lar et "problem" foregå, jo vanskeligere blir det å endre atferd.

Derfor ønsker jeg råd om vi gjør rett i dag og bør fortsette, eller om det finnes bedre strategier å utforske 😁

Tror det er dine følser du kjenner på. Kan han ikke få lov å være glad/gira ved mat og trening? er jo tross alt stille utenom. Ser ikke det store problemet. Vokalen er jo en del av hundespråket det og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stine har aldri bjeffet. Kanskje jeg er farget av hennes oppførsel siden jeg har hatt henne lenger enn Harald.

Jeg blir så utrolig frustrert av bjeffingen, og det tror jeg kommer av at jeg har tenkt at det ikke er normalt og at jeg feiler som hundeeier når jeg ikke klarer å forbedre situasjonen. 

Setter pris på at dere sier det er normalt!

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Polarhunder er vokale. 

Men går dere bare en tur om dagen? 
Her går vi 45 min på morgenen, over en time etter jobb (ulik intensitet, både trekk/snørekjøring/rusling i nabolaget, og en kveldstur på 10-15 min minst… 

Anonymkode: 320bd...203

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde stresset så mye med dette. Selv har jeg en vokal staff, som lager snodige lyder og tidvis bjeffer til meg når jeg kommer hjem fra jobb. Tenker at det er fordi hun er glad for å se meg, og jeg ønsker ikke å korrigere henne på det følelsesuttrykket. 

Anonymkode: ad6c6...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Polarhunder er vokale. 

Men går dere bare en tur om dagen? 
Her går vi 45 min på morgenen, over en time etter jobb (ulik intensitet, både trekk/snørekjøring/rusling i nabolaget, og en kveldstur på 10-15 min minst… 

Anonymkode: 320bd...203

Nei vi går en tur på morgenen før de får frokost, men det er ikke relevant for da bjeffer ikke Harald. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg hadde stresset så mye med dette. Selv har jeg en vokal staff, som lager snodige lyder og tidvis bjeffer til meg når jeg kommer hjem fra jobb. Tenker at det er fordi hun er glad for å se meg, og jeg ønsker ikke å korrigere henne på det følelsesuttrykket. 

Anonymkode: ad6c6...31c

Takk❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Harald er tenåring med noe på hjertet.. Bjeffing er en del av hunders språk, de må få lov å uttrykke seg, det må vi tåle nåf vi velger å ha hunder.. de er også individer, og noen prater mer enn andre, sånn er det bare. Så gjelder det å forsøke å forstå hva hunden prøver å kommunisere med bjeffingen.. frustrasjon, glede, iver, kjedsomhet? huskies trenger _mye_ aktivitet, og spesielt når de er unge, det holder faktisk ikke med en liten sykkel/løpetur om dagen. De trenger også snuseturer, lek, og annen mental aktivisering, feks godbitsøk, slikkematte/kong, tygging. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er glede over tur. Hva med å gå inn og ut flere ganger der det ikke skjer noe?

Og gjør klar maten før/når de ikke er der en periode så han ikke får trent på det du ikke vil at han skal gjøre?

Høres ut som om det er noen mønster som er i ferd med å sette seg. Så sier jeg som de andre at bjeffing er normalt, men det kan også være indikasjon på for høyt stress og frustrasjon hos en unghund som jeg personlig hadde jobbet med. Hilsen har en annen bjefferase.

Anonymkode: ee8ce...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Å snu og gå bak hushjørnet hver gang han bjeffer, kan forverre det. Bjeffingen er bare et symptom- et resultat av iver, og det blir fort til frustrasjon om man "erter" på denne måten. 

Se for deg at du sitter på restaurant. Du forventer at maten skal komme hvert sekund og ser ivrig mot kjøkkendøra. Kelneren kommer ut med et brett og går mot bordet ditt. Endelig! Du setter deg litt rakere i stolen- og kelneren bråsnur og forsvinner gjennom døren igjen. Hva faen? Okei, kanskje han glemte noe. Men så gjør han det samme igjen, og igjen, og igjen.

Vil du lene deg tilbake og slappe av, eller vil du begynne å fikle med bordkluten mens frustrasjonen bygger seg opp i deg?

Noen hunder er mer vokale enn andre. Han er også en ung hannhund. Jeg vil si at det er helt innenfor at en hund bjeffer når den har vært i hundegård en arbeidsdag, ser at eierne kommer hjem, og vet at det nå blir tur. Akkurat dette tenker jeg at dere bare bør la være.

Når det kommer til bjeffing når dere ordner mat, så kan det være lurt å endre metode siden nåværende metode ikke fungerer. Du sier at han klarte å holde seg på plassen sin tidligere, men nå flyr av plassen og bjeffer. Det betyr at han, som nå er en hormonell unghund, trenger litt ekstra motivasjon til å holde seg på plassen.

Be han gå til plassen sin. Jevnlig og med korte mellomrom går du bort med en godbit. Om han rekker å fly opp, må du korte ned tiden mellom hver belønning (slik at han ikke får tid til å miste tålmodigheten og hoppe opp). Over tid bør du kunne øke tiden mellom hver belønning, og til slutt kan man fase ut godbitene helt.

Anonymkode: 38efd...cdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...