Gå til innhold

Mann sin blir stressa/sur av ferie med barna

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Hver gang vi reiser på ferie med barna våre (har 3), ender det med at mannen får sinneutbrudd. Han tåler dårlig stress som det gjerne blir på tur med 3 små, og at barna krangler seg mellom. Reagerer med å bli sint og sur. Fører til at alle går på tå og gråter etterpå. Han ønsker seg ferie hvor han kan slappe av, og eks på museum vil han se absolutt alt. Spiser vi ute, nyter han maten og bruker en evighet, slik at barna blir utolmodige. Han klarer ikke helt å tilpasse seg at en ferie med barn, ikke er lik som før vi fikk barn. Han blir gretten og sur når jeg prøver å ta dette opp med han. 

Jeg prøver også å foreslå at jeg reiser alene med barna. Da blir han også sur, for at han skal gå glipp av noe å ikke få være med.

Anonymkode: 35d67...262

• Hjerte 6

Fortsetter under...

Vel ferie med små barn er jo ikke nødvendigvis ferie, det må han jo som voksen forstå. Man må legge lista litt lavere og heller godta at slik er det nå. Jeg hadde rett og slett sagt at hvis han bare skal være sur gubbe på tur, så vil du heller dra alene, for det ødelegger ferien for dere alle. Så får han bare bli sur for det også. 

Anonymkode: d6c0a...159

• Liker 19
  • Nyttig 4

Han må jo innse at ferie nå er noe annet enn før dere fikk barn. Kan dere ikke dele dere litt opp også, kanskje? Slik at han får gått alene en dag på museum mens du har ungene, og du kan få gjøre en ting alene en annen dag. Eller kanskje du er så raus at du gir ham den dagen uten å kreve det samme selv ... Det høres ut som om at du takler ferie med barn bedre enn han gjør.

Et annet tips er forebygging. Legg inn god tid til det dere skal, legg inn tid til pauser og ev. soving på dagtid hvis det trengs, og ikke minst ha med vann og frukt eller noe slik at det ikke tar for lang tid før dere får dere noe å spise. Og selvsagt gå for barnevennlige aktiviteter. Å ha småbarn med seg på museum en hel dag er jo som å bestille krangling, hyling og gråt.

• Liker 5

"Alle går på tå og gråter etterpå"? Altså, hva slags sinne snakker vi egentlig om? 

Dersom han ikke er i stand til å regulere sinne og reflektere over egen atferd, som er ganske grunnleggende voksenfungering, hadde det vært krav om terapi skulle jeg satset på et videre samliv.

Anonymkode: 0f6ae...6fc

• Liker 9
  • Nyttig 5

Hvor gamle er barna? Ferie med barn under 10 år, må vel stort sett foregå på barnas premisser. Et par timer på restaurant, etter noen timer på museum fungerer ikke da. 

Det hendte far og jeg delte oss opp et par timer nå og da på ferie. At en tok barna, og den andre fikk gå på det den ville. Byttet på, selvfølgelig.

En far skal ikke bli så sint og sur at barna blir redde og gråter, verken på ferie eller hjemme.

Anonymkode: e1a16...828

• Liker 4
  • Nyttig 4

Annonse

Seff skrev (1 time siden):

Han må jo innse at ferie nå er noe annet enn før dere fikk barn. Kan dere ikke dele dere litt opp også, kanskje? Slik at han får gått alene en dag på museum mens du har ungene, og du kan få gjøre en ting alene en annen dag. Eller kanskje du er så raus at du gir ham den dagen uten å kreve det samme selv ... Det høres ut som om at du takler ferie med barn bedre enn han gjør.

Alt for få mennesker som deler seg opp på tur, det ser man i de mange trådene om både familieturer og venninneturer osv. Alle skal absolutt gjøre det samme hele tiden, og så ender det opp med krangler og misnøye.

Anonymkode: 13889...9c4

• Liker 5
  • Nyttig 2

Blir litt oppgitt over mannen din som ikke skjønner at det er ikke som før han var barnløs, barna er så små bare et par år, alt de husker er en sint mann, som høres ut som litt i grenseland. Han får tåle at barna skal få en ferie lagt opp til dem så får heller dere dra på en aleneferie(barn til besteforeldre) få år, seriøst, de vokser så fort.

Anonymkode: 1709f...e27

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg mener at han kan gjøre egne ting å trekke seg unna hjemme. Synes ikke det er greit dersom vi har bestemt oss at vi skal gjøre noe sammen med barna, at han skal ha egentid de få dagene vi i løpet av året vi er på reise sammen med barna. Så det kommer jeg ikke til å foreslå. Da reiser jeg heller alene på tur med barna.

Vil at han skal innta rollen som en forelder på tur skal gjøre. Være nettop det - en forelder på tur, med alt det innebærer av barnas hensyn først - og ikke bruke masse tid på det han vil på familietur. Som å se hver eneste apekatt i dyreparken og å spise tregt som en snegl. Også bli sur når jeg sier det ikke er greit for barna å vente så lenge på han.

Det jeg hadde håpet på var tips fra andre med menn som har liknende tendenser, eller som vet hvordan man får slike menn til å forstå at ferie med barn ikke KAN være som ferie uten barn. 

Hovedproblemet er likevel at han blir gretten og sur av å ikke få bruke så lang tid på alt som han kunne ønsket. Han blir nok også irritabel av å bli sliten. Det ødelegger hele stemningen når han får kort lunte og blir sint når vi kommer tilbake til leilighet/hotell.

TS

1 barn over 10 år, de andre 2 under. De 2 under er veldig aktive barn, så lettere å gjøre ting med dem viss vi er to som følger med. Jeg ønsker derfor at viss vi drar på tur sammen, må han bidra like mye. Viss ikke kunne jeg liksågreit reist uten han. Vurderer å gjøre nettop det, prøve å reise uten han i starten av ferien til ungene når han jobber. Da har de fått noen opplevelser, å vi kan kanskje helst være hjemme når han har ferie. Virker som det helst er det han vil. At han utelukkende synes reising med barn bare er stress og mas. Samtidig synes jeg ikke da at han skal bli sur for at jeg vil reise med dem alene. Det hindrer jo meg å barna i å få oppleve ting. Vi vil ikke bare være hjemme....!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1 barn over 10 år, de andre 2 under. De 2 under er veldig aktive barn, så lettere å gjøre ting med dem viss vi er to som følger med. Jeg ønsker derfor at viss vi drar på tur sammen, må han bidra like mye. Viss ikke kunne jeg liksågreit reist uten han. Vurderer å gjøre nettop det, prøve å reise uten han i starten av ferien til ungene når han jobber. Da har de fått noen opplevelser, å vi kan kanskje helst være hjemme når han har ferie. Virker som det helst er det han vil. At han utelukkende synes reising med barn bare er stress og mas. Samtidig synes jeg ikke da at han skal bli sur for at jeg vil reise med dem alene. Det hindrer jo meg å barna i å få oppleve ting. Vi vil ikke bare være hjemme....!

Glemte å skrive under at jeg er TS

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere reist samtidig med besteforeldre så de har sett hvordan han oppfører seg?

Nei, vi har bare vært alene på tur, men de har jo sett det på restauranter hvordan han tenker kun på seg, og glefser til meg om jeg ber han skynde seg litt. Har kun fortalt bestevenninna mi hvordan han er på tur.. Hun har også merket hvordan han kan bli fort sint.

TS

• Hjerte 2

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, vi har bare vært alene på tur, men de har jo sett det på restauranter hvordan han tenker kun på seg, og glefser til meg om jeg ber han skynde seg litt. Har kun fortalt bestevenninna mi hvordan han er på tur.. Hun har også merket hvordan han kan bli fort sint.

TS

Syns det er skikkelig leit, at du og barna må gå på eggeskall for latent (psykisk) vold er ikke greit, jeg tror ikke han vet hvor skadelig hans oppførsel er mot deg og barna.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Hadde stilt ultimatum: Enten skjerper han seg eller så dropper dere å dra noe sted i ferier. 

Å dra på ferie med barn under 10 er bare å passe barn et annet sted enn hjemme.

Anonymkode: bb3f4...823

• Liker 3

Hvilke av barna er felles? Og hvordan er han som far ellers, hvem av dere er mest involverte med alt som har med barna å gjøre? (Mat, leggerutiner, oppfølging med bhg osv osv.)

Umiddelbart ser jeg kun en skog av røde flagg.

Anonymkode: a3da2...fa4

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke av barna er felles? Og hvordan er han som far ellers, hvem av dere er mest involverte med alt som har med barna å gjøre? (Mat, leggerutiner, oppfølging med bhg osv osv.)

Umiddelbart ser jeg kun en skog av røde flagg.

Anonymkode: a3da2...fa4

Alle er felles. Hjemme gjør han alt med barna, stiller opp 110%. Ingen problemer med å følge dem opp, ta husarbeid eller hjelpe til. Der kan jo ting gå i hans tempo, uten at det er til hinder for noe. Er kun på reise/utflukter han blir sur og stressa. Så derfor er nok jeg oftere med barna alene på utflukter, enn at han er med. Reise med barna skjer helst i sommerferie.

Etter sist ferie sa jeg at dersom jeg så samme oppførsel igjen, ble det slutt. Så har vi ikke reist på ferie etter det... 2 år siden.

TS

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Syns det er skikkelig leit, at du og barna må gå på eggeskall for latent (psykisk) vold er ikke greit, jeg tror ikke han vet hvor skadelig hans oppførsel er mot deg og barna.

Ja, jeg får veldig angst og innvendig uro av det ustabile humøret hans på ferie. Derfor har vi ikke reist på 2 år. Sist ferie sitter friskt i minnet. Samtidig hadde jeg lyst å oppleve noe nytt sammen med barna igjen i år. 

TS

• Hjerte 2

Sammen med barna, du alene med barna.. Har dere prøvd å ta en ordentlig ferie bare dere to? Jesus selv hadde blitt frustrert hvis samtlige ferier var fri for både sex og et pust i bakken. 

Anonymkode: 38013...ff3

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sammen med barna, du alene med barna.. Har dere prøvd å ta en ordentlig ferie bare dere to? Jesus selv hadde blitt frustrert hvis samtlige ferier var fri for både sex og et pust i bakken. 

Anonymkode: 38013...ff3

Vi har hatt noen turer bare vi to. Da har vi det fint sammen. Men det er nok alt for sjelden pga mangel på barnevakt. Sex og pusting blir det nok lite av i hverdagen. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...