Gå til innhold

Å jobbe med saksbehandling i barnevernssaker

Sun Mei

Anbefalte innlegg

Hvilken utdannelse bør man ha / ta? Og hvordan er mulighetene for å komme inn i dette jobbmarkedet?

Kan man ta de ulike utdannelsene på deltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener jeg må gå på en ny 3-årig utdannelse da? Jeg kan ikke bruke den jeg har til noe? Førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Så du mener jeg må gå på en ny 3-årig utdannelse da? Jeg kan ikke bruke den jeg har til noe? Førskolelærer

jo, det kan jo hende. Det vet jeg ærlig talt ikke. Er sikkert mange utdannelser som funker innen barenvernet, sosionomutdannelse f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer litt på om det er mulig å videreutdanne seg fra det jeg er til dette da, og gjerne på kortere tid en treårig høyskoleutdannelse, evt. på deltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Åja, det kom ikke så klart frem av hovedinnlegget ditt. Da kan jeg ikke svare deg.

Men jeg vet man kan ta barnevernspedagogutdanningen på deltid ihvertfall.

Sjekk www.samordnaopptak.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe i barnevernet som førskolelærer, men du må ha erfaring fra arbeid innen barnevern f eks instutisjoner. Også bør du ha kjennskap til barnevernsloven (men det regner jeg egentlig med du skjønner).

Du kan jobbe innen barnevernet med spesialpedagogikk. Usikker på om du kan det med sosialpedagogikk.

Kan hende du får mer informasjon ved å gå inn på hjemmesidene til en høyskole eller på denne linken:

http://www.bufetat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal jobbe i førstelinjetjenesten, med vurdering av saker som skal eller bør følges opp og eventuelt starte ulike tiltak, så kreves det ofte barnevernpedogog eller sosionom. Andre utdannelser kan i enkelte tilfeller vurderes men da bør man i tillegg ha erfaring fra barnevernsarbeid.

Hvis du derimot skal jobbe på institusjon så vil din utdannelse som førskolelærer være aktuelt. Det er også mulig med videreutdanning se f.eks. http://www.hio.no/hiosearch/evu/?SearchPar...34&SearchText=2

Hvis du er på jakt etter jobb innen barnevern og bor i Oslo så skal de rekruttere til en ny institusjon i Oslo nå. Der er det flere typer stillinger som skal inn. Det skal være informasjonsmøte 29. mars klokken 16.30 i Munchsgate 5B. Se utlyste annonser for Barne- og familieetaten på www.oslo.kommune.no - institusjonen heter Kringsjå.

Endret av Skravla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma jobber som saksbehandler i barnevernet i Bergen, hun er utdannet sosionom.

De får veldig mange søkere til jobbene de lyser ut, 50-60 på en jobb er visst helt vanlig. Spesielt er det vanskelig for nyutdannete uten praksis, men du har kanskje aktuell bakgrunn som førskolelærer? I tillegg bør man være over en viss alder for å jobbe i barnevernet, du er gjerne ikke moden for en sånn jobb når man er 22-23. Iallfall slik mamma tenker når hun ansetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert spesialpedagogikk?

Både ja og nei :)

Du kan jobbe i barnevernet som førskolelærer, men du må ha erfaring fra arbeid innen barnevern f eks instutisjoner. Også bør du ha kjennskap til barnevernsloven (men det regner jeg egentlig med du skjønner).

Du kan jobbe innen barnevernet med spesialpedagogikk. Usikker på om du kan det med sosialpedagogikk.

Kan hende du får mer informasjon ved å gå inn på hjemmesidene til en høyskole eller på denne linken:

http://www.bufetat.no/

Hvis du skal jobbe i førstelinjetjenesten, med vurdering av saker som skal eller bør følges opp og eventuelt starte ulike tiltak, så kreves det ofte barnevernpedogog eller sosionom.  Andre utdannelser kan i enkelte tilfeller vurderes men da bør man i tillegg ha erfaring fra barnevernsarbeid.

Hvis du derimot skal jobbe på institusjon så vil din utdannelse som førskolelærer være aktuelt. Det er også mulig med videreutdanning se f.eks. http://www.hio.no/hiosearch/evu/?SearchPar...34&SearchText=2

Hvis du er på jakt etter jobb innen barnevern og bor i Oslo så skal de rekruttere til en ny institusjon i Oslo nå. Der er det flere typer stillinger som skal inn. Det skal være informasjonsmøte 29. mars klokken 16.30 i Munchsgate 5B. Se utlyste annonser for Barne- og familieetaten på www.oslo.kommune.no - institusjonen heter Kringsjå.

Mamma jobber som saksbehandler i barnevernet i Bergen, hun er utdannet sosionom.

De får veldig mange søkere til jobbene de lyser ut, 50-60 på en jobb er visst helt vanlig. Spesielt er det vanskelig for nyutdannete uten praksis, men du har kanskje aktuell bakgrunn som førskolelærer? I tillegg bør man være over en viss alder for å jobbe i barnevernet, du er gjerne ikke moden for en sånn jobb når man er 22-23. Iallfall slik mamma tenker når hun ansetter.

Tusen takk for mange flotte innspill. Skal sjekke ut linkene når jeg får bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...