Gå til innhold

Lever folk på 60+ "fra dag til dag" eller er det "tyngende" at mesteparten av livet er over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var fra barn til slutten av 20 årene var livet veldig lite alvorlig,  man gikk fra dag til dag,  uten å planlegge altfor mye. Men når alderen stiger på, og lukene nærmer seg stengetid,  så får pipen en større lyd

Anonymkode: f647c...263

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

60 + er da ingen alder. Alle mine oldemødre og mine bestemødre levde til å bli over 95. To av dem ble godt over 100 :)

Anonymkode: 15a8f...2ca

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tror faren min (70) lever sitt beste liv - han fant kjærligheten igjen da han var 55, har fått seg hunder og hytte og elsker å være bestefar. Da jeg ringte ham før i dag var han opptatt med den lokal pensjonist-turgruppa, i helgen skal de passe det minste barnebarnet og til uka skal han ut med vennegjengen han har hatt i over 50 år. "Tyngende" er neppe et ord han ville brukt om tilværelsen...

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg var fra barn til slutten av 20 årene var livet veldig lite alvorlig,  man gikk fra dag til dag,  uten å planlegge altfor mye. Men når alderen stiger på, og lukene nærmer seg stengetid,  så får pipen en større lyd

"Pipen får en annen lyd" heter det. Nå har jeg passert 60 med noen år. Tenker stort sett ikke på at det "nærmer seg stengetid". Planlegger ikke så mye, livet skjer og stengetiden kan komme til alle uansett alder. Lever her og nå, det som skjer det skjer, nå er det jeg gleder meg mest til en tur til Hellas til sommeren!

Anonymkode: 4d6f2...ef1

• Liker 7
Skrevet

Ageism is real

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg tror faren min (70) lever sitt beste liv - han fant kjærligheten igjen da han var 55, har fått seg hunder og hytte og elsker å være bestefar. Da jeg ringte ham før i dag var han opptatt med den lokal pensjonist-turgruppa, i helgen skal de passe det minste barnebarnet og til uka skal han ut med vennegjengen han har hatt i over 50 år. "Tyngende" er neppe et ord han ville brukt om tilværelsen...

Man må være sosial da. Tipper de venneløse og sjenerte ikke har det like greit i den alderen 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Har akkurat bikket 60, men lever akkurat som i 50 årene. Eneste er et ungene har flyttet ut så hverdagene blir annerledes,

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må være sosial da. Tipper de venneløse og sjenerte ikke har det like greit i den alderen 

De har det kanskje ikke så greit i 40 årene heller

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (59 minutter siden):

Ikke i 20 årene heller

Anonymkode: 5b49a...c05

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Møtt enkelte som er i midten av 60 Åra og noen rundt 70 hvor man kan merke at de føler de har dårligere tid i livet. De vet ikke hvordan 80 åra blir helsemessig og har sikkert opplevd flere dødsfall enn yngre. 
De som ikke har barnebarn eller ektefelle føler kanskje mer på det akkurat som yngre folk kan føle det fordi de foreksempel er ufrivillig barnløse eller vært uheldig med helsa. 

Noen har vært veldig opptatt av å se bra ut og takler ikke å eldres sånn rent utseendemessig og ser kanskje mindre vits i å pynte seg/kle seg som før….

Noen liker å eldres - andre ser ingen mening 

Anonymkode: 90338...512

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nærmer meg 60 og håper jeg ikke står opp neste dag hver gang jeg legger meg. Lei av livet. 😀😀

Anonymkode: 8d516...da7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 23.26):

Nærmer meg 60 og håper jeg ikke står opp neste dag hver gang jeg legger meg. Lei av livet. 😀😀

Anonymkode: 8d516...da7

Tror du bruke feil emoji, da. Men forstår deg godt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fylt seksti riktig ennå, men når den tid kommer, skal jeg leve mitt beste liv med begge henda, og særlig etter jeg blir 67, for da kan jeg gå av med en god nok pensjon.

Planlegger for en glitrende 20 - 25-års periode på slutten av livet, skal være i utlandet hver vinter, skal skrive bok og lære meg minst to nye språk.

Har heldigvis helt jevnaldrende partner, og vi tenker gjennom alle valg vi gjør nå m tanke på framtidig helse for å rånyte alderen etter pensjon.

Anonymkode: f7d16...131

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 17.16):

du mener livet er over når man passerer 50 og nærmer seg 60? Jeg er 54 og elsker livet, har en partner jeg liker 😝 en familie med barnebarn jeg er glad i, foreldre som er spreke ennå og trenger lite egentlig, har en jobb jeg trives i, venner jeg dikker, aktiviteter jeg elsker drive med, står på ski, kjører MC, elsker turer i fjellet, reiser mye og kjenner overhode ikke på at "det nærmer seg stengetid" så jeg tror den følelsen er personlig og ikke aldersrelatert.. 

Anonymkode: c53b6...5db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For mange av oss er livet som pensjonist givende og behagelig; ingen økonomiske bekymringer, total frihet fra arbeidslivets og familiens krav og dermed mulighet til å gjøre omtrent hva man vil. Etter et langt og innholdsrikt liv, er det dessuten slik for mange av oss at vi ikke frykter døden, men tar livet som det kommer og en dag av gangen.

Anonymkode: 401a9...703

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De aller fleste 70+ har det veldig bra, mange har god økonomi og reiser mye. Så lenge de unngår alvorlig sykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 19.54):

Irja skrev (På 28.5.2025 den 23.52):

AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 0.52):

Ikke i 20 årene heller

Anonymkode: 5b49a...c05

Nettopp. Jeg tror det er lettere å være venneløs når man er eldre. Da har man mye mer livserfaring til å takle slike ting. 

Anonymkode: c6214...97c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 17.16):

Det er ikke nødvendigvis slik at liver snart er over når man er 60. ;) Svært mange blir 90-100 år. Om man blir det så er bare 2/3-deler av livet levd når man er 60. Jeg tror jeg ville byttet ut 60 med 80 i spørsmålet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt forstå at de kjenner litt på at det minsker på årene når en har rundet 60 år. Etter fylte 50 så har mange slitasjeskader her og der, og etter 60 går det merkbart fort nedover. Svært mange blir syke eller dør i 70-årene, og treffer du en over 80 som fortsatt klarer seg selv så blir en jo litt overrasket på en måte. Tviler på om de teller dager riktignok, men det gjør nok noe med en når kompisen eller partneren f.eks. får hjerneslag - sånn er det på vår alder liksom.

Anonymkode: 22ed2...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan godt forstå at de kjenner litt på at det minsker på årene når en har rundet 60 år. Etter fylte 50 så har mange slitasjeskader her og der, og etter 60 går det merkbart fort nedover. Svært mange blir syke eller dør i 70-årene, og treffer du en over 80 som fortsatt klarer seg selv så blir en jo litt overrasket på en måte. Tviler på om de teller dager riktignok, men det gjør nok noe med en når kompisen eller partneren f.eks. får hjerneslag - sånn er det på vår alder liksom.

Anonymkode: 22ed2...73e

Nei. gjennomsnittsalderen på både men og kvinner i Norge er over 80 år. Og da er alle som dør unge tatt med. Gjennomsnittsalderen for de som dør av aldersrelaterte sykdommer er høyere. Mange er spreke gjennom både 70- og 80-årene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...