Gå til innhold

Barna mine spiser så mye ultraprosessert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for alle svar. Burde vel presisert hva de liker ja. Det er pizza, pølser, nuggets, pannekaker, fiskepinner, fiskekaker, hamburger, kjøttboller osv. Nekter å spise grønnsaker, sauser, gryter osv. Liker potet i forskjellige former, ris, pasta. Liker ikke egg. 

Anonymkode: 14c4a...f03

Det er lett å lage egne hamburgerkjøtt og kjøttboller for eksempel. Det er jo bare kvernet kjøtt, altså kjøttdeig, med litt krydder. Men kvern gjerne oppi bittelitt lever også for å gjøre det til en virkelig supermat. Max 10% lever oppi vil jeg si til barn. Voksne oppskrifter sier 25% og at man ikke kjenner det, men jeg kjenner det godt på 25% og må ned til ca 10% før jeg ikke kjenner det. Hvis du kjøper kjøttdeig fra ferskvaredisk, så kan de kverne lever for deg også.

Anonymkode: 05f5b...1c3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for alle svar. Burde vel presisert hva de liker ja. Det er pizza, pølser, nuggets, pannekaker, fiskepinner, fiskekaker, hamburger, kjøttboller osv. Nekter å spise grønnsaker, sauser, gryter osv. Liker potet i forskjellige former, ris, pasta. Liker ikke egg. 

Både pizza, pannekaker, fiskepinner, hamburger og kjøttboller er helt problemfritt å lage selv av ingredienser.

Fiskekaker og nuggets blir litt forskjellige fra ferdigkjøpt men er også enkelt å lage.

Anonymkode: 60715...ae4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spiller lite rolle om det var bare nugatti på loff som er utgangspunktet.

Om du har overskudd og prioriteringer bak dine ønsker, så er det bare til å snu trenden du har tidligere satt dem på. Du blir nok upopulær de nærmeste månedene, men det har lite å si for helsen til dine barn.

Kjøtt kan og bør kjøpes direkte fra bønder med gode forhold, så unngår du bearbeidet kjøtt, og kjøtt fra kraftfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Hva de liker» og så ramser du opp bare drittmat. Hvorfor har de blitt servert dette i utgangspunktet? Det er jo helt sykt å venne de små barna sine til å kun like søppelmat! Bra du i det minste tar grep nå. Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg bare enkelt og greit sluttet å servere sånn søppelmat i dag, og aldri gitt det igjen. De kan fint være sultne noen dager hvis de nekter å smake på den nye maten, det tåler de fint. Så får du prøve å lage litt barnevennlige måltider i starten som etterligner smaker og konsistenser de kjenner. Grønnsaker MÅ du lære dem å like, barna bør spise minst 5 forskjellige om dagen. Tenkte du at de bare skulle leve resten av livet uten grønnsaker og fiber og få tarmkreft? Du får lage smoothie, blende det inn i sauser og supper og lage fruktis. Her må du bare rett og slett ta skikkelig grep før det er for sent. Jeg ser jo de rundt meg som vokste opp med sånt kosthold, de har helseplager og er overvektige i dag og «liker ingenting». Man vokser det ikke bare plutselig av seg. 

Anonymkode: f4969...ba8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått masse gode tips her. Det meste kan du lage selv, noe kan du også kjøpe i butikk (f.eks. ordentlige pølser hvis dere liker slikt). Jeg planlegger bare proteinkilde, karbokilde, fett og grønt. F.eks. torsk (panert hvis de foretrekker det), søtpotet eller vanlig potet i en eller annen fasong, litt smør og kokte grønnsaker. Regelen er at alt må smakes på, men jeg tvinger ikke til å spise opp noe de ikke liker (med mindre de likte det uken før og nå har ombestemt seg).

Anonymkode: bc56b...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan begynne med å roe ned. Du er hysterisk.

Anonymkode: acde8...117

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

«Hva de liker» og så ramser du opp bare drittmat. Hvorfor har de blitt servert dette i utgangspunktet? Det er jo helt sykt å venne de små barna sine til å kun like søppelmat! Bra du i det minste tar grep nå. Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg bare enkelt og greit sluttet å servere sånn søppelmat i dag, og aldri gitt det igjen. De kan fint være sultne noen dager hvis de nekter å smake på den nye maten, det tåler de fint. Så får du prøve å lage litt barnevennlige måltider i starten som etterligner smaker og konsistenser de kjenner. Grønnsaker MÅ du lære dem å like, barna bør spise minst 5 forskjellige om dagen. Tenkte du at de bare skulle leve resten av livet uten grønnsaker og fiber og få tarmkreft? Du får lage smoothie, blende det inn i sauser og supper og lage fruktis. Her må du bare rett og slett ta skikkelig grep før det er for sent. Jeg ser jo de rundt meg som vokste opp med sånt kosthold, de har helseplager og er overvektige i dag og «liker ingenting». Man vokser det ikke bare plutselig av seg. 

Fiskekaker er ikke drittmat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Visste at noe av dette kom. Ene barnet har autismediagnose og mat har vært vanskelig hele veien. Så der har du grunnen. Andre barnet spiser endel bedre, blant annet mye frukt og noe grønnsaker. Men jeg har ikke hatt overskudd til å lage flere middager, så da blir det middagene jeg vet de begge spiser. Middagene er verst, de andre måltidene er bedre. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Pizza lager du vel selv? Surdeigsbunn eller lompe-bunn, lag en tomatsaus med masse grønnsaker most i, og evt kjøttdeig i barna sin for protein og næring. Kan også piske et egg og blande i sausen, og så ost og urter. Sunn, god mat!

Pølser kan man lage selv, eller man kjøper ordentlige gourmet-pølser. Les innholdsfortegnelsen nøye på alt som ikke er råvarer.

Nuggets og fiskepinner har jeg aldri smakt eller latt ungen min spise, men der hadde flere andre oppskrifter til deg så jeg. Fiskekaker lager du selv av fisk, melk, egg og krydder. Pannekaker med masse egg, banan, havregryn og bare litt hvete så de henger bedre sammen - evt er jo heller ikke vanlige dessert-pannekaker av bare hvetemel, egg, melk, salt og litt sukker UP. Hamburger lager du brødet selv, kjøp burgere som består av rent kjøtt, dropp ketchup og kjøpe-dressinger, og hiv på litt salat, evt lage dressingen selv om de vil ha det. Kjøttboller som i små kjøttkaker eller som i sånn medister-ræl? Kjøttkaker lager du selv av kjøttdeig, egg, melk/fløte, løk og krydder. Kan evt lure i litt revet gulrot og sellerirot også.

Fiskekaker er ikke drittmat.

Kjøpefiskekaker er.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Visste at noe av dette kom. Ene barnet har autismediagnose og mat har vært vanskelig hele veien. Så der har du grunnen. Andre barnet spiser endel bedre, blant annet mye frukt og noe grønnsaker. Men jeg har ikke hatt overskudd til å lage flere middager, så da blir det middagene jeg vet de begge spiser. Middagene er verst, de andre måltidene er bedre. 

Så fordi du velger å ikke spise kjøtt serverer du barna dine de mest usunne ultraprosesserte kjøttmåltidene som finnes, siden du ikke orker å lage to middager? Altså enten gir man barna også kun vegetarmat fra start eller så må du lage dem ordentlig mat med kjøtt, ærlig talt.

Anonymkode: 06e58...f8a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi baker brød, det hjelper en god del. Så er mine barn glad i laks og kylling, som er enkelt å tilberede sammen ned poteter/ris og grønnsaker ☺️ pannekaker med hvite bønner funker fint. Kjøper som regel kjøttdeig fra lokalt gårdsutsalg, bruker til taco, kjøttkaker, lasagne osv. Lage pizzabunnen selv, og rør sammen en enkel tomatsaus. 

Anonymkode: cd894...f22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så fordi du velger å ikke spise kjøtt serverer du barna dine de mest usunne ultraprosesserte kjøttmåltidene som finnes, siden du ikke orker å lage to middager? Altså enten gir man barna også kun vegetarmat fra start eller så må du lage dem ordentlig mat med kjøtt, ærlig talt.

Anonymkode: 06e58...f8a

Leser du ikke hva jeg skriver? Ene barnet har autisme og spiser ikke annet. Andre barnet spiser noe bedre, så kunne i realiteten lagd noe bedre til han, men da blir det 2 forskjellige måltider til dem og ett til meg. Det går ikke. Mannen i huset spiser kjøtt og ønsket at barna også skulle få det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pizza. Lag bunnen selv og bruk rene råvarer som kylling eller skinke. Lag saus selv. Hvit saus er også enkelt å lage. 

Hjemmelaget tomatsuppe med egg

Grillspyd med kylling eller svin hvor de kan velge mellom ulike grønnsaker. Gjerne være med å lage selv.

Omelett eller omelettmuffins med grønnsaker eller salat på siden 

Salat"buffet"

Kanskje plukkfisk?

Lakseburger eller burger med fiskekake, karbonader (evt hjemmelaget)

Anonymkode: 7d36c...19f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, hvor mye erfaring har du med kresenhet? Vil absolutt si de kan vokse det av seg. Det har min tiåring, spiser mye nå som han absolutt ikke spiste før. Samme ser jeg endelig hos seksåringen. 

Anonymkode: c8b57...661

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, hvor mye erfaring har du med kresenhet? Vil absolutt si de kan vokse det av seg. Det har min tiåring, spiser mye nå som han absolutt ikke spiste før. Samme ser jeg endelig hos seksåringen. 

Anonymkode: c8b57...661

Ja, føler på ingen måte at dette er satt (hvordan det går med barnet med autisme gjenstår å se). Jeg er selv vokst opp med UP-mat, og spiser i dag mest mulig rent. Så det er mulig. Nå føler jeg det er på tide å begynne kampen med ungene også, men det må være mat de spiser noe av. Babysteps. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

man kan jo lage så og si alt det fra bunn da. jeg syns det er mye fra oppskrifter fra hellofresh, jeg selv er ganske kresen på mat men der er det nesten ingen oppskrifter jeg ikke har likt. for eks jeg har alderi vært glad i sopp men med oppskrifter derfra på soppsaus og pasta med sopp syns jeg var veldig godt

Anonymkode: 406e3...64b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mannen i huset spiser kjøtt og ønsket at barna også skulle få det. 

Det var godt å høre. En av risikofaktorene for autisme er mangel på B12, enten direkte gjennom kosten eller fordi moren hadde mangel på B12 under graviditeten. 

I en gammel studie der små barn fikk spise det de ville av forskjellige matvarer som lever, hjerne, nyre, brissel, kjøtt, beinmarg epler, bananer, poteter så fant man ut at de er flinke til å følge kroppens signaler. Så barnet ditt med autisme har nok lært seg at kjøtt gjør godt og vil ha mer av det. Animalsk er næringsrikt, så la barna få spise mye av det.

Anonymkode: 05f5b...1c3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hater foreldre som er hysteriske, det viktigste er å spise sunt, variert og godt. Om det er Up Eller hva er ikke relevant så lenge man følger dette.. hjelpes.

Anonymkode: 438d1...fe5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hater foreldre som er hysteriske, det viktigste er å spise sunt, variert og godt. Om det er Up Eller hva er ikke relevant så lenge man følger dette.. hjelpes.

Jeg har jo ikke vært hysterisk i det hele tatt. Men jeg merker hvor godt det gjør for egen del å spise ren mat. Spiser også noe UP, men er nok på ihvertfall 80 % ren mat. Syns ikke det er hysteri. Alle tilsetningsstoffer og rart i maten kan umulig være bra for oss. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo ikke vært hysterisk i det hele tatt. Men jeg merker hvor godt det gjør for egen del å spise ren mat. Spiser også noe UP, men er nok på ihvertfall 80 % ren mat. Syns ikke det er hysteri. Alle tilsetningsstoffer og rart i maten kan umulig være bra for oss. 

Var mer ment til de andre kommentarene her. 

AnonymBruker
Skrevet

De spiser vel det de får servert? Eller tjener de penger og handler inn mat selv?

Lag ordentlig mat fra bunnen av, og gi de det. De spiser når de blir sultne nok.

Anonymkode: 7168e...8e6

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...