Gå til innhold

Barna mine spiser så mye ultraprosessert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt mer og mer opptatt av kosthold siste tiden, og spiser nesten ikke ultraprosessert lenger selv. Spiser heller ikke kjøtt. Men sliter sånn med barna, spesielt ene barnet er utrolig kresent. Tips til middager som er barnevennlige og ikke ultraprosessert? Skal begynne å lage egne fiskepinner, det er en start. Men hva mer jeg skal finne på aner jeg ikke... Forslag tas i mot med takk!

Anonymkode: 14c4a...f03

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er det barnet spiser da, som er ultraprossesert? Greiere å finne alternativer når man vet hva barnet liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage alt av rene råvarer. Drit i toro, lag supper og gryter fra bunnen. samme med pizza, lag hjemmelaget tomatsaus, grovere bunn og se hva du kan lage selv av topping feks. Bak selv (alt fra hamburgerbrød, brød, horn etc). 
Du kan feks bruke chatgpt til å finne alternativer til det barnet liker også. 

Anonymkode: bf4ca...0f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan lage alt av rene råvarer. Drit i toro, lag supper og gryter fra bunnen. samme med pizza, lag hjemmelaget tomatsaus, grovere bunn og se hva du kan lage selv av topping feks. Bak selv (alt fra hamburgerbrød, brød, horn etc). 
Du kan feks bruke chatgpt til å finne alternativer til det barnet liker også. 

Enig i dette. Barnet kan for eksempel fortsatt spisr fiskepinner, men i stedet for å kjøpe ferdige så lager du de selv. Fisk, egg og panering. 

Anonymkode: c163b...d59

• Liker 1
Skrevet

Fullt mulig å lage taco (REMA sitt eget krydder er ikke up, eller en kan lage selv), wraps, burgere, pizza, kjøttdeig og spaghetti, osv uten at det er up. Litt mer ekstra er å lage egne nuggets. 
Lasagne kan du lage fra bunn av, og fryse ned, og det kan du med andre ovnsretter, og gratenger også. Det å ha hjemmelaget pizzabunn og saus i fryseren gjør det enkelt å slenge sammen noe. Du kan til og med fryse pizzabunnen halvstekt, og da med pizzasaus. 

Det kommer jo veldig an på utgangspunktet. Mange barn er vant til Toro tomatsuppe og liker da ikke hjemmelaget, men det går for mange å vende seg til det. En kan også få en rikere tomatsuppe, mer lik den i posen ved å bruke tomatpuré i. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har blitt mer og mer opptatt av kosthold siste tiden, og spiser nesten ikke ultraprosessert lenger selv. Spiser heller ikke kjøtt. Men sliter sånn med barna, spesielt ene barnet er utrolig kresent. Tips til middager som er barnevennlige og ikke ultraprosessert? Skal begynne å lage egne fiskepinner, det er en start. Men hva mer jeg skal finne på aner jeg ikke... Forslag tas i mot med takk!

Barna dine spiser vel det samme som deg regner jeg med? Så om det bare ikke finnes ultraprosessert mat i huset, og hva du lager er fra råvarer, så har vel du egentlig eliminert ultraprosessert fra kostholdet dems?

Kresenheten går over av seg selv, og du kan involvere barna dine i matlaging slik at de synes det er gøy å både lage og spise maten - og som bonus viderefører matkunnskaper som er nyttig tilskudd som de har resten av livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i dette. Barnet kan for eksempel fortsatt spisr fiskepinner, men i stedet for å kjøpe ferdige så lager du de selv. Fisk, egg og panering. 

Anonymkode: c163b...d59

Yep. Og potetmos fremfor den posedritten. Det er SÅ mye man kan lage selv bare man planlegger litt. Sett av en time på søndagen og lag liste for uka, da er det mye enklere å forberede det man kan kvelden før så middagen tar kortere tid å lage når man kommer hjem fra jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om alle disse tilsetningsstoffene, eller andre mijøgifter forklarer økning i kreft, autisme osv..?

Anonymkode: b5768...126

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lager «nuggets» selv. 

skjærer kylling i passende biter. Banker de flate og panerer de. Pommes kan man lage selv ved å kutte opp poteter. 

Ellers går det mye i stekt/grillet kyllingfilet og fisk, med forskjellige karbohydrater til, og bytter litt på salat og grønnsaker. 

Har to skikkelig kresne unger selv.. 

Anonymkode: 6d304...d9a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om alle disse tilsetningsstoffene, eller andre mijøgifter forklarer økning i kreft, autisme osv..?

Anonymkode: b5768...126

Om du vil bare ha et raskt svar, så er svaret ja:

Norge, kjent for sine "varierte kosthold" og "sunne kvalitetsstempel" er på topp tre globalt i tarmkreft.  Rart!

Par det opp med at Norge befinner seg i et mat-monopol som tjener godt på å selge sine egne produkter til oss, og påvirke til store tollavgifter for å forhindre matuvalg fra utlandet. Også rart!

Man kan jo begynne på lure, og anbefaler alle å undersøke om det er en rød tråd et sted...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om barn elsker (ekle) kylling nuggets og fiskepinner er det vanskelig å få de til å like rent kjøtt og grønnsaker.

Anonymkode: d108e...721

AnonymBruker
Skrevet

Bare kutt ut å servere ultraprossesert. Så enkelt og så vanskelig. Har to kresne barn selv, tar tid, men det løsner etter hvert. Vi har brukt flere år, og de er fremdeles kresne. Har hatt mange middager der de ikke spiser noe som helst, men sånn er det. Ultraprossesert er ikke alternativ, da får de heller spise 4 erter til middag. Og så får de heller spise mer til kvelds. 

Gir ikke de matlignende produkter som er bevist kreftfremkallende. No way, nå vet vi bedre.., 

Anonymkode: b2a7c...607

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare kutt ut å servere ultraprossesert. Så enkelt og så vanskelig. Har to kresne barn selv, tar tid, men det løsner etter hvert. Vi har brukt flere år, og de er fremdeles kresne. Har hatt mange middager der de ikke spiser noe som helst, men sånn er det. Ultraprossesert er ikke alternativ, da får de heller spise 4 erter til middag. Og så får de heller spise mer til kvelds. 

Gir ikke de matlignende produkter som er bevist kreftfremkallende. No way, nå vet vi bedre.., 

Anonymkode: b2a7c...607

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Omelett med det barna liker oppi. Det er lett å tilrettelegge. Gjerne med mye ost og fløte oppi, så blir det godt.

Meatzza - pizza uten korn og med masse kjøtt

Du vil også finne mye sunt og barnevennlig her: https://www.ketofocus.com/tags/kid-friendly-keto-recipes/

Anonymkode: 05f5b...1c3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemmer aldri den julekvelden min mor hadde laget karamellpudding fra bunnen av og serverte mine bonusbarn som hun så generøst hadde invitert. 

Blææh, smakte jo ikke som pulver og skulle ikke ha. Heldigvis spiste mitt barn med velbehag. 

Anonymkode: 6bb95...29d

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager det meste selv jeg. Ja. Det hender jeg bruker Toro. Men ikke ofte. Mine liker alt jeg lager. Ja noen ting synes dem ikke så mye om. Men jeg har bestandig sagt at vi kan ikke bare spise det som er kjempe godt. Vi må gi og ta. Jeg lager ting dem synes er kjempe godt men ikke jeg. Også lager jeg mat som jeg synes er godt og ikke dem. Slik er det bare. 

Anonymkode: a9680...744

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Burde vel presisert hva de liker ja. Det er pizza, pølser, nuggets, pannekaker, fiskepinner, fiskekaker, hamburger, kjøttboller osv. Nekter å spise grønnsaker, sauser, gryter osv. Liker potet i forskjellige former, ris, pasta. Liker ikke egg. 

AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (56 minutter siden):

Barna dine spiser vel det samme som deg regner jeg med? Så om det bare ikke finnes ultraprosessert mat i huset, og hva du lager er fra råvarer, så har vel du egentlig eliminert ultraprosessert fra kostholdet dems?

Kresenheten går over av seg selv, og du kan involvere barna dine i matlaging slik at de synes det er gøy å både lage og spise maten - og som bonus viderefører matkunnskaper som er nyttig tilskudd som de har resten av livet.

Nei, vi spiser ikke det samme. Jeg spiser ikke kjøtt, så har egen mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for alle svar. Burde vel presisert hva de liker ja. Det er pizza, pølser, nuggets, pannekaker, fiskepinner, fiskekaker, hamburger, kjøttboller osv. Nekter å spise grønnsaker, sauser, gryter osv. Liker potet i forskjellige former, ris, pasta. Liker ikke egg. 

Pannekaker kan du lage uten up, og med noe grønt i godt most. Kokt gulrot, linser, og blomkål vil ikke synes og smaker lite. 

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Pannekaker kan du lage uten up, og med noe grønt i godt most. Kokt gulrot, linser, og blomkål vil ikke synes og smaker lite. 

Takk for tips!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...