Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så takk for fine råd fra noen av dere som ikke forstår viktigheten av det sosiale felleskapet. Skriver dette sånn at kanskje ikke andre følger deres verdiløse  tåpelige råd.

Bare hyggelig, ingenting å takke for - det var så lite! ❤️

Nå har du kanskje også lært å ta ansvar for eget liv? 😂

Anonymkode: b2926...c0e

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skrev dette fordi andre kan høre på råd fra visse her inne om å flytte vekk. Vet jeg gjorde et dumt valg og selv er ansvarlig. 

Takk for meg.

TS

Anonymkode: d1c2e...2f8

Hvorfor tok du det valget? Jeg antar at ene motivet var økonomi, men man må se på hele sin livssituasjon og hbordan man er som menneske. 

Økonomisk sett vil det smarteste jeg kan gjøre, være å flytte til ei lita bygd med skole og jobb innen gåavstand. Hvis jeg faktisk hadde vært så heldig å få jobb og bolig på et lite sted... realiteten er at jeg er et "bymenneske" og får litt hetta når bussen bare går fire ganger i timen og det ikke finnes trikk eller t-bane. Er jeg så en person som blir så motivert av det økonomiske at det overkjører ubehaget over å ikke bo i "byen"? Nei. Bør jeg flytte? Nei.

Anonymkode: a14ba...6c6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Flytt fra Oslo, finn noe billigere ett annet sted. Gjorde det, og trives ikke. Jeg hadde startlån, og vet ikke om jeg får det igjen. Kjenner en som har fått det fire ganger, men... 

Familien min bor i Oslo, og det er der jeg har vennene mine. 

Etter som årene går blir jeg eldre og vil ikke ha sykehjemsplass eller omsorgsbolig + langt vekk fra familien. Helsa, den fysiske, har også blitt hakket verre. Skal selge der jeg bor, og må sannsynligvis bo i kollektiv i første omgang selv om jeg er plaget med angst.

Så takk for fine råd fra noen av dere som ikke forstår viktigheten av det sosiale felleskapet. Skriver dette sånn at kanskje ikke andre følger deres verdiløse  tåpelige råd.

Du spurte om råd, fikk det og fulgte disse rådene. Det er ikke andre sin skyld at du ikke trives.

Det er lov å tenke selv før du handler. Gjorde du det? Tenkte du skikkelig igjennom om du ville bo utenfor Oslo?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du burde nok valgt et annet sted å flytte til.

Anonymkode: 314c1...a71

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det fortsatt folk som følger rådene på Kvinneguiden?

Det sier sitt om dem

Anonymkode: a40da...e14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du følger ved ikke råd fra KG om hvordan du skal kreve livet ditt? Du minner meg om folk som ikke vil ta ansvar for sitt eget liv. Spør andre om råd og så skylder på dem når ting går skeis. Ikke spør andre, bestem selv hva du vil så går du for det. Noen ganger går det bra, andre ikke og sånn lærer man seg selv å kjenne. 

Anonymkode: 30fff...2f5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig å kunne bidra :blomst2:

Anonymkode: ec077...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke en voksen person som tar egne avgjørelser, eller lar du totalt ukjente på forumet ta beslutninger for deg?

Anonymkode: 5173c...51b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dude.

Å ta i mot råd er én ting.

Så må en ta de rådene med i en helhetlig vurdering av hva som vil fungere for deg og ditt liv.

Å skylde på andre for et valg en selv tok er så ansvars fraskrivelse og utrolig barnslig.

Anonymkode: 04a9a...308

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ville det selv litt antar jeg? Kan det være du bare trenger litt tid til å tilpasse deg de nye omgivelsene?

AnonymBruker
Skrevet

Velge bosted på grunnlag av råd fra kg 😆

Følger du kg i andre viktige avgjørelser også? Hva når de motsier hverandre?

Dump ham!
Gi ham en sjanse, ikke vær så kravstor! Incels er også mennesker!
Få barn, det er den eneste meningen med livet, hilsen nyfrelst mor!
Aldri få barn, det er helvete på jord, hilsen utslitt mor!

Anonymkode: 3667d...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til din tidligere tråd. Men saken er at ingen på et forum kjenner deg og alle de små og større sakene som gjør at du trives best i eget liv. Ingen kjenner hvordan du faktisk og egentlig vekter de ulike sidene i forhold til hverandre.

Om jeg for en del år siden hadde skrevet her inne og bedt om et slikt råd, så hadde rådene du fikk, Ts, vært midt i blinken for meg. Jeg ba aldri om slike råd den gangen, men jeg kjente meg selv godt nok til å vite at jeg ikke ville ha trivdes mange flere år i Oslo. Jeg trenger å bo litt roligere, i en mindre by enn Oslo. Aller helst ville jeg ha bodd mer landlig til, men siden jeg er singel så har jeg innsett at jeg trenger litt mer sosialt lettere tilgjengelig liv. Ergo valgte jeg å bosette meg i en mindre by som har litt av alt, nær natur, godt kulturliv osv. Ingen, absolutt ingen andre kunne ha vektet alle de argumentene som jeg måtte vurdere den gangen jeg flyttet ut av Oslo. Jeg spurte flere jeg kjente om råd, de hadde ulike meninger, og jeg landet på en løsning og et sted som ingen av de jeg spurte ville ha valgt eller anbefalte. Jeg måtte rett og slett stole nok på meg selv til å tørre å stå i eget valg. Og så er det også viktig - uansett hvor stødig man står i seg selv og hvor trygg man føler seg på et såpass stort valg, så har man likevel ingen garantier for at det i praksis vil fungere slik man tror og ønsker.

Jeg forstår at du har en del utfordringer, Ts. Det gjør deg også mer sårbar på noen måter. Da kan det være lettere å bli påvirket av andre, fordi du ikke stoler nok på deg selv til å stå for egne valg fullt og helt. 

Måten du skrev hovedinnlegget gir inntrykk av at du skylder på andre for det som 100 % var ditt eget, selvstendige valg. Jeg tror du skriver det og skylder på andre fordi du tror at det er enklere for deg å holde ut om du skylder på andre. Hvis du virkelig bare ønsket å advare andre mot å blindt følge andres råd, så tror jeg ikke du ville ha skyldt på andre på et anonymt forum for det som i realiteten var ditt eget valg.

Men, jeg tenker at hvis du greier å se på dette som en erfaring som du har mulighet til å lære mye av, så tror jeg du vil føle deg sterkere fremover. Javel, det er dritt å ha flyttet og så funnet ut at du ikke trivdes på det stedet. Trivsel på nytt sted og det å bygge opp et nytt nettverk, det er ikke noe som skjer raskt, det er som regel noe man må jobbe med over tid for å skape selv.

Nå har du erfart og lært at du liker å ha familie nærmere enn du hadde da du bodde det andre stedet. Det er en fin erfaring. Fordi du da er blitt mer bevisst på hva som er viktig i ditt liv, og hva du kan gjøre for å ha det bedre. Da kan du også jobbe målrettet for å få det bedre der du nå flytter. Du kan føle mestring ved å ta valget om å flytte tilbake også, fordi det er et valg du tar helt selvstendig.

Fokuser på alt det gode dette kan føre til.

Og for fremtiden, stå stødigere i deg selv, gå i behandling for å jobbe med årsaken til at du så lett lot deg overtale til å flytte, finn ut hvorfor du ville flytte da - alt dette er sikkert også påvirket av den angsten du forteller at du også har. Jobb med deg selv, utfordre deg selv på positive måter, finn nye mestringsområder og jobb for å utvide nettverket ditt slik at du blir mindre sårbar hvis andre skulle finne på å flytte. Finn ut hvem du er og hva du vil gjøre - og tenk langsiktig. Resten av ditt liv begynner i dag, du har god tid, aksepter at ting tar tid, og at du også kan sette pris på prosessen og læringen underveis mot dine mål!

❤️ 

Anonymkode: 7f5fc...451

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Som mange sier er det DITT valg TS om du vil lytte til andres meninger eller følge dine egne overbevisninger, dersom du er en som gjør som andre sier for så å legge ansvaret til disse for dine dårlige valg er det helt opp til deg. 

Anonymkode: 47586...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Så tafatt er man ikke! Man må stå for egne valg. Det er du som velger hvem du ønsker å rådføre deg med, og det er du som avgjør hvilke råd du følger.

Slutt å spille offer, det kommer du ingen vei med.

Anonymkode: 34efd...1d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytt fra Oslo, finn noe billigere ett annet sted. Gjorde det, og trives ikke. Jeg hadde startlån, og vet ikke om jeg får det igjen. Kjenner en som har fått det fire ganger, men... 

Etter som årene går blir jeg eldre og vil ikke ha sykehjemsplass eller omsorgsbolig + langt vekk fra familien. Helsa, den fysiske, har også blitt hakket verre. Skal selge der jeg bor, og må sannsynligvis bo i kollektiv i første omgang selv om jeg er plaget med angst.

Hvis man lider av angst og er alene, så er det å flytte vekk fra sitt sosiale felleskap fryktelig dumt. Da bør man senke forbruket, og beholde leiligheten, så godt det lar seg gjøre. Salg og kjøp av bolig er en fryktelig dyr prosess, og det er et tapsprosjekt hvis flyttingen er kortvarig, og spesielt hvis man skal selge i lavprismarked for så å kjøpe i høyprismarked. Det trender nå, å flytte ut, småbruksliv, hus og hage osv, men mange angrer på dette etter kort tid. Veldig mange. Så mye penger frigjør man heller ikke. Man må være klar for en livstilsendring. 

Jeg har gjort det samme, skal nå tilbake til Oslo. Tapt masse penger og verdistigning på leilighet jeg hadde. Småbyslivet er ikke skapt for alle. 

Anonymkode: c290d...8fe

Salg og kjøp av bolig er en fryktelig dyr prosess, og det er et tapsprosjekt hvis flyttingen er kortvarig, og spesielt hvis man skal selge i lavprismarked og så kjøpe i høyprismarked. Det lønner seg alltid å leie en periode først, for å se om man trives. Det å etablere seg på et helt nytt sted kan by på store problemer. Trist at du har tapt penger, men godt at du har råd til å flytte tilbake da.  

Anonymkode: b94b5...f85

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det anbefales å flytte fra oslo for de som ikke har råd til å bo i oslo. Alternativet ditt var da det samme som nå, enten bo veldig dårlig i oslo, Eks. Kollektiv eller ha bedre standard men bo lengre unna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev dette fordi andre kan høre på råd fra visse her inne om å flytte vekk. Vet jeg gjorde et dumt valg og selv er ansvarlig. 

Takk for meg.

TS

Og fra et økonomisk standpunkt, så ER det jo et godt råd! At du verdsetter nærhet til familie som bor i Oslo er jo fullstendig subjektivt, og burde ha gjort at du selv vurderte dette økonomisk smarte valget til å ikke være relevant for akkurat din situasjon. 

Du viser her et nivå av ansvarsfraskrivelse og offermentalitet som er et langt større problem i livet ditt enn de ytre omstendighetene du forsøker å skylde på. 

Anonymkode: a2f2b...941

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Baserer du livet ditt på råd du får på kvinneguiden og/eller andre anonyme forum så kan du takke deg selv🤣

Anonymkode: 02405...bb0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opprettet noen tråd om valget mitt, men har lest de "gode" rådene mange gir til andre om å flytte. Det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo bla bla bla. Jeg er fra Oslo og har bodd der nesten hele mitt liv, bortsett fra de tre siste. 

Boligen jeg kjøpte er grei, men jeg trives ikke her. Vi er flokkdyr og burde vite hvor vanskelig det er å danne nytt nettverk i voksen  alder. Valget mitt var dumt, også basert på flere ting enn økonomi. 

TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri opprettet noen tråd om valget mitt, men har lest de "gode" rådene mange gir til andre om å flytte. Det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo bla bla bla. Jeg er fra Oslo og har bodd der nesten hele mitt liv, bortsett fra de tre siste. 

Så du klager på råd du ikke en gang har spurt om, og som ingen vet at de har gitt deg. 

Anonymkode: 3667d...ce2

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...