AnonymBruker Skrevet 28. mai #21 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg betalte 350kr 🥴 Anonymkode: 41031...2fb Kun for resepten? Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #22 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk skrevet ut en resept på ormekur til katten min, og det koster 198 kroner kun for resepten, og så kommer medisinen i tillegg! Fy flate for noen priser dyrleger har😮 Anonymkode: 8f8d3...c3d Hva syns du det skal koste da? Ingenting? jeg har ringt inn flere resepter i dag. Den første måtte ringes inn fordi det var en spesialbestilling som måtte fremstilles; snakke med eier, skrevet ned hva, funnet frem journalen til vedkommende, generert resept slik at den er sporbar og registrert. funnet frem nummer til apoteket, ringte dem, ventet 30 minutter uten svar, ringte på nytt i lønsjen, denne gangen bare 17 minutter i kø før jeg fikk snakke med en dame uten norskkunnskaper. Fikk så ordnet den.sendte så sms til eier om at resept er ringt inn og klar til avhenting Hva syns du dette skal koste en kunde? Anonymkode: e1ad1...f3c 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #23 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mens jeg var hos min lille, lokal veterinær for å få flåttmiddel siden min ikke tar tabletter (som de har inne for salg). Spurte om jeg ikke skulle betale, men det trengte jeg ikke. Jeg elsker min lokalveterinær ❤️ Anonymkode: 1f211...8a5 De har faktisk ikke lov å ha flåttmedisiner inne for salg. Det er brudd på legemiddelloven og burde faktisk innrapporteres. De har lov til å gi deg livsnødvendige medisiner slik at du har til å starte behandling før apotek åpner, men under ingen tilstander faller flåttprofylakse inn under dette. Anonymkode: e1ad1...f3c 2
Macro Skrevet 28. mai #24 Skrevet 28. mai Her koster det 200. Det er arbeid med å skrive ut en resept så at de tar seg betalt skulle bare mangle og det er helt vanlig å betale for tjenester. Hvordan tenker du at folk skal leve på dugnad? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #25 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Satsene hos fastlegen er bestemt av staten. Fastleger har null kontroll over det selv. Hva har fastlegen med denne diskusjon å gjøre? Anonymkode: 73759...fbf Jeg svarte på ett innlegg hvor det hevdes at det er normalt at både leger og dyrleger tar betalt for resepter. Anonymkode: 69f26...bac
BeepBoop Skrevet 28. mai #26 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at det er ulovlig å ta med over grensen hvis du ikke har gyldig resept? Anonymkode: a3139...771 Det er jeg fullstendig klar over, men er ikke noe nervøs for det. I verste fall får jeg en bot jeg allerede har spart inn ved å handle i Sverige. Jeg har blitt stoppet med ormekur noen ganger, ingen tollere har brydd seg ennå, de er nok mer opptatt av andre ting. 1
Huldraisør Skrevet 28. mai #27 Skrevet 28. mai Vi betaler også 150 kroner, og må selv fylle ut navn og adresse. Dyrlegen har stemplet og skrevet produkt på forhånd. Litt morsomt synes jeg. Men nå er det mange av disse midlene som kan kjøpes reseptfritt på apoteket.
AnonymBruker Skrevet 28. mai #28 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva syns du det skal koste da? Ingenting? jeg har ringt inn flere resepter i dag. Den første måtte ringes inn fordi det var en spesialbestilling som måtte fremstilles; snakke med eier, skrevet ned hva, funnet frem journalen til vedkommende, generert resept slik at den er sporbar og registrert. funnet frem nummer til apoteket, ringte dem, ventet 30 minutter uten svar, ringte på nytt i lønsjen, denne gangen bare 17 minutter i kø før jeg fikk snakke med en dame uten norskkunnskaper. Fikk så ordnet den.sendte så sms til eier om at resept er ringt inn og klar til avhenting Hva syns du dette skal koste en kunde? Anonymkode: e1ad1...f3c De skriver ut en papirresept fordi de sender ikke elektronisk, og da må jeg hente resepten hos dyrlegen. Synes at 198 er altfor mye og prisen gikk opp fra 150 til 198 kroner i et jafs for et par måneder siden, og det er en stor økning for lite arbeid. Jeg synes det kunne ha vært den samme prisen over hele landet, i stedet for at noen dyrleger ikke tar seg betalt for å skrive ut resepter, mens andre tar 198 kroner. Et passende beløp hadde vært 75 kr Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #29 Skrevet 28. mai Macro skrev (2 timer siden): Her koster det 200. Det er arbeid med å skrive ut en resept så at de tar seg betalt skulle bare mangle og det er helt vanlig å betale for tjenester. Hvordan tenker du at folk skal leve på dugnad? Jeg mener ikke at dyrleger trenger å gjøre det gratis men synes at 198 kroner er alt for mye Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d 1
Snublefot62 Skrevet 28. mai #30 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et passende beløp hadde vært 75 kr Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d Hva baserer du det på? 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #31 Skrevet 28. mai Langt fra uvanlig. Over åtte år siden jeg jobbet på veterinærkontor, da tok vi 99,- for resept, har ingen problem med å tenke at det har doblet seg i pris siden den gang. Anonymkode: a3e9d...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #32 Skrevet 28. mai Det betaler jeg også for resept hos veterinær. Og det er i Sverige. Anonymkode: 71b2b...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #33 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har faktisk ikke lov å ha flåttmedisiner inne for salg. Det er brudd på legemiddelloven og burde faktisk innrapporteres. De har lov til å gi deg livsnødvendige medisiner slik at du har til å starte behandling før apotek åpner, men under ingen tilstander faller flåttprofylakse inn under dette. Anonymkode: e1ad1...f3c Hm her har nå dyrlegen inne flåtmidel. Da har de ikke lov å ha inne vaksiner heler da det har da alle dyrleger i skapet. Og hva med antibiotika som også gis i sprøyte. En må jo ikke først på apoteket å hente for då tilbake å få satt? Anonymkode: 93b12...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #34 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De skriver ut en papirresept fordi de sender ikke elektronisk, og da må jeg hente resepten hos dyrlegen. Synes at 198 er altfor mye og prisen gikk opp fra 150 til 198 kroner i et jafs for et par måneder siden, og det er en stor økning for lite arbeid. Jeg synes det kunne ha vært den samme prisen over hele landet, i stedet for at noen dyrleger ikke tar seg betalt for å skrive ut resepter, mens andre tar 198 kroner. Et passende beløp hadde vært 75 kr Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d Kundemassen er ikke lik over hele landet, ikke tilgangen eller prisene på passende lokaler heller. Så er det jo forskjeller på hva vetrinæren kan tilby også, er det eneste klinikk som tilbyr CT i fylket feks eller må de sende en avgårde for å få tatt ultralyd omtrent. I noen tilfeller er nettop resepter en viktig del av regnestykket for å få det til å gå rundt mens andre steder brukes det knapt nok ormekur eller flåttmedisin fordi ingen reiser over grensa og flått ikke er et problem. Det er jo meningsløst å mene at prisene skal være landsdekkende nå en vetrinær kan tilby 24/7 hjelp og en annen er tilgjengelig på den lokale smådyrklinikken to kvelder i uka og annehver tirsdag for å sette det på spissen. Anonymkode: e311e...571 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #35 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fikk skrevet ut en resept på ormekur til katten min, og det koster 198 kroner kun for resepten, og så kommer medisinen i tillegg! Fy flate for noen priser dyrleger har😮 Anonymkode: 8f8d3...c3d Veterinærer får ikke dekket utgiftene fra helfo eller lignende så det er fullt forståelig om du kun gjorde dette. Har hatt en pus inne et par ganger til dyrlegen og det kostet ca 5000 hver gang. Om det var ekstra gebyr for resepter husker jeg ikke. Anonymkode: 20133...7db 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #36 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veterinærer får ikke dekket utgiftene fra helfo eller lignende så det er fullt forståelig om du kun gjorde dette. Har hatt en pus inne et par ganger til dyrlegen og det kostet ca 5000 hver gang. Om det var ekstra gebyr for resepter husker jeg ikke. Anonymkode: 20133...7db Pusen var for gammel til å ha forsikring, og hva gjør man ikke for dyrene sine? Jeg hadde betalt hva som helst … Anonymkode: 20133...7db
AnonymBruker Skrevet 29. mai #37 Skrevet 29. mai Jeg ber om resept på ting jeg vet jeg trenger det kommende året når jeg har med katten på årlig helsesjekk, da er det ikke gebyr på resepten. Jeg vet jo hvor mange ganger den burde få ormekur, når den skal ha flåttmiddel og om den går på faste medisiner. Anonymkode: 03d6a...134
AnonymBruker Skrevet 29. mai #38 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ber om resept på ting jeg vet jeg trenger det kommende året når jeg har med katten på årlig helsesjekk, da er det ikke gebyr på resepten. Jeg vet jo hvor mange ganger den burde få ormekur, når den skal ha flåttmiddel og om den går på faste medisiner. Anonymkode: 03d6a...134 Hos min dyrlege betaler jeg for resepten selv om katten er inne på helsesjekk. Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d
AnonymBruker Skrevet 29. mai #39 Skrevet 29. mai Syns ikke det høres spesielt dyrt ut. Anonymkode: bcee6...e2d
AnonymBruker Skrevet 29. mai #40 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): De skriver ut en papirresept fordi de sender ikke elektronisk, og da må jeg hente resepten hos dyrlegen. Synes at 198 er altfor mye og prisen gikk opp fra 150 til 198 kroner i et jafs for et par måneder siden, og det er en stor økning for lite arbeid. Jeg synes det kunne ha vært den samme prisen over hele landet, i stedet for at noen dyrleger ikke tar seg betalt for å skrive ut resepter, mens andre tar 198 kroner. Et passende beløp hadde vært 75 kr Ts Anonymkode: 8f8d3...c3d Vi skal finne kunde og rette dyr i systemet, sikre at det har vært inne for helsesjekk det siste kalender-året (over 1 år siden sist besøk er ulovlig å skrive ut resept til). Dette gjelder da flåttmiddel og ormekur. Vi må forhøre oss at vekten ca er det samme, sikre oss at vi skriver ut rett dose etc. Det skal printes, signeres og legges til henting, journal ferdigstilles for arbeidet. Melding ut til eier, og ved henting må de i resepsjonen finne den fram. Vi tar 200kr for arbeidet. Dersom det gjelder faste medisiner, sjekker vi når de var inne sist/status i forbindelse med x sykdom -skal de ha oppfølging, blodprøve, en sjekk for å høre hvordan det står til? Alt etter hva som er tilstanden. Mer jobb i forbindelse med journal-leting etter sykdom, dosering, oppfølging. Arbeidskraft koster hos oss også. Visste du at staten tar 25% moms av ALLE fakturaer hos veterinærer, fordi det per se er en privat bransje? Dvs av de 200kr, så sitter vi igjen med 150kr som skal fordeles på det som inngår av resept-arbeid. Vi kan bruke MYE tid på resepter også, dersom det skal ringes inn - som en annen veterinær her i tråden påpeker. Å sitte i reseptkø når ting brenner i klinikken tar unødvendig mye tid. Ja, e-resept er på vei, bare så det er sagt - det vil alikevel ikke endre arbeidsmengden. Hvis du syns 200kr er dyrt, vent til du havner på vakta - vi arbeider med en oppmøtepris(!) på 6000kr. Håper du har forsikring. Hilsen dyrlege. Anonymkode: eccb7...b8d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå