AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai For 3 måneder siden kjøpte vi oss en rasekatt i heimen, etter mange års ønske om katt. Da katten kom hjem til oss viste den allerede tegn til rennende øyne og nysing, noe vi henvendte oss til oppdretter om og fikk beskjed om at denne rasen kunne ha litt rennende øyne og at det også kunne være på grunn av stress/sorg etter å ha forlatt hjemmet sitt. Nå, mange veterinærbesøk senere, viser det seg at katten har herpesvirus. På toppen av det er en i hjemmet også blitt allergisk, noe som vil gjøre det vanskelig for oss å beholde han, men også vanskelig å omplassere på grunn av herpes. Oppdretter kunne ikke ta katten tilbake på grunn av allergien (før herpes var oppdaget) men tilbydde seg å sette oss i kontakt med andre interesserte, men har etter det ikke sendt et eneste svar eller kontaktinformasjon til oss. Nå som vi vet at katten har fått med seg en kronisk sykdom som vi tenker oppdretter burde oppdaget før salg, virker dette enda mer useriøst. Noen som har noen lignende erfaringer? Går det evt an å oppheve kjøpet med en oppdretter? Vil bare at pusen skal få et godt hjem, men det virker nå veldig vanskelig. Vi kan ikke ha allergiproblemene gående her hjemme i all evighet heller, så er litt i baret på hva vi skal gjøre nå. Anonymkode: e4389...e44
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Allergi er vel noe man bør sjekke før man går til anskaffelse av et nytt familiemedlem? Det høres ut som et impulskjøp dere angrer på Anonymkode: 1a2d9...925 9 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Står det ingenting i kjøpskontrakten om info ved kjøp av syke dyr? Og enig med innlegget over, allergier bør sjekkes før man skaffer dyr. De er ikke leker som man bare kan gi vekk og sende frem og tilbake. Anonymkode: 03bde...db5 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Vi sjekket opp mot denne katten spesifikt i forkant. Den er en hypoallergen katterase, og allergien ble ikke et problem før en liten stund etter den hadde flyttet inn. Antakeligvis fordi det samler seg opp mer hår og flass over tid. Anonymkode: e4389...e44
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi sjekket opp mot denne katten spesifikt i forkant. Den er en hypoallergen katterase, og allergien ble ikke et problem før en liten stund etter den hadde flyttet inn. Antakeligvis fordi det samler seg opp mer hår og flass over tid. Anonymkode: e4389...e44 men dere sjekket ikke om DERE var alergiske altså, bare om katten var "allergivennlig"? 🤦♀️ Anonymkode: 08714...f3d 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): men dere sjekket ikke om DERE var alergiske altså, bare om katten var "allergivennlig"? 🤦♀️ Anonymkode: 08714...f3d Jo, vi sjekket om vi var allergiske mot denne katten. Anonymkode: e4389...e44
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, vi sjekket om vi var allergiske mot denne katten. Anonymkode: e4389...e44 Kattunger er de "minst" allergivennlig kattene. Det kan komme seg når den blir eldre, så hadde ikke gitt opp enda Anonymkode: ed5f4...f2f 1
Gliffy Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai Purina har et fór som er spesialutviklet for å redusere de kattens produksjon av de stoffene som utløser allergi. Det er noe dere kan prøve før dere ser videre på omplassering. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai Ikke kjøp disse usunne rasekattene. Jeg har hatt katt hele livet, og ingen av dem har hatt sykdommer ettersom jeg har fått meg norsk huskatt. De er sunne, er nesten aldri syke. Min datter har fått seg rasekatt som er inne. Det er vetrinær nesten hver måned. Det er helt sykt så syke de er. Mine katter har vært en gang i året til legen, og det er vaksinasjon og ormekur. Anonymkode: 0c740...7ee
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke kjøp disse usunne rasekattene. Jeg har hatt katt hele livet, og ingen av dem har hatt sykdommer ettersom jeg har fått meg norsk huskatt. De er sunne, er nesten aldri syke. Min datter har fått seg rasekatt som er inne. Det er vetrinær nesten hver måned. Det er helt sykt så syke de er. Mine katter har vært en gang i året til legen, og det er vaksinasjon og ormekur. Anonymkode: 0c740...7ee Og jeg har en huskatt som har alvorlig grad av hoftedysplasi. Utfordringen er vell at "billige" og gi-bort katter gjerne ikke noensinne er på dyreklinikk i hele tatt. Men ja, sitat fra britisk korthår oppdretter som hadde voksentantrum fordi at denne rasen i en studie hadde høy forekomst av hoftedysplssi, det kunne umulig stemme da hun aldri hatt det i sitt oppdrett på nesten 100 kattunger. Om hun hadde testet noen av de? Nei Anonymkode: ed5f4...f2f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, vi sjekket om vi var allergiske mot denne katten. Anonymkode: e4389...e44 Denne katten? Hvis dere kun testet det visste dere altså at en av dere var allergiske? Men regnet med det gikk bra siden dere hadde en kort test? hvis det ikke står noe om sykdom i kontrakten dere signerte har ikke oppdretter plikt til å ta katten imot. Anonymkode: 4d646...e10
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du mener oppdretter burde ha oppdaget herpesviruset, når dere måtte ha flere veterinærbesøk før veterinærene oppdaget det? Da bør dere også klage på veterinærene som ikke oppdaget det da? Anonymkode: aff54...00a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Er oppdretter medlem av en forening? Vet ikke om du kan få råd hos NRR – Norske Rasekattklubbers Riksforbund eller andre foreninger. Er det en sibirkatt? Hør med Sibirkattens venner. Anonymkode: 6603b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 14.59): Ikke kjøp disse usunne rasekattene. Jeg har hatt katt hele livet, og ingen av dem har hatt sykdommer ettersom jeg har fått meg norsk huskatt. De er sunne, er nesten aldri syke. Min datter har fått seg rasekatt som er inne. Det er vetrinær nesten hver måned. Det er helt sykt så syke de er. Mine katter har vært en gang i året til legen, og det er vaksinasjon og ormekur. Anonymkode: 0c740...7ee Jeg har en huskatt med både matallergi, herpes og pica. Anonymkode: aa8cf...16e
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai De eneste useriøse her er vel dere som forventer et friskt levende vesen. Mange ting kan dukke opp i løpet av livet til en katt eller andre levende vesner... Så for meg høres det ut som dere også finner på unnskyldninger for å bli kvitt den stakkars katten. Anonymkode: 418fe...f64 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai Til dere som kritiserer TS pga allergi: jeg hadde ikke allergi mot katt eller noen andre dyr, men utviklet det pga eksponering etter at vi fikk katt. Veldig synd da vi måtte gi bort katten vår, men det er ikke uvanlig at det skjer. Anonymkode: a67cd...698
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå