Gå til innhold

Kastrering av tispe og atferdsendringer. Erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig liten forskning på atferdsendringer i tisper etter kastrering, men etter å ha lest meg opp en god del, så virker det som om noen tisper som har vist aggressiv atferd før kastrering, kan bli mer aggressive etter kastrering. Andre blir mindre aggressive. Det er alt for mange komponenter som kan spille inn på utfallet til at man på forhånd kan forutse hvilken vei det vil gå.

Er det noen her som har kastrert tisper som har vist aggressiv atferd (generelt eller knyttet til løpetiden), og kan fortelle litt om det ble noen endringer etter kastrering? 

Jeg har en tispe som blir stressa og utagerende rundt en måned før løpetiden og under løpetiden, og igjen 2 måneder etter løpetiden (innbilt svangerskap). Hunden er altså svært reaktiv mot andre hunder flere måneder av året, i tillegg kan hun knurre på fremmede folk som går mot oss og holder øyekontakt med henne. Resten av tiden er det ganske greit. Hun liker ikke andre hunder, men de aller, aller fleste passeringene går greit (med unntak av noen få erkefiender).

Helt fra starten av er det trent motbetinging, så hunden tar kontakt helt selv når hun ser andre hunder, katter, osv. Den generelle kontakten på tur er flott. I de gode periodene trener vi masse på passeringer og ro rundt andre hunder. Hun får hviledager for å regulere stressnivået, nok med mental stimuli, og jaktinstinktet blir dekt gjennom jag av leke, og blodspor. Har også jobbet med en atferdskonsulent. Hun er ikke alltid perfekt i alle passeringer, men det går stort sett fint og om det ikke går knirkefritt, så er reaksjonen hennes mild nok til at det ikke ødelegger turen. Hun er ikke et nervøst nervevrak når det kommer til andre ting. Hun er nyskjerrig, ivrig, og elsker å utforske nye miljøer.

Så er vi 4-8 uker fra løpetiden, og alt av passeringstrening går ut vinduet. Utagering mot nesten alle hunder, og møter vi på feil hund, kan intensiteten av utageringen bli så kraftig at hun gjør omslag (biter det nærmeste, som er beinet mitt). Ørene lukker seg totalt, og det er ingenting jeg kan gjøre for å få kontakt med henne det øyeblikket hun ser den andre hunden.

Hun har dog aldri gått til alvorlig angrep når løse hunder har kommet bort til oss. Hun jager vekk løse hunder med kaotiske, intense lyder og bevegelser, men har aldri forsøkt å bite.

Jeg har ikke lyst til å måtte trene på passering resten av livet fordi løpetiden jevnlig kommer inn og ødelegger alt av fremgang. En kastrering vil forhåpentligvis føre til et jevnt humør året rundt slik at jeg endelig kan få trent vekk usikkerheten rundt andre hunder, men jeg er livredd for at hun er en av de som blir MER aggressiv/reaktiv etter kastrering. Jeg har en annen hund i hus. De er gode venner, men om ting ikke går som det skal...

Er det noen her som sitter med erfaring eller informasjon som kan være nyttig? Bør jeg ta sjansen?

@Tabris

Anonymkode: 12892...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mye personlig erfaring med kastrerte tisper, men generelt sett er det mye "overtro" rundt dette med kastrering og økt aggresjon.

Her er noen punkter ang kastrering og aggresjon generelt:

1. Frykt/usikkerhet som ikke blir jobbet med, evt ikke blir jobbet med på en konsekvent og god måte, vil svært ofte bli verre over tid. Dvs at hvis man kastrerer fordi man tror at det i seg selv vil løse problemet, uten at man jobber aktivt med hunden på en god måte hver eneste passering, så vil den ofte bli verre. Da er det lett å "skylde på" kastreringen. Korrelasjon vs kausalitet

2. Noen kan forsøke å oppsøke situasjoner hunden ellers ville reagert i etter den har vært kastrert for å "teste om det funker" og blir overrasket når hunden reagerer.

3. Usikre hannhunder kan ofte oppsøke andre hunder (i håp om at det er en tispe) fordi testosteronet "overstyrer" usikkerheten og gir dem et behov for å sjekke andre hunder. Usikkerheten kan gi ragg og stivt kroppspråk, som noen kan tolke som at hunden er "tøff" eller "vil dominere". Når hunden da er kastrert og testoen er borte, så forsvinner også behovet for å oppsøke andre hunder og utryggheten som lå under kommer mer frem. Da er det også lett å tro at kastreringen var årsaken. (Dvs at testo gir et mot som kamuflerer usikkerheten).

4. Hormoner påvirker også tisper og det er ikke uvanlig at de kan endre atferd rundt løpetid, f.eks bli ekstra aggressive mot andre hunder eller bli ekstra "klengete" mot eier.

5. Det er noen få tilfeller hvor en hund som ellers alltid har vært trygg har blitt utrygg av kastrering, men de er så få at det er vanskelig å vite hva som er årsaken.

Det skulle vært en kjemisk/chip kastrering også for tisper slik at man kan teste det ut på dem slik man kan gjøre med hannhunder. 

Jeg tenker at du kan enten vurdere kastrering eller høre med en dyrlege (som har kjennskap til dette) om hunden kan gå på angstdempende medisiner i perioden før, under og evt etter løpetid. Både for din del men ikke minst også for tispas del, da det virkelig ikke er godt for henne å gå med så mye stress og utrygghet i kroppen i så mange uker.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke en hund med adferdsproblemer, men vi har kastrert vår tispe på grunn av hyppige løpetiden og veldig plagsomt innbilt svangerskap hver eneste gang... Mye av adferd som da var knyttet til dette forsvant heldigvis, hun voktet mye på liggeplassen og "valpene" sine, nektet å gå ut annet enn tisseturer, osv. Har inntrykk av at adferd som er styrt av hormoner nok forsvinner. Jeg var også veldig bekymra for hvordan kastrering ville påvirke hunden, men vi har fått en mye mer avbalansert hund uten de store humørsvingningene vi hadde før i forbindelse med løpetid/innbilt svangerskap. Her jeg bor (utlandet) er det vanlig å kastrere hunder og i grunnen har jeg møtt veldig få som har hatt noen problemer i forbindelse med kastrering. Det hyppigste er vel at hunden får litt lettere for å legge på seg, men også det er individuelt. 

Anonymkode: c684f...236

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde adferdsproblemer både før og etter, merket ingen forskjell på henne. 

Anonymkode: 25986...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...