Gå til innhold

Dere med barn med autisme: var det noen tegn som liten baby?

Anbefalte innlegg

Merket dere noen tegn på autisme, eksempel fra 4-9 mnd alder, eller kom tegnene senere? Har en som smiler, ler, babler og er nysgjerrig på det rundt seg, men han er unormalt var for lyder i forhold til mine 2 andre barn. Kun 4,5 måneder enda 

Anonymkode: f1c4f...022

Fortsetter under...

Noen barn er mer var på lyder og moro-refleks utløses oftere hos disse barna, det er ikke nødvendigvis autisme, mulig en del av personlighet, medisiner/stress hos mor i graviditeten kan også påvirke dette. Babyer er generelt mer var på lyder og jeg kan se for meg at støy nivået er ganske høyt med to større søsken :) kanskje høyere enn når de to andre var små?

Anonymkode: d510b...87e

• Liker 3
  • Nyttig 1

Fullt mulig at tegnene var der fra hun var baby, og at det bare var vi som ikke så det. Vi så heller ingenting galt da barnehagen reagerte allerede under den første uka med innkjøring (11 måneder gammel). Usikker på om vi faktisk ikke så det eller om vi bare var i fornektelse. Diagnostisert med barneautisme litt før hun var 2 år.

Anonymkode: 3fb84...086

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen barn er mer var på lyder og moro-refleks utløses oftere hos disse barna, det er ikke nødvendigvis autisme, mulig en del av personlighet, medisiner/stress hos mor i graviditeten kan også påvirke dette. Babyer er generelt mer var på lyder og jeg kan se for meg at støy nivået er ganske høyt med to større søsken :) kanskje høyere enn når de to andre var små?

Anonymkode: d510b...87e

Tusen takk for beroligende svar 😊 Det er ikke støy lyder han reagerer på men eksempel lyd av miksmaster/blender - hårføner. Forstår dette er høye lyder men mine andre barn reagerte liksom aldri på dette. Vi hadde han også med på en «barnefestival» med de to eldre søsknene på 4 og 6 år der det var en som fremførte en sang og han reagerte skikkelig med å bli redd å gråte så vi måtte gå. Andre lyder går helt fint. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fullt mulig at tegnene var der fra hun var baby, og at det bare var vi som ikke så det. Vi så heller ingenting galt da barnehagen reagerte allerede under den første uka med innkjøring (11 måneder gammel). Usikker på om vi faktisk ikke så det eller om vi bare var i fornektelse. Diagnostisert med barneautisme litt før hun var 2 år.

Husker du hva det var barnehagen reagerte på og er det slik at du kan tenke tilbake å se ting som var utenfor det som er «normalt» fra hun var baby? Har dere andre i familien med autisme? Vi har ingen og leser jo at det er arvelig men regner med man kan få det selv om ingen i familien har det også? 

Min sønn ble diagnostisert rett før 2 klasse. Vi hadde merket at han var snodig, ja. Fikk "unormale" reaksjoner på ting. Barnehagen varslet ingen, de var bare stygge med ham. Selv i ettertid kan vi ikke se at vi burde reagert på noe spesielt. 

Ja, og far og farmor har også Asperger. 

Endret av Stor pike
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker du hva det var barnehagen reagerte på og er det slik at du kan tenke tilbake å se ting som var utenfor det som er «normalt» fra hun var baby? Har dere andre i familien med autisme? Vi har ingen og leser jo at det er arvelig men regner med man kan få det selv om ingen i familien har det også? 

Husker ikke konkret, men det gikk på samspill. Hun reagerte ikke på navnet sitt eller henvendelser generelt, blant annet. Ingen andre i familien med autisme.

Ja. Allerede som nyfødt på føden var han mye mer var for lyder og han reagerte spesielt kraftig når andre babyer gråt. 
Skjønte det ikke der og da (var min første) men dette ble mer og mer tydelig jo eldre han ble. 
Barselgruppe var bare å gi opp. Han skrek hysterisk bare han hørte de andre babyene. 
Jo eldre han ble jo flere tegn kom det. 
I ettertid har jeg fått flere barn, og ser at til og med graviditeten var han unormalt urolig i magen sammenlignet med de andre..

Anonymkode: 27242...680

• Hjerte 2

Er gudmor til en og når man ser tilbake, fikk diagnosen da han var rett over tre år, så tålte han ikke nærkontakt. Amming var umulig, tålte ikke å bli holdt slik man gjerne løfter/holder babyer, han ville ligge ved siden av, samt at han ikke reagerte på navnet sitt da han var 1 år. Ingen andre i fam har diagnosen, men jeg mener far er på spekteret uten at diagnose foreligger. Autisme er disgnosen og lettere tilbakestående, han har garantert noen andre bokstaver også men ikke så lett å stille de. 

Anonymkode: e3d8a...625

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merket dere noen tegn på autisme, eksempel fra 4-9 mnd alder, eller kom tegnene senere? Har en som smiler, ler, babler og er nysgjerrig på det rundt seg, men han er unormalt var for lyder i forhold til mine 2 andre barn. Kun 4,5 måneder enda 

Mye er en tilpasningsstrategi (for å overleve familien sin) som man drar med seg videre. Det er både ADHD og autisme, det ser man i hovedsak når de blir litt større- 

Anonymkode: e6125...897

Skjønte ikke noe var annerledes før han begynte i barnehagen, ca 2 år. Han sov mye, var kresen på mat og hadde noen trassanfall, men ikke noe uvanlig. Han ble ofte omtalt som å være «i forkant» ift alder, på mye unntatt det sosiale. Skarp på å lære og huske ting. Kunne vippe over i nesten fotografisk minne eller manisk opplisting av fakta. Har kunnet orientere seg geografisk tidlig, sinnsyk stedsans/retningssans.

Men start i barnehage ble det tydeligste tegnet. Her var han helt i usync med de andre, klarte ikke skape relasjoner, lekte kun ved siden av og ikke sammen med. Ekstremt kontrollbehov, ville bestemme leken og styre andre. Og begynte tidlig med utagerende adferd, trolig i frustrasjon og mangel på forståelse/mestring. Allerede etter 1 år (da var han ca 3 år) måtte han over på stor avdeling fordi han trengte noen som kunne stå imot det fysiske, han gjorde de jevnaldrende redde med utageringen. Adferden ble bedre ila barneskolen. Etter noen år klarte han å følge skoleløpet, med tilpasninger. Men sliter med det sosiale spillet og klarer ikke holde på venner. Det er det klareste tegnet i dag. Det meste andre i livet mestrer han greit. Skolefag, hygiene, ordne seg mat, noe idrett osv. Folk som møter han i et kort tidsrom skjønner neppe at han har diagnoser. Men over tid vises det noe ticks og uregulert adferd. Og han plages veldig med at han ikke får til det sosiale og mobbes en del, det knuser mammahjertet ❤️

Anonymkode: d4ec2...e24

• Hjerte 6

Annonse

Ikke noe som var helt åpenbart i den alderen. 

Hun var språklig og motorisk treg, men i nedre normalområde. Ble opplevd som veldig krevende - sov dårlig, mye misfornøyd, skrek mye, krevde enormt mye nærhet.

Hun falt ikke under normalområdet for utvikling før hun nærmet seg to år. Diagnostisert med barneautisme først da hun var ti, men et par andre diagnoser lom tidligere og hadde spesialpedagogisk oppfølging fra treårsalderen.

Anonymkode: f7897...18b

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for beroligende svar 😊 Det er ikke støy lyder han reagerer på men eksempel lyd av miksmaster/blender - hårføner. Forstår dette er høye lyder men mine andre barn reagerte liksom aldri på dette. Vi hadde han også med på en «barnefestival» med de to eldre søsknene på 4 og 6 år der det var en som fremførte en sang og han reagerte skikkelig med å bli redd å gråte så vi måtte gå. Andre lyder går helt fint. 

Dette høres ut som min førstefødte, som i dag er en høyst velfungerende 17-åring. Hun er som meg, høysensitiv (ikke Märtha-style, altså, men følsom for alle sanseinntrykk, høy grad av empati osv.). Min andre er som faren, ikke veldig følsom for noe som helst. Så det kan like gjerne være personlighet som noe annet.

Anonymkode: 142d6...217

• Nyttig 2

Når du stiler spørsmålet slik så ender du med å få svar fra de med  barn med autisme som så tegn. Men du får ikke svar fra de som så de samme tegnene og det viste seg at barnet ikke hadde autisme. Så det blir et veldig misvisende utvalg. 

Anonymkode: cf002...ad9

• Liker 6
  • Nyttig 5
Annonse

Hvorfor er det så viktig å jakte etter tegn for å få en diagnose? Alle barn er jo forskjellige. Noen lærer tregere enn andre, og noen er bare litt rare. Jeg hadde ikke sett etter tegn. Det ville vært en enorm skam å få ett barn med adhd, autisme etc. Skjønner ikke hvorfor noen til og med presentere det som om de er stolt over det. (Enten for seg selv eller familiemedlem).

Anonymkode: b4a8d...b8f

• Liker 1
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ville vært en enorm skam å få ett barn med adhd, autisme etc. Skjønner ikke hvorfor noen til og med presentere det som om de er stolt over det. (Enten for seg selv eller familiemedlem).

Anonymkode: b4a8d...b8f

Å skamme seg over sykdom eller utviklingsforstyrrelser hos barnet sitt, er mildt sagt spesielt. Med mulig unntak for FAS og andre ruspåførte diagnoser. 

Anonymkode: f7897...18b

• Liker 3
  • Nyttig 7

Så ingen tegn hos henne som baby, ga god blikkontakt,  smilte etc. Fikk diagnosen Asperger som tenåring. Men, hun var redd høye lyder som toddler. Feks støvsuger. 

Anonymkode: f9b1a...e1b

Ikke egentlig.

Skjønte i ettertid at han stimmet ved glede (kunne tolkes som helt vanlige babyspark, men det var mest i enkelte sotiasjoner). 

Han var motorisk forsinket, men innenfor normslen og tok alltid igjen. Så normalt oppsummert. 

Vanskelig med søvnen, men igjen: endel med nevrotypiske barn hadde det verre enn oss. 

Først et stykke ut i bhg alder at jeg merket dette med lydoverfølsomhet, og bare på enkelte ting. 

Han er såkalt svært høytfungerende og atypisk, så kanskje derfor tegnene ikke var særlig mange. 

Anonymkode: af8fb...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...