Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt økonomiansvar i et korps med en del unge medlemmer (akkurat over 18 år), og opplevde også at de ikke leste e-post, hvor både faktura, purringer og annen info ble sendt. Det er vel fordi e-post ikke er et kommunikasjonsverktøy unge uten kontorjobb forholder seg til. Tenker at å sende en sms samtidig som e-post går ut, er en tilrettelegging som man kan gi dem når de er så unge. Jeg har selv ikke lyd på mobilen, og tar ofte ikke telefonen ved ukjent nummer, så det er nok ikke en ungdomsårene (jeg er 40 +). Men hvis jeg venter en pakke eller lignende, så tar jeg telefonen, da. 

Anonymkode: 3e3ac...376

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har holdt på å sende ut jobbtilbud for sommerjobb, men får nesten ingen svar. Etter noen dager ringer vi til de vi er mest interessert i, men de svarer ikke på telefonen. En eller to dager etterpå sender de sms og sier at de fremdeles er like interessert i jobben.

Dette skjer med nesten alle de unge vi ønsker å ansette i sommerjobb.

Er det normalt? 

Anonymkode: edf67...1cf

Ja. Jeg jobber med ungdom og de sjekker ikke e-post. Vi må sende sms og si ifra om at e-post er sendt og be dem lese den. De svarer heller ikke på telefon fra nummer de ikke kjenner. Veldig tungvint, men sånn er det blitt.

Anonymkode: 229d5...447

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tingen med telefon salg er jo at det er mulig å reservere seg mot dette. Har ikke blitt ringt av en eneste telefon selger eller telefon undersøkelse siden jeg reserverte meg for ca 12 år siden. Veldig slapp unnskyldning. 

Det verste som skjer viss mann tar telefonen og det er noen mann ikke vil prate med så er det faktisk mulig å legge på.

Skal innrømme at jeg selv ikke tar telefonen når det ringes med retningsnummer fra et land jeg ikke har noen kjente i.

Anonymkode: 22541...03e

Jeg kan ikke reservere meg pga en kan ikke når en har firma

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbtelefon og kan reservere meg (noe jeg og har gjort).

Anonymkode: 9f732...d14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jobbtelefon og kan reservere meg (noe jeg og har gjort).

For øvrig, har to AS-er.

Skrevet

Ja, det er nok ganske vanlig. Og når de har kommet seg dit at de har begynt i jobben, sender de gjerne melding midt på natten for å spørre om ting som kunne ha ventet til de kom på jobb😂

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange sjekker ikke e-posten sin jevnlig, og mange glemmer jo å sjekke søppelpost. Personlig sjekker jeg e-post og søppelpost hver eneste dag for å være sikker på at jeg ikke går glipp av noe viktig, men det er nå meg da. Kan godt forstå at ungdommer ikke følger opp e-post. 

Finnes også mange av de som har mobil på lydløs hele tiden og som ikke svarer på mobil når fremmed nummer ringer. Det er jo såklart veldig dumt når man har søkt jobb og venter på svar på søknaden sin, men er jo mange som er sånn da.

Anonymkode: 5d2bc...e81

Skrevet

Jeg trodde det var vanlig å ringe med beskjed om jobbtilbud, og om søkeren ikke svarer så blir det sendt en SMS av typen "du har fått jobben, ringer deg igjen i morgen kl x, gi beskjed om det ikke passer. Hilsen HR-Trude i Bjarnes Bedrift as".

Det er hvertfall slik jeg har fått samtlige jobbtilbud de siste... 20 årene eller så.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke normalt. Alt av viktig jobbrelatert informasjon, inkludert jobbtilbud, går vanligvis via epost. Det er ikke normalt å verken ringe eller sende SMS. Jobbtilbud skal være skriftlig. 

Gidder man ikke å sjekke eposten etter å søkt jobb, er man jo ikke interessert i det hele tatt. Og da fortjener man heller ingen jobb. 

Mange unge i dag virker fullstendig hjelpesløse, de klarer ikke å kommunisere på nettet engang... 

Anonymkode: 0a71e...773

Nei, det er helt vanlig å ringe og ta en samtale og si at man sender over tilbudet skriftlig dersom man fremdeles er interessert.

Anonymkode: fc108...9a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Er mulig å ha jobb telefon og privat telefon viss telefonsalg er et stort problem på fritiden. Antar at viss nummeret ditt er knyttet til firma så bør du i det minste ta telefonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er ganske normalt ja, men må også få skryte litt av de unge, for de utvikler seg mye på 4-5 år! 

Vi holder på med en rekrutteringsprosess der vi skal ha noen med minimum bachelor, gjerne master. Mange nyutdannede på 22-23 år har søkt, og de er lynraske til å følge opp, svarer godt for seg, deltar på teams uten problemer osv, og er generelt veldig på tilbudssiden. Så det virker som mange modnes veldig gjennom studietiden. Flere av de nyutdannede danker ut de eldre med litt mer erfaring. 

Anonymkode: 98b78...7f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 13.30):

Så dere ringer men får ikke svar, så sender dere ut SMS for å avtale at dere skal ringe, og på telefonen avtaler dere at dere skal sende e-post. Dette må jo stjele mye tid.
Er det ikke rimeligere å forvente at de som er voksne nok til å søke jobb, også er voksne nok til å sjekke mailen sin?

For å snu litt på det, hvor mye tid er det rimelig at vi bruker på å spesialtilrettelegge slik? Tiden jeg bruker på å mase på ungdommer, er tid jeg ikke får brukt med pasientene våre. Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde fått rasende pårørende på nakken om jeg valgte å bruke så mye arbeidstid på annet enn tid sammen med pasientene. Det komiske er at de sinte pårørende gjerne er foreldrene til de ungdommene jeg ikke får tak i. Så vi har ansvaret for deres gamle foreldre, og i tillegg forventer de at vi skal bruke tid på å oppdra ungdommene deres selv om vi er presset på tid fra før?

Anonymkode: edf67...1cf

Det tar ikke noe mer tid enn å lage masse jobbtilbud, sende de ut, og vente på å se om de blir besvart.

Siden vi har snakket med kandidatene, og fått avklart at de fortsatt er interessert i tilbudet, så har vi aldri måtte bruke tid på å sende ut ett skriftlig tilbud som ikke blir besvart, eller som de takker nei til.

Det tar ikke mer enn noen minutter å prøve ringe en kandidat, og sende sms. Og hvis kandidaten svarer på telefonen, så kan vi få avklart eventuelle spørsmål samtidig.

Anonymkode: 7dd7d...0ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 12.35):

90% av de som ringer meg, er telefonselgere. 

Jeg blir aldri ringt av telefonselgere, men så har jeg også fjernet nummeret mitt fra 1881 og Gule Sider. De som trenger nummeret mitt har det allerede – det trenger ikke å stå offentlig for hele jordkloden å se.

Anonymkode: 0ce1a...32a

• Liker 2
Skrevet

18-åringene på min arbeidsplass bruker ikke e-post, og når de må så får de enten ikke til å logge inn, eller så er den ikke synkronisert slik at de ikke mottar det de skal motta. Utrolig slitsomt når mye enda foregår over e-post. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er mulig å ha jobb telefon og privat telefon viss telefonsalg er et stort problem på fritiden. Antar at viss nummeret ditt er knyttet til firma så bør du i det minste ta telefonen.

Tar alle telefoner som ringer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er hverken deg eller ungdommen. Problemet ligger hos svindlere og selgere. Blir vi kvitt de så er også problemet borte.

Anonymkode: ecca2...0a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Problemet er hverken deg eller ungdommen. Problemet ligger hos svindlere og selgere. Blir vi kvitt de så er også problemet borte.

Anonymkode: ecca2...0a6

Har ikke blitt ringt fra en selger på årevis. Eneste svindler som ringer er med en landkode utenfor Europa og da er det innefor å ikke svare. Fjern nummer fra gulesider og reserver nummer mot telefonsalg. Problem løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...