AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Vi har holdt på å sende ut jobbtilbud for sommerjobb, men får nesten ingen svar. Etter noen dager ringer vi til de vi er mest interessert i, men de svarer ikke på telefonen. En eller to dager etterpå sender de sms og sier at de fremdeles er like interessert i jobben. Dette skjer med nesten alle de unge vi ønsker å ansette i sommerjobb. Er det normalt? Anonymkode: edf67...1cf 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Tipper det er mange som ikke leser e-post. Jeg ville sendt en sms, med informasjon om at tilbud er sendt per e-post, og at de må svare innen xxx. Anonymkode: cfdf0...18f 17
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tipper det er mange som ikke leser e-post. Jeg ville sendt en sms, med informasjon om at tilbud er sendt per e-post, og at de må svare innen xxx. Anonymkode: cfdf0...18f Er det ikke veldig uvanlig å ikke lese e-post? Det er gjerne der man får all posten sin, eller hvert fall varsel om post i Digipost, varsel om regning i nettbanken, og også varslinger om beskjeder fra skole. Anonymkode: edf67...1cf 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai De leser ikke epost og svarer ikke på nummer de ikke kjenner, men jobb vil de ha? Anonymkode: 7685f...fac 19 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Har man søkt på en jobb, sjekker man eposten jevnlig. De som ikke svarer ville jeg antatt var uinteressert. Hadde ikke kastet bort energi på å ringe rundt etter folk som ikke gidder å svare på epost, ihvertfall ikke når det bare er snakk om en sommerjobb. Anonymkode: 0a71e...773 16 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai Som jobbsøker har jeg sett flere og flere stillingsannonser der det står, at i denne jobben forventes det at mann kan snakke på telefonen. Synes også en god del voksene har sluttet å svare når mann ringer de på telefon. Gjelder ikke kun 18 åringer. Anonymkode: 22541...03e 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De leser ikke epost og svarer ikke på nummer de ikke kjenner, men jobb vil de ha? Anonymkode: 7685f...fac De mener sikkert at det er arbeidsgiver sitt ansvar å følge opp den jobben de søker på. Helst tilrettelegge alt og legge det ferdig servert i fanget dere. Anonymkode: 09cc7...8a2 8 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai Ser her så havnet noen av disse mailene i søppel. Så vi sa til ungdommen her, husk å sjekke søppel posten og Så mailen med lærling kontrakta hos ene her havnet i søppel. Ble da oppdaget 2 uker seinere. For der får en ikke varsel om at en har mail en gang Anonymkode: b5ccd...029 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det ikke veldig uvanlig å ikke lese e-post? Det er gjerne der man får all posten sin, eller hvert fall varsel om post i Digipost, varsel om regning i nettbanken, og også varslinger om beskjeder fra skole. Anonymkode: edf67...1cf Jeg sjekket aldri eposten min i starten av 20-årene, for jeg fikk uansett aldri mail. Digipost kom max én gang i året, trengte ikke varsel om de tre regningene jeg betalte månedlig, jobbmeldingen kom gjennom en annen portal og jeg gikk ikke på skole. Men så gikk jeg glipp av en mail om jobbintervju fordi jeg ikke hadde fått varsel på telefonen, og da lærte jeg å sjekke i hvert fall ukentlig frem til jeg fikk flere viktige mail. Anonymkode: ea09f...969 2
BeepBoop Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som jobbsøker har jeg sett flere og flere stillingsannonser der det står, at i denne jobben forventes det at mann kan snakke på telefonen. Synes også en god del voksene har sluttet å svare når mann ringer de på telefon. Gjelder ikke kun 18 åringer. Anonymkode: 22541...03e Dette. Jeg er over 50, kjører lastebil og leverer gods. Nesten uten unntak så svarer ikke privatpersoner på telefon, og de fleste jeg leverer til er godt over 18. Jeg eier ikke skam og ringer de opp flere ganger, svarer de ikke på 3. forsøk rett etter hverandre så kjører jeg videre og sender en sms om at jeg forsøkte å levere når jeg har tid til å stoppe. Da får jeg sutring om at de ikke kjente igjen nummeret og regnet med at det var salg. Samme for meg, jeg har ikke tid til å snu, de får vente til neste utlevering. Folk har blitt helt ubrukelige på å svare i telefon, det blir bare verre og verre. 15 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De leser ikke epost og svarer ikke på nummer de ikke kjenner, men jobb vil de ha? Anonymkode: 7685f...fac Telefonnummeret kjenner de fordi vi ringte for å avtale intervju. Telefonnummeret står også i annonsen, og på 1881. Det var like vanskelig å komme i kontakt med ungdommene for å avtale intervju, men jeg trodde det skyldes at de ikke var interessert. Vi fikk inn drøyt hundre søknader, men det var bare rundt 15 som svarte da vi tok kontakt for å avtale intervju. I ettertid er det riktignok rundt 9 stykker som har sendt oss mail om at de takker ja til intervju, men de kom 2–4 uker for sent. Blir ikke overrasket om disse mailene fortsetter å komme også de neste par ukene. Jeg synes det er veldig merkelig oppførsel når de ellers gir uttrykk for at de er veldig interessert i jobben. Anonymkode: edf67...1cf 4 4
Fru Uperfekt Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai BeepBoop skrev (8 minutter siden): Dette. Jeg er over 50, kjører lastebil og leverer gods. Nesten uten unntak så svarer ikke privatpersoner på telefon, og de fleste jeg leverer til er godt over 18. Jeg eier ikke skam og ringer de opp flere ganger, svarer de ikke på 3. forsøk rett etter hverandre så kjører jeg videre og sender en sms om at jeg forsøkte å levere når jeg har tid til å stoppe. Da får jeg sutring om at de ikke kjente igjen nummeret og regnet med at det var salg. Samme for meg, jeg har ikke tid til å snu, de får vente til neste utlevering. Folk har blitt helt ubrukelige på å svare i telefon, det blir bare verre og verre. Jeg har fått de smsene flere ganger uten at tlf har ringt, men så er jeg en av de som svarer tlf min 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai E-poster kan havne i søppelposten. Jeg synes også det er ganske dårlig at det sendes ut tilbud på mail først. Vi ringer alltid først, og sier at vi ønsker tilby noen jobb, og hvis de sier de fortsatt er interessert så sender vi eposten med skiftelig tilbud. Hvis de ikke svarer på første forsøket, så sender vi en melding eller legger igjen beskjed om at vi har prøvd få tak i dem ang jobb, og ber de ringe tilbake. Og eventuelt ny sms dagen etter med frist på å kontakte oss før vi går videre. Vi velger å være ekstra tydelige til til unge som har ingen/lite erfaring fra arbeidslivet. Anonymkode: 7dd7d...0ab 2 3
Mandagsunge Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai Ja. Ungdom generelt bruker kun mail til å registrere brukarkontoar, ikkje til kommunikasjon; det høyrer arbeidslivet til, og for dei som ikkje har hatt ein jobb så er det ingenting naturleg i at viktige ting skjer der. Mange av dei liker heller ikkje å snakke i telefon, og svarer generelt ikkje på oppringingar med mindre dei kjenner den som ringer. Den foretrukne kommunikasjonsformen blant elevane mine er snapchat. Med oss lærarar er det meldingar i skuleplattformen (Itslearning). 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Hvis de ikke kan kommunisere med en arbeidsgiver på mail eller telefon, er det da egentlig disse dere vil ansette? Anonymkode: 16db2...d90 5 8
Flintis Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai BeepBoop skrev (13 minutter siden): Dette. Jeg er over 50, kjører lastebil og leverer gods. Nesten uten unntak så svarer ikke privatpersoner på telefon, og de fleste jeg leverer til er godt over 18. Jeg eier ikke skam og ringer de opp flere ganger, svarer de ikke på 3. forsøk rett etter hverandre så kjører jeg videre og sender en sms om at jeg forsøkte å levere når jeg har tid til å stoppe. Da får jeg sutring om at de ikke kjente igjen nummeret og regnet med at det var salg. Samme for meg, jeg har ikke tid til å snu, de får vente til neste utlevering. Folk har blitt helt ubrukelige på å svare i telefon, det blir bare verre og verre. Det kan være lurt å sende en SMS dagen før med beskjed om at de blir oppringt så de får lagret nummeret. Salg er noe dritt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det ikke veldig uvanlig å ikke lese e-post? Det er gjerne der man får all posten sin, eller hvert fall varsel om post i Digipost, varsel om regning i nettbanken, og også varslinger om beskjeder fra skole. Anonymkode: edf67...1cf For en 18-åring er gjerne ikke e-post det de bruker mest. Anonymkode: 0a3b4...a42 1
Sirah Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis de ikke kan kommunisere med en arbeidsgiver på mail eller telefon, er det da egentlig disse dere vil ansette? Anonymkode: 16db2...d90 Tenker det samme. Helt ok at de ikke svarer på timen, men i løpet av et par dager må man forvente svar i en sånn prosess. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis de ikke kan kommunisere med en arbeidsgiver på mail eller telefon, er det da egentlig disse dere vil ansette? Anonymkode: 16db2...d90 Du forstår deg ikke på ungdommer tydeligvis. Dette opplever vi hvert år når vi skal ansette studenter. De er trege på e-post, og nesten ingen snakker i telefon lenger - og hvertfall ikke hvis andre hører på. Anonymkode: 0a3b4...a42 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai Jeg hadde for en tid tilbake ansvar for ansettelse av unge. Bådde sommerjobb og deltid. Søknad ble sendt pr mail, og vi svarte alle inkomne søknader om at videre kommunikasjon ble gjort via epost og telefon. Når aktuelle kandidater LIKEVEL ikke svarte på epost eller telefon så var det ingen nåde. Sånne ville jeg ikke ha ansatt. Men herregud det var mye rart: "Hatt det for travelt til å ta telefonen/sjekke epost" "Vet ikke hvordan jeg logger inn på epost" "Hvorfor sa du ikke fra?" "Kan du snakke med mamma først?" Anonymkode: c53eb...f48 5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå