AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:22 #1 Skrevet onsdag kl 08:22 Jeg har vært sykemeldt i snart et år, men er nær på å returnere til 100% stilling. Vet at om jeg når maksdato er det 6 måneder med opptjening av ny sykepengeperiode, men hvordan fungerer det om jeg er tilbake i 100% stilling kort tid før masdato? Det står ikke noe jeg kan finne om dette? Eksempel: hvis maksdato er 1. juli og jeg går tilbake til full jobb fra og med 20. juni, er det da noen utvidet periode for opptjening av rett til sykepenger? Det står masse om overgang til AAP og slikt, men det er jo ikke aktuelt for meg heldigvis. Blir likevel ikke klok på hvordan å returnere til jobb så tett på maksdato påvirker sykepengeperioden?? Anonymkode: 946de...b5b
Summeer Skrevet onsdag kl 08:30 #2 Skrevet onsdag kl 08:30 Du har et visst antall dager sykepenger der resterende dager regnes ut basert på dager du har fått sykepenger de siste tre årene. Dager brukt av sykepenge-potten nullstilles når du ikke har brukt noen på 26 uker. Dvs om du går tilbake i 100% jobb når det er ca 10 dager igjen med sykepenger så skyver du de dagene foran deg inntill du har gått 26 uker uten sykepenger fra staten (arbeidsgiverperioden er unntatt). 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:46 #4 Skrevet onsdag kl 08:46 Summeer skrev (13 minutter siden): Du har et visst antall dager sykepenger der resterende dager regnes ut basert på dager du har fått sykepenger de siste tre årene. Dager brukt av sykepenge-potten nullstilles når du ikke har brukt noen på 26 uker. Dvs om du går tilbake i 100% jobb når det er ca 10 dager igjen med sykepenger så skyver du de dagene foran deg inntill du har gått 26 uker uten sykepenger fra staten (arbeidsgiverperioden er unntatt). OK, så det blir omtrent som en ca 10 dagers "buffer" før det er "tomt" for sykepenger før det har gått et halvt år? Men etter endt sykemelding så slår vel også arbeidsgiverperioden på 16 dager inn igjen etter en gitt tid? Er det 14 dager selv etter langt fravær? Synes egentlig sykemeldingsreglene er ganske greie, men akkurat det med når en ikke når maksdato (antakelig) og skal tilbake til 100% er litt forvirrende... Anonymkode: 946de...b5b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:47 #5 Skrevet onsdag kl 08:47 Hedda-78 skrev (9 minutter siden): https://www.nav.no/sykepenger#hvor-lenge Har allerede finlest den, men fant ikke svar på akkurat dette. Den omhandler mer dersom maksdato er nådd sånn jeg leser den? TS Anonymkode: 946de...b5b
Summeer Skrevet onsdag kl 13:15 #6 Skrevet onsdag kl 13:15 Generelt sett er det ja, du har bufferen på 16 dagers arbeidsgiverperiode+10 dager sykepenger fra nav du skyver foran deg det neste halvåret. Men antallet dager kan påvirkes til å være flere, avhengig av hvordan sykepenger har blitt utbetalt de siste tre årene. Og arbeidsgiver kan søke om å fritas fra arbeidsgiverperioden dersom du har høyt fravær (over 35 dager siste året regnes som høyt fravær) og/eller er kronisk syk. Da har du kun de 10 dagene, mens kvoten totalt blir noe utvidet så du kan ha flere sykepenger dager dersom arbeidsgiver fritas fra arbeidsgiverperioden.
Hedda-78 Skrevet onsdag kl 15:41 #7 Skrevet onsdag kl 15:41 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har allerede finlest den, men fant ikke svar på akkurat dette. Den omhandler mer dersom maksdato er nådd sånn jeg leser den? TS Anonymkode: 946de...b5b Det står ikke helt tydelig, man må lese litt mellom linjene. Men det står jo at dersom du ikke har brukt opp de 52 ukene, så vil du beholde sykepengerettighetene for de gjenværende dagene/ukene. Så hvis du har brukt 50 uker og begynner å jobbe igjen, og du blir syk igjen før det har gått 26 uker, så har du rett på sykepenger i 2 uker før du da når maxdato. Men dersom du jobber i 26 uker og deretter blir syk igjen, får du ny rett på 52 uker sykepenger.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:49 #8 Skrevet onsdag kl 15:49 Hedda-78 skrev (7 minutter siden): Det står ikke helt tydelig, man må lese litt mellom linjene. Men det står jo at dersom du ikke har brukt opp de 52 ukene, så vil du beholde sykepengerettighetene for de gjenværende dagene/ukene. Så hvis du har brukt 50 uker og begynner å jobbe igjen, og du blir syk igjen før det har gått 26 uker, så har du rett på sykepenger i 2 uker før du da når maxdato. Men dersom du jobber i 26 uker og deretter blir syk igjen, får du ny rett på 52 uker sykepenger. Virker som en grei forklaring, og virker som du har peil på dette. Vet du derfor hva som skjer hvis du har fritak for arbeidsgiverperioden, altså at NAV betaler sykepenger fra første fraværsdag? Anonymkode: af3cf...762
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:52 #9 Skrevet onsdag kl 15:52 For å si det enkelt: Opptjeningen starter dagen etter perioden siste utbetaling gjelder for. Det vil si, du starter opptjeningen den 21. juni hvis siste utbetaling er 20. juni. Når det har gått 26 uker uten utbetaling fra Nav, har du opptjent ny rett. Hvis du er syk i arbeidsgiverperioden så avbrytes ikke opptjeningen av ny rett. Anonymkode: 77493...77b
Hedda-78 Skrevet onsdag kl 16:23 #10 Skrevet onsdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virker som en grei forklaring, og virker som du har peil på dette. Vet du derfor hva som skjer hvis du har fritak for arbeidsgiverperioden, altså at NAV betaler sykepenger fra første fraværsdag? Anonymkode: af3cf...762 Jeg antar at det du lurer på, er om det isåfall fortsatt tels som "arbeidsgiverperiode", eller om du da umiddelbart begynner å ta av de gjenværende 10 dagene med sykepenger til maxdato. Det vet jeg ikke, og jeg klarte ikke å finne det på nav sine sider heller. Det virker en smule omstendelig å få nav til å dekke arbeidsgiverperioden. Det er lang saksbehandligstid, står det. https://www.nav.no/kronisk-syk-eller-gravid#nar
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:41 #11 Skrevet onsdag kl 16:41 AnonymBruker skrev (7 timer siden): OK, så det blir omtrent som en ca 10 dagers "buffer" før det er "tomt" for sykepenger før det har gått et halvt år? Men etter endt sykemelding så slår vel også arbeidsgiverperioden på 16 dager inn igjen etter en gitt tid? Er det 14 dager selv etter langt fravær? Synes egentlig sykemeldingsreglene er ganske greie, men akkurat det med når en ikke når maksdato (antakelig) og skal tilbake til 100% er litt forvirrende... Anonymkode: 946de...b5b Sykepenger i arbeidsgiverperioden - nav.no Du må ha arbeidet i minst fire uker for å opparbeidet arbeidsgiverperiode. Husk at dersom du avvikler ferie etter ferieloven 21 virkedager/fire uker +en dag, så forskyver dette maksdato tilsvarende. Etter fire uker har du da arbeidsgiverperioden 16 dager, og resterende ti dager fra NAV. Er du ikke frisk igjen da, er det AAP som du må søke på. Normalt pleier saksbehandler hos NAV anbefale å søke AAP dersom det er usikkert på om du er friskmeldt når maksdato er ute. Anonymkode: cad20...67b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:47 #12 Skrevet onsdag kl 16:47 Hedda-78 skrev (21 minutter siden): Jeg antar at det du lurer på, er om det isåfall fortsatt tels som "arbeidsgiverperiode", eller om du da umiddelbart begynner å ta av de gjenværende 10 dagene med sykepenger til maxdato. Det vet jeg ikke, og jeg klarte ikke å finne det på nav sine sider heller. Det virker en smule omstendelig å få nav til å dekke arbeidsgiverperioden. Det er lang saksbehandligstid, står det. https://www.nav.no/kronisk-syk-eller-gravid#nar Jeg har allerede vedtak på at det er dekket, og det skal ikke veldig mye til - ikke for min del i hvert fall. Jeg har en diagnose som tilsier økt hyppighet i fravær, noe som var eneste begrunnelsen NAV la ved i godkjenningsvedtaket. Men ja, jeg spurte, og lurer på, om hvordan det blir når man har fritak fra denne perioden. Jeg vet at arbeidsplassen da kan (og gjør i mitt tilfelle) søke om SP fra første fraværsdag, også egenmeldt. Det kom noe bardust på meg, da jeg ikke tenkte over at det kunne spille inn at arb.giver har dette fritaket ifm. med mitt fravær. Har forsøkt å spørre NAV, men som vanlig så er det ikke lett å få et konkret svar vedr. egen sak der, får bare kopier av informasjon fra NAVs sider som jeg lett kan finne frem selv 😕 Så derav spørsmålet Anonymkode: af3cf...762
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:48 #13 Skrevet onsdag kl 16:48 Hedda-78 skrev (24 minutter siden): Det virker en smule omstendelig å få nav til å dekke arbeidsgiverperioden. Det er lang saksbehandligstid, står det. Glemte å kommentere denne, men de innvilget i løpet av tre kalenderuker i arb.giver/mitt tilfelle. Anonymkode: af3cf...762
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå