AnonymBruker Skrevet 28. mai #21 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor? Forstår meg virkelig ikke på skatt 🙈 Ufør, 17000 i restskatt, betalte det allerede i april. Anonymkode: c7c24...4f2 Hvorfor betale så tidlig? Hadde du ventet til 31. mai ville du fått renter på pengene i minst en måned ekstra. Anonymkode: 8ece4...a21
AnonymBruker Skrevet 28. mai #22 Skrevet 28. mai Betaler litt over 300 000. Forfall 30.5. Anonymkode: ebea9...475
AnonymBruker Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai newman01 skrev (20 timer siden): Dumt å dra på seg 14 måneder med renter... Det er rentefritt om det betales før mandag. Venter du på feriepengene må du betale renter fra juli 2024 til september 2025... Det er mye unødvendige rentekostnader Takket være KG visste jeg dette med renter. Tidligere år har jeg betalt inn så sent som mulig, fordi jeg mente det var høyere avkastning på høyrentekontoen min. Men dengang ei. Så i år betalte jeg med forfall i går, for å være sikker. Og jeg som hadde nesten 400 000 kr i fjor. Men, men, så lenge man lærer, må det være det beste. Nytter ikke gråte over spilt melk Anonymkode: 36c75...1f0
AnonymBruker Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor betale så tidlig? Hadde du ventet til 31. mai ville du fått renter på pengene i minst en måned ekstra. Anonymkode: 8ece4...a21 Fordi jeg forstår meg ikke helt på skatt, på hva som lønner seg og hvorfor. Jeg forstår det grunnleggende og jeg hater å ha gjeld så jeg betalte det for å bli kvitt det. Har aldri hatt noen som har forklart meg økonomi så her er alt veldig grunnleggende: få lønn, betale regninger, spare litt, blakk igjen. Forstår ikke fond og fondsparing, formueskatt eller fordel å ha gjeld heller. Finnes det en bok som heter "skatt for idioter" der ute? Anonymkode: c7c24...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #25 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi jeg forstår meg ikke helt på skatt, på hva som lønner seg og hvorfor. Jeg forstår det grunnleggende og jeg hater å ha gjeld så jeg betalte det for å bli kvitt det. Har aldri hatt noen som har forklart meg økonomi så her er alt veldig grunnleggende: få lønn, betale regninger, spare litt, blakk igjen. Forstår ikke fond og fondsparing, formueskatt eller fordel å ha gjeld heller. Finnes det en bok som heter "skatt for idioter" der ute? Anonymkode: c7c24...4f2 Dette er faktisk blant de dummeste utsagnene jeg vet om. Jeg har heller aldri hatt noen som har "forklart meg økonomi". Lurer man på noe så sjekker man det opp. Anonymkode: eff60...7eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #26 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi jeg forstår meg ikke helt på skatt, på hva som lønner seg og hvorfor. Jeg forstår det grunnleggende og jeg hater å ha gjeld så jeg betalte det for å bli kvitt det. Har aldri hatt noen som har forklart meg økonomi så her er alt veldig grunnleggende: få lønn, betale regninger, spare litt, blakk igjen. Forstår ikke fond og fondsparing, formueskatt eller fordel å ha gjeld heller. Finnes det en bok som heter "skatt for idioter" der ute? Anonymkode: c7c24...4f2 "Skatt for idioter" er allerede utgitt av staten. Den heter "Skatte-ABC". Det du ettetlyser er nok "Skatt for smartinger". Den er meg bekjent, ikke utgitt ennå dessverre. Anonymkode: 5e20b...3a1
Macaron Skrevet 29. mai #27 Skrevet 29. mai Lurte også på det med fordallsdagen, om det ble fo sent inn. Må inn og sjekke om jeg la inn forfall i morgen. Fikk bare 19tusen i restskatt da.
AnonymBruker Skrevet 29. mai #28 Skrevet 29. mai D-dag for skattefuten. Da blir det invasjon av kroner på skattefutens konto... Anonymkode: 6599d...880
AnonymBruker Skrevet 29. mai #29 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fordi jeg forstår meg ikke helt på skatt, på hva som lønner seg og hvorfor. Jeg forstår det grunnleggende og jeg hater å ha gjeld så jeg betalte det for å bli kvitt det. Har aldri hatt noen som har forklart meg økonomi så her er alt veldig grunnleggende: få lønn, betale regninger, spare litt, blakk igjen. Forstår ikke fond og fondsparing, formueskatt eller fordel å ha gjeld heller. Finnes det en bok som heter "skatt for idioter" der ute? Anonymkode: c7c24...4f2 Så lenge du er en vanlig lønnsmottaker og ikke klarer å spare noe som helst, er det å bli kvitt gjeld et godt utgangspunkt. Du vil heller aldri få store summer i restskatt så lenge du trekker normalt på hver lønn. Jeg driver et AS og tar ut større utbytte hvert år, i stedet for å betale forskuddsskatt, sparer jeg de pengene til restskatten bør betales. Det er det eneste jeg forstår av sånt Er totalt blåst når det kommer til tall og matematikk og forstår meg ikke på fond eller aksjer. At jeg klarer å drive et vellykket AS, er fordi jeg kan kjøp og salg og ser hvilke produkter kundene ønsker. Ellers fikser regnskapsføreren og revisor det meste hvis jeg lurer på noe. Jeg har brukt pengene mine til å betale huslånet, det føler jeg var smart i mitt tilfelle. Har betalt hardt ned på det og er nå gjeldfri, men tok et rammelån på et par mill for "frihetens skyld". Sikkert ikke det smarteste, men for meg føles det godt og riktig. Har en god pensjonssparing, ellers tenker jeg at penger skal brukes og nå som jeg har blitt godt voksen, unner jeg meg fri og litt luksus i hverdagen i stedet for å betale på huslånet. Føler huset mitt er en smart investering for framtiden uansett. Anonymkode: 36c75...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #30 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har restskatt og har ikke tenkt å betale innen 31.mai nei. Som i fjor kommer jeg til å betale inn i to terminer, 15. august og 15.september, siden beløpet er på 21 000 kr blir det delt på to, og jeg vil betale rundt 11 000 kr i august og september.. Selv om jeg har begynt å sette av penger på konto nå til å betale det i august og september. Jeg betaler heller ned på kredittkortene mine. Men rentekostnader på 21 000 kr er ikke mye. Men jeg skjønner veldig godt de som betaler innen 31.mai når de har restskatt på så mye som 50 000 kr, 200 000 kr osv og har penger tilgjengelig.. Det blir jo en god del mer i renter med så høye beløp. Men for de fleste som har lave beløp på restskatt så utgjør ikke rentene så alt for mye. Anonymkode: 24b1c...b1c Fikk restskatt på grunn av innskuddsrenter /sparing kr 30 000 og betalte første avdrag kr. 15.000 m/ forfall den 28.05, og øvrige blir betalt over flere terminer. Anonymkode: bb6b5...894
AnonymBruker Skrevet 29. mai #31 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så lenge du er en vanlig lønnsmottaker og ikke klarer å spare noe som helst, er det å bli kvitt gjeld et godt utgangspunkt. Du vil heller aldri få store summer i restskatt så lenge du trekker normalt på hver lønn. Jeg driver et AS og tar ut større utbytte hvert år, i stedet for å betale forskuddsskatt, sparer jeg de pengene til restskatten bør betales. Det er det eneste jeg forstår av sånt Er totalt blåst når det kommer til tall og matematikk og forstår meg ikke på fond eller aksjer. At jeg klarer å drive et vellykket AS, er fordi jeg kan kjøp og salg og ser hvilke produkter kundene ønsker. Ellers fikser regnskapsføreren og revisor det meste hvis jeg lurer på noe. Jeg har brukt pengene mine til å betale huslånet, det føler jeg var smart i mitt tilfelle. Har betalt hardt ned på det og er nå gjeldfri, men tok et rammelån på et par mill for "frihetens skyld". Sikkert ikke det smarteste, men for meg føles det godt og riktig. Har en god pensjonssparing, ellers tenker jeg at penger skal brukes og nå som jeg har blitt godt voksen, unner jeg meg fri og litt luksus i hverdagen i stedet for å betale på huslånet. Føler huset mitt er en smart investering for framtiden uansett. Anonymkode: 36c75...1f0 Jeg har også jobbet hardt for å bli gjelder, har under 400K igjen men har 700K på spareavtalekonto ( fikk nylig erstatning). Vet ikke hva som er best: betale ut eller ha buffer? Luksusproblem i min verden. Jeg betaler skatt og sjekker fradrag (er ikke mange av dem nå som barna er store), og så går tingene sin gang. Partner og jeg kjøpte nylig ny bil, så jeg har billån for første gang på 8 år, det er eneste gjeld jeg har. Jeg har prøvd å sette meg inni økonomi, fond, tips og triks men det faller ikke naturlig for meg, jeg blir bare ikke smartere. Alle kan ikke mestre alt og så lenge som alt er på plass i hverdagen og ting "går opp" sier jeg meg fornøyd. Jeg bandt renta i 2020 under korona, kjenner mange som er smartere økonomisk enn meg som angrer på at de ikke gjorde det samme 🥸 Anonymkode: c7c24...4f2
newman01 Skrevet 29. mai #32 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også jobbet hardt for å bli gjelder, har under 400K igjen men har 700K på spareavtalekonto ( fikk nylig erstatning). Vet ikke hva som er best: betale ut eller ha buffer? Luksusproblem i min verden. Jeg betaler skatt og sjekker fradrag (er ikke mange av dem nå som barna er store), og så går tingene sin gang. Partner og jeg kjøpte nylig ny bil, så jeg har billån for første gang på 8 år, det er eneste gjeld jeg har. Jeg har prøvd å sette meg inni økonomi, fond, tips og triks men det faller ikke naturlig for meg, jeg blir bare ikke smartere. Alle kan ikke mestre alt og så lenge som alt er på plass i hverdagen og ting "går opp" sier jeg meg fornøyd. Jeg bandt renta i 2020 under korona, kjenner mange som er smartere økonomisk enn meg som angrer på at de ikke gjorde det samme 🥸 Anonymkode: c7c24...4f2 Så du har huslån på fastrente, 700k på sparekonto og et billån med rente på 6-7-8%? Sistnevnte ikke spesielt optimalt siden man får 5% rente på sparekontoen… 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå