RealistiskDot Skrevet 29. mai #21 Skrevet 29. mai (endret) Skjønner at mange unge ikke gidder å jobbe når de vet at milliarder av penger fra staten går til korrupte internasjonale organer, korrupte land, korrupte ledere og "grønne" prosjekter som aldri vil funke. Kutt ut sløsingen og bruk det heller på Norge så vil folk se nytten av å betale skatt. Endret 29. mai av RealistiskDot 4 2
umAxa Skrevet 29. mai #22 Skrevet 29. mai Athod skrev (16 timer siden): Ja man må finne løsninger på sikt, men pr nå så syns jeg det er helt greit at de prøver å finne løsninger som ikke går ut over de som reelt ikke klarer å jobbe. Det har vi råd til for øyeblikket. Det er ikke akkurat sånn at uføretrygdede velter seg i luksus med dagens høye levekostnader. Kutter man mye i ytelsene nå så blir det en del fattigdom og triste liv. Den perfekte løsning der ingen tar skade vil alltid være den hellige gral, og det er verdt å prøve å finne den selv om den sannsynligvis ikke finnes. Hva vi har er dagens systemer på godt og vondt - og vi får se om vi må det må litt mer vondt til for å finne det gode. Sitat Det er ikke akkurat sånn at uføretrygdede velter seg i luksus med dagens høye levekostnader. Kutter man mye i ytelsene nå så blir det en del fattigdom og triste liv. Gjennom all historie, skandale, katastrofe og nød, så er det alltid vært de svakeste som også trekker den korteste tråden. Det er nesten bare blitt en naturlov, og det er svært vanskelig å snu på naturlover. Heldigvis er ikke trygd og penger alt - man kan komme langt i livet med gode relasjoner og familier. Man kan være rik, uten å være økonomisk rik.
PeeWee Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai umAxa skrev (37 minutter siden): Heldigvis er ikke trygd og penger alt - man kan komme langt i livet med gode relasjoner og familier. Man kan være rik, uten å være økonomisk rik. Man kommer ikke langt uten penger til mat og andre basisgoder. Men virkeligheten er vel ikke det du er mest opptatt av? umAxa skrev (37 minutter siden): Gjennom all historie, skandale, katastrofe og nød, så er det alltid vært de svakeste som også trekker den korteste tråden. Det er nesten bare blitt en naturlov, og det er svært vanskelig å snu på naturlover. Det hadde nok vært bedre om de fattige hadde lært å lage bomber, bruke en jaktrifle og bygge opp mot til å utføre et selvmordsangrep om ting blir for ille. umAxa skrev (39 minutter siden): Hva vi har er dagens systemer på godt og vondt - og vi får se om vi må det må litt mer vondt til for å finne det gode. Hvilket gode snakker du om nå? De landene som ikke har slike støtteordninger er også land hvor de fattigste stort sett lever i elendighet. Du virker dog veldig opptatt av de svakeste skal ha det vondt? 1
distrea Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai (endret) Ingen som har skjønt at Ap gjør dette for å 'fiske' unge velgere?? De er desperate nå før valget..Andelen unge mennesker som stemmer Ap ligger vel på ca 9% - og da pønsker de ut en snedig plan : hva om vi gir de unge skattelette.. Håper Ap går på ræva og ut til høsten! Endret 29. mai av distrea 2 2
umAxa Skrevet 30. mai #25 Skrevet 30. mai PeeWee skrev (21 timer siden): Man kommer ikke langt uten penger til mat og andre basisgoder. Men virkeligheten er vel ikke det du er mest opptatt av? Med vennskap og ønske om å ha deg i sitt nærvær, blir invitert til festmåltider og har et felleskap der man hjelper hverandre, da er man sosial rik. Det krever at man er en likenes person. Og siden du åpner døren for useriøs personangrep; du burde prøve det. Sitat Det hadde nok vært bedre om de fattige hadde lært å lage bomber, bruke en jaktrifle og bygge opp mot til å utføre et selvmordsangrep om ting blir for ille. Ok? Regner med du har en god oppfølging til denne meningen? Sitat Hvilket gode snakker du om nå? De landene som ikke har slike støtteordninger er også land hvor de fattigste stort sett lever i elendighet. Skjønner du trenger teskje: VI har dagens system som skal hjelpe folk økonomisk i form av støtteordninger, trygd og AAP osv. Dette er bra. Dagens system blir også utnyttet i stor grad av folk som med vilje utnytter dette systemet, og folk som uviten utnytter fordi man oppfatter seg selv som tiltaksløs. Dette er ikke bra. For stor belastning av systemet for støtteordning har naturligvis konsekvenser. Enten så går dem tom, og ingen vil få hjelp, eller så kan man pøse mer penger inn i støtteordninger, som er bare å sparke problemet frem i tid. Begge løsninger er heller ikke bra. Tredje løsning er å stramme inn kravene til å få støtteordninger - slik at de som faktisk trenger økonomisk hjelp - får den hjelpen. Sitat Du virker dog veldig opptatt av de svakeste skal ha det vondt? Du er hysterisk opptatt av å få meg til å passe inn i din kakeform av en boogieman, er du ikke? 🤷♂️ 2
PrivatiserAlt Skrevet 30. mai #26 Skrevet 30. mai PeeWee skrev (På 29.5.2025 den 7.56): Huff så ille med lite fattigdom, gode arbeidsforhold relativt sett i ufaglærte yrker og svært få som ikke kan klare seg. Lite fattigdom? Nordmenn har aldri vært så nedsylta i gjeld. Når du har gjeld, så er det noen som eier den gjelda. I etterkrigstida var det i perioder mulig å ha et familiemedlem i jobb, ha familie og allikevel ha hus. Nå kan begge være høytutdannede og ikke ha råd til hverken bolig eller familie. Gapet mellom fattig og rik øker, middelklassen eroderer, og "så lite fattigdom" er et utsagn som ikke kommer til å eldes spesielt godt. Det er Thomas Piketty/Gary Stevenson i praksis i Norge. Samtidig skal fattige skattes ihjel for å holde liv i ett av vestlige samfunns største ansamling av offentlige ansatte. 2
PrivatiserAlt Skrevet 30. mai #27 Skrevet 30. mai umAxa skrev (7 timer siden): slik at de som faktisk trenger økonomisk hjelp - får den hjelpen. Hva vil det si å trenge, egentlig? Er det noen klare skillelinjer på hvem som trenger og ikke trenger? 1
LeneXCII Skrevet 30. mai Forfatter #28 Skrevet 30. mai PrivatiserAlt skrev (48 minutter siden): Nå kan begge være høytutdannede og ikke ha råd til hverken bolig eller familie. Joda, det har de, men kanskje ikke i et pressområde.. 2
Rullerusk Skrevet lørdag kl 08:14 #29 Skrevet lørdag kl 08:14 umAxa skrev (På 29.5.2025 den 12.29): Den perfekte løsning der ingen tar skade vil alltid være den hellige gral, og det er verdt å prøve å finne den selv om den sannsynligvis ikke finnes. Hva vi har er dagens systemer på godt og vondt - og vi får se om vi må det må litt mer vondt til for å finne det gode. Gjennom all historie, skandale, katastrofe og nød, så er det alltid vært de svakeste som også trekker den korteste tråden. Det er nesten bare blitt en naturlov, og det er svært vanskelig å snu på naturlover. Heldigvis er ikke trygd og penger alt - man kan komme langt i livet med gode relasjoner og familier. Man kan være rik, uten å være økonomisk rik. Den korteste tråden ?????? du mener «trekker det korteste strået» ikke sant? 1
Romkom Skrevet lørdag kl 08:20 #30 Skrevet lørdag kl 08:20 MorTil2 skrev (På 28.5.2025 den 12.58): Til orientering: man betaler også skatt av uføretrygd. Blir ikke friskere av den grunn.... Til orientering, skatt av uføretrygd er bare et økonomisk grep for å bedre kunne tilpasse ytelsen diverse fradrag osv. Det er ikke noe du «betaler» da du får alle pengene. På samme måte som et barn ikke gir meg en sjokolademynt om jeg krever en tilbake etter å ha gitt det fire, i stedet for at jeg gir det tre. 1 1
PeeWee Skrevet lørdag kl 08:35 #31 Skrevet lørdag kl 08:35 PrivatiserAlt skrev (16 timer siden): Lite fattigdom? Norge er vel det landet i verden med minst fattigdom eller ihvertfall blant de landene med minst. De nordiske landene er generelt sett de landene med minst fattigdom. Er det ille her, er det verre andre steder. USA er jo en versting her. PrivatiserAlt skrev (16 timer siden): Nordmenn har aldri vært så nedsylta i gjeld. Når du har gjeld, så er det noen som eier den gjelda. I etterkrigstida var det i perioder mulig å ha et familiemedlem i jobb, ha familie og allikevel ha hus. Nå snakker du om ting som gjelder i stort sett alle vestlige land. Forøvrig, hadde folk også færre behov når en hel familie kunn leve av en inntekt. Ting som mobiltelefoner, datamaskiner, internett og endog TV apparat var ikke tilgjengelig for folk flest da, så det var heller ikke noe man måtte betale på. Boligene hadde også klart lavere standard da. PrivatiserAlt skrev (16 timer siden): Gapet mellom fattig og rik øker, middelklassen eroderer, og "så lite fattigdom" er et utsagn som ikke kommer til å eldes spesielt godt. Norge er et av de vestlige landene med aller minst forskjeller, og de som er mindre er stort sett tidligere østblokkstater. 1
PeeWee Skrevet lørdag kl 08:38 #32 Skrevet lørdag kl 08:38 umAxa skrev (23 timer siden): Med vennskap og ønske om å ha deg i sitt nærvær, blir invitert til festmåltider og har et felleskap der man hjelper hverandre, da er man sosial rik. Det krever at man er en likenes person. Det der kommer man sannelig ikke langt med i de virkelige liv. Det å sove på noens sofa og få litt mat er ikke nok til å leve et tilnærmet normalt liv. umAxa skrev (23 timer siden): Dagens system blir også utnyttet i stor grad av folk som med vilje utnytter dette systemet, og folk som uviten utnytter fordi man oppfatter seg selv som tiltaksløs. Dette er ikke bra. Stemmer det her da? Virker egentlig mer som stereotypier og vandrerhistorier. Forøvrig så er de fleste som blir uføre rundt 50 år eller eldre. 1 2
MorTil2 Skrevet søndag kl 15:19 #33 Skrevet søndag kl 15:19 Romkom skrev (På 31.5.2025 den 10.20): Til orientering, skatt av uføretrygd er bare et økonomisk grep for å bedre kunne tilpasse ytelsen diverse fradrag osv. Det er ikke noe du «betaler» da du får alle pengene. På samme måte som et barn ikke gir meg en sjokolademynt om jeg krever en tilbake etter å ha gitt det fire, i stedet for at jeg gir det tre. Uføretrygd er en rettighet jeg har bygget meg opp. Den er ikke noe jeg har fått. Jeg begynte å jobbe da jeg var 16, men dessverre så klarte ikke helsen mer da jeg ble 45. Men det er altså 25 år med egen innsats som har gjort at jeg har de rettighetene jeg har. Og hvilke fradrag er det jeg har som ikke andre har? Absolutt ingenting. 1 1
Romkom Skrevet søndag kl 15:24 #34 Skrevet søndag kl 15:24 MorTil2 skrev (Akkurat nå): Uføretrygd er en rettighet jeg har bygget meg opp. Den er ikke noe jeg har fått. Jeg begynte å jobbe da jeg var 16, men dessverre så klarte ikke helsen mer da jeg ble 45. Men det er altså 25 år med egen innsats som har gjort at jeg har de rettighetene jeg har. Og hvilke fradrag er det jeg har som ikke andre har? Absolutt ingenting. Sliter med å forstå hvordan dette er et svar på mitt innlegg, da det ikke er relevant for noe jeg har sagt. men bare så det er klart, det er ikke noe du har bygget deg opp da du ville kunne fått det uansett, og dine 25 år med 100k i skatt er brukt opp etter noen få år som ufør. Med fradrag menes bla. Finnmarksfradraget og foreldrefradrag. 1 2
MorTil2 Skrevet søndag kl 15:27 #35 Skrevet søndag kl 15:27 PrivatiserAlt skrev (På 30.5.2025 den 18.15): Lite fattigdom? Nordmenn har aldri vært så nedsylta i gjeld. Når du har gjeld, så er det noen som eier den gjelda. I etterkrigstida var det i perioder mulig å ha et familiemedlem i jobb, ha familie og allikevel ha hus. Nå kan begge være høytutdannede og ikke ha råd til hverken bolig eller familie. Gapet mellom fattig og rik øker, middelklassen eroderer, og "så lite fattigdom" er et utsagn som ikke kommer til å eldes spesielt godt. Det er Thomas Piketty/Gary Stevenson i praksis i Norge. Samtidig skal fattige skattes ihjel for å holde liv i ett av vestlige samfunns største ansamling av offentlige ansatte. Å være "nedsyltet i gjeld" betyr ikke at man er fattig. Det betyr at man har valgt å kjøpe dyrere bolig, bil, hytte, båt eller noe annet man rett og slett egentlig ikke har råd til. Grunnen til at det "før i tiden" var mulig å leve på en inntekt, var at man ikke hadde de samme konstruerte behovene som nå. Vi hadde hverken hytte eller båt, reiste ikke på dyre ferier flere ganger i året, fikk ikke nye klær og sko til stadighet osv. Min mor laget maten fra grunnen av, og vi spiste stort sett hjemme (var vel ikke Mc Donalds den gangen forresten). Når Kirsti Bergstø står på NRK Debatt og snakker om gratis barnehage fordi folk sliter, og illustrerer dette med at 1/4 ikke har råd til en uventet utgift, da tenker jeg at KB bør heller undersøke hva disse 1/4 familiene bruker pengene sine på, enn å pøse ut enda mer goder til en velgergruppe som allerede er ganske så godt tilgodesett av hennes generøse bruk av våre felles midler. 3 4
MorTil2 Skrevet søndag kl 15:28 #36 Skrevet søndag kl 15:28 (endret) Romkom skrev (6 minutter siden): Sliter med å forstå hvordan dette er et svar på mitt innlegg, da det ikke er relevant for noe jeg har sagt. men bare så det er klart, det er ikke noe du har bygget deg opp da du ville kunne fått det uansett, og dine 25 år med 100k i skatt er brukt opp etter noen få år som ufør. Med fradrag menes bla. Finnmarksfradraget og foreldrefradrag. Som jeg ikke har. Og nei, jeg hadde ikke fått det jeg har uansett. Uten noen jobb og oppbygging av rettigheter, ville jeg hatt minstesats. Endret søndag kl 15:32 av MorTil2 4
Romkom Skrevet søndag kl 15:31 #37 Skrevet søndag kl 15:31 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Som jeg ikke har. Ok, på hvilken måte er det relevant for innlegget mitt? Tror du hele planeten går i bane rundt deg og ditt liv? 1 1
MorTil2 Skrevet søndag kl 15:33 #38 Skrevet søndag kl 15:33 Romkom skrev (2 minutter siden): Ok, på hvilken måte er det relevant for innlegget mitt? Tror du hele planeten går i bane rundt deg og ditt liv? OK. Tydeligvis feil person å diskutere med, ettersom det meste selvsagt sirkulerer rundt deg.
Romkom Skrevet søndag kl 15:37 #39 Skrevet søndag kl 15:37 MorTil2 skrev (2 minutter siden): OK. Tydeligvis feil person å diskutere med, ettersom det meste selvsagt sirkulerer rundt deg. Nei, men jeg uttalte meg på generelt grunnlag da inntektsskatten på ufør er noe som gjelder for alle som mottar den. At det ikke gjelder for deg gjør ikke mitt argument mer eller mindre korrekt. På samme måte som hvis jeg påstår at det er dyrt å betale 3000kr for en pakke melk, men du mener det er billig fordi du har 400 million i formue 1
MorTil2 Skrevet søndag kl 15:58 #40 Skrevet søndag kl 15:58 Romkom skrev (18 minutter siden): Nei, men jeg uttalte meg på generelt grunnlag da inntektsskatten på ufør er noe som gjelder for alle som mottar den. At det ikke gjelder for deg gjør ikke mitt argument mer eller mindre korrekt. På samme måte som hvis jeg påstår at det er dyrt å betale 3000kr for en pakke melk, men du mener det er billig fordi du har 400 million i formue Alle betaler skatt av inntekt, så lenge man er over skattbar grense. Så jeg forstår ikke hva det har spesifikt med skatt på uføretrygd å gjøre. Vi kan vel heller si at de fradragene du nevner, finnmarksfradrag og foreldrefradrag, er mer relevante i forbindelse med denne tråden. Det er økonomiske særordninger, gitt uten annen innsats fra mottar enn bosted eller det å produsere et barn. Likeså med forslaget til Stoltenberg. Eneste innsatsen mottaker trenger å gjøre, er å være mellom 20 - 35 og i jobb. Men i motsetning til universelle ordninger som foreldrefradrag eller finnmarksfradraget, som gjelder alle innenfor en definert gruppe mennesker, så skal hans forslag altså kun gjelde noen innen denne gruppen. Litt usikker på om du tror at jeg mente det er feil at jeg betaler skatt av uføretrygd. Det gjør jeg selvsagt ikke. Mitt svar var et svar på påstanden i HI : "Hvis man blir frisk av å betale skatt, da er men vel ikke særlig syk.. Eller hva?" 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå