Gå til innhold

Sønnen min fikk en tykk konvolutt av barnevernet da han ble 18 år. De inneholdt flere sensitive opplysninger om meg…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også du må gi han tid, TS, det er mye han må ta innover seg. Evt kan du si at du forstår at det er vanskelig for han å prate med deg om dette, men at du evt kan hjelpe han å finne noen mer utenforstående han kan prate med (Helsesykepleier/fastlege/psykolog). 
Jeg hentet ut opplysninger selv, men da var jeg voksen og hadde begynt i terapi pga omsorgssvikt. Det var både godt og vondt å lese, men mye falt på plass. 

Anonymkode: 944e6...a3f

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, han trenger tid til å prosessere! På sikt er det bra at han vet disse tingene, og jeg tipper at det faktisk vil gjøre dere enda nærmere. Hadde vært fint om han var 25 og ikke 18, men dette kommer til å bli bra!

Sender styrke!❤️

Anonymkode: f4af9...5c9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man får ingen mappe automatisk når man blir 18 år, er man interessert så må man be om det selv. Gutten ønsker nok innsikt hvorfor ting har vært som de var.

De jeg undrer meg over er at du ikke har pratet mer med gutten din om disse tingene før, er jo ikke rart at han reagerer når du aldri har vært åpen om ting som har skjedd deg som forklarer mye av ting i hans liv.,

Når man får barn og ender opp i barnevernet så skulle det egentlig bare mangle at disse tingene som har gitt deg utfordringer som mamma blir stående i barnas papirer, det blir jo en del av barnets historie og. Du valgte å få barn og du var klar over din fortid og alt påvirker alt. 

Det du har tabbet deg ut med her er at du ikke har vært mer åpen om din fortid og ting rundt, gutten føler seg nok ført bak lyset. Man skal beskytte barna men man skal samtidig være åpen og ærlig alt etter alder og utvikling.

Anonymkode: c9180...2c1

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Helseopplysninger om andre enn en selv har man ikke innsynsrett i. 
Dette kan du klage på. 

Hilsen barnevernsped. i barnevernstjenesten 

Anonymkode: 74c37...9e4

• Liker 16
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kan høres greit ut det sikkert. Han hadde akkurat blitt 18 år, han fikk tilsendt en tykk konvolutt i postkassen. Han hadde ikke spurt etter den, så det er vel rutine. (Hjelpen vi fikk i barnevernet ble avsluttet for 2 år siden)

Vi har vært i barnevernet siden barna var 9 (tvillinger) og 11 år. Jeg var helt alene med dem, og spurte om hjelp. Da var jeg totalt utbrent.

Det jeg reagerer på, er at jeg er helt utlevert i denne journalen. Det var ansvarsgruppemøter med psykologen og legen min til stede en lang periode, og mye av min barndom har nå min sønn lest gjennom barnevernets journal. 

Han har lest om selvmordsforsøket jeg hadde, (før han ble født) om overgrepet jeg opplevde som barn, om mine vanskelige følelser og tanker rundt min far, (hans morfar) om en X jeg hadde i ungdomstiden som var voldelig. 

Han har også fått innblikk i mye av sin far. Dette er kun negative ting, som liksom «unnskylder» hvorfor det ikke var nødvendig å få han mer på banen. Far blir også utlevert på ting som har blitt sagt og gjort. 

Etter at sønnen fikk dette i posten, har han blitt innesluttet og trist. Det har skjedd noe i relasjonen vår, vi hadde et nært forhold før dette. Det verste er at han nekter å snakke med meg om det! 

Har ikke foreldre noen rettigheter i barnevernet? Er det riktig at absolutt alt skal utleveres til barnet den dagen de blir 18 år? Jeg føler meg helt elendig etter dette, spesielt når jeg ser hvordan sønnen min reagerer. Mitt liv føles utlevert og blottlagt på det groveste, men det er kanskje bare slik jeg må godta fordi jeg trengte hjelp av barnevernet?

Anonymkode: eb9da...501

Vi hadde kontakt med barnevernet. Far i dette tilfellet hadde etterspurt dokumenter om meg og min situasjon, som da barnevernet sa at han teoretisk sett hadde krav på. Jeg nektet. Jeg vet ikke hva de sa til han, men han aksepterte det og godtok den beslutningen. Saksbehandleren min la fokus på at det som var viktig var at vi følte oss komfortable, og at det ble oppfordret til et godt samarbeid mellom oss. Jeg opplever at Barnevernet er som alle andre steder, at du kan møte den største idioten eller du kan møte det flotteste menneske i hele verden. Og jeg tenker at det burde vært, en del, som nevnt over, som burde vært sensurert. Det er ekstremt mye her som har blitt utlevert som ikke har noe med barnet å gjøre, og en 18-åring som leser sånt - selvfølgelig, så er det naturlig at de vil bli innesluttet og trist. Hvem i alle dager ønsker å lese sånt om sine foreldre? Hvem som har tatt i saken deres, og utlevert dette til han, har vært virkelig dritet på draget - for å si det sånn. 

Anonymkode: cfc17...1af

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helseopplysninger om andre enn en selv har man ikke innsynsrett i. 
Dette kan du klage på. 

Hilsen barnevernsped. i barnevernstjenesten 

Anonymkode: 74c37...9e4

Men hva hjelper det å klage. «Feilen» er jo eventuelt allerede gjort ?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han har bedt om innsyn i egen sak, og fått det. Barnevernet kan sensurere bort en del, men det som har påvirket hans oppvekst og som kan bidra til at han forstår mer rundt ting som har skjedd, trenger ikke nødvendigvis å sensureres bort. 

Anonymkode: 2ca24...32a

Han trenger ikke å vite alt dette TS beskriver. Det TS beskriver er en 100 prosent privatsak for TS som hun selv skal velge om hun vil involvere andre i! Hadde klaget inn barnevernet i denne saken! Synes dette bare var ekkelt! 

Anonymkode: 8779a...3d3

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det da ikke skjer igjen med andre? 

• Liker 6
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan høres greit ut det sikkert. Han hadde akkurat blitt 18 år, han fikk tilsendt en tykk konvolutt i postkassen. Han hadde ikke spurt etter den, så det er vel rutine. (Hjelpen vi fikk i barnevernet ble avsluttet for 2 år siden)

Vi har vært i barnevernet siden barna var 9 (tvillinger) og 11 år. Jeg var helt alene med dem, og spurte om hjelp. Da var jeg totalt utbrent.

Det jeg reagerer på, er at jeg er helt utlevert i denne journalen. Det var ansvarsgruppemøter med psykologen og legen min til stede en lang periode, og mye av min barndom har nå min sønn lest gjennom barnevernets journal. 

Han har lest om selvmordsforsøket jeg hadde, (før han ble født) om overgrepet jeg opplevde som barn, om mine vanskelige følelser og tanker rundt min far, (hans morfar) om en X jeg hadde i ungdomstiden som var voldelig. 

Han har også fått innblikk i mye av sin far. Dette er kun negative ting, som liksom «unnskylder» hvorfor det ikke var nødvendig å få han mer på banen. Far blir også utlevert på ting som har blitt sagt og gjort. 

Etter at sønnen fikk dette i posten, har han blitt innesluttet og trist. Det har skjedd noe i relasjonen vår, vi hadde et nært forhold før dette. Det verste er at han nekter å snakke med meg om det! 

Har ikke foreldre noen rettigheter i barnevernet? Er det riktig at absolutt alt skal utleveres til barnet den dagen de blir 18 år? Jeg føler meg helt elendig etter dette, spesielt når jeg ser hvordan sønnen min reagerer. Mitt liv føles utlevert og blottlagt på det groveste, men det er kanskje bare slik jeg må godta fordi jeg trengte hjelp av barnevernet?

Er fostermor for 2. Begge fikk tilbud om å lese egen mappe da de ble 18 år. Alt som omhandlet mor/ far ble først fjernet. Barna fikk kun det som omhandlet dem selv, og det stod om noen episoder hvor foreldrene var direkte involvert i hendelser. De fikk også beskjed om at de ikke hadde rett til innsyn i foreldrenes papirer. Hos deg er personvernet brutt.

Anonymkode: 22d21...e96

• Liker 12
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man får ingen mappe automatisk når man blir 18 år, er man interessert så må man be om det selv. Gutten ønsker nok innsikt hvorfor ting har vært som de var.

De jeg undrer meg over er at du ikke har pratet mer med gutten din om disse tingene før, er jo ikke rart at han reagerer når du aldri har vært åpen om ting som har skjedd deg som forklarer mye av ting i hans liv.,

Når man får barn og ender opp i barnevernet så skulle det egentlig bare mangle at disse tingene som har gitt deg utfordringer som mamma blir stående i barnas papirer, det blir jo en del av barnets historie og. Du valgte å få barn og du var klar over din fortid og alt påvirker alt. 

Det du har tabbet deg ut med her er at du ikke har vært mer åpen om din fortid og ting rundt, gutten føler seg nok ført bak lyset. Man skal beskytte barna men man skal samtidig være åpen og ærlig alt etter alder og utvikling.

Anonymkode: c9180...2c1

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt! At en mor ber om hjelp av barnevernet, betyr ikke at barna har behov for svært personlige og intime detaljer om mor! Hjelpes! 

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er fostermor for 2. Begge fikk tilbud om å lese egen mappe da de ble 18 år. Alt som omhandlet mor/ far ble først fjernet. Barna fikk kun det som omhandlet dem selv, og det stod om noen episoder hvor foreldrene var direkte involvert i hendelser. De fikk også beskjed om at de ikke hadde rett til innsyn i foreldrenes papirer. Hos deg er personvernet brutt.

PS. Vi måtte reise dit å lese papirene, fordi det ikke var aktuelt å sende det med post. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i Bv tj og vi gikk alltid igjennom mapper og fjernet det som vi vurderte skulle fjernes etter følgende (se utrag under) Fjernet vi noe la vi inn ett ark hvor det stod lovparagraf og hvorfor vi unndro det offentligheten. Enten så mener bv tj at opplysningene om deg var viktig for saksbehdlingen og derfor skal barnet få innsyn i det, eller så har de vurdert på feil grunnlag og latt det stå eller så har de rett og slett bare tatt kopi av hele mappen uten å rydde i den. Det siste høres ikke med til det som er normalt så da må det ha skjedd en glipp fra rutiner i såfall. 

Unntak fra innsyn: 
  • Opplysninger som kan være skadelige:
    Barnevernstjenesten kan nekte innsyn i opplysninger som de mener kan være skadelige for deg eller andre. 

• Opplysninger om andre personer:
    Du har ikke rett til å få innsyn i opplysninger om andre personer i saken, med mindre det er nødvendig for din saksbehandling. 

• Interne dokumenter:
    Barnevernstjenesten har ikke plikt til å gi deg innsyn i interne dokumenter, som er utarbeidet for egen bruk. 

• Helseopplysninger:
    Opplysninger om andres helse er som regel taushetsbelagte, og du har ikke rett til å få innsyn i disse, med mindre personen selv har samtykket til det. 

• Fødselsdato, personnummer og lignende:
    Opplysninger som er taushetsbelagte, som fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold osv., er unntatt fra innsyn. 

Anonymkode: 09134...c93

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Innsyn i egen sak gjelder ikke andre personers sensitive opplysninger. De burde ha vært sladdet. Men siden kun 6 prosent av norske kommuner har jurister i barnevernstjenesten, er det helt vanlig med tut og kjør når det gjelder saksbehandling hos barnevernet, uten hensyn til regelverk.

Anonymkode: 40dad...f5b

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hjelper at de udugelige saksbehandlere ikke begår samme feil mot andre.

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i Bv tj og vi gikk alltid igjennom mapper og fjernet det som vi vurderte skulle fjernes etter følgende (se utrag under) Fjernet vi noe la vi inn ett ark hvor det stod lovparagraf og hvorfor vi unndro det offentligheten. Enten så mener bv tj at opplysningene om deg var viktig for saksbehdlingen og derfor skal barnet få innsyn i det, eller så har de vurdert på feil grunnlag og latt det stå eller så har de rett og slett bare tatt kopi av hele mappen uten å rydde i den. Det siste høres ikke med til det som er normalt så da må det ha skjedd en glipp fra rutiner i såfall. 

Unntak fra innsyn: 
    Barnevernstjenesten kan nekte innsyn i opplysninger som de mener kan være skadelige for deg eller andre. 

Du har ikke rett til å få innsyn i opplysninger om andre personer i saken, med mindre det er nødvendig for din saksbehandling. 

• Interne dokumenter:
    Barnevernstjenesten har ikke plikt til å gi deg innsyn i interne dokumenter, som er utarbeidet for egen bruk. 

• Helseopplysninger:
    Opplysninger om andres helse er som regel taushetsbelagte, og du har ikke rett til å få innsyn i disse, med mindre personen selv har samtykket til det. 

Opplysninger som er taushetsbelagte, som fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold osv., er unntatt fra innsyn. 

Glemte å skrive,  helseopplysninger om en tredjepart (dvs andre som ikke direkte har noe med omsorg for barnet) skal alltids unntas off. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (30 minutter siden):

Det her er så bra sagt, dette gjelder voksen barn RETT til å vite hva som skjedde.

TS må kvinne seg opp og ta det som det kommer, ikke syte, men det var vel kanskje der det startet.

Det høres ut som TS ikke har gjort annet hele livet annet enn å kvinne seg opp, og faktisk tatt hånd om tre barn alene, selv om hun har hatt sine utfordringer. Hun har brent seg ut, og tatt kontakt med BV for hjelp. Hun har vært ærlig, og hun har hatt et godt forhold til sine barn. 

18 år gammel er en sårbar alder. De har ikke forutsetning til å skjønne hvor mye TS har stått i som alene med barn. Tydeligvis ikke du heller, som jeg regner med er langt mer enn 18 år, som sitter der og kaster blår. ¤%/W¤%/%"/"

Anonymkode: e6b4c...29f

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt! Hvorfor tenkte barnevernet at en ungdom har godt av å bære på mors traumer?

Er må de ha gjort en grov feil?

Anonymkode: df005...671

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt! Hvorfor tenkte barnevernet at en ungdom har godt av å bære på mors traumer?

Er må de ha gjort en grov feil?

Anonymkode: df005...671

Vurdering av foreldrenes omsorgsevner og utfordringer samt  stryker er en STOR del av en barnevernssak og hvordan hvilke tiltak som settes inn. Så er vanskelig å utelate dette når en mappe sendes ut til de som ønsker innsyn. Jeg skreve ett innlegg over her hvordan man vurdere hva som ikke skal med i ett innsyn. Vi pleide også å invitere de som hadde litt kompliserte saker til å komme inn på kontoret og lese mappen sin, enten sammen med pårørende eller saksbehandlere. For å ha noen hos seg når de leser og ha noen å reflektere med. Viktig å forstå sin barndom og hvorfor ting ble som de ble. Det kan være healende for mange. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

I barnevernet sitter det unge, uerfarne mennesker og behandler store, vanskelige saker. Og de gjør feil. Grove feil, som viser at det bør mye mer utdanning og i hvert fall erfaring til før man settes på oppgaver som virkelig berører menneskers liv. 

Dette vet jeg mye om fordi mine foreldre har hatt fosterbarn boende hos seg. 

Klag!!

Anonymkode: 3ae38...8d0

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Innsyn i egen sak gjelder ikke andre personers sensitive opplysninger. De burde ha vært sladdet. Men siden kun 6 prosent av norske kommuner har jurister i barnevernstjenesten, er det helt vanlig med tut og kjør når det gjelder saksbehandling hos barnevernet, uten hensyn til regelverk.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Unntak fra innsyn: 

• Interne dokumenter:

• Helseopplysninger:

Man kan utlevere opplysninger om andre om det er en viktig del av vurderinger gjort for tiltakene som settes inn i bv tj. for deg. Opplysninger og vurderinger opp mot foreldre er jo gjerne hovedfokus og en stor del av en barnevernssak -så det er ikke gitt at ikke opplysninger skal gis ut. Det er en vurderingssak Se innlegget jeg skrev her tidligere. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...