Gå til innhold

Sønnen min fikk en tykk konvolutt av barnevernet da han ble 18 år. De inneholdt flere sensitive opplysninger om meg…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Jeg fikk også utlevert mine sakspapirer når jeg ble 18. der stod det mye sensitive opplysninger om både min mor og min stefar ( min stefar jeg ikke har noe kontakt med engang). Skjønner ikke hvorfor jeg skal vite masse hemmelige sensitiv informasjon om en mann jeg ikke er i slekt med engang. Relasjonen til min mor ble også ganske annerledes når jeg fikk lese ting om henne som sikkert ingen i familien vet om. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det ikke finnes et bedre personvern i barnevernet.

Anonymkode: b8b47...2a3

• Liker 7
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette er brudd på både GDPR og grunnloven. Anmeld! 

Anonymkode: 196f1...452

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det høres ut som TS ikke har gjort annet hele livet annet enn å kvinne seg opp, og faktisk tatt hånd om tre barn alene, selv om hun har hatt sine utfordringer. Hun har brent seg ut, og tatt kontakt med BV for hjelp. Hun har vært ærlig, og hun har hatt et godt forhold til sine barn. 

18 år gammel er en sårbar alder. De har ikke forutsetning til å skjønne hvor mye TS har stått i som alene med barn. Tydeligvis ikke du heller, som jeg regner med er langt mer enn 18 år, som sitter der og kaster blår. ¤%/W¤%/%"/"

Anonymkode: e6b4c...29f

Nettopp. Kvinner kan liksom aldri vinne. Tar man ikke kontakt med barnevernet og sliter alene - dårlig mor. Tar man kontakt med barnevernet for å få hjelp og støtte - også dårlig mor. 

Anonymkode: 40dad...f5b

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det høres ut som TS ikke har gjort annet hele livet annet enn å kvinne seg opp, og faktisk tatt hånd om tre barn alene, selv om hun har hatt sine utfordringer. Hun har brent seg ut, og tatt kontakt med BV for hjelp. Hun har vært ærlig, og hun har hatt et godt forhold til sine barn. 

18 år gammel er en sårbar alder. De har ikke forutsetning til å skjønne hvor mye TS har stått i som alene med barn. Tydeligvis ikke du heller, som jeg regner med er langt mer enn 18 år, som sitter der og kaster blår. ¤%/W¤%/%"/"

Anonymkode: e6b4c...29f

Jeg er far til barn som aldri har trengt noe hjelp fra noen selv om jeg har vært alene i mange år med den eldste.

Tonen til TS viser at hun virker bekymret på at hennes voksne barn skal lese det som har skjedd. Det sier sitt.

Vet ikke helt hva blår eller katteskrapet på slutten er, men for meg er rettigheter til et oppvokst barn viktigere en en forelders rett til sensur i barnevernsaker.

Mor er voksen og er ikke et offer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan utlevere opplysninger om andre om det er en viktig del av vurderinger gjort for tiltakene som settes inn i bv tj. for deg. Opplysninger og vurderinger opp mot foreldre er jo gjerne hovedfokus og en stor del av en barnevernssak -så det er ikke gitt at ikke opplysninger skal gis ut. Det er en vurderingssak Se innlegget jeg skrev her tidligere. 

Anonymkode: 09134...c93

Nei, det kan man overhodet ikke. Sensitive personopplysninger som unntas fra innsyn etter offentleglova § 13, kan aldri vært gjenstand for vurdering av merinnsyn. Det er ingen vurderingssak. Taushetsbelagte opplysninger skal alltid unntas, punktum.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (55 minutter siden):

Det her er så bra sagt, dette gjelder voksen barn RETT til å vite hva som skjedde.

TS må kvinne seg opp og ta det som det kommer, ikke syte, men det var vel kanskje der det startet.

Og hva med TS sin rett til å eie sin egen historie? At hun ble voldtatt som barn har INGEN noe med! 🤬

Anonymkode: deb77...824

• Liker 7
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Jeg er far til barn som aldri har trengt noe hjelp fra noen selv om jeg har vært alene i mange år med den eldste.

Tonen til TS viser at hun virker bekymret på at hennes voksne barn skal lese det som har skjedd. Det sier sitt.

Vet ikke helt hva blår eller katteskrapet på slutten er, men for meg er rettigheter til et oppvokst barn viktigere en en forelders rett til sensur i barnevernsaker.

Den høye hesten, altså. Har du NULL familie, NULL kvinnelige bekjente og NULL venner? De aller fleste alenefedre får plenty av hjelp fra kvinnelige slektninger, venner og bekjente, helt uoppfordret. De blir heller ikke dømt nord og ned av helsestasjon, barnehage, skole osv hvis de glemmer noe eller ikke er perfekte. 

Offentleglova har null og niks med menneskelige relasjoner å gjøre. Vi har bestemmelser om taushetsbelagte opplysninger som ALLTID skal sladdes ved forespørsel om innsyn. 

• Liker 9
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hva med TS sin rett til å eie sin egen historie? At hun ble voldtatt som barn har INGEN noe med! 🤬

Nettopp. Jeg synes heller ikke at det er noe særlig bra for barnet å vite at mor har blitt voldtatt som barn. Hva skal den informasjonen være god til?

• Liker 6
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hva hjelper det å klage. «Feilen» er jo eventuelt allerede gjort ?

Anonymkode: eb9da...501

Slik at den tjenesten ikke gjør samme feil på nytt 

Anonymkode: 74c37...9e4

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Jeg synes heller ikke at det er noe særlig bra for barnet å vite at mor har blitt voldtatt som barn. Hva skal den informasjonen være god til?

Nei, gudene vet. Er virkelig ikke greit! Barn (enten de er små eller voksne) bør få slippe å høre om at mor eller far ble voldtatt som barn, og mor eller far må selv få bestemme hvem som skal vite dette. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men loven sier noe annet. 

Anonymkode: 196f1...452

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det her høres veldig rart ut. Det er ingen automatikk i å sende mappe til barn når de blir myndige. Ville vært en sabla jobb for barnevernet. 

Og det at de har sendt ut alt er også rart. Og kan tyde på latskap. 

Ta en telefon til Statsforvalter og drøft saken anonymt? 

Anonymkode: 0b675...5d2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke foreldre noen rettigheter i barnevernet? Er det riktig at absolutt alt skal utleveres til barnet den dagen de blir 18 år? Jeg føler meg helt elendig etter dette, spesielt når jeg ser hvordan sønnen min reagerer. Mitt liv føles utlevert og blottlagt på det groveste, men det er kanskje bare slik jeg må godta fordi jeg trengte hjelp av barnevernet?

Det handler om at barnene må få vite hvorfor BV har tatt de forskjellige avgjørelsene. Hvis ikke virker det jo bare som vilkårlige løsninger. Selv om det kan oppfattes brutalt, så er det viktig for unger å vite bakgrunnen for de forskjellige avgjørelsene. 

Anonymkode: 3db35...af1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke krav på intime helseopplysninger om mine foreldre. Har du?

Har du fått innsyn i din mors papier? Har din mor blitt voldtatt, misbrukt, eller har andre traumer du mener du har rett til å bli opplyst om?

Anonymkode: df005...671

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt utrolig at mennesker som deg ikke forstår at når du velger å få barn, så følger det mange ting med, blant annet at sensitive opplysninger kan bli frigitt de ved innsyn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt over at dette skal ha blitt sendt uten at noen har bedt om det 🤔

Det kan da ikke være tilfellet?

Anonymkode: fee74...82f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det kan man overhodet ikke. Sensitive personopplysninger som unntas fra innsyn etter offentleglova § 13, kan aldri vært gjenstand for vurdering av merinnsyn. Det er ingen vurderingssak. Taushetsbelagte opplysninger skal alltid unntas, punktum.

Jeg hører hva du sier, poenget med innsyn er jo at han skal få innsyn i møter som omhandler han og dermed indirekte TS, og hva TS mener er sensitiv og hva som faktisk er sensitiv er ikke nødvendigvis det samme 

Hva er poenget med innsyn når alt er sensurert?

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at mennesker som deg ikke forstår at når du velger å få barn, så følger det mange ting med, blant annet at sensitive opplysninger kan bli frigitt de ved innsyn. 

Nei, alvorlig talt. 

Alle har rett på et privatliv. Det er da mange kvinner (og menn), som har blitt voldtatt. Mener du at legen til alle voldtektsofre skal opplyse barna deres om dette den dagen de blir 18 år?

• Liker 7
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At mor opplevde et stort traume som barn forklarer mye om hvorfor det ble så vanskelig å selv være forelder at bv måtte inn med hjelp over flere år. 

Anonymkode: d28aa...ed8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke krav på intime helseopplysninger om mine foreldre. Har du?

Har du fått innsyn i din mors papier? Har din mor blitt voldtatt, misbrukt, eller har andre traumer du mener du har rett til å bli opplyst om?

Du er ikke en part i din foreldres helse så hva var poenget ditt igjen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...