Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. mai Populært innlegg #1 Skrevet 28. mai Det kan høres greit ut det sikkert. Han hadde akkurat blitt 18 år, han fikk tilsendt en tykk konvolutt i postkassen. Han hadde ikke spurt etter den, så det er vel rutine. (Hjelpen vi fikk i barnevernet ble avsluttet for 2 år siden) Vi har vært i barnevernet siden barna var 9 (tvillinger) og 11 år. Jeg var helt alene med dem, og spurte om hjelp. Da var jeg totalt utbrent. Det jeg reagerer på, er at jeg er helt utlevert i denne journalen. Det var ansvarsgruppemøter med psykologen og legen min til stede en lang periode, og mye av min barndom har nå min sønn lest gjennom barnevernets journal. Han har lest om selvmordsforsøket jeg hadde, (før han ble født) om overgrepet jeg opplevde som barn, om mine vanskelige følelser og tanker rundt min far, (hans morfar) om en X jeg hadde i ungdomstiden som var voldelig. Han har også fått innblikk i mye av sin far. Dette er kun negative ting, som liksom «unnskylder» hvorfor det ikke var nødvendig å få han mer på banen. Far blir også utlevert på ting som har blitt sagt og gjort. Etter at sønnen fikk dette i posten, har han blitt innesluttet og trist. Det har skjedd noe i relasjonen vår, vi hadde et nært forhold før dette. Det verste er at han nekter å snakke med meg om det! Har ikke foreldre noen rettigheter i barnevernet? Er det riktig at absolutt alt skal utleveres til barnet den dagen de blir 18 år? Jeg føler meg helt elendig etter dette, spesielt når jeg ser hvordan sønnen min reagerer. Mitt liv føles utlevert og blottlagt på det groveste, men det er kanskje bare slik jeg må godta fordi jeg trengte hjelp av barnevernet? Anonymkode: eb9da...501 6 82 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Har opplevd lignende selv, bare da var det en annen part som fikk sensitive opplysninger. Har mistet all respekt for barnevernet etter dette. Anonymkode: a3029...92d 12 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Nei, dette burde vært sensurert bort. Og jeg kan si såpass at det ikke er rutine (var ihvertfall ikke det for få år tilbake), men noe man kan be om. Anonymkode: 1fe31...89d 17
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Han har bedt om innsyn i egen sak, og fått det. Barnevernet kan sensurere bort en del, men det som har påvirket hans oppvekst og som kan bidra til at han forstår mer rundt ting som har skjedd, trenger ikke nødvendigvis å sensureres bort. Anonymkode: 2ca24...32a 12 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Jeg er ingen ekspert, men dette høres jo ut som et brudd på taushetsplikten? Barnet har rett i innsyn om hva som gjelder han selv, men jeg syns de tingene du ramser opp her gjelder DEG og DIN fortid… Men det er kanskje en gråsone der? Syns hvertfall ikke dette var helt greit… Anonymkode: 90332...16a 37 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai Jeg synes dette høres merkelig ut. Jeg ville undersøkt dette f.eks hos statsforvaltning men vet ikke om det er rett instans? Ville spurt om 1) Er det rutine at 18-åringer får tilsendt mappe hos barnevernet? Uansett når den er fra? 2) Skal ikke personopplysninger om mor/far sensureres i noen grad? Anonymkode: 86097...32e 15 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Det høres jo helt vilt ut. Kan ikke regelverket, men dette kan da umulig være lovlig? Anonymkode: 95c4c...008 14 5
NakenPanda Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai (endret) Det må være hardt at poden skal få se alle dine svakheter som mor? Kanskje det er bra for han å se det han trenger vel å prosesserer sin litt spesielle barndom. Alt dette gjelder vel han indirekte uansett. Endret 28. mai av NakenPanda 6
Flintis Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai Hm... jeg synes slett ikke dette er greit. Men det forundrer meg ikke. Kan du si noe om hvor i landet dette er på fylkesnivå? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai 1. han har bedt om innsyn i egen sak. Dette kommer ikke uten grunn. Han har hatt et behov for å vite, og han har dermed søkt om innsyn. 2. Forvaltningsloven beskriver retten til innsyn i egen sak, men det finnes unntak, deriblant det som er beskrevet i paragraf 19d, første og andre ledd. det høres ut som om barneverntjenesten her har oversett denne paragrafen og jeg ville klaget dette inn med bakgrunn av din sønns nedsatte fungering etter innsyn der han har fått lese gravenrende informasjon om nærstående familier Anonymkode: c3dd1...ba6 12 35
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes dette høres merkelig ut. Jeg ville undersøkt dette f.eks hos statsforvaltning men vet ikke om det er rett instans? Ville spurt om 1) Er det rutine at 18-åringer får tilsendt mappe hos barnevernet? Uansett når den er fra? 2) Skal ikke personopplysninger om mor/far sensureres i noen grad? Anonymkode: 86097...32e Han har garantert bedt om innsyn i egen sak, og da får han mappen. I utgangspunktet har han rett på å få utlevert alle dokumentene i egen sak. Noe blir riktignok vurdert som at skal sensureres, som helseopplysninger av sensitiv art, men hva som er sensitiv art er en skjønnsvurdering ut fra hva som er nødvendig for barnet å vite for å få en bedre forståelse over eget liv. Og har det på ett eller annet tidspunkt vært tingrettssak (om barnevernet har prøvd å ta omsorgen for barnet), vil alle dokumenter frem til tingrettssaken uansett utleveres. Anonymkode: 2ca24...32a 8 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Det er overhodet ikke noen vanlig rutine å sende ut saksdokumenter uten forespørsel. Det høres helt spinnvilt ut og har selvsagt potensiale for å gjøre stor skade. "Barnet" har ikke rett på opplysninger som gjelder andres helse, krenker deres personvern eller som er egnet til å vesentlig være til skade for barnet (inkludert dets relasjoner til familie). Imidlertid kan også opplysninger som gjelder andre utleveres dersom det er vesentlig for å forstå barnets sak. Det blir dermed mye av en skjønnsvurdering og må sees i kontekst av hele saken. Anonymkode: 2c35a...5fb 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Fy søren. Dette skulle de ikke ha gjort sånn uten videre. Anonymkode: 6e0a9...e46 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai Jeg er et av de som var barn i denne situasjonen og som fikk en tykk konvolutt levert etter at jeg var ferdig i barnevernet. Det jeg leste i journalene var svar på spørsmål som var stilt i møter med barnevernet. Ikke helt tilfeldige notater eller ting som ikke er relevante, men alt som har kommet frem i samtaler med barnevernet i saken min. Så jeg skjønner jo at det er kjedelig som forelder at dette skal komme frem, men for meg var det godt å få lest det og satt ting i sammenheng. Det er ikke alltid sånn at foreldre i barnevern er helt ærlige eller fremkommelige. Verken med seg selv, barna eller barnevernet. For meg var oppklaringene veldig fint. Skal nevne at det tok tid å prosessere og at det gjorde vondt å lese enkelte ting, men det har (i det store og hele) vist seg å ha vært det beste for meg nå i etterkant. Anonymkode: 14c3f...25f 12 19 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Jeg etterspurte dokumenter hos BUP fra min egen sak og fikk ALT utlevert. Jeg var også i barnevernet i min tid og kan nesten garantere deg at din sønn faktisk har etterspurt innsyn. Anonymkode: 79a3f...c9d 16 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er et av de som var barn i denne situasjonen og som fikk en tykk konvolutt levert etter at jeg var ferdig i barnevernet. Det jeg leste i journalene var svar på spørsmål som var stilt i møter med barnevernet. Ikke helt tilfeldige notater eller ting som ikke er relevante, men alt som har kommet frem i samtaler med barnevernet i saken min. Så jeg skjønner jo at det er kjedelig som forelder at dette skal komme frem, men for meg var det godt å få lest det og satt ting i sammenheng. Det er ikke alltid sånn at foreldre i barnevern er helt ærlige eller fremkommelige. Verken med seg selv, barna eller barnevernet. For meg var oppklaringene veldig fint. Skal nevne at det tok tid å prosessere og at det gjorde vondt å lese enkelte ting, men det har (i det store og hele) vist seg å ha vært det beste for meg nå i etterkant. Anonymkode: 14c3f...25f Jeg fikk journalene fordi jeg spurte om å få dem, forresten. Husker jeg riktig handlet det ikke om å få sendt som en rutine, jeg fikk den i levert rett i hånda utenfor kontoret til barnevernet i min kommune etter å ha bedt om det på forhånd. Anonymkode: 14c3f...25f 3
NakenPanda Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er et av de som var barn i denne situasjonen og som fikk en tykk konvolutt levert etter at jeg var ferdig i barnevernet. Det jeg leste i journalene var svar på spørsmål som var stilt i møter med barnevernet. Ikke helt tilfeldige notater eller ting som ikke er relevante, men alt som har kommet frem i samtaler med barnevernet i saken min. Så jeg skjønner jo at det er kjedelig som forelder at dette skal komme frem, men for meg var det godt å få lest det og satt ting i sammenheng. Det er ikke alltid sånn at foreldre i barnevern er helt ærlige eller fremkommelige. Verken med seg selv, barna eller barnevernet. For meg var oppklaringene veldig fint. Skal nevne at det tok tid å prosessere og at det gjorde vondt å lese enkelte ting, men det har (i det store og hele) vist seg å ha vært det beste for meg nå i etterkant. Anonymkode: 14c3f...25f Det her er så bra sagt, dette gjelder voksen barn RETT til å vite hva som skjedde. TS må kvinne seg opp og ta det som det kommer, ikke syte, men det var vel kanskje der det startet. 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai Han må ha bedt om innsyn i egen sak/journal. Dette er ikke noe som skjer automatisk. Nå jobber ikke jeg i BV, men skriver i barnejournaler og det er jo stadig noe vi diskuterer hva som skal stå i barnets journal angående foreldre. Det er en vurdering hva som påvirker barnet og hva som er viktig/riktig at er med. Her tenker jeg en del av det du forteller burde vært sensurert for barnet, men det er selvfølgelig vanskelig å vurdere uten helheten. Anonymkode: 944e6...a3f 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Han har bedt om innsyn i egen sak, som da nødvendigvis inkludert deg og hans far. Gi ham tid til å ta ting inn over seg, han er ung og vil bruke en del tid på å forstå. Anonymkode: d28aa...ed8 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai Han har hatt rett på innsyn i egen sak i allerede 3 år: https://www.moss.kommune.no/alle-tjenester/barnevern-bolig-og-sosiale-tjenester/barnevern/innsyn-i-dokumenter/#:~:text=Hvordan går du frem for å få innsyn%3F,og har rett til innsyn i sakens dokumenter. Anonymkode: d28aa...ed8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå