AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Hva er «best»? Mtp arbeidsmiljø, arbeidsoppgaver, belastning, mulighet for dagjobb osv? Anonymkode: 403f6...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Arbeidsmiljøet er det samme fordi vi jobber sammen på operasjonsstua, begge utdanninger har gode muligheter for dagstilling siden det meste av operasjoner er elektive på dagtid dessuten har nesten alle sykehus dagkir avd. forskjellen ligger i arbeidsoppgavene, anestesi har mye medikamenter og overvåking, operasjon har mye instrumenter og rigging av medisinskteknisk utstyr. Vi samarbeider om pasienten og jobber sjelden alene. Begge utdanningene gir gode muligheter for å jobbe privat Anonymkode: 79585...744
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Hospiter en dag eller to. Det gjorde kjæresten min da hun skulle velge spesialisering. Anonymkode: e532d...df4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Hvis du jobber på sykehus kan du be om å hospitere på operasjon for å se hva det går i. Jeg er operasjonssykepleier og er veldig glad i jobben min, anbefales virkelig. Godt arbeidsmiljø, godt tverrfaglig miljø, lett å få dagstilling, lett å få tilpassninger i turnus, utrolig mange fagfelt å velge mellom ut fra om man liker best store eller små inngrep, akutt eller elektivt, våken eller sovende pasient. Man er ettertraktet internasjonalt, kan lett flytte seg rundt i landet og har store muligheter for jobb i ulike medisinske firma om man blir lei selve avdelingen. Hva du velger avhenger også litt av hvor i landet du bor, her jeg bor er det overproduksjon av anestesispl, så mange endre opp med å jobbe i noe som ikke er anestesirelatert etterpå. Anonymkode: 0ea44...bad
Vestlig Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Begge yrker er vanskelige å vite så mye om hva det er før du prøver. Som beskrevet over er mulighetene for dagjobb gode i begge yrker, i hvert fall etter noen års erfaring. Det avhenger dog en del hvor i landet du bor (færre privatklinikker “på landet” enn i storbyen). I rent antall vil jeg gjette på at det er flere dagstillinger for operasjon, siden mye foregår i lokalbedøvelse og ikke trenger anestesilege og -sykepleier. Begge videreutdanninger åpner en del dører. Vil du f eks til Gaza en tur nå, så er operasjonssykepleiere ettertraktet. Forsvaret trenger også stadig operasjonssykepleiere i beredskapsstillinger. Vil du jobbe offshore, på SAR-helekopter osv, er anestesi veien. Anestesi- og operasjon har mye felles fag i videreutdanningen, men er ganske ulike jobber. Det finnes alle typer folk i begge yrker, men her er min grove stereotypiske liste over hensiktsmessige karaktertrekk: Operasjonssykepleier: glad i orden og systematikk, interesse for kirurgi, liker å jobbe i team. Anestesisykepleier: interessert i hemodynamikk og syke pasienter, glad i å jobbe selvstendig (men må fungere i team og i stressede situasjoner). På nattevakt der jeg jobber så jobber anestesi vesentlig mer enn operasjon, siden anestesi rykker ut på hjertestans, bistand i mottak, legger PVK, bidrar på intervensjonsradiologi, ++ På dagtid derimot, er anestesi som regel ganske behagelig imens operasjon er mer “jevnt” kjør. På generelt grunnlag vil jeg si operasjon er mer “jevnt”, men du kan måtte stå lenge i operasjonsfeltet uten dopause/drikke, avhengig av seksjon/kirurgitype. Anestesi er mer action/hands on ved start og slutt og mer rolig “midt i”, men når det er travelt så er det veldig travelt/akutt/alvor. Trøndelag har overprodusert anestesisykepleiere de siste årene og har ikke stillinger til alle de nyutdannede som må jobbe på oppvåkning, akuttmottak og til og med sengepost i et år eller to før de får startet som anestesisykepleiere. Er du flyttbar, så trengs det både anestesi og operasjon både langt nord i landet og i mer sentrale strøk lenger sør. Begge to er fine videreutdanninger og en ypperlig måte å lettere kunne stå i en sykepleierjobb frem til pensjon vs livet på sengepost/sykehjem.
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Men jeg lurer på, når man står lenge på en operasjon som varer flere timer og man ikke kan ta dopause, drikkepause osv. HVA gjør man hvis man er tissetrengt? Må skifte tampong? Blir dårlig og føler man skal svime av og må ha drikke? Skolen prøver å få tak i deg pga det har skjedd noe med et av barnet ditt? Osv😅 hilsen TS aka krisemaksimereren. Anonymkode: 403f6...bb8
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg lurer på, når man står lenge på en operasjon som varer flere timer og man ikke kan ta dopause, drikkepause osv. HVA gjør man hvis man er tissetrengt? Må skifte tampong? Blir dårlig og føler man skal svime av og må ha drikke? Skolen prøver å få tak i deg pga det har skjedd noe med et av barnet ditt? Osv😅 hilsen TS aka krisemaksimereren. Anonymkode: 403f6...bb8 I en tid der folk er vant til å gå med drikkeflaske klistret i hånden konstant høres det nok rart ut. Men det er faktisk ikke et problem på operasjon, og det er en tilvenning. Man drikker og går på do før man vasker seg inn sterilt, når operasjonen er i gang jobber man og er så fokusert at drikke og do ikke er i tankene en gang. Hvis du ikke klarer deg 2-3-4-5 timer uten drikke og do er det kun en uvane du har som du må endre på. Det er mulig å få drikke som du drikker med sugerør fra siden av munnbindet, men det gjøres primært på lange operasjoner og ikke noe som tar et par timer. Er det lange operasjoner avløser man hverandre til lunsj, da kan du gå do også. Hvis du er tissetrengt må du kanskje holde deg, eller så må noen bytte med deg. Men hvis du tisser før du går inn bør det gå helt fint å gå noen timer uten at det er krise igjen. Samme med tampong, bytte når du har mulighet, det pleier ikke være noe problem. Hvis du føler du skal svime så går du ut av feltet og noen andre tar over, men det skjer sjelden. Men altså, er det virkelig så stort problem for deg at du ikke kan gå på do og drikke når det måtte passe, så bør du hverken bli operasjon eller anestesisykepleier. Ingen får han med seg vannflaske inn på stua (heller ikke anestesi), og det ikke gitt at noen kan ta over på vakttid fordi du må tisse hver time. Når operasjonene er kritisk er det heller ikke bare å bytte på folk eller ta pause. Hvis skolen skal ha tak i deg så må de enten få tlf nr til far om du ikke svarer, vente til du ringer tilbake, eller ringe til arbeidsplassen. Akkurat som man gjorde i gamle dager. Anonymkode: 0ea44...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå