Gå til innhold

Sukkerfri saft hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kuttet helt ut sukkerfri saft. Bruker faktisk heller solbærsirup (med sukker) enn sukkerfri saft. Det er så mye rart i sukkerfri saft/brus at det er ikke mat. 

Anonymkode: 675b9...8c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 8.44):

Barnet mitt drikker svært lite, og vi pleier bare ha saft og brus i helger. Noen ganger får h*n Jo saft i ukedager også. Men ikke ofte. Men jeg har vurdert å ha fri bar på sukkerfri saft nå, så h*n får i seg mer vann. Tanker? 

Anonymkode: 5d7e4...9a2

Det går nok fint. Mitt barn må ha movicol hver dag og eneste vi klarer å få det i seg med er saft. Det har gått år. Vi må bare. 

Anonymkode: e9685...e3f

AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (På 28.5.2025 den 14.22):

Jeg foretrekker heller å stole på hva forskning sier om kunstig tilsatt søtningsstoffer på kropp, hode og systemet vårt sier, enn en "jeg har aldri hatt problem"

Forskning sier jevnt over at det ikke er noe problem. Det er i alternasfæren sukkerfri saft er så dritskummelt.

Anonymkode: c6395...901

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Forskning sier jevnt over at det ikke er noe problem. Det er i alternasfæren sukkerfri saft er så dritskummelt.

Ingen ønsker p finansiere forskning som kan presentere resultater som virker mot produktsalg. Så det er få og små studier. I mellomtiden kan industrien selge unna mengder sukkerfri brus. Movikol og sukkerfri saft er jo som å både forpeste tarmen og behandle den samtidig. 

Anonymkode: a2dff...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Mener det er bedre å ikke drikke så mye enn å drikke up-produkter. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit 

Anonymkode: cbd1b...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stresser du over at barnet ikke drikker? Er dere i et veldig varmt klima? Feber eller oppkast? Barnet drikker når det er tørst, og får ellers i seg mye væske via frukt, grønnsaker, yoghurt, grøt ++ Tilbyr du barnet saft sier det ikke ja fordi det er tørst, men fordi det smaker søtt. Jeg tror mange er litt i overkant på tuppa når det gjelder den drikkinga, voksne folk går jo rundt med tåteflasker og heller i seg. Helt unødvendig! 

Anonymkode: 760be...d53

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

veronica<3, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 9.29):

er jo ikke noe galt det, når jeg var liten drakk alle saft hele tiden

det er mye verre og være alt for streng med kosthold enn ha et normalt kosthold

Anonymkode: b111c...afa

Det er ikke innenfor normalen å drikke sukkerfri saft som tørstedrikke. Det er ikke anbefalt med kunstig søtning til barn. 

Anonymkode: 01a89...dd4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke! Hvis du leser om hvordan kunstige søtningsmidler virker inn på microbiomet i tarmen, for så å søle deg videre på hvordan microbiomet i tarmen er med på å utvikle ulike sykdommer. Da tror jeg du slutter med det ganske raskt.

i tillegg er barn mindre enn voksne så dosene de får i seg blir høyere hvis de får slike ting daglig. 

Anonymkode: 29b9f...c73

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg spurte om det samme for flere år siden da mitt barn drakk lite. Jeg tror jeg stresset altfor mye med at det skulle drikkes vann. Han drikker fortsatt lite, men lever greit med det. Drikker mye melk, litt jus og en sjelden gang saft. De får gjerne i seg det de trenger. I min egen barndom drakk jeg nesten aldri utenom måltider. Bare om det var veldig varmt på sommeren. Nå går jo barn omtrent rundt med camelback. 

Samme her. Hadde mye hodepine, og mørk urin. Trodde det skulle være sånn.

Anonymkode: d4d32...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke ha gjort det. Gir du først fri flyt. så er det ingen vei tilbake. 

Prøvd isbiter i morsomme former? Sugerør? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor stresser du over at barnet ikke drikker? Er dere i et veldig varmt klima? Feber eller oppkast? Barnet drikker når det er tørst, og får ellers i seg mye væske via frukt, grønnsaker, yoghurt, grøt ++ Tilbyr du barnet saft sier det ikke ja fordi det er tørst, men fordi det smaker søtt. Jeg tror mange er litt i overkant på tuppa når det gjelder den drikkinga, voksne folk går jo rundt med tåteflasker og heller i seg. Helt unødvendig! 

Anonymkode: 760be...d53

Er ikke ts, men min fikk mye forstoppelse når hen var mindre, så forstår problemet. Hen drakk ikke noe i barnehagen.

Er blitt mye bedre, men hen merker fortsatt ikke at hen er tørst. Kan gå en hel dag uten å drikke noe (når hen blir med andre hjem fra skolen) og blir slapp. Har med flaske på trening, men glemmer å drikke. 

Skrevet (endret)
umAxa skrev (På 29.5.2025 den 12.37):

Siden du bryr deg om forskning:

https://www.missionhealth.org/healthy-living/blog/the-not-so-sweet-effects-of-artificial-sweeteners-on-the-body

Fra artikkelen:
Review of 37 studies on artificial sweeteners found that they're associated with a number of health issues,

A recent study found that erythritol was linked to an increased risk of heart attack and stroke

World Health Organization sier også: 
...also suggest that there may be potential undesirable effects from long-term use of NSS (Non-Sugar Sweeteners), such as an increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and mortality in adults.

Var det nok "anekdoter" for deg, eller trenger du flere?

ah sant, skal leggja vekk vitskapeleg konsensus, fordi det står noko anna på eit amerikansk sjukehus sine heimesider. kan hjelpe å faktisk lese og verifisere desse kjeldene sjølv; då finn du nemleg at den RCTen med 37 studier såg ei milk auke i kroppsmasseindeks med kunstig søtning. den seier dog ingenting om *evidensretninga*, altså om kunstig søting fører til auka kroppsmasseindeks eller om folk med høgare bmi drikk meir lettbrus. vi veit jo også at sukkerinntak auker vekt, så løysninga er iallfall ikkje å bytte ut med sukkerbrus.

hadde du lest vidare på kjeldene dine hadde du også sett at kunstig søtning ikkje sjåast på som eit effektivt verktøy for *vektkontroll*, som er ganske godt kjent, fordi vi vert stadig større til tross for utbredt bruk av kunstig søtning. når det er sagt er det vanskeleg å separere effekten av kunstig søtning og overvekt. for dette må ein ha studier der ein kontrollerer for vekt, fett%, osv. inntil solid evidens på negativ verknad føreligg, må vi basere oss på det vi veit: at kunstig søtning ikkje har noko å seie.

fhi er gode på å oppsummere forskning, og dei har ein fin artikkel om nettopp søtning her: https://www.fhi.no/le/kosthold/fakta-om-sotstoffene/#forskning-og-helsevurderinger-av-ststoffene dei tek opp mange av det same poenga som meg: evidensretning, mangel på evidens for negativ effekt, og i den norske oppsummeringa fant dei faktisk ein positiv effekt på vektkontroll med kunstig søtning. du kan jo velje og vrake kva du personleg meiner, og det er legitimt det! men effekt på overvekt =/= helseeffekt.

så nei, det du kjem med er diverre ikkje godt nok. beklager!

Endret av aazy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 17.02):

Verden vil bedras… 

Anonymkode: 675b9...8c9

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest ingredienslista på Fun Light? At saft kan ha 10-20 ingredienser er ganske ekstremt! 😳

Anonymkode: b6f1a...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med isbiter i vann som tørstedrikk! Ungene går på kjøkkenet og tar seg et glass med isbitvann når de er tørste. Annen drikke tas til måltider. Melk eller juice (begrenset pga syre) til hverdags. Brus kun i helg, og ikke i store mengder.

Om ungene er "avhengig" av saft i vannet for å slukke tørsten, så er det vi som har vendt dem til det. 

Anonymkode: e8d4f...671

Skrevet
aazy skrev (På 30.5.2025 den 23.15):

ah sant, skal leggja vekk vitskapeleg konsensus, fordi det står noko anna på eit amerikansk sjukehus sine heimesider. kan hjelpe å faktisk lese og verifisere desse kjeldene sjølv; då finn du nemleg at den RCTen med 37 studier såg ei milk auke i kroppsmasseindeks med kunstig søtning. den seier dog ingenting om *evidensretninga*, altså om kunstig søting fører til auka kroppsmasseindeks eller om folk med høgare bmi drikk meir lettbrus. vi veit jo også at sukkerinntak auker vekt, så løysninga er iallfall ikkje å bytte ut med sukkerbrus.

hadde du lest vidare på kjeldene dine hadde du også sett at kunstig søtning ikkje sjåast på som eit effektivt verktøy for *vektkontroll*, som er ganske godt kjent, fordi vi vert stadig større til tross for utbredt bruk av kunstig søtning. når det er sagt er det vanskeleg å separere effekten av kunstig søtning og overvekt. for dette må ein ha studier der ein kontrollerer for vekt, fett%, osv. inntil solid evidens på negativ verknad føreligg, må vi basere oss på det vi veit: at kunstig søtning ikkje har noko å seie.

Men hvorfor snakker du om vektkontroll?
Hvor i vår samtale snakker vi sukkerfri alternativer handler om vekttap?

Vi snakker om helse og skadelig bivirkninger.

Sitat

fhi er gode på å oppsummere forskning, og dei har ein fin artikkel om nettopp søtning her: https://www.fhi.no/le/kosthold/fakta-om-sotstoffene/#forskning-og-helsevurderinger-av-ststoffene dei tek opp mange av det same poenga som meg: evidensretning, mangel på evidens for negativ effekt, og i den norske oppsummeringa fant dei faktisk ein positiv effekt på vektkontroll med kunstig søtning. du kan jo velje og vrake kva du personleg meiner, og det er legitimt det! men effekt på overvekt =/= helseeffekt.

Det finnes evidens, men det som FHI og alt annet som involverer matpolitikk, så er det enorme og nærmest umulige krav å oppnå før det blir fastslått som fasit. Det er en grunn til at det heter matråd, og ikke matfasit : Du selv skal gjøre beslutningen.
Hva du baserer din beslutning på, er på godt og vondt, individuelle prioriteringer, og evne til trekke en rød tråd.

Så hva anbefalingen fra FHI sier er at barn under 3 år skal ikke ha søtstoffer (fordi det er skadelig?).
Det er også en takhøyde for mye søtstoffer man kan innta i løpet av ett døgn (fordi det er skadelig?).

Dette går direkte i strid med FHI sier at det er "ingen risiko".
Den røde tråden i dette tilfellet er at søtstoffer er faktisk skadelig - og det handler selvsagt om menge og hyppighet.

Hva FHI inrømmer er at Norge er et unikt fenomenet der vi konsumerer gjennomsnittet mye mer søtningsstoffer av resten av europa - mest sannsynlig fordi vår nasjonal drikk er Pepsi Max, og vi har de som sverger til sukkerfri alterantiver.

Her er greien:

Råd om mat og kosthold ligger alt fra 10-50 år etter forskning - rett og slett fordi industrien ønsker å beholde sin melkeku så lenge de kan, og selge oss så mye utvannet som de kan - kan påvirke forskning og etater til å tilbakeholde forskning og informasjon. Dette er ikke noe nytt, dette er bare menneskets og kapitalismens natur å drive på den måten.

Mat er en vanvittig industri med politikk, med mye som foregår på bakrommet som vi ikke vet om. Folkehelse er ikke førstreprioritet; det er profitt. Innsatsen er din, og vår helse som er på spill - hvordan vi ligger ann er som følgende:

Norge er per i dag topp 3 globalt på tarmkreft.

"Sunne" Norge er kanskje ikke så sunn likevel da? Jeg skal ikke knytte søtningsstoffer til alene årsak til tarmkreft, men det er tydelig at vi ikke har gode vilkår for fordøyelsessystemet vårt her i Norge. Så vi har dårligere helse enn hva resten av verden tiliser - og spørsmålet som må stilles er; Hvordan kan befolkningen bekjempe det?

Er det å øke kunnskap, slik at man forstår bredt og dypt som foregår? 
Eller å beholde status quo og fortsette i sporet vi er på?

Sitat

så nei, det du kjem med er diverre ikkje godt nok. beklager!

Du trenger ikke å høre på meg, og jeg skal selvsagt ikke stå i veien for hva du velger å drikke og spise.  Om du vil fraråde folk å " "høre på meg" - er du også frittalende til å gjøre også.

Vi får være uenig, og la det ligge der.

Bare ikke kom med flere "det er anekdotisk" når det absolutt ikke er anekdotisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 0.34):

Det stemmer ikke! Hvis du leser om hvordan kunstige søtningsmidler virker inn på microbiomet i tarmen, for så å søle deg videre på hvordan microbiomet i tarmen er med på å utvikle ulike sykdommer. Da tror jeg du slutter med det ganske raskt.

i tillegg er barn mindre enn voksne så dosene de får i seg blir høyere hvis de får slike ting daglig. 

Anonymkode: 29b9f...c73

Sølte meg videre for noen år siden, da jeg ble diagnostisert med en autoimmun sykdom. Fant jo selvsagt haugevis av skumle nettsider, blogger og fringe-forskere som mente man ville dø en snarlig død om man drakk litt Pepsi Max og Fun Light. Tok opp dette med gastromedisinerne på Aker da, og de mente det var bare tull, og sendte meg i retning konsensus og metastudier.

Har også venner med diverse grader innen for biokjemi og molekylærbiologi, og de rullet øynene langt inn i skallen da jeg tok og skremselspropagandaen. En gjennomgående greie innen dette her er at de som advarer typisk ellers også er ganske alternative, og gjerne bedre skolert innen yoga enn medisin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 8.44):

Barnet mitt drikker svært lite, og vi pleier bare ha saft og brus i helger. Noen ganger får h*n Jo saft i ukedager også. Men ikke ofte. Men jeg har vurdert å ha fri bar på sukkerfri saft nå, så h*n får i seg mer vann. Tanker? 

Anonymkode: 5d7e4...9a2

Lag smak på vannet med sitron,ingefær,agurk.

Anonymkode: a6c35...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...