Gå til innhold

Sukkerfri saft hver dag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (33 minutter siden):

Dette problemet er mentalt - med mindre du har rabies, da er det medisinsk.

Men om du er interessert i å gjøre noe tiltak, så er det så enkelt som å tynne ut det du drikker med mer vann, gradvis over tid.

Om du synes at det smaker vondt - så ikke glem at medisin skal liksom smake vondt. Det er da det virker 🤷‍♂️

Problemet kom med cellegiftkur, og er medisinsk, men mulig også mentalt. Det smaker ikke vondt, men den tynne konsistensen gjør det umulig å svelge. Tester stadig nye drikker, og nå begynner Farris å bli drikkbart. Alt må også være varmt eller lunkent.

Anonymkode: f1787...605

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du virkelig det er derfor de smaker vondt? 

Anonymkode: ddd19...c82

Tror du virkelig at jeg mente det bokstavelig talt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet kom med cellegiftkur, og er medisinsk, men mulig også mentalt. Det smaker ikke vondt, men den tynne konsistensen gjør det umulig å svelge. Tester stadig nye drikker, og nå begynner Farris å bli drikkbart. Alt må også være varmt eller lunkent.

Vanskelig og forestille seg hvordan det kan være vanskelig å drikke bare rent vann, men din erfaring er nok din erfaring og jeg kan bli rikere av å anerkjenner det, så jeg har ikke noe mer å si enn gjør det som virker for deg.

Ville vært et interessant eksperiment å tynne ut drikken din med en dråpe av gangen over de neste 5-10 årene og  se om du faktisk kan bli vant igjen til å bare drikke vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (4 minutter siden):

Tror du virkelig at jeg mente det bokstavelig talt?

Man vet aldri på kg 

Anonymkode: ddd19...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo få i seg veske på andre måter en bare å drikk det å da. Vannmelon. Agurk. Ja det er masse mat som inneholder mye veske. Jeg har aldri vært glad i saft selv. Så jeg har aldri hatt noe saft hjem her. Mine barn er heldigvis glad i vann. Men jeg har vann dispenser og isbiter. Så dem drikker mye vann. 

Anonymkode: 7ec50...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ha vann med friske frukter og grønnsaker istedenfor? Og evt isbiter?

vann med appelsinskiver er nydelig og et bedre alternativ enn saft. 

Men agurk, sitron, lime, jordbær, bringebær osv er veldig godt å ha i. Gor frisk og god smak.

Personlig ville jeg aldri tillatt fri tilgang på saft, både med tanke på kunstig søtning og tennene. 

Anonymkode: ca26a...cbc

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Om det er stort nok til å snakke om det, så ville jeg heller gjort det, om det er veldig lite ville jeg ikke gitt kunstig søtning. 

Anonymkode: a5d92...947

Skrevet

Mnja, kunstige søtnkngsmidler er jo ikke spesielt bra i mengder.

Hva med å putte litt bær oppi vanlig vann? 

AnonymBruker
Skrevet

I følge KG-ekspertene så er alt som er usunt kosthold ikke bra for barna. I vårt hjem gir vi blanke faen og bruker sunn fornuft, så her får de saft og brus som er sukkerfri når de spør og det ikke blir så ofte. Fungerer veldig greit her :)

Ekstremt lei hysteriet som er om alt mulig.

Anonymkode: 9d690...fc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (10 timer siden):

Ja, det går helt fint. Styr unna de som er syrlige pga tennene, og ikke hør på de som er hysteriske og de som har anekdoter om allergi.

Fantastisk å kalle andre  hysteriske fordi de velger annerledes

Anonymkode: ce78f...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (5 timer siden):

Jeg har drikket med kunstig søtning hele livet og har aldri hatt problem.

Å da får ingen andre problem heller selvsagt 🙃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har det siste året hatt problemer med å drikke. Vann, som jeg før var glad i, går rett og slett ikke ned. Det går derfor i sjokokademelk/kakao, solbærsirup, og etter forslag fra legen, øl. 

Det er lett å si at barna skal drikke vann, men få av oss forstår at det rett og slett er umulig før vi selv er i situasjonen. Mine leger har alle vært klare i sin sak. Det er viktig å få i seg nok væske, så finn det som fungerer.

Hvis saft er det barnet drikker, la det få det daglige glasset.

Vel om de ikke får alternativ så drikker de vann 

• Nyttig 1
Skrevet
umAxa skrev (3 timer siden):

Det samme kan sies om røyking og røykere, til de blir båret ut av gravfølget sitt.
Det betyr ikke at røykeren gjør det bra ved å stå der og annonsere "Se på meg, jeg har det fint" til andre - gjør det vel?

For all del, vi alle har freedom of speech og den slags, men det *litt* strengere villkår om man skal appellerer til sannheter, tenker jeg.

vi har enormt med forskning om kor skadeleg røyking er. på kunstig søtning har vi anekdoter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fantastisk å kalle andre  hysteriske fordi de velger annerledes

Jeg kalte ikke de som velger anderledes hysteriske

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde en periode der han drakk veldig lite,bleiene var tørre.  Da fikk han Husholdningsaft ,og  smoothie.  Det gikk helt fint , å var bare en periode.  Nå er han 9 år, å drikker nesten bare vann.

Anonymkode: 5c6ee...1df

AnonymBruker
Skrevet

Gi heller morsomme sugerør eller kopper. 
Sukker og sukkerfritt er skadelig begge deler

Anonymkode: cb208...f87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 9.43):

Skulle ønske det var så enkelt... min 12 åring liker fortsatt ikke smaken av vann. Nytter ikke. 

Anonymkode: cf4c9...e00

Hvis man alltid har drukket saft så er vel ikke det så rart. Kunstig saft ødelegger tarmsystemet, man kan få dårlig psykisk og fysisk helse av å drikke mye saft.

Anonymkode: a2dff...fd6

Skrevet
aazy skrev (16 timer siden):

vi har enormt med forskning om kor skadeleg røyking er.

Siden du bryr deg om forskning:

https://www.missionhealth.org/healthy-living/blog/the-not-so-sweet-effects-of-artificial-sweeteners-on-the-body

Fra artikkelen:
Review of 37 studies on artificial sweeteners found that they're associated with a number of health issues,

A recent study found that erythritol was linked to an increased risk of heart attack and stroke

World Health Organization sier også: 
...also suggest that there may be potential undesirable effects from long-term use of NSS (Non-Sugar Sweeteners), such as an increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and mortality in adults.

Sitat

på kunstig søtning har vi anekdoter.

Var det nok "anekdoter" for deg, eller trenger du flere?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis man alltid har drukket saft så er vel ikke det så rart. Kunstig saft ødelegger tarmsystemet, man kan få dårlig psykisk og fysisk helse av å drikke mye saft.

Nevnte vel aldri noe om at han alltid har drukket saft? 

Anonymkode: cf4c9...e00

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte om det samme for flere år siden da mitt barn drakk lite. Jeg tror jeg stresset altfor mye med at det skulle drikkes vann. Han drikker fortsatt lite, men lever greit med det. Drikker mye melk, litt jus og en sjelden gang saft. De får gjerne i seg det de trenger. I min egen barndom drakk jeg nesten aldri utenom måltider. Bare om det var veldig varmt på sommeren. Nå går jo barn omtrent rundt med camelback. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...