AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Barnet mitt drikker svært lite, og vi pleier bare ha saft og brus i helger. Noen ganger får h*n Jo saft i ukedager også. Men ikke ofte. Men jeg har vurdert å ha fri bar på sukkerfri saft nå, så h*n får i seg mer vann. Tanker? Anonymkode: 5d7e4...9a2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Jeg ville ikke gjort det, sukkerfri saft trigger eksem og rosascea veldig hos meg, får en del småkviser også. Har lest om andre som har like reaksjoner, jeg får også det samme av mye drikke med sukker i, så det er tydelig at kroppe Reagerer på sukkerfri saft også. Anonymkode: 5573f...799 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Nei, styr unna. Masse kunstige fargestoffer og konserveringsmidler. Anonymkode: 310ba...6e5 7 9
Meowmere Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Ja, det går helt fint. Styr unna de som er syrlige pga tennene, og ikke hør på de som er hysteriske og de som har anekdoter om allergi. 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai er jo ikke noe galt det, når jeg var liten drakk alle saft hele tiden det er mye verre og være alt for streng med kosthold enn ha et normalt kosthold Anonymkode: b111c...afa 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai Prøv heller kjøleskap-kaldt vann med sitron i, eller frys ned bringebær f.eks o i isterningabrikker og ha det i kaldt vann stående i kjøleskapet. Anonymkode: 27ba6...490 3 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vær forsiktig med kunstig søtning til barn! Drit i saften og få i barnet vann istedenfor?? Anonymkode: 45aa5...1be Skulle ønske det var så enkelt... min 12 åring liker fortsatt ikke smaken av vann. Nytter ikke. Anonymkode: cf4c9...e00 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai Altså, det viktigste med å unngå sukkerfri saft er jo å lære seg å drikke vann som tørstedrikk. Å gi fri tilgang på saft løser ikke problemet, det forsterker det. Barnet vil også bli vant til kunstig søt smak så naturlig sødme ikke oppleves søt. Det gir en preferanse for søtt. Og når man tenker at kunstig søtning er uproblematisk så blir også brus og energidrikker "greit" når man er eldre. Det er et stort problem med syreskader på tenner blant unge. Det å lære deg å drikke vann som tørstedrikk er viktig. Anonymkode: 8dea0...8a7 7 1 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai Jeg hadde ikke gjort det, men så er jeg ikke i akkurat deres situasjon hennes. Det er i hvert fall delvis fordi jeg selv var helt avhengig at sukkerfri brus i mange år fra jeg var ungdom. Kanskje blir mine barn også det, men jeg vil at de skal venne seg til vann som tørstedrikk nå som barn i hvert fall. En av mine drikker lite, men hun er ikke dehydrert. Anonymkode: 6120b...cbd 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai Du gjør ungen en bjørnetjeneste om du lærer ungen at det er greit å la være å drikke vanlig vann og heller bli tilvendt at vann må ha smak. Ikke bare er det masse kunstig søtning, men det er heller ikke bra for tennene. Anonymkode: ddd19...c82 1 3
Honey Dew Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai Det går helt fint. Det viktigste er at barnet får i seg nok væske. 1
umAxa Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Honey Dew skrev (4 minutter siden): Jeg har drikket med kunstig søtning hele livet og har aldri hatt problem. Jeg foretrekker heller å stole på hva forskning sier om kunstig tilsatt søtningsstoffer på kropp, hode og systemet vårt sier, enn en "jeg har aldri hatt problem" 6 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Er her regelen at barna må drikke et glass vann ved hvert måltid. De er 8 og 13. Minste slet med dehydreing for hun ble syk ut av det blå etter aktive og varme dager. Det fungerer her 🙂 Anonymkode: 9521c...a63 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai Isbitmaskin hjelper mye for vanndrikking hos oss. gjenbrukbare isbiter som en fryser selv er også populært. Finnes i mange ulike farger og fasonger hos f.eks Rusta. Anonymkode: d0c76...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Jeg har alltid Zeroh stående, det er søtet med stevia, selv om jeg ikke er av dem som bekymrer meg veldig for apspartan i normale mengder. Bare ikke ha det blandet ut på flaske så hen blir gående å smådrikke.Bedre for tennene å drikke et glass raskt. Mener å huske at mengde syreskader på tennene gikk opp da skrukork og 1/2-litersflasker ble vanlig fordi vi gikk og smådrakk over lenger tid. Samme med godteri, la ungene spise alt på en gang, ikke småspise gjennom kvelden. Anonymkode: 6df26...50e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai Honey Dew skrev (47 minutter siden): Jeg har drikket med kunstig søtning hele livet og har aldri hatt problem. Det er faktisk ikke et godt argument. I så fall er det mye vi kan blåse i av forskning siden «jeg har da aldri» ekspertene vet bedre Anonymkode: ddd19...c82 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai Jeg har det siste året hatt problemer med å drikke. Vann, som jeg før var glad i, går rett og slett ikke ned. Det går derfor i sjokokademelk/kakao, solbærsirup, og etter forslag fra legen, øl. Det er lett å si at barna skal drikke vann, men få av oss forstår at det rett og slett er umulig før vi selv er i situasjonen. Mine leger har alle vært klare i sin sak. Det er viktig å få i seg nok væske, så finn det som fungerer. Hvis saft er det barnet drikker, la det få det daglige glasset. Anonymkode: f1787...605 1
umAxa Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har det siste året hatt problemer med å drikke. Vann, som jeg før var glad i, går rett og slett ikke ned. Det går derfor i sjokokademelk/kakao, solbærsirup, og etter forslag fra legen, øl. Det er lett å si at barna skal drikke vann, men få av oss forstår at det rett og slett er umulig før vi selv er i situasjonen. Mine leger har alle vært klare i sin sak. Det er viktig å få i seg nok væske, så finn det som fungerer. Hvis saft er det barnet drikker, la det få det daglige glasset. Anonymkode: f1787...605 Dette problemet er mentalt - med mindre du har rabies, da er det medisinsk. Men om du er interessert i å gjøre noe tiltak, så er det så enkelt som å tynne ut det du drikker med mer vann, gradvis over tid. Om du synes at det smaker vondt - så ikke glem at medisin skal liksom smake vondt. Det er da det virker 🤷♂️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai De saftene inneholder kunstig søtstoffer. Og mange av de kan du få syreskader av. Det gjelder ikke bare brus og juice! Venn barna til å drikke vann som tørstedrikk! Har dere isbiter i, blir det ekstra godt! Etter at vi fikk sånn isbitgreie på kjøleskapet, så har ungene blitt kjempeflink til å drikke vann! Anonymkode: e8d4f...671 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai umAxa skrev (36 minutter siden): Dette problemet er mentalt - med mindre du har rabies, da er det medisinsk. Men om du er interessert i å gjøre noe tiltak, så er det så enkelt som å tynne ut det du drikker med mer vann, gradvis over tid. Om du synes at det smaker vondt - så ikke glem at medisin skal liksom smake vondt. Det er da det virker 🤷♂️ Tror du virkelig det er derfor de smaker vondt? Anonymkode: ddd19...c82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå