AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:58 #21 Skrevet onsdag kl 16:58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre? I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. Hvor farlig er norsk helsevesenet? F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. Anonymkode: 69aa7...7d6 Dette ble usammenhengende og svada. Anonymkode: fa753...6c1 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:00 #22 Skrevet onsdag kl 17:00 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortvilende! Har alltid vært strålende fornøyd med helsevesenet, men siste årene har det skjedd mye negativt... 18 mnd ventetid på ortopedisk utredning for et barn feks. Og en eldre mor som blir sendt hjem fra legevakten etter stygt fall. Blodtrykk på 180/110 neste dag, og de finner 3 brudd i ryggen hos Volvat. Sånne ting... Anonymkode: 11c3d...5d4 Man må huske på at en stadig større del av den norske befolkningen blir stadig eldre, mens det fødes stadig færre barn for å bære byrdene. Samtidig som stadig flere yngre faller ut av arbeidslivet, stadig flere sluses inn på ung ufør og en enorm del av norske voksne mellom 18-67 mottar uføretrygd. Det blir stadig færre i arbeidslivet. Samtisig med at stadig flere lidelser, sykdommer og skader kan behandles. Stadig mer behandling blir rådyr og enormt tidkrevende. I dag kurerer vi det folk døde av for 10 år siden. Hvert år brukes f eks ekstremt mye penger på å sette inn hofteproteser på mer eller mindre skrøpelige pensjonister mellom 80 og 90 år. Og hvor skal det stoppe? Jeg har sett avisforsider med rasende pårørende som beskriver legen som sa nei til å gi kunstig ernæring og intravenøs væske til en døende 94-åring innlagt fra sykehjem for et hjerteløst monster. Hvor går grensen? Anonymkode: 9ded1...e59 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #23 Skrevet onsdag kl 17:06 Pippi Lotta skrev (11 timer siden): Politikerne er klare over at foretaksmodelen ikke virker, tror det står i både Høyre og Ap sit program at den skal fjernes. MEN den er for behagelig for politikerne, til at de faktisk skal gjøre det. De har i praksis fraskrevet seg ansvare for sykehusene, og de har ikke lyst til å ta ansvare tilbake. Har utrolig mye respekt for de legene og sykepleierne som velger å jobbe på sykehus, fremfor å gjøre enklere å bedre betalt arbeid privat! Men helsevesne sliter de ut, og det er ikke berekraftig desvere. Jeg tror mange tenker at det går greit at det ofentlige helsevesnet blir rasert, fordi de har helseforsikring og tror de kan gå privat. Men det private tilbyr først å fremst enkle behandlinger, så den dagen du blir skikelig syk hjelper ikke foorsikringen deg. Da er du avhengig av et ofentlig helsevesen som mangler både penger og ansate. Kjener jeg får angst bare av å tenke på dette!!!! Helsevesenet slik det (ikke) fungerer i dag er en varslet katastrofe. Politikerne har systematisk bygget ned helsevesenet siden 1980, og da foretaksmodellen ble innført forsøkte fagfolk å rope ut sine varsler - også de som satt i faggruppene som skulle uttale seg om modellen på forhånd. De advarte sterkt, og varslet helt klart og tydelig om hva følgene ville bli hvis politikerne innførte helseforetaksmodellen på begynnelsen av 2000-tallet. Det har ikke bare vist seg at fagfolk fikk rett... det ble mye verre enn selv de forutså. Og politikere uten fagkunnskap sitter og lytter til dyre konsulenter og byråkrater som forsøker å forsvare egne overbetalte jobber, mens de bruker google når de skal utarbeide rapporter politikerne baserer sine beslutninger på, og i mindre grad fagfolk. Ansvarsfraskrivelsen som norske politikere har holdt på med siste 45 år når det kommer til helsevesenet og forebygging, det er et direkte svik mot landets innbyggere! Se på alle sykehusene som er blitt bygget siste flere tiår. Alle - absolutt alle! - er blitt bygget for små! Siden 1980 har befolkningen økt med nærmere 1,5 millioner innbyggere - mens antall sengeplasser i sykehusene er halvert. Psykiatrien sitter igjen med bare 25 % av de sengeplassene de hadde i 1980. Alle sykehus bygges for små. Når de åpnes er de allerede altfor små for den befokningen de skal yte forsvarlige tjenester til. Kaldnes i Østfold, Tønsberg, Hammerfest, Kirkenes. Siste ut var vel Molde sykehus, som er en sammenslåing av tidligere Kristiansund sykehus og Molde sykehus - som kronprinsen offisielt skal åpne førstkommende mandag - det var som forventet allerede for lite ved åpningen, mange ansatte vurderer allerede å si opp i fortvilelse over forholdene. (Men jeg regner med at det vil fremstilles rosenrødt i omtalene av den offisielle åpningen.) Selv måtte jeg uføretrygdes fordi det gikk prestisje i min sak, og legene nektet å henvise meg til utlandet. Så går jeg her, da, fysisk syk, med en utdannelse og kompetanse og arbeidsvilje det skrikes etter i landet. Men får ingen hjelp til å bli frisk nok til å jobbe. Og økonomien sørget Nav for å ruinere pga. en rekke feil de gjorde, så å betale for reise til utlandet for å bli friskere på egen regning er umulig. Og når man først har fått uføretrygd, da stiller man gjerne bakerst i køen. Jeg er bare én som er unødvendig uføretrygdet, trolig finnes det tusener som meg, som har blitt uføretrygdet fordi de over år ikke har fått riktig og nok behandling til å kunne holde seg i jobb, komme seg tilbake i jobb. Og så liker politikerne å kalle oss for late, for slik å fraskrive seg ansvaret for at det er de som har feilet, de som har sviktet landet, deres valg som fører til skremmende høye sykemeldings-, attførings- og uføretall. 1 krone brukt på forebyggende helsearbeid gjør at staten sparer 14-20 kroner på behandling. Norske politikere velger å bruke 97 % på behandling, 3 % på forebyggende arbeid... Det er også på høy tid at det minnes om at dette helsevesenet, som politikerne helt bevisst har valgt å bygge ned over flere tiår, det er også en del av landets beredskap i kriser! Tross for årevis med høylydte advarsler om at vi kom til å få pandemi, så valgte Erna Solberg og co å ikke ruste opp sykehus og helsevesen. Pandemien kom, intensivkapasiteten i Norge er på jumboplass i Europa (kun slått av Skotland). Og fremdeles bygger altså politikerne for små sykehus og har null forståelse for hvilke kriser vi kan komme til å stå i innen svært få år - uten et helsevesen som er rustet til å møte krisene. For sykehusene i dag er fulle før de er ferdigbygde og legene utnyttes som kontorpersonell og sykepleierne som renholdspersonale. Anonymkode: b9298...326 1 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:12 #24 Skrevet onsdag kl 17:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For sykehusene i dag er fulle før de er ferdigbygde og legene utnyttes som kontorpersonell og sykepleierne som renholdspersonale. Anonymkode: b9298...326 Helt enig. Ressurser brukes definitivt på feil steder. Helsefagarbeidere og portører maser i SoMe om at de kan jo legge venefloner, men det trengs ikke! De kan jo heller gjøre sine jobber med transport, matservering og stell, så får sykepleierne mer tid til å gjøre sine. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at Norge er et land hvor alle de svakeste, eldste og sykeste overlever, og at de krever enormt med ressurser, gjerne over flere tiår, fra en stadig mindre gruppe med helsepersonell. Anonymkode: 9ded1...e59 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:25 #25 Skrevet onsdag kl 17:25 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Stadig flere nordmenn ser på helsevesenet som en service hvor de forventer eksellent kundebehandling. Vi har f eks stadig pasienter til elektiv kirurgi som blir dritsure om de må sitte og vente i 3-4 timer før de blir operert (kirurgene skulle kanskje ha latt den forrige operasjonspasienten blø ihjel når det oppsto komplikasjoner, slik at ærede Kari Nordmann slapp å vente så lenge?). Vi har også svært mange pasienter som kansellerer planlagt kirurgi på svært kort varsel, eller som ikke møter opp i det hele tatt. Dette gjelder først og fremst pasienter under 40-50 år. Og det er fremdeles enormt mange som ikke gidder å møte opp på polikliniske timer uten å si fra. De som først og fremst lager kork i helsevesenet, er som regel pasientene selv. Anonymkode: 9ded1...e59 Men det er ikke dette vi snakker om her. Ventetiden er blitt mye lenger, men det tåler de fleste godt. Det jeg og min familie har opplevd er at vi ikke får akutt hjelp, at det ikke undersøkes godt nok, og at ventetiden er så lang for utredning at det ikke er forsvarlig. Man presses til å ta det privat. et barn skal ikke gå med feilstilte tær i nesten 2 år før det får hjelp. Og en eldre dame skal ikke sendes hjem med tre brudd i ryggen. Og i ungdomspsykiatrien er det helt krise.... forferdelig at det kuttes der når behovet har økt dramatisk siste årene. Leste nettopp om en dame på 87 år som ikke fikk dusje på over 8 mnd, de hadde ikke kapstitet: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/wgGzK1/da-britt-kari-bergstroem-87-kom-paa-sykehjem-tok-det-nesten-ett-aar-foer-hun-fikk-dusje-forsvarlig-mente-statsforvalter Som flere nevner så er dette en varslet katastrofe. Men det er allikevel forferdelig. Og det vil ikke bli bedre, men verre. Vi vil få et klasseskille. Bare å ta helseforsikringer og spare opp til egen alderdom. Anonymkode: 11c3d...5d4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:29 #26 Skrevet onsdag kl 17:29 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre? I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. Hvor farlig er norsk helsevesenet? F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. Anonymkode: 69aa7...7d6 Mange i Norge har peiling innen helse, men når helsevesenet skal drives som en bedrift der direktørene på toppen skal spare på gulvet for å spare/tjene mest mulig penger til egen lomme, så blir det dårlig for både helsepersonell og pasienter. Helsevesenet burde vært statlig eid og drevet med med oljepenger og det folk betaler gjennom skatt og egenandel. Vi tåler underskudd dersom helsevesenet fungerer så bra at folk faktisk både får forebyggende hjelp og tidsnok behandling. Jo raskere utredet og behandlet, jo større sjanse for at folk kommer tilbake i jobb i størst mulig stilling. Dette gir igjen færre og mer kortvarige sykemeldinger, og kanskje også færre uføre, noe som gjør at vi tjener inn igjen pengene i det lange løp. I tillegg kan man se for seg at mindre bruk av dyre innleide privathelsetjenester i offentlig helsevesen (fordi de ikke har ansatte nok i det offentlige grunnet nedskjæringer) også kan ha en positiv effekt. Kombinasjonen nedskjæringer i arbeidslivet generelt (slitne ansatte og mye sykemelding) og nedskjæringer i helsevesenet (både slitne ansatte, høyt sykefravær og dårligere tilbud) gjør at stadig flere blir sykemeldte og uføre. Psykisk helse er kraftig nedprioritert og helsekøene vokser. Samtidig vokser lønna og bonusene til de på toppen. Det er ikke et velferdssamfunn verdig. De som ønsker å drive business med profitt burde holdes langt unna helsevesenet. Helsevesenet bør gå i null, og blir det overskudd skal det gå tilbake i systemet. Direktørene skal ha helt normal lønn, ikke skyhøye lønninger og bonus etter hvor mye de sparer ved å skjære ned tilbudet til beinet. Det er dessverre enklere for politikerne å be folk om å ta seg sammen, holde seg frisk og gå på jobb, enn det er å ta tak i problemene som oppstår når det eneste som teller er stadige nedskjæringer som skal gi økonomisk gevinst for folkene på toppen. Helt utrolig at ingen har hjerne til å stoppe opp og tenke at folk faktisk slites ut når det blir færre og færre på jobb, spesielt i helsevesenet og i andre jobber der de fleste jobber må gjøres av mennesker. All ære til leger, sykepleiere og andre ansatte på sykehus, sykehjem, legekontor og legevakt for at de står i det, selv når ledelsen gir blaffen i at de løper beina av seg og likevel ikke klarer å ta godt nok vare på pasientene. Jeg vet også at mange sliter med konstant dårlig samvittighet overfor pasientene, og stadig er redd for å gjøre grove feil som kan koste noen livet, fordi de rett og slett jobber på reservebatteriet i alt for lange vakter. Vi trenger å grave frem noen fornuftige politikere, og så stemme på dem. Akkurat nå har de gamle gått seg fast og verken orker eller evner å gjøre endringene som trengs. Anonymkode: 64fd4...6bb 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:01 #27 Skrevet onsdag kl 18:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): All ære til leger, sykepleiere og andre ansatte på sykehus, sykehjem, legekontor og legevakt for at de står i det, selv når ledelsen gir blaffen i at de løper beina av seg og likevel ikke klarer å ta godt nok vare på pasientene. Jeg vet også at mange sliter med konstant dårlig samvittighet overfor pasientene, og stadig er redd for å gjøre grove feil som kan koste noen livet, fordi de rett og slett jobber på reservebatteriet i alt for lange vakter. Helt enig - mange gjør en fantastisk jobb med å hjelpe andre, også når det er mangel på nok ressurser. Det klages mye på at fastlegen er for sen til timene, men sannheten er jo ofte at de jobber på spreng med et stort ansvar. Men ser man f eks til spesialisthelsetjenesten, så er det ekstremt byråkratisk og "mange kokker", og det er nok organisert og helsehjelpen utføres på en slik måte at flere og flere begynner å si i fra etter å ha erfart det, og begynner å miste tillit. Det er trist, for det er nok en del dyktige og gode folk der, men de godt erfarne kaller det en moralsk krise. Økonomisk for samfunnet også, fordi hjelpen som utøves gir liten effekt, mye overdiagnostikk / feilbehandling / feildiagnotisering/ overmedisinering med antidepresiva osv., og det kan fort ende i lang sykemelding, aap og uføre som mer eller mindre støttes av behandlerne. Fokuset er feil. Det spøkes vel med at enhver psykolog og psykiater har 2 eller 3 diagnoser selv, og at det er skummelt å bli påvirket av denne "gravingen" i fortiden, framfor å sørge for å se framover og tydeliggjøre hvor viktig arbeid er for god helse på lang sikt, ikke minst økonomisk. Noen nevner Foretaksmodellen over her, som igjen er knyttet til diagnosesystemet, som igjen er, enkelt forklart, en form for "sykeliggjøring" av en normal reaksjon på noe unormalt. Så... her kommer det nok en endring etter hvert, tar bare litt lang tid.. Anonymkode: ec9d7...c48
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:11 #28 Skrevet onsdag kl 18:11 "Hvor farlig er norsk helsevesenet? " Sett bort i fra en dårlig formulert setning.. Det norske helsevesenet er jevnt over veldig bra. Du kan jo prøve helsevesenet i burundi eller kongo.. Kanskje du da sklir rett inn hos en fysioterapeut Anonymkode: c8c3d...b30 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:12 #29 Skrevet onsdag kl 18:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig - mange gjør en fantastisk jobb med å hjelpe andre, også når det er mangel på nok ressurser. Det klages mye på at fastlegen er for sen til timene, men sannheten er jo ofte at de jobber på spreng med et stort ansvar. Men ser man f eks til spesialisthelsetjenesten, så er det ekstremt byråkratisk og "mange kokker", og det er nok organisert og helsehjelpen utføres på en slik måte at flere og flere begynner å si i fra etter å ha erfart det, og begynner å miste tillit. Det er trist, for det er nok en del dyktige og gode folk der, men de godt erfarne kaller det en moralsk krise. Økonomisk for samfunnet også, fordi hjelpen som utøves gir liten effekt, mye overdiagnostikk / feilbehandling / feildiagnotisering/ overmedisinering med antidepresiva osv., og det kan fort ende i lang sykemelding, aap og uføre som mer eller mindre støttes av behandlerne. Fokuset er feil. Det spøkes vel med at enhver psykolog og psykiater har 2 eller 3 diagnoser selv, og at det er skummelt å bli påvirket av denne "gravingen" i fortiden, framfor å sørge for å se framover og tydeliggjøre hvor viktig arbeid er for god helse på lang sikt, ikke minst økonomisk. Noen nevner Foretaksmodellen over her, som igjen er knyttet til diagnosesystemet, som igjen er, enkelt forklart, en form for "sykeliggjøring" av en normal reaksjon på noe unormalt. Så... her kommer det nok en endring etter hvert, tar bare litt lang tid.. Anonymkode: ec9d7...c48 Det pågår en diskusjon nå angående diagnosejaget. Det skal egentlig ikke være nødvedig med en diagnose for å få forsvarlig helsehjelp. Men jeg tror ikke det er her skoen trykker. Det er for mange som nå blir syke. Og man må finne ut hvorfor. Flere får livstilssykdommer, flere unge får kreft, i løpet av fem år har sykefravær grunnet psykiske lidelser økt med 44 prosent, samtidig kuttes det dramatisk i budsjettene, og vi lever lenger, og trenger hjelp lenger. Anonymkode: 11c3d...5d4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:17 #30 Skrevet onsdag kl 18:17 Jeg lurer litt på dette selv, jeg ble utsatt for en yrkesskade for noen år siden, og var sykemeldt kjempelenge, skaden min er godkjent yrkesskade, jeg ble aldri sendt til spesialist, og når jeg gikk nå mange år etterpå med plager til spesialist privat var legen helt rystet, og har nå henvist meg videre. Anonymkode: c28da...054
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:19 #31 Skrevet torsdag kl 00:19 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre? I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. Hvor farlig er norsk helsevesenet? F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. Anonymkode: 69aa7...7d6 Ja helsevesen i Norge er ikke utelukkende kun bra og det foregår ting som ikke burde foregå og jeg har selv opplevd en del ganske kritikkverdige ting, men det er selvsagt et helt annet nivå enn den hendelsen du beskriver. Anonymkode: 40385...6ba
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:57 #32 Skrevet torsdag kl 06:57 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det pågår en diskusjon nå angående diagnosejaget. Det skal egentlig ikke være nødvedig med en diagnose for å få forsvarlig helsehjelp. Men jeg tror ikke det er her skoen trykker. Det er for mange som nå blir syke. Og man må finne ut hvorfor. Flere får livstilssykdommer, flere unge får kreft, i løpet av fem år har sykefravær grunnet psykiske lidelser økt med 44 prosent, samtidig kuttes det dramatisk i budsjettene, og vi lever lenger, og trenger hjelp lenger. Anonymkode: 11c3d...5d4 Ja, det er interessant at Psykologforeningen fronter PRIDE og feirer mangfold – samtidig som de støtter bruk av diagnoser som i praksis virker stigmatiserende og marginaliserende, som skal behandles, og kan føre til langvarig utenforskap. Det er påfallende at de ikke nevner psykiatriens egen historie, hvor homofili f eks tidligere ble sykeliggjort. Det er nok av eldre homofile i dag med traumer etter datidens behandling som kunne innebære elektrosjokk. Hvorfor øker psykiske lidelser med 44%? Det er vel psykologer og psykiatere som stiller disse diagnosene som skal behandles... Det er vel også fastslått ganske tydelig at denne forskningen som miljøet står for uten tvil går på bekostning av borgerne og pasientene. Det er noe galt. Anonymkode: ec9d7...c48
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:08 #33 Skrevet torsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er interessant at Psykologforeningen fronter PRIDE og feirer mangfold – samtidig som de støtter bruk av diagnoser som i praksis virker stigmatiserende og marginaliserende, som skal behandles, og kan føre til langvarig utenforskap. Det er påfallende at de ikke nevner psykiatriens egen historie, hvor homofili f eks tidligere ble sykeliggjort. Det er nok av eldre homofile i dag med traumer etter datidens behandling som kunne innebære elektrosjokk. Hvorfor øker psykiske lidelser med 44%? Det er vel psykologer og psykiatere som stiller disse diagnosene som skal behandles... Det er vel også fastslått ganske tydelig at denne forskningen som miljøet står for uten tvil går på bekostning av borgerne og pasientene. Det er noe galt. Anonymkode: ec9d7...c48 Vi er enige når det gjelder diagnoser. Men diagnose eller ikke, så er økningen der fordi folk er syke, og trenger helsehjelp. Jeg mener de skal få det uten at diagnose nødvendigvis må stilles. Men selv uten diagnose vil det være press på helsevesenet. Og vi må finne ut hvorfor. Sosiale medier ser ut til å være en faktor. At det trigger psykiske lidelser. Spesielt hos de unge. Eldrebølgen vil øke på. Og de eldre krever mer enn før. De er sykere, samtidig som de lever lenger. Budsjettene må økes betraktelig! Anonymkode: 11c3d...5d4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:51 #34 Skrevet torsdag kl 08:51 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi er enige når det gjelder diagnoser. Men diagnose eller ikke, så er økningen der fordi folk er syke, og trenger helsehjelp. Jeg mener de skal få det uten at diagnose nødvendigvis må stilles. Men selv uten diagnose vil det være press på helsevesenet. Og vi må finne ut hvorfor. Sosiale medier ser ut til å være en faktor. At det trigger psykiske lidelser. Spesielt hos de unge. Eldrebølgen vil øke på. Og de eldre krever mer enn før. De er sykere, samtidig som de lever lenger. Budsjettene må økes betraktelig! Anonymkode: 11c3d...5d4 Det handler vel om et system som må ta innover seg virkeligheten – og få de midlene som trengs for å faktisk hjelpe. Vi ser også nedgangstider og konsekvensen av det. Økte renter og økte matvarepriser fører til økonomisk uro, som igjen går utover psykisk helse. For mange er sikkerhetsnettet sykemelding. Når folk bruker mindre penger, går også næringslivet tregere. Bedrifter kutter kostnader, færre ansatte og økt arbeidsledighet. Mange faktorer som spiller inn. Så har man en trygg og god jobb innen helsevesenet i dag, så vær takknemlig. Så håper jeg man kan slutte å forske mer på menneskesinnet, bruke unødvendige midler på det. Heldigvis er det stemmer innen miljøet som har skjønt det, så godt at vi er enige om dette diagnoseopplegget. Men slik det er nå, så må man ha en diagnose for å få hjelp, som du sier. Anonymkode: ec9d7...c48 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:06 #35 Skrevet torsdag kl 09:06 Ei norsk venninne har nettopp blitt operert med da vinci-robot i Budapest. Det gikk fint, den fungerte som det skulle, og hun var inn og ut i løpet av ei natt og en dag. Det som var den store forskjellen, fortalte hun, var den totale mangelen på omsorg. Vi her i Norge tar det for gitt at vi får en nyoppredd seng, mat/drikke etter operasjonen, håndklær/såpe/dusj, TV/fellesarealer o.l. Tenk på alt helsepersonell i Norge som brukes til dette. Da hun dukket opp på sykehuset i Budapest oppdaget hun at hun hadde glemt håndkle, og da hun spurte etter det svarte sykepleier: - Dette er ikke noe hotell. Vi skal ikke så mange kilometre sør for Norge før vi ser at alt er enklere/mindre av alt, og at det er familien som ordner det meste av omsorgen, mens leger og annet helsepersonell er høyt utdanna fagpersonale som konsentrerer seg om faget sitt i stedet. Og så kan man jo spørre seg om hva som er best. Anonymkode: fb29b...ef9 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:08 #36 Skrevet torsdag kl 09:08 AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 5.40): Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre? I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. Hvor farlig er norsk helsevesenet? F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. Anonymkode: 69aa7...7d6 Fysio krever ikke lenger henvisning, du kan og må selv ta kontakt og bestille time om du ønsker det. Jeg forstår ikke hva du mener i innlegget ditt. Anonymkode: 216e8...1f4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:10 #37 Skrevet torsdag kl 09:10 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ei norsk venninne har nettopp blitt operert med da vinci-robot i Budapest. Det gikk fint, den fungerte som det skulle, og hun var inn og ut i løpet av ei natt og en dag. Det som var den store forskjellen, fortalte hun, var den totale mangelen på omsorg. Vi her i Norge tar det for gitt at vi får en nyoppredd seng, mat/drikke etter operasjonen, håndklær/såpe/dusj, TV/fellesarealer o.l. Tenk på alt helsepersonell i Norge som brukes til dette. Da hun dukket opp på sykehuset i Budapest oppdaget hun at hun hadde glemt håndkle, og da hun spurte etter det svarte sykepleier: - Dette er ikke noe hotell. Vi skal ikke så mange kilometre sør for Norge før vi ser at alt er enklere/mindre av alt, og at det er familien som ordner det meste av omsorgen, mens leger og annet helsepersonell er høyt utdanna fagpersonale som konsentrerer seg om faget sitt i stedet. Og så kan man jo spørre seg om hva som er best. Anonymkode: fb29b...ef9 Husk at vi betaler dette via skatteseddelen vår. Anonymkode: 5c688...4c4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:14 #38 Skrevet torsdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk at vi betaler dette via skatteseddelen vår. Anonymkode: 5c688...4c4 Hva mener du? De betaler det over skatteseddelen i Ungarn også. Venninna mi jobber der og betaler like mye skatt som meg. Anonymkode: fb29b...ef9
Helene Skrevet torsdag kl 09:16 #39 Skrevet torsdag kl 09:16 Jeg bodde i Trondheim gjennom år. Ba om hjelp. Ble kastet mellom etater. Å flytte ble løsning. Annen kommune. Jeg får hjelp nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå