Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre?

I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. 

Hvor farlig er norsk helsevesenet? 

F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. 

Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. 

Anonymkode: 69aa7...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Her må du være litt tydeligere i hva eksakt du mener er galt..

Du fikk en tablett istedenfor time hos fysioterapeut?

Anonymkode: 6fc87...eee

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvilke andre saker er det snakk om? Hvor helsen til folk blir verre etter å ha vært i kontakt med helsevesenet? Eller hva mener du?

Anonymkode: 6fc87...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når helsevesenet ikke fungerer, og enda verre gjør det vondt verre. Hvem er redningspersonell i omsorg og kan gjøre ting bedre?

I dette tilfellet handler det ikke om penger eller erstatning, men om å få sin helse tilbake igjen. 

F.eks jeg fikk tablett når jeg sa jeg har overbelastet min arm over lengre tid. Jeg fikk ikke direkte kontakt med fysioterapeut. 

Men så har hørt mange historier som også kommer i avisen. Kan vi akseptere det? For dette forstår ikke politikere om siden dem ikke har utdannelse i dette. Det er vel bare dem som har utdannelse innen lege og helse, som kan bygge profesjonelle sykehus? Føler Norge ikke har peiling innen helse. 

Tablett mot hva? Betennelsesdempende?

Anonymkode: 5c688...4c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må selv bestille time hos fysioterapeut. Trenger ikke henvisning.

Anonymkode: 047aa...8e6

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg har ikke udelt positive erfaringer med helsevesenet selv, men tenker helt ærlig at noen nullvisjon for feilbehandling eller dårlig dømmekraft er helt urealistisk. Feil vil skje, alle blir ikke friske, kommunikasjon er vanskelig, helse er utrolig komplekst og det er så mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 4ddc0...734

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært igjennom veldig mye dårlig behandling i helsevesenet, men det er mer enn å få tabletter istedenfor fysioterapi. Det er mislykket proteseoperasjon (pga feil) har gitt ekstreme smerter, og haugevis av medisiner jeg ikke får på blå resept. Det er å vente på traumebehandling i 8 år og få høre igjen og igjen at jeg skal få det, men så er det også faretruende at jeg kan bli erklært resistent fordi jeg har vært så lenge i systemet uten å få hjelp. (Nå skal jeg få da, så håper det holder,)

En lege mistet jobben, som skal litt til. Jeg kan ikke dele alt, men det er mye. 
Det betyr likevel ikke at alt er galt, men min «sak» er drøy, og traumer fra helsevesenet er en del av min C-PTSD - diagnose. 

Det kan være ventetid eller vanskelig å i det hele tatt få tid hos fysioterapeut. Om du har store smerter så tenker jeg det er fint av legen å se det, og tilby smertestillende. Du må også selv kontakte ulike fysioterapeuter for å be om tilbud. En blir ikke henvist lengre. 

Håper armen kommer seg. 

Anonymkode: c292c...672

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fysioterapeut tar du direkte kontakt med selv. Du trenger ingen henvisning.

Har du overbelastet armen over tid og antakelig fått kronisk betennelse så er  behandlingen kortison og ro.

Høres ut som om du ble behandlet helt korrekt.

Anonymkode: 9df72...426

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg siktet ikke til min personlige opplevelse... men jeg leser om en systemet og helsevesenet i Norge. 

Nå leste  jeg nylig om noen som trenger å vente 7 uker for å få time hos fastlegen. Dette er i Norge. 

Leger handler ikke om omsorg, men leger er opptatt av hva de tjener, dermed får vi masse hull i legesystemet og helsevesenet. 

Mitt poeng er når det går galt med behandlingen, hvem er det som kommer deretter? hvem retter på feilen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg siktet ikke til min personlige opplevelse... men jeg leser om en systemet og helsevesenet i Norge. 

Nå leste  jeg nylig om noen som trenger å vente 7 uker for å få time hos fastlegen. Dette er i Norge. 

Leger handler ikke om omsorg, men leger er opptatt av hva de tjener, dermed får vi masse hull i legesystemet og helsevesenet. 

Mitt poeng er når det går galt med behandlingen, hvem er det som kommer deretter? hvem retter på feilen?

7 uker for å få time hos fastlege har det vært i mange år her jeg bor, men de har akutt timer om det haster, så man får jo hjelp. Evt legevakt på kveldstid. 

Anonymkode: 9f980...b19

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

7 uker for å få time hos fastlege har det vært i mange år her jeg bor, men de har akutt timer om det haster, så man får jo hjelp. Evt legevakt på kveldstid. 

Anonymkode: 9f980...b19

Da er det opp til innbyggere å evaluere. Får inntrykk likegyldigheten rår. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dakkar, fikk du tablett mot overbelastet arm? Var det høyre neve og arm kanskje? Vel, Oslo kommune har kommunale fysioterapeuter og de koster 400,- kroner. Når frikortet ditt er på plass, så er fysioterapeuten gratis. Kunne du ikke klart å gå dit selv om penger ikke spiller noen rolle, og du mener det var det du trengte?

Anonymkode: 90a5a...fbf

• Liker 2
Skrevet

Politikerne er klare over at foretaksmodelen ikke virker, tror det står i både Høyre og Ap sit program at den skal fjernes. MEN den er for behagelig for politikerne, til at de faktisk skal gjøre det. De har i praksis fraskrevet seg ansvare for sykehusene, og de har ikke lyst til å ta ansvare tilbake.

Har utrolig mye respekt for de legene og sykepleierne som velger å jobbe på sykehus, fremfor å gjøre enklere å bedre betalt arbeid privat! Men helsevesne sliter de ut, og det er ikke berekraftig desvere. 

Jeg tror mange tenker at det går greit at det ofentlige helsevesnet blir rasert, fordi de har helseforsikring og tror de kan gå privat. Men det private tilbyr først å fremst enkle behandlinger, så den dagen du blir skikelig syk hjelper ikke foorsikringen deg. Da er du avhengig av et ofentlig helsevesen som mangler både penger og ansate. Kjener jeg får angst bare av å tenke på dette!!!! 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da er det opp til innbyggere å evaluere. Får inntrykk likegyldigheten rår. 

Hva mener du med å evaluere? Hvordan skulle en evaluering skafe flere fastleger? Alle vet vel at fastlegene er overarbeidet og at ordningen ikke er bærekraftig, er vel nettopp derfor man slitter med å få tak i folk som vil være fastlege.....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis fikk jeg tabletter når jeg gikk til legen. Hadde store smerter. Etter 3-4 piller med smertestillende og betennelsesdempende så var jeg nesten helt bra og kunne begynne med opptrening sammen med fysioterapeut kort tid etterpå.

Er helsevesenet gåent eller greier du ikke forstå gangen i behandling? Det lurer jeg på.

Anonymkode: b7c6b...c1e

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd  en markant endring  siste 5 år. Mye vikarbruk, kutt i budsjett, avviste henvisninger og ikke minst laaaange ventetider.  Siste to årene har jeg og flere i min familie benyttet det private. Alt fra mindre ting til større kirurgi. Velferdsstaten er i ferd med å bryte fullstendig sammen, og vi vil få et enormt klasseskille innen helse etterhvert. Først vil vi se det blant de eldre. 

Anonymkode: 11c3d...5d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Innlegget er for elendig formulert til egentlig å gi mening. 

Anonymkode: 83fc9...c62

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har opplevd  en markant endring  siste 5 år. Mye vikarbruk, kutt i budsjett, avviste henvisninger og ikke minst laaaange ventetider.  Siste to årene har jeg og flere i min familie benyttet det private. Alt fra mindre ting til større kirurgi. Velferdsstaten er i ferd med å bryte fullstendig sammen, og vi vil få et enormt klasseskille innen helse etterhvert. Først vil vi se det blant de eldre. 

Ja. De erfarne fagfolkene orker ikke mer, og siden det offentlige ikke lenger har monopol på spennende jobber finner de seg stillinger med normal arbeidstid, fleksibilitet og gjerne bedre lønn og betingelser i tillegg. Det er store rekrutteringsvansker og nesten ikke seniorer igjen mange steder. Det er også et generasjonsskifte, og ledelsen skjønner ikke at å erstatte en erfaren arbeider krever kanskje 2-3 nye. Eller de har ikke ressursene til å ansette nye i det hele tatt.

Igjen sitter unge og uerfarne, som skal ta hånd om de vanskeligste og mest komplekse pasientene, og den mest potente behandlingen, helt alene. Så brenner de ut, og forlater det offentlige helsevesenet de også. 

Det er et enormt tap av kompetanse, og politikerne lar det skje.

Anonymkode: 2adb9...b9b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. De erfarne fagfolkene orker ikke mer, og siden det offentlige ikke lenger har monopol på spennende jobber finner de seg stillinger med normal arbeidstid, fleksibilitet og gjerne bedre lønn og betingelser i tillegg. Det er store rekrutteringsvansker og nesten ikke seniorer igjen mange steder. Det er også et generasjonsskifte, og ledelsen skjønner ikke at å erstatte en erfaren arbeider krever kanskje 2-3 nye. Eller de har ikke ressursene til å ansette nye i det hele tatt.

Igjen sitter unge og uerfarne, som skal ta hånd om de vanskeligste og mest komplekse pasientene, og den mest potente behandlingen, helt alene. Så brenner de ut, og forlater det offentlige helsevesenet de også. 

Det er et enormt tap av kompetanse, og politikerne lar det skje.

Anonymkode: 2adb9...b9b

Fortvilende! Har alltid vært strålende fornøyd med helsevesenet, men siste årene har det skjedd mye negativt... 18 mnd ventetid på ortopedisk utredning for et barn feks. Og en eldre mor som blir sendt hjem fra legevakten etter stygt fall. Blodtrykk på 180/110 neste dag, og de finner 3 brudd i ryggen hos Volvat. Sånne ting... 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stadig flere nordmenn ser på helsevesenet som en service  hvor de forventer eksellent kundebehandling. Vi har f eks stadig pasienter til elektiv kirurgi som blir dritsure om de må sitte og vente i 3-4 timer før de blir operert (kirurgene skulle kanskje ha latt den forrige operasjonspasienten blø ihjel når det oppsto komplikasjoner, slik at ærede Kari Nordmann slapp å vente så lenge?). Vi har også svært mange pasienter som kansellerer planlagt kirurgi på svært kort varsel, eller som ikke møter opp i det hele tatt. 

Dette gjelder først og fremst pasienter under 40-50 år.

Og det er fremdeles enormt mange som ikke gidder å møte opp på polikliniske timer uten å si fra. De som først og fremst lager kork i helsevesenet, er som regel pasientene selv. 

Anonymkode: 9ded1...e59

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...